روان

طلاق و نوجوانان | اثرات جبران ناپذیر طلاق بر نوجوانان

طلاق و نوجوانان : اثرات جبران ناپذیر طلاق بر فرزندان نوجوان چیست ؟ طلاق والدین چه تاثیری بر فرزندان میگذارد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره طلاق والدین و تاثیرات آن بر سلامت روان فرزندان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

پایان نامه تاثیر طلاق بر فرزندان

طلاق و نوجوانان ، کودکان طلاق pdf

 

 

تاثیرات مخرب طلاق بر نوجوانان

تحمل طلاق برای هر بچه ها مشکل است. هر چند برخی از مردم معتقدند که نوجوانان بهتر از بچه های کوچک می توانند با این بحران خانوادگی کنار بیایند. تحقیقات نیز نشان می دهد که همیشه این طور نیست. طلاق برای خیلی از نوجوانان، به تلخی مرگ یکی از اعضای خانواده است.

 

جلوگیری از طلاق گاه امکان پذیر نیست و وقتی خوب یا بد طلاق رخ می دهد واکنش یک نوجوان به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله:

 

-علت طلاق چه بوده است؟

-چگونگی ثبات روحی و احساسی، هم در والدی که در خانه مانده است و هم در والدی که جدا شده است

 

-مشکلات مالی جدید که بعد از طلاق ایجاد می شود و …

 

روزهای اول بعد از طلاق

در خلال مراحل اولیه بعد از طلاق، نوجوان سعی می کند راههایی برای تطابق پیدا کند، و این امر می تواند مشکلات والدینی را که با آنها زندگی می کنند، افزایش دهد. برخی از نوجوانها پرخاشگر می شوند و در خانه با پدر یا مادرشان به خوبی برخورد نمی کنند. برخی ساکت و منزوی می شوند و خودشان را از والدین، خواهر و برادران جدا نگه می دارند. خیلی ها همواره فکر ازدواج مجدد والدین هستند و اغلب احساس گناه می کنند و معتقدند که رفتارهای آنها باعث طلاق شده است.

 

نکته ای که در مورد نوجوانان در مواجهه با طلاق والدین نباید از نظر دور داشت این است که آنها در بدبین کردن والدین نسبت به هم مهارت خاصی دارند به این شکل که در مورد وقایع یک روز ملاقات، یا مشکلات مالی یا محدودیتهایی که یک والد به ان تحمیل می کند، دروغ هایی می گویند و باعث می شوند که دشمنی بین والدین بیشتر شود. البته گاه هم نوجوانان تلاش می کنند والدین را آشتی دهند که در نتیجه مشکلاتی ایجاد می کنند.

 

باید به نوجوان تاکید کنید که تصمیم طلاق را خودتان یا همسرتان گرفته اید و بچه ها مسبب و باعث طلاق نیستند و همچنین تاکید کنید که این امر خاتمه یافته محسوب می شود گاهی اوقات هم والدین شان را گول می زنند تا بتوانند به چیزهایی که می خواهند دست پیداکنند به این منظور بین والدین در این زمینه رقابت ایجاد می کنند که کدام والد بهتری است یا کدام فرزندش را بیشتر دوست دارد. این رقابت برای همه اعضای خانواده آثار بدی به جای می گذارد.

 

تاثیرات طلاق بر نوجوانان

البته همه نوجوانان مثل هم نیستند و واکنش آنها نسبت به طلاق والدین شبیه به هم نیست. هر چند تحقیقات در زمینه آثار طلاق هنوز در اوایل راه است اما برخی از یافته ها به ثبات لازم رسیده است مثلا یافته ها شان می دهد که:

 

-وقوع طلاق در خانواده باعث می شود که اکثرا نوجوانان از ایجاد یک رابطه مبتنی بر عشق در آینده بترسند. آنها فکر می کنند که اگر خودشان را از لحاظ احساسی از دیگران دور نگه دارند، می توانند از صدمات و ناراحتی های بعدی در امان باشند.

 

-نوجوانانی که قربانی طلاق والدین هستند انتظارات و توقعاتشان را از دیگران و حتی از زندگی آینده خود کاهش پیدا می کند و در برابر اصلاح مسایل و امور، احساس ناتوانی می کنند.

 

-همچنین روابط جدیدی که والدین بعد از طلاق برقرار می کنند، بر نوجوان تاثیر زیادی دارد مثلا ازدواج مجدد والدین می تواند سازگاری نوجوانها را مختل کند و آنها را به سمت رفتارهای مخاطره آمیز بکشاند.

 

پیشنهاداتی برای والدین در آستانه طلاق

دکتر موریس گورین که متخصص اطفال است و در مورد رفتارها و نیازهای روحی بچه ها و نوجوانان مطالعه انجام داده است، پیشنهادهایی برای والدین در آستانه طلاق ذکر کرده است.

 

برای مثال :

-باید به نوجوان تاکید کنید که تصمیم طلاق را خودتان یا همسرتان گرفته اید و بچه ها مسبب و باعث طلاق نیستند و همچنین تاکید کنید که این امر خاتمه یافته محسوب می شود.

 

-به نوجوان تاکید کنید که نیازهای او برآورده خواهد شد.(اگر واقعا چنین امکانی وجود دارد)

 

-اطمینان حاصل کنید که نوجوان می داند و می فهمد که هر دو والد او را دوست دارند و در آینده هر دو، ارتباط نزدیکی با آنها خواهد داشت.

 

-اگر پدر در آینده در دسترس نباشد بیشتر وقتها سودمند است که یکی از بستگان مرد یا فردی که نوجوان قبولش دارد در تماس باقی بماند.

 

-تا جایی که امکان دارد، نوجوان را از محیط آشنا و دوستان و مدرسه جابجا نکنید.

 

-اگر امکان پذیر است فرزندتان باید همیشه اوقات خاصی را به طور اختصاصی با هر کدام از والدین بگذراند.

 

-دنبال بهانه ای نباشید که بر اساس آنها به نوجوان بگویید نمی تواند یا نباید با والد دیگر ملاقات کند.

 

-تلاش جدی داشته باشید که روزهای تولد یا عیدها را به خاطر بسپارید و سعی کنید به همه مسایلی که برای نوجوان مهم است توجه کنید.

 

-برای سوال های زیادی که به دفعات از شما پرسیده خواهد شد و برای پاسخ های تکراری آماده باشید.

 

-اگر همسر سابقتان از این دستورالعمل ها پیروی نمی کند، به هر حال شما هر کاری را که از دست تان بر می آید، انجام دهید و برای هر مشکل یا هر موردی که دچار شک و تردید می شوید، دنبال گرفتن کمک باشید.

 

تبعات طلاق و ایجاد افسردگی در برخی نوجوانان

نوجوانان گه گاه تحت تاثیر مشکلات خانوادگی و طلاق والدین ،دچار افسردگی می شوند حال اگر این افسردگی به شکل موثری رفع نشود، ممکن است به خودشان آسیب بزنند. پسرها بیشتر از دختران دست به خودکشی می زنند اما در هر حال هیچکس در امان نیست.

 

 

تاثیر طلاق بر افت تحصیلی دانش آموزان

مشکلات فرزندان طلاق

 

 

اینکه چرا در سالهای اخیر آمار خودکشی در نوجوانان و جوانان افزایش یافته است، شاید به این دلیل باشد که اولا امروزه ابزارهای خودکشی فراوانی در دسترس نوجوانان قرار دارد اما شاید این نکته مهمتر باشد که محققان اعتقاد دارند فشارهای زندگی مدرن بیشتر از گذشته ها است.

 

خصوصا فقدان علاقه از سوی والدین، ممکن است مشکل مهم دیگری باشد. بسیاری از بچه ها در خانه هایی که با طلاق مواجه بوده اند، بزرگ می شوند و در این دست خانواده ها چون عمدتا تک سرپرست هستند و مشغله های رسیدگی به زندگی زیاد است، خانواده برای گذراندن ساعات خاصی در کنار هم فرصتهای بسیار محدودی دارد و لذا احساس طرد شدگی در نوجوانان این دست خانواده ها زیاد به چشم می خورد.

 

نوجوانان این دست خانواده ها بر این باور هستند که خانواده هایشان آنها را درک نمی کنند و وقتی آنها تلاش می کنند در مورد احساسات، ناراحتی ها، شکستها و ناکامی های خود با والدین شان ارتباط برقرار کنند پدر و مادر نظر آنها را رد می کند و با آنها مخالفت می نماید.

 

لذا اگر شما فرزند نوجوانی در خانه دارید که دوره هایی از افسردگی را گذرانیده و یا شرایط خانوادگی نابسامانی دارید و از لحاظ روحی موقعیت با ثباتی را برای فرزندتان مشاهده نمی کنید و حتی احتمال می دهید که نوجوان تان در مورد خودکشی فکرهایی دارد ساکت نمانید. شما باید تهدیدها و ژستهای خودکشی را بسیار جدی بگیرید.

 

برای مثال:

-مستقیما از نوجوان تان در این مورد سوال کنید. از گفتن کلمه خودکشی نهراسید. برخی از والدین تصور می کنند اگر این موضوع را مطرح کنند نوجوان شان را تشویق به خودکشی می کنند اما بر عکس اگر نوجوانی در فکر خودکشی باشد و بفهمد والدین و اطرافیان وی ناله او برای دریافت کمک را شنیده اند، احساس رهایی می کند. به او بگویید که دوستش دارید و از او بخواهید در مورد احساساتش برای تان صحبت کند.

 

-به نوجوان تان تاکید کنید که هر قدر هم که مشکلاتش بزرگ باشد باز هم می تواند برای حل آن تلاش کند و شما در این امر به او کمک خواهید کرد.منتظرنمانید مشکلات خودش رفع شود بلکه دست به کار شوید و حتما کمک تخصصی از یک متخصص و روان شناس هم بگیرید.

 

-شما به عنوان والدینی که از هم جدا شده اید باید کشف کنید که چه اشتباهاتی وجود داشته و برای اصلاح یا بهتر شدن اوضاع برنامه ریزی هایی کنید و حتی از پزشک نوجوان تان کمک بگیرید تا احتمال بروز خودکشی در فرزندتان را از بین ببرید.

 

البته منظور این نیست که هر نوجوانی که طلاق والدین را تجربه می کند در معرض خطر خودکشی قرار دارد اما نکته مهم این است که والدینی که وارد جریان طلاق می شوند، باید به سلامت روان فرزندان خود خصوصا فرزندان نوجوان توجه خاص داشته باشند. افسردگی های طولانی مدت و یا رفع نشده عمدتا عامل خطر مهمی است و باید مورد توجه جدی والدین قرار گیرد و حتما از کمکهای تخصصی بهره برند.

 

 اثرات طلاق بر نوجوانان

در اتفاقی چون طلاق، خانواده‌ها از هم پاشیده می‌شوند. در چنین شرایطی علاوه بر زن و شوهر، اثرات طلاق بر نوجوانان و کودکان نیز همیشگی خواهد بود و شاید زندگی آنها را نیز برای همیشه تغییر دهد. در هر ازدواجی که بیش از یک هفته از عمرش می‌گذرد، زمینه‌های طلاق گرفتن وجود دارد. اما ترفندی که باید آن را پیدا کرد و همواره به پیدا کردنش ادامه داد، زمینه‌هایی برای باقی ماندن در ازدواج است.

 

اغلب گفته می‌شود ازدواج رخدادی نیست که تنها بین دو نفر باشد، بلکه ازدواج پیوند بین دو خانواده است. متاسفانه، کسانی که قادر نیستند به زندگی زناشویی خود ادامه دهند، غم و اندوه بیکرانی به اطرافیانشان تحمیل می‌کنند. اگر فرزندان خانواده‌های از هم پاشیده، در زمان مناسب، مشاوره دریافت نکنند، غالبا در بزرگسالی به افرادی مشکل‌آفرین تبدیل می‌شوند. اثرات طلاق بر نوجوانان فاجعه بار خواهد بود؛ زیرا آنها در مرحله شکننده‌ای از رشد عاطفی قرار دارند.

 

علل و اثرات طلاق بر نوجوانان

سال‌های نوجوانی با طبیعت سرکش نوجوان، رفتار تکانشی، فشار همسالان، بی‌اعتنایی به قوانین و جدایی عاطفی از والدین مشخص می‌شود. حتی نوجوانان خانواده‌های سالم و خوشحال نیز در این سنین تغییرات زیادی پیدا می‌کنند.

 

در این میان نیازی به گفتن نیست، که بحرانی چون طلاق که پایه و اساس نهاد خانواده را به لرزه در می‌آورد، با شدت بیشتری به رشد احساسات منفی در نوجوان دامن می‌زند.

 

البته کودکان و نوجوانان از مدت‌ها قبل از طلاق، با این مشکل روبه‌رو می‌شوند. دعواهای تلخ و گزنده والدین، بدرفتاری صورت گرفته از سوی یک یا هر دوی آنها، تاثیرات جبران ناپذیری بر روان کودکان می‌گذارد. در ابتدا، کودک ممکن است خود را مقصر ایجاد این وضعیت بداند و ممکن است با رفتار خوب خود برای بهبود این وضعیت تلاش کند. با این حال، هنگامی که هیچ بهبودی در وضعیت خانواده نمی‌بیند، خود را کنار می‌کشد و منتظر جدایی قریب الوقوع والدینش می‌ماند. در واقع، با جدایی پدر و مادر، رشد عاطفی کودک به خاطر چنین ضربه سنگین و آزاردهنده‌ای آسیب می‌بیند.

 

بیزاری از والدین:

نوجوان ممکن است از یک یا هر دوی والدین عصبانی و یا حتی متنفر باشد. او ممکن است یکی از والدین را مسوول از هم پاشیدگی خانواده بداند و ممکن است این والد را به خاطر محروم کردن او از عشق والد دیگر سرزنش کند. بنابر این در اغلب اوقات، والدی که حضانت نوجوان را بر عهده گرفته، باید خشم او را نیز تحمل کند.

 

وابستگی به دوستان:

اگر نوجوان سپری کردن ساعت‌های طولانی در خارج از خانه با دوستان خود را آغاز کرده است، حتما این موضوع را بررسی کنید. در حین دوره تغییر و تحول پس از طلاق، نوجوان بشدت به همسالان و گاهی اوقات حتی نسبت به کسانی که نمی‌شناسد، اعتماد می‌کند. بخصوص این‌که در چنین سنی نفوذ دوستانش بر او بسیار قوی است. حال اگر دوستانش افراد مناسبی نباشند، احتمال این‌که او گام در مسیری اشتباه بگذارد، بسیار بالا خواهد بود.

 

سوءمصرف مواد مخدر:

اغلب اوقات، سوءمصرف موادمخدر در همنشینی با دوستان نامناسب اتفاق می‌افتد که نوجوانان آسیب‌پذیر خانواده‌های از هم پاشیده را فریب می‌دهند و آنها را به انجام کارهایی وا می‌دارند که این نوجوانان به‌طور معمول انجام نمی‌دهند. آنها به مصرف مواد مخدر وسوسه می‌شوند. در برخی شرایط، حتی ممکن است مرتکب جنایت نیز شوند.

 

بلوغ زودرس:

نوجوانانی که عشق را در خانه پیدا نمی‌کنند، به دنبال آن در بیرون از خانه می‌گردند. خوشگذرانی به بخشی از زندگی آنها تبدیل می‌شود. فرزندان خانواده‌های از هم پاشیده زودتر از فرزندان خانواده‌های سالم به بلوغ جنسی می‌رسند.

 

رفتار بی‌پروا:

نوجوان ممکن است برای خالی کردن خشم و سر خوردگی خود، به بی پروا رفتار کردن روی بیاورد. او ممکن است سر کلاس‌ها حاضر نشود، قوانین مدرسه را زیر پا بگذارد، ساکنان محله را آزار دهد، در خانه نیز به خشونت گرایش داشته باشد و در کل، حاضر به انجام هر کاری باشد که مایه شرمساری و خجالت والد سرپرستش شود. در خیلی از موارد او این کارها را برای تنبیه والد یا قرار دادن او در چنین وضعیت عذاب‌آوری انجام می‌دهد.

 

می‌توان چنین رفتارهای غیرعادی و نا متعادلی را با مشاوره صحیح و عشق والدین، تحت کنترل در آورد. والدین نباید جلوی فرزندان از شریک زندگی خود انتقاد کنند. آنها باید به درک فرزندان از این موضوع کمک کنند. هنگامی که یک ازدواج به بن بست می‌رسد، هیچ دلیلی برای در کنار هم ماندن والدین وجود ندارد. آنها باید توضیح دهند که تصمیم به جدایی به نفع کل افراد خانواده بوده و به عنوان آخرین گزینه مطرح بوده است. در نهایت، کودک یا نوجوان خواهد فهمید که جدا زندگی کردن بهتر از در کنار هم زندگی کردن با قلب‌های شکسته است.

 

 

تاثیر طلاق بر تحصیل فرزندان

تاثیر طلاق بر روحیه نوجوانان

 

طلاق و نوجوانان | اثرات جبران ناپذیر طلاق بر نوجوانان

 

منبع: تبیان  / childkafel.com / بیتوته

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا