بهداشت و سلامت

عفونت ادراری | علل ، عوامل و درمان های عفونت مجاری ادرار

عفونت ادراری : عفونت ادراری به چه عللی ایجاد میشود ؟ درمان های عفونت ادرار برای زنان و مردان چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، درمان عفونت ادرار در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان گیاهی عفونت ادراری

قرص های درمان عفونت ادراری

 

 

عفونت ادراری را جدی بگیرید

یکی از مشکلات رایج دستگاه ادراری عفونت ادرای یا همان UTI (Urinary tract infection) است که نوعی عفونت با عامل باکتریایی می باشد.

 

سوزش و عفونت ادراری

آلودگی دستگاه ادراری می تواند منجر به سیستیت و یا عفونت مثانه گردد. حال اگرعفونت بر قسمت فوقانی دستگاه ادراری اثر بگذارد منجربه پیلونفریت و عفونت کلیوی می شود.

 

علائم عفونت ادراری

اگر عفونت منجر به سیستیت شود می تواند علائم زیر را داشته باشد:

 

– دفع ادرار همراه با درد

–  تکرر ادرار

– اضطرار برای دفع ادرار

 

حال اگر عفونت منجر به پیلونفریت شده باشد، علائم در افراد مسن و یا بسیار کم سن ممکن است  نامشخص باشد و بیشتر فرد احساس خستگی می کند.و درکودکان تب مشاهده می شود ولی عامل اصلی هر دو نوع عفونت باکتری اشرشیا کلی است ولی باکتری های دیگر  و ویروسها و یا قارچها نیز درایجاد عفونت می توانند دخیل باشند.

 

به طور کلی عفونت ادراری در زنان بسیار شایع تر از مردان می باشد وتقریبا همه زنان در طول زندگی خود یک بار هم که شده این عفونت را تجربه می کنند.

 

عوامل خطرساز عبارتند از:

– آناتومی بدن زنان

– مقاربت جنسی

– سابقه خانوادگی

– رعایت نکردن بهداشت

تشخیص عفونت ادراری

 

در موارد مشخص تنها بر اساس علائم تشخیص و درمان صورت می گیرد. در موارد پیچیده تایید تشخیص از طریق آنالیز ادرار و جستجو به دنبال حضور نیتریت در ادرار ، سلولهای سفید خون، و یا لکوسیت استراز مفید می باشد. یکی دیگر از آزمایشها بخش میکروسکوپی است که به دنبال حضور سلولهای قرمز خون، سلولهای سفید خون، و یا باکتری می گردد.

 

یکی از مهمترین و بهترین و دقیق ترین راههای تشخیص عفونت،  آزمایش ادرار و کشت آن می باشد. به این صورت که میزان خیلی کمی ازادرار روی محیط استریل کشت داده می شود و پس از ۲۴ الی ۴۸ ساعت مورد بررسی قرار می گیرد.

 

کشت ادرار در صورتی مثبت است که تعداد کلنی های باکتریایی بزرگتر و یا مساوی ۱۰۰۰واحد تشکیل دهنده  کلنی در هر میلی لیتر ارگانیسم متداول در دستگاه ادراری باشد. حساسیت آنتی بیوتیکی را نیز می توان با کشت ادرار و آزمایش در محیط مناسب آزمایش کرد .

 

در تفسیر کشت ادرار باید به موارد زیر توجه کرد :

-عوامل مرتبط با بیمار مانند سن، نوع نمونه ادرار، جنسیت، علایم بالینی و مصرف آنتی بیوتیک

– نتیجه آزمون میکروسکوپی

-شرایط باکتری رشد یافته روی پلیت ، تعداد باکتری، نوع باکتری رشد یافته

– روش نمونه برداری

 

علت عفونت های ادراری به طور معمول اشرشیا کلی با  ۸۵-۸۰ %  بیشترین علت می باشد و علل دیگر عفونتهای دستگاه ادراری، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس علت ۱۰-۵% موارد دیگر است.

 

این عفونتها ممکن است به علت عفونتهای ویروسی و یا قارچی نیزمی تواند باشد. سایر علل باکتریایی کلبسیلا،  پروتئوس،  سودوموناس و یا انتروباکتر است. البته این موارد ذکر شده  چندان معمول نبوده و به طور معمول به ناهنجاری های سیستم ادراری و یا سوند ادراری مربوط هستند.

 

عفونت دستگاه ادراری ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس به طور معمول به صورت عوارض جانبی عفونت های منتقله از راه خون رخ می دهد.

 

بیماریزایی

باکتری از راه مجرای خروی مثانه وارد می شود. ممکن است عفونت از طریق خون و یا لنف نیز رخ دهد. اعتقاد بر این است که این باکتری معمولا از راه روده به مجرای خروجی مثانه منتقل می شود و خطر در زنان به علت آناتومی آنها بیشتر است.

 

 

انتی بیوتیک قوی برای عفونت ادراری

عفونت ادراری در مردان

 

 

اپیدمیولوژی

عفونت دستگاه ادراری شایع ترین عفونت باکتریایی در زنان است. این عفونتها بین سنین ۱۶ تا ۳۵ سالگی رخ می دهد و ۱۰% زنان در هر سال به عفونت دچار می شوند و ۶۰% آنها در طول زندگی خود یک بار دچار عفونت می گردند. بروز مجدد امری شایع است و زنان چهار برابر مردان به عفونت مبتلا می شوند.

 

این مورد شایع ترین عفونت بیمارستانی بوده و ۴۰% موارد را به خود اختصاص می دهد. با افزایش سن میزان باکتری بدون علامت در ادرار از دو تا هفت درصد در زنان در سنین باروری هستند و ۵۰% در زنان مسن در خانه های سالمندان افزایش می یابد. این عفونت در دوران کودکی نیز ممکن است رخ دهد .

 

درمان

برای کسانی که به عفونتهای مکرر دچار می شوند استفاده از آنتی بیوتیکها به طور روزانه و برای دوره ای طولانی مدت موثر است. از داروهای مورد استفاده می توان به نیتروفورانتوئین، تری متوپریم و سولفامتوکسازول اشاره کرد.

 

عفونت ادراری (UTI) چیست؟

ادرار معمولاً فاقد باکتری است. مجاری ادراری زمانی عفونت می کنند که باکتری ها به داخل مثانه راه پیدا می کنند. از آنجایی که مجرای پیشاب خانم ها نسبت به آقایون کوتاهتر است، باکتری ها خیلی راحت تر می توانند به داخل مثانه راه یافته و سبب ایجاد عفونت شوند.

 

از جمله شایع ترین انواع عفونت ادراری، عفونت مثانه است که به آن التهاب مثانه یا (Cystitis) اطلاق می شود. اگر عفونت صرفاً بر روی مجاری ایجاد شده باشد، به آن التهاب مجاری ادراری یا (Urethritis) گفته می شود. اگر کلیه دچار عفونت شود، به آن عفونت کلیوی یا (Pyelonephritis) می گویند.

 

علایم عفونت ادراری

عفونت ادراری بر اثر ورود باکتری به محیط مثانه رخ می‌دهد. این باکتری‌ها با ورود به مجرای ادراری و مثانه، به جداره آن حمله می‌کنند و باعث قرمزی، التهاب و واکنش در دستگاه ادراری تحتانی می‌شوند. اولین واکنش التهابی، تکرر ادرار و سوزش است.

 

البته در دستگاه ادراری بعضی بیماران باکتری وجود دارد، ولی اصلا علائم واضحی ندارند و به طور اتفاقی و در آزمایش‌های کلینیکی شاهد بالا رفتن باکتری در اوره هستیم، اما علائم به تکرر ادرار و سوزش ختم نمی‌شود، بلکه با رشد سریع باکتری‌ها، درد زیر شکم یا پهلوها، دفع قطره‌قطره ادرار، احساس پر بودن مثانه، بوی بد ادرار، خون در مثانه یا تیره‌شدن رنگ ادرار نیز به دیگر نشانه‌ها اضافه خواهد شد.

 

وجود خون در ادرار

خون در ادرار را باید جدی گرفت. این علامت، نشانه آن است که مخاط دستگاه ادراری در حال خونریزی است و جداره عروق ظریف آسیب دیده‌اند، اما رنگ و نوع خونریزی نیز می‌تواند نشان دهد محل خونریزی کجا بوده است.

 

اگر خونریزی از قسمت فوقانی باشد خونریزی پررنگ خواهد بود. این نوع خونریزی‌ها ممکن است به دلیل وجود سنگ کلیه باشد، ولی در این موارد هیچ‌گاه خونریزی لخته‌ای نخواهیم دید. عفونت‌های داخل مثانه و پیشابراه یا وجود تومور در دستگاه ادراری تحتانی، موجب خــونریــزی لختــه‌ای به رنـگ روشن مـی‌شود.

 

خونریزی همیشه با چشم مسلح قابـل رویت نیسـت و گاهی فقط در آزمایش ادراری و زیر میکروسکوپ دیده می‌شود. خونریزی می‌تواند به دلایل دیگری از جمله بالا بودن کلسیم در ادرار، اسیداوریک زیاد و کریستال اوری باشد.

 

بیشتر عفونت‌ها به دستگاه ادراری تحتانی محدود می‌شود. عفونت پیشابراه اوتریت، عفونت مثانه سیستیت و عفونت کلیه پیلونفریت نام دارد. در عفونت دستگاه ادراری تحتانی دو عضو یعنی پیشابراه و مثانه درگیرند که گاه کلیه‌ها نیز درگیر می‌شوند. اگر درمان مناسب انجام نشود باکتری‌ها به نقاط فوقانی دستگاه ادراری تجاوز می‌کنند.

 

افراد در معرض ابتلا به عفونت ادراری

این بیماری مسری نیست و شما نمی توانید آن را از کس دیگری بگیرید. در اکثر موارد بیماری به دلیل مشکلات کلیوی و اختلالات مربوط به مثانه ایجاد می شود. عفونت ادراری در خانم های جوانی که دارای شرایط زیر هستند شایع تر است:

 

قبلاً دچار این نوع عفونت ها شده اند

ارتباط جنسی داشتند

از اسپری های اسپرم کش به همراه کاندوم استفاده می کنند

از دیافراگم استفاده می کنند

باردار هستند

 

تشخص عفونت ادراری

این بیماری عموماً با یک آزمایش ساده ی ادرار قابل تشخیص است. یک لیوان به شما داده می شود و از شما می خواهند که ادرار خود را درون آن بریزید. نمونه ی ادرار شما به آزمایشگاه انتقال داده می شود و آنجا از روی باکتری های موجود در آن تست به عمل می آید.

 

اگر شما از نظر جنسی ارتباط دارید، ممکن است پزشک تشخیص دهد که این علائم مربوط به بیماری های دیگری نظیر بیماری های جنسی مانند: کالامیدیا و یا تبخال تناسلی باشند که متعاقباً آزمایش های لازم در آن زمینه را انجام خواهد داد.

 

درمان عفونت‌ ادراری

درمان عفونت‌ ادراری به صورت دارویی است. بیشتر مواقع با یک دوره کوتاه درمانی مشکل بیمار برطرف می‌شود. ولی در موارد عودکننده که دلیل مشخصی هم برای عود پیدا نمی‌کنیم، به درمان آنتی‌بیوتیک طولانی‌مدت نیاز است. گاه لازم می‌شود تا یک ماه،شش ماه یا حتی دو سال درمان ادامه یابد. حتی گاهی نیز درمان آنتی‌بیوتیک آنقدر ادامه می‌یابد که بیماری به درمان مقاوم می‌شود. در این حالت لازم است داروها تغییر کند.

 

عفونت‌ ادراری به درمان نیاز دارد، ولی هر بیمار باید مواردی را رعایت کند؛ یعنی مصرف مایعات روزانه را بالا ببرد. بهتر است این مقدار شش تا هشت لیوان باشد. عصاره زغال اخته مانع پیوستن باکتری‌ها به دیواره مثانه می‌شود و اگر به طور مکرر مصرف شود، احتمال عود را کاهش خواهد داد.

 

البته این عصاره‌ها به صورت قرص‌های خوراکی در داروخانه‌ها وجود دارند. بسیاری از بیماران برای رهایی از عود مکرر ممکن است با مواد ضدعفونی‌کننده مجاری را شست‌وشو دهند که این کار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث تحریک بشود. بنابراین توصیه می‌کنیم همه کسانی که مبتلا به هر نوع عفونت ادراری هستند چه ساده و چه عودکننده به پزشک مراجعه کنند تا درمان مناسبی برایشان اتخاذ شود.

 

توصیه هایی برای پیشگیری از عفونت ادراری

– سعی کنید مصرف مایعات را زیاد کنید تا زودبه‌زود به دستشویی بروید. سعی کنید با مصرف کافی آب هر ۲۰ دقیقه یک بار به دستشویی بروید تا عفونت های موجود در دستگاه ادراری تان خارج شود.

 

– حمام بروید و از دوش آب داغ استفاده کنید .اگر چه این روش از نظر پزشکان و محققان علوم پزشکی ثابت نشده است، اما بسیاری از افراد مبتلا به عفونت ادراری بعد از حمام آب داغ احساس کاهش خارش و سوزش و درد را اعلام می کنند.

 

– مصرف مرکبات و غذاهای حاوی ویتامین ث را فراموش نکنید. این نوع مواد به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، بسیاری از عفونت های دستگاه ادراری را از بین می برند.

 

 

علائم عفونت ادراری در بارداری

درمان عفونت ادرار

 

عفونت ادراری | علل ، عوامل و درمان های عفونت مجاری ادرار

 

منبع : نبض ما / سلامتی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا