بهداشت و سلامت

تعریق در خواب | علل مهم و تاثیرگذار عرق کردن در خواب

تعریق در خواب : چرا در خواب دچار تعریق میشویم ؟ علل عرق کردن در خواب چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، علل تعریق در خواب در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عرق کردن پشت سر در خواب

علت عرق سرد در خواب ، تعریق در خواب

 

 

دلایل عرق کردن در خواب و راه درمان آن

تعریق شبانه

عرق کردن شبانه یا عرق کردن در خواب عارضه‌ای شایع میان زنان و مردان است. بیماری‌ها و اختلال‌های زیادی وجود دارند که باعث ایجاد آن می‌شوند. به‌عنوان مثال زنان نزدیک به دوران یائسگی یا زنان یائسه، مصرف بعضی داروها، مشکلات هورمونی مربوط‌به کمبود تستوسترون، میزان قند خون پایین و مشکلات عصبی.

 

شاید نشانه‌های دیگری مثل تب و لرز، سردشدن بدن، خشکی واژن یا تغییر خلق‌وخو را بسته به علت این عارضه، شاهد باشید. دلایلی مثل عفونت و سرطان چندان تأثیری روی بروز این مشکل ندارند. پزشک‌ها می‌توانند علت دقیق این عارضه را تشخیص دهند.

 

علت عرق کردن شبانه چیست؟

پزشک‌ها در مراحل اولیه درمان بیماری شاهد شکایت بیماران از عرق کردن شبانه هستند. عرق کردن در خواب به هر نوع افزایش تعرق بدن در طول شب گفته می‌شود. البته اگر دمای رختخواب شما بالا باشد یا اینکه لباس زیادی بپوشید، عرق کردن کاملا طبیعی است.

 

برای ایجاد تفاوت بین عرق کردن شبانه ناشی از مشکلات پزشکی و عرق کردنی که به علت گرمای محیط به وجود می‌آید، دکترها عرق کردن شبانه را شرایطی می‌دانند که سبب می‌شود تا رختخواب شما به‌شدت خیس شود.

 

در مطالعه‌ای که روی ۲۲۶۷ بیمار صورت گرفته بود، مشخص شد ۴۱ درصد آنها ماه قبل دچار عرق کردن شبانه شده بودند، بنابراین عرق کردن شبانه در بین آنها عمومیت داشت. البته باید بین سرخ‌شدن بینی و صورت نیز هنگام خواب و عرق کردن در خواب تفاوت قائل شد.

 

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. برای تشخیص علت اصلی وقوع آن در یک بیمار، پزشک باید به تاریخچه‌ی بیماری‌های فرد دسترسی داشته باشد و برای تشخیص علت اصلی، دستور انجام آزمایش پزشکی بدهد.

 

دلایل دیگر عرق کردن شبانه چیست؟

بسته‌به دلیلی که پشت این بیماری وجود دارد ممکن است نشانه‌های دیگر نیز در رابطه با عرق کردن شبانه وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال:

 

بعضی عفونت‌ها و سرطان؛

لرز و سردشدن ناشی از تب؛

کاهش وزن ناشی از مشکلات لنفوم (غدد لنفاوی)؛

عرق کردن شبانه ناشی از مشکلات دوران یائسگی مثل خشکی واژن، خون‌ریزی در طول روز یا تغییر خلق‌وخو.

مصرف بعضی داروها می‌تواند اثرات جانبی مثل عرق کردن در خواب داشته باشد.

 

سایر شرایطی که سبب افزایش عرق در طول شبانه‌روز می‌شوند می‌توانند باعث افزایش عرق کردن شبانه نیز بشوند.

 

یائسگی و دوران پیش از یائسگی

خون‌ریزی‌های همراه با دوران تغییرات یائسگی می‌تواند در شب رخ دهد و باعث عرق کردن شبانه شود. این موضوع در میان زنان بسیار شایع است. مهم است بدانیم علائم یائسگی می‌تواند چند سال قبل از وقوع آن، شروع شوند.

 

کمبود قند خون (هیپوگلیسمی)

گاهی اوقات کمبود قند خون (هیپوگلیسمی) می‌تواند باعث عرق کردن شود. افراد مبتلا به دیابت که انسولین یا داروهای ضددیابت مصرف می‌کنند ممکن است شرایط هیپوگلیسمی را در شب تجربه کنند و این موضوع باعث عرق کردن می‌شود.

 

اختلالات هورمونی

اختلال فئوکروموسیتوما (یک نوع تومور غده‌ی آدرنال که هورمونی به نام کاتکول آمین را بیش‌ازحد تولید می‌کند)، سندرم کارسینوئید (تولید بیش‌ازحد هورمون خاصی توسط تومورهایی در شش یا دستگاه گوارش) و پرکاری تیروئید و مواردی که در پایین ذکر شده، از دیگر عوامل هستند:

 

التهاب درون‌شامه قلب

در این شرایط به‌طور مزمن میزان زیادی عرق تولید می‌شود؛ بدون اینکه علت اصلی عفونت مشخص باشد.

به صورت عمومی، بیماری سل عفونتی است که اغلب سبب عرق کردن در خواب می‌شود. هر چند عفونت ناشی از باکتری نیز می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.

اندوکاردیت (التهاب رگ‌های قلبی)

استئومیلیت (التهاب استخوان‌ها)

آبسه (به‌عنوان مثال جوش‌ها، آپاندیس، لوزه‌ها، دیورتیکولیت)

ویروس ایدز

سرطان

عرق کردن شبانه یکی از نشانه‌های اولیه‌ی بعضی از انواع سرطان است. یکی از عمومی‌ترین انواع این نوع سرطان، لنفوم است. هر چند افرادی که در آنها سرطان تشخیص داده نشده هم نشانه‌هایی مثل کاهش وزن بی‌دلیل و تب را تجربه می‌کنند.

 

 

عرق کردن سر کودک در خواب

استرس و تعریق شبانه

 

 

داروهای ضد افسردگی

مصرف بعضی داروها نیز می‌توانند باعث عرق کردن شبانه شوند. در صورت تشخیص داده نشدن سرطان یا سایر بیماری‌ها عموما مصرف بعضی داروها نیز می‌تواند باعث ایجاد این اختلال شود.

 

داروهای ضد افسردگی در صدر علل عرق کردن شبانه قرار دارند، داروهایی مثل (tricyclic)، داروهای بازدارنده سروتونین(SSRIs) و ونلافاکسین. سایر داروهای مرتبط با روان‌پزشکی نیز می‌توانند باعث این عارضه شوند.

 

سایر داروها

داروهایی که باعث کاهش تب می‌شوند مثل آسپرین و استامینوفن نیز می‌توانند باعث این مشکل شوند. داروهایی که باعث سرخ‌شدن پوست به‌خصوص روی گردن و گونه می‌شوند نیز این مشکل را ایجاد می‌کنند. بعضی از این داروها شامل:

 

نیاسین (نایاکور، نیاسپان، سلو نیاسین) در دوزهای بالا برای درمان اختلال لیپید مصرف می‌شود.

تاموکسیفن

هیدرازین

نیتروگلیسرین و سیلدنافیل

تعداد دیگری از داروها نیز وجود دارند که در فهرست بالا به آنها اشاره نشده بود، مثل کورتیزون، پردنیزون و پردنیزولون.

شرایط نورولوژیک

 

اختلالات نورولوژیک می‌تواند باعث افزایش عرق کردن به‌صورت کلی بشود، مشکلاتی مثل اختلال اتونوم، سکته و نوروپاتی اتونومیک.

 

درمان عرق کردن در خواب

درمان این عارضه به علل بروز آن بستگی دارد. به‌طور خلاصه عرق کردن شبانه مشکل حادی نیست. اما گاهی اوقات نشانه‌های پنهانی پشت آن وجود دارد. افرادی که بدون دلیل دچار این مشکل می‌شوند، باید به پزشک مراجعه کنند.

 

برای درمان آن به سراغ کدام پزشک برویم؟

عرق کردن شبانه توسط پزشکان داخلی، پزشک عمومی، متخصصان زنان تشخیص داده می‌شود. اگر این عارضه به بیماری‌های دیگر مرتبط باشد باید سراغ متخصصان غدد درون‌ریز، مغز و اعصاب، بیماری‌های عفونی یا انکولوژی رفت.

 

عرق کردن در خواب را جدی بگیرید

تعریق شبانه در حقیقت مشکلی است که در آن فرد در طی خواب، احساس گرما و حرارت زیاد می کند و در اثر این گرما، خیلی عرق می کند، طوری که بالش، ملحفه و تشک او از عرق خیس می شود و این تعریق زیاد در اثر گرمای هوای اتاق نیست. در ادامه با هم مهمترین دلایل تعرق های ناگهانی شبانه آشنا خواهید شد:

 

** بیماری های عفونی: سل یک بیماری عفونی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود. همچنین عفونت های باکتریایی مثل اندوکاردیت، استئومیلیت (عفونت استخوان) و آبسه نیز باعث تعریق شبانه می شوند. تعریق شبانه یکی از علائم بیماری ایدز نیز است. تب مالت یا بروسلوز نیز یک عفونت باکتریایی است که باعث تعریق زیاد در خواب می شود.

 

** سرطان ها: تعریق شبانه یکی از علائم زودرس برخی سرطان هاست. بیشترین سرطانی که باعث تعریق شبانه می شود، سرطان بافت لنفاوی یا لنفوم است، مثل لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین. اما افرادی که نمی دانند دچار سرطان هستند، علائم دیگری نیز دارند مثل کاهش وزن بی دلیل و تب. لوسمی که نوعی سرطان خون است نیز باعث تعریق شبانه می شود.

 

** داروها: مصرف برخی داروها نیز باعث تعریق شبانه می شود. داروهای ضدافسردگی از رایج ترین داروهایی هستند که منجر به تعریق شبانه می شوند. ۸ تا ۲۲ درصد افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، دچار تعریق شبانه می شوند. سایر داروهای مربوط به بیماری های روانی نیز باعث تعریق شبانه می شوند.

 

** هیپوگلیسمی: کاهش قندخون یا هیپوگلیسمی نیز باعث تعریق زیاد می شود. بیماران دیابتی که انسولین و یا داروی قند مصرف می کنند، ممکن است در خواب دچار کاهش قندخون و در نتیجه تعریق شوند.

 

** اختلالات هورمونی: تعریق زیاد یا گرگرفتگی می تواند در اختلالات هورمونی مختلفی دیده شود، مثل سندرم کارسینوئید، پرکاری تیروئید و فئوکروموسیتوم.

 

** بیماری های مغز و اعصاب: برخی بیماری های عصبی مانند دیس رفلکسی اعصاب خودکار (در اثر تحریک در پایین سطح ضایعه نخاعی در بیماران نخاعی به وجود می آید)، سیرنگومیلی (کیست پر از مایع در نخاع) ، سکته مغزی، آسیب اعصاب خودکار می توانند باعث تعریق زیاد شوند. البته این موارد شایع نیست.

 

 

عرق پشت گردن

تعریق در خواب

 

تعریق در خواب | علل مهم و تاثیرگذار عرق کردن در خواب

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان / سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا