روان

عوارض استرس بر بدن | تاثیرات جبران ناپذیر اضطراب بر بدن

عوارض استرس بر بدن : استرس و اضطراب شدید چه تاثیراتی بر بدن میگذارد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت روان ، عوارض فشار عصبی و استرس زیاد برای جسم در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عوارض استرس و اضطراب شدید

عوارض استرس در زنان ، عوارض استرس بر بدن

 

 

آسیب های جانبی استرس برای بدن

استرس و اضطراب تا چه حد بر سلامتی ما تاثیرات منفی میگذارند؟ برای پیشگیری از عوارض جانبی این مشکلات روحی بر بدن، از برخی روش های درمانی می توانید کمک بگیرید، بروز درد مفاصل ، تغییر حرکات،التهاب استرس،اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و  تنش عضلانی از آسیب های حملات هراس برای بدن به شمار می روند .

 

حملات هراس یا اضطراب می توانند بر شیوه نشستن، حرکت، و فعالیت شما تاثیرگذار باشند و آن را تغییر دهند. با گذشت زمان، این شرایط می تواند به ناتوانی عملکردی در قسمت های خاصی از بدن منجر شود.

 

با افزایش سن، احساس درد در مفاصل موضوعی طبیعی است. درد مفاصل می تواند در نتیجه آسیب های ورزشی یا تمرینی نیز شکل بگیرد. با این وجود، سلامت روان شما نیز می تواند بر سلامت مفاصل تاثیرگذار باشد.

 

به گزارش”نیو هلث ادوایزر”، رابطه ای مستقیم بین استرس و درد مفاصل وجود دارد. استرس می تواند به روش های مختلف بر بدن انسان تاثیرگذار باشد و درد مفاصل ناشی از استرس می تواند به واقع اثر قابل توجهی بر زندگی روزانه شما داشته باشد.

 

استرس چگونه باعث درد مفاصل می شود؟

درد مفاصل ناشی از اضطراب ممکن است به دلایل مختلفی شکل بگیرد.

 

تغییر حرکات

حملات هراس یا اضطراب می توانند بر شیوه نشستن، حرکت، و فعالیت شما تاثیرگذار باشند و آن را تغییر دهند. با گذشت زمان، این شرایط می تواند به ناتوانی عملکردی در قسمت های خاصی از بدن منجر شود. ورزش کردن ممکن است برای شما دشوار شود. ممکن است زمان بیشتری را برای استراحت صرف کنید که به نوبه خود می تواند موجب تشدید اضطراب و حتی عوارض دیگر از جمله درد مفاصل شود.

 

التهاب استرس

هنگامی که با التهاب در بدن مواجه هستید احتمال بیشتری دارد درد مفاصل را در کنار بسیاری موضوعات دیگر تجربه کنید. استرس واکنشی التهابی در بدن ایجاد می کند که می تواند موجب تورم مفاصل و کاهش توانایی حرکت آنها شود. خشکی و سفتی می تواند حرکت و انجام وظایف روزانه را دشوار سازد.

 

اختلال در عملکرد سیستم ایمنی

استرس و درد مفاصل به یکدیگر پیوند خورده اند زیرا استرس اثر مستقیم بر سیستم ایمنی بدن انسان دارد و یک سیستم ایمنی تضعیف شده می تواند احساس فشار و پریشانی بیشتر در مفاصل را ایجاد کند.

 

تنش عضلانی

اگر در بلند مدت با استرس مواجه باشید به تنش عضلانی مبتلا خواهید شد. این شرایط موجب سفتی عضلات می شود و مفاصل مجبور می شوند سخت‌تر کار کنند. افزایش فشار بر مفاصل می تواند موجب شکل گیری التهاب و ناراحتی هر چه بیشتر شود.

 

ذکر این نکته مهم است که گاهی اوقات ممکن است با هیچ مساله زمینه ای مواجه نباشید، اما همچنان درد مفاصل را تجربه کنید. این شرایط می تواند در نتیجه کیفیت و کمیت خواب شبانه، یا مدت زمانی که در حالت نشسته و کار در برابر رایانه سپری می کنید، شکل بگیرد. با این وجود، هنگامی که زیر استرس قرار دارید یا مظطرب هستید احتمال بیشتری دارد نسبت به این دردها حساسیت بیشتری داشته باشید.

 

چگونگی مقابله با درد مفاصل مرتبط با استرس

هنگامی که با استرس و درد مفاصل مواجه هستید باید با احتیاط وارد عمل شوید و ابتدا روش هایی را مد نظر قرار دهید که به کاهش استرس کمک می کنند. از جمله روش هایی که می توان برای رسیدگی به درد مفاصل مرتبط با استرس بکار گرفت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

از نمک فرنگی اصل استفاده کنید

حمامی آرامش بخش با نمک فرنگی اصل (سولفات دومنیزی) می تواند به واقع در تسکین درد عضلات و مفاصل موثر باشد. این نمک ها سرشار از سولفات و منیزیم هستند که بدن می تواند به سرعت آنها را جذب کند و به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. شما می توانید وان را با آب گرم پر کرده و دو فنجان نمک فرنگی اصل به آن اضافه کنید. به مدت ۲۰ دقیقه در آب قرار بگیرید تا درد مفاصل تسکین یابد.

 

از کمپرس داغ و سرد استفاده کنید

رویکردی داغ و سرد ممکن است به تسکین سریع درد مفاصل کمک کند. از یک بسته ژل درمانی گرم استفاده کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی مفصل تحت تاثیر قرار گرفته قرار دهید. پس از آن، یک بسته یخ را به مدت ۲۰ دقیقه روی همان مفصل قرار دهید. این کار به تسکین فوری درد کمک می کند.

 

فعالیت بیشتری داشته باشید

استرس می تواند شما را از بیرون رفتن، انجام ورزش و یا ملاقات با دوستان و اعضای خانواده باز دارد. اما یک سبک زندگی کم تحرک عضلات را سفت و سخت‌تر می سازد که به وخیم‌تر شدن درد مفاصل منجر خواهد شد.

 

ورزش منظم و صحبت با پزشک برای افزایش اطلاعات درباره برخی حرکات کششی و تمرینات ورزشی به منظور تقویت عضلات و مفاصل را فراموش نکنید. این تمرینات قدرتی می توانند خطر تجربه آسیب دیدگی ها در آینده را کاهش دهند.

 

به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید

با ایجاد تغییراتی ظریف در رژیم غذایی خود می توانید از درد مزمن پیشگیری کنید. التهاب مزمن موجب ضعف می شود و در نهایت به مرگ بافت منجر می شود. شما می توانید با مصرف غذاهایی که از فواید ضد التهابی سود می برند از این آسیب جلوگیری کنید.

 

مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ را مصرف کنید. دانه های چیا، ماهی های چرب مانند سالمون، و گردو برخی از بهترین انتخاب ها در این زمینه هستند.

 

میوه و سبزیجات تازه بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهید تا آنتی اکسیدان های لازم برای مقابله با رادیکال های آزاد در اختیار بدن قرار بگیرند.

 

مصرف مواد غذایی فرآوری شده و همچنین مواد غذایی حاوی قندهای افزوده شده و چربی های ترانس را محدود کنید.

 

مصرف مکمل ها را مد نظر قرار دهید

ایجاد تغییر در رژیم غذایی به واقع در کاهش استرس و درد مفاصل موثر است، اما ممکن است برای کسب نتایج سریع نیازمند مصرف مکمل ها نیز باشید. مکمل هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود ممکن است به کاهش مشکلات مفاصل و استخوان کمک کند.

 

مکمل کلسیم: این مکمل ها سلامت کلی استخوان های شما را بهبود می بخشند. محصولات لبنی، سبزیجات برگدار تیره، و بادام برخی از منابع طبیعی کلسیم هستند، اما مکمل های بسیاری نیز در دسترس هستند. نمونه هایی را انتخاب کنید که حاوی ویتامین D نیز هستند که برای جذب سریع کلسیم ضروری است.

 

گلوکوزامین: برای دریافت گلوکوزامین می توانید آب گوشت تهیه کرده و آن را مصرف کنید. همچنین، می توانید از مکمل های گلوکوزامین نیز استفاده کنید. مکمل های مایع را انتخاب کنید زیرا بدن بهتر می تواند آنها را جذب کند.

 

SAMe: این کاملا مشابه با ایبوپروفن برای کاهش درد عمل می کند و برای ساخت مفاصلی قوی‌تر ضروری است. مکمل هایی که روی برچسب آنها به بوتان دی سولفونات اشاره شده است را خریداری کنید.

 

ماساژ مفاصل را امتحان کنید

شما همواره می توانید از ماساژی آرامش بخش برای تسکین درد مفاصل استفاده کنید. در شرایطی که می توانید از کمک افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید، اما امکان انجام ماساژ در خانه نیز وجود دارد. هنگام ماساژ همواره انگشتان دست خود را به سمت قلب حرکت دهید.

 

استراحت کنید

در کنار تلاش هایی که برای مقابله با استرس و درد مفاصل انجام می دهید، برای تسکین درد به استراحت نیز نیاز دارید. به خاطر داشته باشید بیش از اندازه استراحت نکنید و انجام ورزش کافی برای حافظ قابلیت حرکت مفاصل را فراموش نکنید. در صورت وخیم‌تر شدن درد و یا مشاهده تغییر شکل یا التهاب در مفاصل بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

دارو مصرف کنید

اگر روش های درمانی دیگر کارساز واقع نشدند ممکن است نیازمند مصرف دارو برای تسکین درد باشید. تجویز دارو زیر نظر پزشک باید صورت بگیرد. شما می توانید همواره با ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی آغاز کنید، اما گاهی اوقات به شل کننده های عضلانی نیز برای تسکین درد نیاز است.

 

اثرات استرس بر جسم، روحیه و رفتار

ممکن است فکر کنید بیمار شده اید، سردرد دارید، بی خوابید و حس و حال کار کردن را ندارید؛ ولی باید گفت که تمامی این علائم می تواند در اثر استرس باشد.

به طور کلی استرس بر بدن، افکار و احساسات و رفتار فرد اثر دارد. اگر علائم استرس را بشناسید، می توانید آن را کنترل کنید.

 

استرسی که درمان نشود می تواند منجر به بروز مشکلات جسمی از قبیل: پرفشاری خون، بیماری قلبی، چاقی و دیابت گردد.

اگر شما بعد از یک فعالیت ورزشی دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس، تعریق زیاد، سرگیجه، تهوع و درد شانه و یا بازو گشتید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا این ها علائم هشداردهنده حمله قلبی می باشند و ربطی به استرس ندارند.

 

ما به استرس از راه های مختلفی پاسخ می دهیم. برخی افراد سرخ می شوند، برخی دیگر زیاد غذا می خورند، بعضی ها رنگ‌پریده می شوند و برخی کم غذا می خورند.

 

اثرات استرس بر بدن

– سردرد

 

– گرفتگی و درد عضلات

 

– درد قفسه سینه

 

– خستگی

 

– درد معده

 

– مشکلات خواب و دیدن کابوس

 

– تغییرات میل جنسی

 

– گرفتگی شدید فک

 

 

علائم استرس مزمن

اثرات اضطراب بر بدن

 

 

– به هم فشار دادن دندان ها

 

– لرزش لب ها و یا دست ها

 

– گردن درد و کمردرد

 

– سرخ شدن مکرر و عرق کردن

 

– سرد شدن و یا عرق کردن دست ها و پاها

 

استرس به خودی خود غیرطبیعی و بد نیست، بلکه چگونگی کنار آمدن با استرس مهم است. اگر شما به سختی استرس را کنترل کنید، به سختی هم زندگی روزمره خود را سپری خواهید کرد

 

– خشکی دهان

 

– مشکلات بلع غذا

 

– سرماخوردگی، بیماری های عفونی و تبخال های مکرر

 

– ایجاد بثورات پوستی خارش دار، اگزما، پسوریازیس و کهیر

 

– آلرژی

 

– تهوع

 

– آروغ زدن بیش از حد و نفخ شکم

 

– یبوست

 

– اسهال

 

– تنگی نفس

 

– تکرر ادرار

 

– بیماری قلبی و فشار خون بالا

 

– آسم

 

– اختلال قاعدگی

 

– عفونت واژن

 

– اختلالات سیستم ایمنی

 

– آرتریت روماتوئید

 

– بیماری ام اس

 

– سندروم روده تحریک پذیر

 

– کولیت زخمی

 

– پارکینسون

 

اثرات استرس بر روحیه

 

– اضطراب

 

– بی قراری

 

– فقدان انگیزه و تمرکز

 

– عصبانیت و یا زودرنجی

 

– ناراحتی یا افسردگی

 

– دشواری تصمیم گیری

 

– شنیدن صدای وز وز

 

– افکار خودکشی

 

– احساس تنهایی و یا بی ارزشی

 

– علائق کمی داشتن

 

– بی دقتی

 

– زودرنجی

 

– وسواسی شدن

 

– دشمنی و خشم بیش از حد

استرس موجب ریزش موهای سر می شود. اگر استرس کنترل شود، موها دوباره رشد می کنند

 

اثرات استرس بر رفتار

– زیاد و یا کم غذا خوردن

 

– ناگهان و به شدت خشمگین شدن

 

– سوء مصرف نوشیدن الکل و یا مصرف مواد مخدر

 

– استفاده از تنباکو

 

– عدم روابط اجتماعی خوب

 

– لکنت زبان

 

– غش کردن

 

– نارضایتی زیاد از همه چیز

 

– کاهش راندمان کاری

 

– سریع و یا زیر لب سخن گفتن

 

– استفاده بیش از حد از داروها

 

– زیاد خرید کردن

 

اثر استرس بر موهای سر

 

استرس موجب ریزش موهای سر می شود. اگر استرس کنترل شود، موها دوباره رشد می کنند.

 

اگر در حین شستن و یا شانه کردن موهایتان متوجه ریزش موی زیادی شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

ریزش موی ناگهانی می تواند علامت یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

 

سه نوع ریزش مو در اثر استرس عبارتند از:

۱- کچلی منطقه ای (Alopecia areata) : عوامل مختلفی منجر به این نوع ریزش مو می شود که یکی از این عوامل استرس بیش از حد می باشد. در این نوع ریزش مو، گلبول های سفید خون به فولیکول های مو حمله می کنند و رشد موها را متوقف می کنند و سبب ریزش موها می شوند.

 

۲- جریان تلوژن (Telogen effluvium) : در این شرایط، استرس های جسمی و روحی باعث می شود تعداد زیادی از موهای سر، در فاز استراحت باقی بمانند. در عرض چند ماه، ناگهان موها در اثر شستن و یا شانه زدن می ریزند.

 

۳- تریکوتیلومانیا (Trichotillomania) : کشیدن و کندن اجباری و بی اختیاری موهای سر، ابروها و یا دیگر مناطق بدن توسط فرد می باشد. کندن موها می تواند راهی برای مقابله با احساسات منفی و یا ناراحت کننده، استرس، اضطراب، تنش، تنهایی، خستگی و یا ناامیدی باشد.

 

اثر استرس بر وزن بدن

هنگامی که استرس دارید، غذای سالم را کمتر می خورید و غذای پرکالری (مثل فست فود) را ترجیح می دهید. حتی زمانی که گرسنه نیستید، غذا می خورید که به نام “غذاخوردن احساسی”  یا “غذاخوردن استرسی” می باشند.

 

برای جلوگیری از افزایش وزن و چاقی در این مواقع، بهتر است استرس خود را کنترل کنید. زمانی که استرس کمی دارید، باید غذای سالمی را بخورید و ورزش کنید

 

روش های کنترل استرس برای مبارزه با چاقی عبارتند از:

 

– علائم استرس مانند اضطراب، زودرنجی و تنش عضلانی را بشناسید.

 

– قبل از غذاخوردن از خود بپرسید: چرا غذا می خورید، آیا واقعا گرسنه هستید و یا احساس استرس و اضطراب دارید؟ اگر گرسنه نیستید و فقط وسوسه خوردن را دارید، یک راهی را برای غلبه بر این وسوسه پیدا کنید.

 

– خوردن وعده های غذایی اصلی، مخصوصا صبحانه را ترک نکنید.

 

– مقداری غذاهای راحت و آسان را از خانه به محل کار خود ببرید.

 

– رفتار و عادات غذایی خود را بنویسید تا الگویی برای غذا خوردن پیدا کنید.

 

– روش های آرام سازی را یاد بگیرید، از قبیل یوگا و ماساژ.

 

– در فعالیت های ورزشی شرکت کنید.

 

– به مقدار کافی بخوابید.

 

– از طرف دوستان و اقوام خود برای لاغر شدن تشویق شوید.

 

تفاوت بین استرس طبیعی و اختلال تنظیمی چیست؟

استرس، یک واکنش طبیعی روانی و جسمی به شرایط خوب و بد در زندگی است. ممکن است یک شغل جدید و یا مرگ یکی از دوستان به شما استرس وارد کند.

 

استرس به خودی خود غیرطبیعی و بد نیست، بلکه چگونگی کنار آمدن با استرس مهم است. اگر شما به سختی استرس را کنترل کنید، به سختی زندگی روزمره خود را سپری خواهید کرد.

 

اختلال تنظیمی نوعی بیماری روانی مرتبط با استرس است که بر احساسات، افکار و رفتار شما اثر می گذارد. این اختلال هم بزرگسالان و هم کودکان را مبتلا می کند.

 

علائم اختلال تنظیمی عبارتند از:

– احساس غم

 

– گریه کردن

 

– افکار خودکشی داشتن

 

– نگران بودن

 

– مشکل خوابیدن

 

– مشکل تمرکز داشتن

 

– عملکرد ضعیف در مدرسه و یا محل کار

 

– خرابکاری کردن

 

راه های کنترل استرس

– فعالیت ورزشی

 

– روش های آرام سازی مثل یوگا و تای چی

 

– صحبت کردن با دوستان و یا اقوام

 

اگر این روش ها در مقابله با استرس موفقیت آمیز نبود، حتما به نزد پزشک روید تا از بیماری های مرتبط با استرس در امان بمانید.

 

 

 درمان استرس مزمن

آسیب های روحی و جسمی استرس

 

عوارض استرس بر بدن | تاثیرات جبران ناپذیر اضطراب بر بدن

 

منبع : عصر ایران / تبیان / دکترسلام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا