خواص میوه ها و سبزیجات

خواص ماهی | فواید شگفت انگیز مصرف ماهی بر سلامتی

خواص ماهی : فواید مصرف ماهی برای سلامتی و بدن چیست ؟ چرا باید ماهی مصرف کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خواص میوه ها و سبزیجات ، خواص شگفت انگیز ماهی برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

خواص ماهی قزل آلا

خواص ماهی شیر

 

 

فواید و خواص ماهی برای سلامتی

وزارت بهداشـت و درمـان استرالیا طبق تحقیقات اخیر خود اعلام نموده که شهروندان استرالیایی می بایست در رژیم غـذایی خـود بیشــتر از ماهی استفاده کنند. ماهی دارای چــــربی بسیار پایینی می باشد، میزان پروتئین در آن بالا بــــوده و منبع مناسب اسید های چرب امگا ۳ می باشد. تحـــــقیقات گویای این مطلب هستند که استفاده مکرر از ماهی در وعده های غذایی– یک یا دو وعده در طول هفته – ریسک ابتلا به بیماری در هر سنی را کاهش می دهد. از این نوع بیماری ها می توان به آسم در کودکان و سرطان پروستات در بزرگسالان اشاره کرد. اگر بخواهیم که مزایای ماهی در طبخ از میان نرود، بهتر است آنرا بصورت آب پز، بخار پز، و کبابی مصرف کنیم.

 

مزایای مصرف ماهی

تنگی نفس (آسم) – کودکانی که در رژیم غذایی آنها ماهی وجود دارد نسبت به سایر کودکان، کمتر مبتلا به بیماری آسم می شوند.

 

مغز و چشم – به این دلیل که ماهی سرشار از اسید چربی به نام امگا ۳ می باشد، سلامت بافت های ویژه مغز را تضمین نموده و سلامت شبکیه چشم را نیز به مراتب ارتقا می بخشد.

 

بیماری های قلبی-عروقی – اگر به طور هفتگی از ماهی مصرف شود، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و به ویژه سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند چرا که ماهی از لخته شدن خون جلوگیری نموده، قابلیت ارتجاعی رگ های خونی را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد، چربی خون را پایین می آورد و کلسترول “خوب” خون را نیز افزایش می دهد.

 

از دست دادن حافظه – افراد مسنی که در طول هفته حداقل یک مرتبه از ماهی و یا سایر خوراک های دریایی استفاده می کنند، خطر کمتری در ابتلا به بیماری های مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزایمر آنها را تهدید می کند.

 

افسردگی – افرادی که به طور مستمر از ماهی استفاده می کنند کمتر دچار افسرگی می شوند. (افسردگی ارتباط مستقیم با میزان امگا ۳ موجود در مغز دارد.)

 

دیابت – ماهی به افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند کمک می کند تا راحت تر بتوانند میزان قند موجود در خون خود را کنترل کنند.

 

بینایی – کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و مادران آنها در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده می نمایند دارای قدرت بینایی بهتری نسبت به سایر کودکان می باشند. دلیل این امر ذخیره امگا ۳ در شیر مادر و انتقال آن به کودک می باشد.

 

بیماری های التهابی – مصرف مکرر ماهی علائم بیماری هایی نظیر رماتیسم مفصلی، سوریاس، و بیماری هایی که منجر به ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن می شوند را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

 

وضع حمل زودرس – مصرف ماهی در طول دوران بارداری، امکان زایمان کودک نارس و همچنین زایمان زود هنگام را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

 

غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند

 

میزان روزانه امگا ۳ پیشنهادی که از طریق ماهی به بدن می رسد ۲۰۰-۶۰۰ میلی گرم برآورد شده است. این میزان برای گیاهان رقمی در حدود ۱-۲ گرم می باشد.

 

انواع ماهی های مختلفی که در این قسمت معرفی شده اند، در هر وعده شامل ۶۰ گرم امگا ۳ هستند.

 

ماهی آزاد (تازه) ۱٫۲۰۰ mg

ماهی دودی ۱٫۰۰۰ mg

ماهی تن ۵۰۰ mg

ساردین ۱٫۵۰۰ mg

ماهی قزل آلا (تازه) ۳۵۰ mg

نیزه ماهی ۳۰۰ mg

کوسه ماهی (فلس دار) ۲۵۰ mg

کالاماری ۲۰۰ mg

شاه ماهی، آبالون (نوعی صدف دریایی) ۱۷۰ mg

انواع ماهی های دریایی ۷ mg

 

در این قسمت میزان امگا ۳ موجود در ۶۰ گرم از سایر غذاها درج شده است:

دو برش نان سفید به همراه روغن ماهی ۲۷ mg

یک تکه گوشت گاو و یا گوساله ۴۰ mg

تخم مرغ به همراه روغن ماهی ۲۰۰ mg

مارگارین غنی شده با روغن ماهی ۶۰ mg

یک تخم مرغ معمولی ۴۰ mg

بهترین منبع امگا ۳ ماهی است نه قرص ها و کپسول های روغن ماهی.

 

روغن ماهی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

هزاران هزار مطالعه و تحقیقات مختلف بر روی تاثیرات ماهی و یا روغن ماهی بر روی کاهش فاکتورهای ریسک ابتلا به بیماری های قلبی انجام شده است. در بررسی که در ژورنال پزشکی بریتانیا چاپ و منتشر شد، به صورت اکید پیشنهاد شده بود که برای جلوگیری از حملات قلبی به ویژه در افرادی که مبتلا به نارسایی های عروقی هستند، مصرف ماهی و یا روغن ماهی ضرورت دارد. نحوه عملکرد امگا ۳ و طرز کار آن در جلوگیری از بیماری های قلبی هنوز مشخص نشده، اما گمان می رود که ماهی با کاهش میزان تری گلیسرید و همینطور فشار خون از لخته شدن خون جلوگیری نموده و ماهیت ضد التهابی به رگ های خونی می بخشند.

 

هشدار نسبت به مصرف جیوه

هر چند پیشنهاد می شود که درطول هفته یک یا دو وعده ماهی کمک بسیار زیادی به حفظ سلامت انسان ها می کند اما باید از انواع ماهی هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند خودداری نماییم. تجمع بیش از اندازه جیوه در بدن باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی شده و نهایتاً منجر به بی حسی و خارش انگشتان دست، پا و لب ها می شود. گسترش بیش از اندازه آن سبب می شود تا کودکان دیرتر از موعد مقرر صحبت کردن و راه رفتن را شروع کنند. از دیگر موارد مخرب آن هم می توان به دردهای مفصلی و ماهیچه ای، و بالا بردن ریسک حملات قلبی اشاره کرد.

 

ماهی هایی که دارای مقادیر بالایی از جیوه می باشند، عبارتند از: کوسه ماهی، مارلین، اره ماهی، نیزه ماهی، ماهی های درخشان، ماهی روغنی اروپای شمالی، و ماهی نارنجی دریایی. خانم های باردار، کسانیکه به تازگی صاحب فرزند شده اند، کودکان زیر ۶ سال، و خانم هایی که تصمیم به باردار شدن دارند، باید از مصرف این نوع ماهی ها خودداری نمایند.

 

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که خودتان به ماهیگیری علاقه دارید، بهتر سعی کنید که حتی الامکان در آب های آلوده ماهیگیری نکنید. گونه هایی از ماهی که به سبب غریزه از کف نهرها تغذیه می کنند، مانند گربه ماهی، آلاینده های بیشتری را به شکم خود فرو می برند.

 

برش های مختلف ماهی

انواع برش های ماهی عبارتند از:

 

فیله – جناح سینه و یا پهلوی ماهی که فاقد استخوان می باشد.

ماهی کامل – در این نوع برش، سر و باله ها از بدن ماهی جدا نمی شوند، اما اعماء و احشا و شش های ماهی بیرون کشیده می شوند.

استیک – برخی قسمت های ماهی از بدن آن جدا می شود.

پاک شده – درون ماهی به طور کلی بیرون آورده می شود.

راههای مناسب طبخ ماهی

 

نحوه طبخ ماهی به شیوه درست عبارت است از:

طبخ در فر – شکاف های کوچکی را در تمام قسمت های بدن ماهی ایجاد کنید، آن را درون یک ظرف روغنی شده قرار داه و سر تا سر آن آنرا با فویل بپوشانید. برای طعم بهتر می توانید از گیاهان معطر، آبلیمو، و روغن زیتون نیز استفاده کنید. آن را در درجه حرارات ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار داده و مکرراً آنرا چرب نمایید.

 

 

خواص ماهی برای کودکان

خواص ماهی کپور

 

 

نیمه سرخ شده – ماهی را خشک کرده و آنرا در آرد سوخاری بغلتانید. مقداری روغن یا یک غالب کره در داخل ماهیتابه بیندازید و با شعله آرام ماهی را سرخ نمایید.

 

بریان شده – شکاف هایی را در تمام قسمت های بدن ماهی ایجاد نمایید تا گرما به همه جای آن نفوذ کند. سپس آنرا در کباب پزی که قبلاً داغ کرده اید، بگذارید و بطور مرتب آنرا چرب کنید.

 

آب پز – این نوع طبخ برای ماهی های فلس دار مناسب نیست. ماهی را در آب نیمه جوش بیندازید، و بعد به آرامی آب را جوش بیاورید.

بخار پز – ماهی را درون بخارپز و یا بشقابی که بر روی یک قابلمه آب در حال جوش گذاشته اید، قرار دهید. در حالت دوم باید روی ماهی را بپوشانید.

 

مدت زمان مقتضی برای طبخ

برای محاسبه مدت زمان طبخ به منظور حفظ ویتامین ها و سایر مواد مغذی، باید میزان گوشت و ضخامت ماهی را اندازه گیری کنیم. مدت زمان های پیشنهادی عبارتند از:

 

ماهی به ضخامت ۱ سانتیمتر: ۳ دقیقه در فر، ۴ دقیقه نیم سرخ شده، ۵ دقیقه بریانی، ۸ دقیقه آب پز، ۳ دقیقه بخار پز.

ماهی به ضخامت ۲ سانتیمتر: ۱۱ دقیقه در فر، ۷ دقیقه نیمه سرخ شده، ۶ دقیقه بریانی، ۱۰ دقیقه آب پز، ۷ دقیقه بخار پز.

ماهی به ضخامت ۳ سانتیمتر: ۱۵ دقیقه در فر، ۱۰ دقیقه نیمه سرخ شده، ۹ دقیقه بریانی، ۱۲ دقیقه آب پز، ۱۱ دقیقه بخارپز.

ماهی به ضخامت ۴ سانتیمتر: ۲۰ دقیقه در فر، ۱۳ دقیقه نیمه سرخ شده، ۱۱ دقیقه بریانی، ۱۳ دقیقه آب پز، ۱۴ دقیقه بخار پز.

 

مدت زمان مقتضی برای طبخ انواع فریز شده

برای طبخ ماهی های فریز شده باید ضخیم ترین قسمت گوشت را اندازه گیری کرده و زمان طبخ را مطابق با آن تنظیم نمایید. پیشنهاد های اصولی به شرح زیر می باشد:

 

ضخامت ۱ سانتیمتر: ۱۷ دقیقه در فر، ۷ دقیقه نیمه سرخ شده، ۱۲ دقیقه بریانی، ۱۰ دقیقه آب پز، ۵ دقیقه بخار پز.

ضخامت ۲ سانتیمتر: ۲۲ دقیقه در فر، ۱۱ دقیقه نیمه سرخ شده، ۱۵ دقیقه بریانی، ۱۵ دقیقه آب پز، ۱۱ دقیقه بخارپز.

ضخامت ۳ سانتیمتر:  ۳۵ دقیقه در فر، ۱۵ دقیقه نیمه سرخ شده، ۲۴ دقیقه بریانی، ۲۲ دقیقه آب پز، ۱۳ دقیقه بخار پز.

ضخامت ۴ سانتیمتر:  ۳۹ دقیقه در فر، ۱۸ دقیقه نیمه سرخ شده، ۲۸ دقیقه بریانی، ۲۸ دقیقه اب پز، ۱۶ دقیقه بخار پز.

 

رعایت احتیاط

ماهی ها در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه می شوند اما بهتر است در خرید آنها دقت بیشتری به خرج دهیم. برخی از ماهی ها به صورت غیر قانونی صید می شوند (با توجه به قوانین مصوب برای حمایت از پرندگان و چهارپایان) و برخی دیگر از انواع آنها در جریان ماهیگیری بازرگانی کشته می شوند.

 

نکات ضروری

مصرف یک یا دو وعده ماهی در طول هفته شما را در مقابل دسته ای از بیماری ها از آسم کودکی گرفته تا سرطان پروستات بزرگسالی، مصون نگه می دارند.

 

بهترین شیوه مصرف ماهی به صورت قرار دادن آن در فر، آبپز و بخار پز کردن و بریانی می باشد.

 

از ماهی هایی که دارای میزان بالایی جیوه هستند، مانند کوسه ماهی و مارلین خودداری کنید.

 

خانم های باردار، خانم هایی که قصد بارداری دارند، و کودکان زیر ۶ سال باید در انتخاب ماهی دقت بیشتری به خرج دهند.

 

۷ دلیل عالی برای خوردن ماهی

بدن معمولا دچار کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ است که عملکرد‌ها و فواید بسیار دارند.

 

این چربی‌ها همچنین نقش اساسی در پیشگیری از تحلیل‌های‌شناختی دارند. جالب است بدانید فسفر در بدن به شکل فسفات پتاسیم، سدیم یا کلسیم وجود دارد و بخش قابل توجهی از تجمع آن در استخوان‌های بدن است.

 

۷ دلیل عالی برای خوردن ماهیخواص غذایی ماهی بسیار است اما برخی افراد هم هستند که تمایلی به خوردن آن ندارند. اگر شما هم جزو این افرادید، بهتر است با چند اثر بی‌نظیر آن آشنا شوید؛ شاید برای حفظ سلامت خودتان هم که شده، ‌خودتان را قانع کردید که از این پس به خوردن ماهی رو آورید.

 

۱- قلبی مقاوم و سالم

به همه افراد توصیه می‌شود حداقل ۲ بار در هفته ماهی و دیگر خوراکی‌های دریایی میل کنند زیرا مقادیر بالای امگا ۳ موجود در آن موجب تقویت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

 

اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن ضروری هستند و اگرچه در بدن ساخته نمی‌شوند اما برای عملکرد مطلوب اندام‌ها لازمند. این چربی‌ها همچنین خطر ابتلا به پرفشاری خون، افزایش کلسترول، تری گلیسرید و… را نیز کاهش می‌دهند.

 

۲- کاهش قند خون

دیابتی‌ها باید ماهی را به عنوان یکی از غذاهای اصلی خود در نظر بگیرند زیرا علاوه بر تامین نیازهای غذایی می‌تواند به کنترل مقدار قند موجود در خوراکی‌ها کمک کند. البته توصیه می‌شود این افراد از ماهی‌های سرشار از جیوه مانند انواع وحشی پرهیز کنند زیرا عامل پیشرفت دیابت نوع ۲ محسوب می‌شود.

 

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که امگا ۳ با منشا دریایی تاثیر قابل توجهی برای مقابله با دیابت و عدم تحمل گلوکز است زیرا باعث می‌شود سلول‌ها نسبت به انسولین حساستر شوند که همین حالت باعث کاهش قند خون می‌شود. به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نیز توصیه می‌شود ۳ بار در هفته ماهی میل کنند.

 

۳- تضمین استحکام استخوان‌ها

با افزایش سن، حجم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان بروز می‌کنند.

 

برای مقابله با این مشکلات بدن نیاز به دو ماده معدنی مکمل و اساسی یعنی کلسیم و فسفر دارد که بخش مهمی از استخوان‌ها را شامل می‌شوند. ماهی بخصوص ماهی روغن، کپور و آزاد منبعی غنی از فسفر محسوب می‌شوند و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند.

 

۴- تقویت ضریب هوشی

یکی از نتایج تعجب آور تحقیقات این است که مصرف منظم ماهی در نوجوانان موجب افزایش ضریب هوشی می‌شود. تا مدت‌ها پیش تصور می‌شد که این تاثیر به خاطر وجود فسفر ماهی است. گرچه اجزای مغز به طور اساسی از فسفر تشکیل شده‌اند اما عملکرد این نمک معدنی روی قشر خاکستری همچنان مورد بررسی است.

 

اما بدن معمولا دچار کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ است که عملکرد‌ها و فواید بسیار دارند. این چربی‌ها همچنین نقش اساسی در پیشگیری از تحلیل‌های‌شناختی دارند. جالب است بدانید فسفر در بدن به شکل فسفات پتاسیم، سدیم یا کلسیم وجود دارد و بخش قابل توجهی از تجمع آن در استخوان‌های بدن است.

 

۵- تاخیر در بروز چین و چروک‌ها

پیر شدن پوست که چین و چروک‌ها علائم آن هستند در نتیجه عدم تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد و دریافت آنتی اکسیدان‌ها بروز می‌کند. رادیکال‌های آزاد به مقدار خیلی زیاد پیر شدن سلول‌ها را تسریع می‌کنند و مقدار بسیار کم آنتی اکسیدان‌ها نمی‌توانند با عملکرد آن‌ها مقابله کنند.

 

مصرف ماهی علاوه بر تامین امگا ۳ برای کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، E، سلنیوم و روی را نیز به بدن می‌رساند.

 

۶- تسریع شیردهی

ماهی حاوی ترکیباتی است که برای رشد مطلوب کودک عالی است. مصرف ماهی برای بهبود شیردهی به مادران جوان توصیه می‌شود.

 

همچنین در دوران بارداری نیز مفید است زیرا خطر تولد زود هنگام جنین را کاهش می‌دهد. البته باید توجه داشت که ماهی‌های وحشی مانند آزاد و تن حاوی جیوه هستند که برای کودک مضر است. به علاوه باید از مصرف غذاهایی که با ماهی خام تهیه می‌شود نیز اجتناب کرد.

 

۷- از همه مهمتر: حفظ سلامتی

ماهی می‌تواند با دردهای معمول روزمره مقابله کند زیرا این غذای دریایی، خواص ضد التهابی دارد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که روغن ماهی قدرت بهبود بیماری‌ها را در خود دارد. در واقع مصرف منظم این روغن لنفوسیت‌های B را تقویت می‌کند که مسئول مقابله با تهاجمات ویروس‌ها و باکتری هاست.

 

همچنین موجب احساس سرزندگی و تحرک به خاطر ویتامین‌های B، D و فسفر موجود در آن می‌شود.

 

 

خواص مغز ماهی

مصرف ماهی در حاملگی

 

خواص ماهی | فواید شگفت انگیز مصرف ماهی بر سلامتی

 

منبع : سلامتی / مردمان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا