بهداشت و سلامت

پستانک | فواید و عوارض جبران ناپذیر آن برای کودکان

پستانک : فواید پستانک برای کودکان چیست ؟ استفاده بیش از حد آن چه عوارضی برای کودک خواهد داشت ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، فواید و عوارض پستانک برای کودک در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

بهترین نوع پستانک برای نوزاد

پستانک،انواع و فواید آن

 

 

ایا پستانک برای نوزاد ضرر دارد؟

حتی قبل از به دنیا آمدن کودک و زایمان، بعضی از پدر و مادرها به فکر خرید پستانک می‌افتند. پستانک وسیله‌ای است که پدر و مادرها برای این‌که کودک بی‌قراری نکند به او می‌دهند و گاهی به این فکر می‌کنند که آیا این پستانک ممکن است برای کودک ضرر داشته باشد؟ جواب قطعی این سوال را پزشکان داده‌اند. به گفتهٔ پزشکان نه‌تنها هیچ ضرورتی برای تهیهٔ پستانک برای کودک وجود ندارد، بلکه این پستانک به کودک آسیب‌های زیادی می‌رساند و باید تا جای ممکن از دادن پستانک خودداری کرد. در این مطلب به زیان‌های پستانک برای نوزاد و زمان‌های نامناسب برای دادن پستانک می‌خوانید.

 

چرا نباید به نوزاد پستانک داد؟

پستانک می‌تواند مشکلات زیادی را در کودک به وجود بیاورد یا مشکلات قبلی را تشدید کند.

 

در روند شیردهی اخلال ایجاد می‌کند: نوزاد با مکیدن سینهٔ مادر باعث می‌شود که شیر تولید شود. این‌کار را نوزاد به مرور یاد می‌گیرد و با شکل خاصی از مکیدن باعث می‌شودکه سینهٔ مادر شیر تولید کند. اما الگوی مکیدن پستانک با سینهٔ مادر متفاوت است و ممکن است نوزاد نحوهٔ مکیدن پستانک را جایگزین الگوی مکیدن سینهٔ مادر کند. با این‌کار ساخت شیر ممکن است با اخلال مواجه شود و سینهٔ مادر شیر کافی تولید نکند.

 

احتمال ابتلا به عفونت گوش را افزایش می‌دهد: از جمله دلایلی که پزشکان استفاده از پستانک را منع می‌کند، احتمال ابتلای نوزاد به عفونت گوش است و این احتمال در نوزدانی که مستعد این عفونت هستند، افزایش بیشتری خواهد داشت.

 

مشکلات گوارشی را شدت می‌دهد: به گفتهٔ پزشکان، کودک هنگام مکیدن پستانک به قصد این‌که شیر بخورد، هوای زیادی را به مرور وارد معده‌اش می‌کند. علاوه براین بسیاری از نوزادان مستعد نفخ هستند و با مکیدن پستانک احتمال نفخ در نوزاد بسیار افزایش می‌یابد و ممکن است با دردهایی در شکم نوزاد همراه باشد.

 

می‌تواند به رشد فک و دندان آسیب برساند: در مدت زمانی که کودک شما پستانک می‌مکد، به مرور دندان‌های شیری او شروع به رشد می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده که استفاده از پستانک باعث می‌شود که رشد فک و دندان نوزاد دچار مشکل شود. بنابراین به پدر و مادر توصیه می‌شود که تا جای ممکن از پستانک استفاده نکنند.

 

احتمال ورود عوامل بیماری‌زا به بدن نوزاد را افزایش می‌دهد: پستانک جسمی خارجی است که ممکن است هر لحظه روی زمین بیفتد و آلوده شود. اگر پدر و مادر حواسشان نباشد، ممکن است کودک نوپا خودش پستانک را دوباره بردارد و در دهانش بگذارد یا این‌که پدر و مادر در موقعیت شستن پستانک نباشند و کمی آن را تمیز کنند و دوباره به نوزاد بدهد. راه دیگری که پدر و مادر انجام می‌دهند این است که پستانک را به گردن نوزاد آویزان می‌کنند. اما باید بدانید که با این‌کار هم جلوی آلوده شدن پستانک را نمی‌گیرید و همچنان پستانک می‌توان عوامل بیماری‌زا را به بدن نوزاد وارد کند.

 

زمان نادرست دادن پستانک به نوزاد

هرچند که دادن پستانک به نوزاد منع می‌شود اما اگر تصمیم گرفتید به نوزاد پستانک بدهید، به یاد داشته باشید که این زمان‌ها، بدترین زمان برای دادن پستانک است:

اگر کودک شما عفونت گوش دارد یا قبلاً چند مورد عفونت گوش داشته، لازم است پستانک را فراموش کنید.

به نوزادی که در افزایش وزن یا وزن‌گیری مناسب مشکل دارد پستانک ندهید.

اگر نوزاد هنوز سینه‌گیری را درست یاد نگرفته است.

اگر نوزاد شما هر مشکلی در شیر خوردن از سینۀ مادر دارد.

اگر سطح تولید شیر شما کافی نیست نیز هرگز به نوزادتان پستانک ندهید.

 

استفاده از پستانک و مزایا و معایب آن

یکی از وسایلی که برای آرام کردن نوزاد از آن استفاده می شود، پستانک است. نوزادی که تازه متولد می شود، میل به مکیدن دارد. بعضی از نوزادان حتی قبل از تولد هم انگشتان و شست خود را می مکند. اما آیا پستانک به راستی برای کودکان مفید است؟ اگر چه پاسخ به این سوال هنوز مشخص نیست، اما متخصصان اجازه استفاده از آن را در اولین سال تولد نوزاد بدون مانع می دانند. ما در این مطلب شما را با مزایا و عوارض استفاده از پستانک آشنا خواهیم نمود.

 

مزایا

برای بعضی کودکان استفاده از پستانک، روشی رضایت بخش در فاصله بین شیردهی می باشد. مزایایی که برای این کار در نظر گرفته شده عبارتند از:

 

۱) پستانک آرامش می‌دهد:

قبل از تولد و در شکم مادر، مکیدن، یکی از اولین وظیفه‌های حرکتی جنین بوده است. مکیدن باعث می‌شود او شب آرام‌تر و راحت‌تر بخوابد و خیلی بی‌سر و صدا و آرام‌تر، منتظر وعده بعدی غذایش باشد. هم‌چنین پستانک، خود به خود، خوابیدن را آسان‌تر می‌کند.

 

۲) برای نوزادهای نارس، بسیار مفید است:

پستانک به سریع‌تر رشد کردن و توسعه یافتن عضله‌های دهان کمک می‌کند و به کودک اجازه می‌دهد عمل مکیدن را زودتر بیاموزد. طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا، مکیدن پستانک، زمان نگه داشتن نوزادان نارس را در بیمارستان، یک هفته کاهش می‌دهد.

 

۳) خطر مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد:

طبق آخرین تحقیقات انجام شده، پستانک خطر مرگ ناگهانی کودک را هنگام خواب، ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. حرکت‌های ناشی از مکیدن، ماهیچه‌های حلق را تقویت می‌کند. هم‌چنین نفوذپذیری راه‌های تنفسی توسط همین حرکت‌ها تضمین می‌شود. در صورت عفونت هم، نوزاد بهتر واکنش نشان می‌دهد.

 

۴) پستانک دور انداختنی است:

اگر زمانی رسیده که کودک باید این عادت را ترک کند، شما می توانید به راحتی پستانک را دور بیاندازید، ولی اگر کودک عادت به مکیدن انگشتان داشته باشد ترک آن بسیار مشکل تر است.

 

سایر فواید پستانک:

– پستانک روشی برای ایجاد حواس پرتی موقت است. زمانی که کودک گرسنه است تا آماده شدن برای شیر دادن و یا درست کردن شیشه شیر برای او می توان پستانک را واسطه قرار داد. همچنین در هنگام تزریق واکسن و غیره می تواند کودک را تا حدودی آرام کند.

 

– پستانک به خوابیدن کودک کمک می کند. (از پستانک به عنوان اولین وسیله برای آرام کردن کودک استفاده نکنید.)

مضرات پستانک

 

۱) اختلال در شیر دهی:

نوزادی که از همان ابتدا عادت به مکیدن پستانک کند، در شیر خوردن صحیح دچار مشکل خواهد شد.

 

۲) کودک وابسته به پستانک می شود:

اگر کودک از پستانک در هنگام خواب استفاد کند، چنانچه نیمه شب از دهان وی افتاد با گریه از خواب بیدار می شود.

 

 

پستانک ارتودنسی

سن گرفتن پستانک از کودک

 

 

۳) افزایش خطر ابتلا به عفونت گوش میانی:

سرعت ابتلا به عفونت گوش میانی از زمان تولد تا ۶ ماهگی بسیار اندک است و این درست زمانی است که خطر بروز ناگهانی سندرم مرگ نوزاد بالا است.

 

۴) بروز مشکلات فک و دهان:

پستانک هم مثل مکیدن انگشت دست، شکل فک و دندان نوزاد را تغییر می‌دهد. در واقع پستانک  باعث می‌شود دندان‌های بالایی، جلوتر از دندان‌های پایینی قرار گیرند و روی آن‌ها بیفتند. در نتیجه یک حفره بین فک بالایی و پایینی به وجود می‌آید. این تغییر شکل ممکن است در دراز مدت باعث به تعویق افتادن آموختن قدرت بلعیدن، دیر به حرف افتادن یا نوک زبانی صحبت کردن کودک شود.

 

۵) بروز مشکلات دندانی:

استفاده نرمال از این وسیله دراولین سالهای تولد مشکل چندان جدی برای سلامت دندانها ندارد. اما اگر کودک سماجت به استفاده از پستانک داشته باشد، به مرور زمان دندانهای جلو و بالا به سمت بیرون کج شده و فک بالا و پایین ناهمتراز می شود.

 

با توجه به آنچه گفته شد، اگر به کودک خود پستانک می دهید نکات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید:

۱- تا زمانی که فرآیند شیردهی به طرز صحیح انجام نشده است، از دادن پستانک به کودک اجتناب کنید. ممکن است چند هفته  طول بکشد تا فرآیند شیردهی به طرز صحیح انجام شود. بنابراین به طور کلی توصیه می شود که تا ۱ ماهگی به نوزاد پستانک ندهید.

 

۲- اجازه دهید کودک پیشگام شود. اگر کودک علاقه ای به پستانک ندارد، او را وادار به این کار نکنید.

 

۳- پستانک یک قطعه ای انتخاب کنید. پستانک های دو تکه ای چنانچه بشکنند، خطر خفگی نوزاد را در پی دارند. بنابراین مدل یک قطعه آن را انتخاب کنید.

 

۴- پستانک را تمیز نگه دارید. قبل از استفاده ، پستانک را با آب و صابون بشویید.  برای پیشگیری از عفونت قارچی هر روز به مدت چند دقیقه پستانک را در مقدار مساوی آب و سرکه و سپس در هوای خشک قرار دهید. از قرار دادن پستانک در دهان خود به منظور شست و شو اجتناب کنید، زیرا با این کار میکروب بیشتری وارد دهان نوزاد می کنید.

 

۵- مراقب علائم مربوط به تخریب پستانک باشید. در صورت هر نوع خرابی در پستانک سریعا آن را تعویض کنید.

 

تا زمانی که فرآیند شیردهی به طرز صحیح انجام نشده است از دادن پستانک

 

به کودک اجتناب کنید. به طور کلی توصیه می شود که تا یک ماهگی به نوزاد پستانک ندهید.

 

۶- هرگز از زنجیر و نوار برای ثابت کردن پستانک به گردن استفاده نکنید.

 

۷- از روش های دیگر برای آرام کردن کودک استفاده کنید. از پستانک به عنوان اولین وسیله برای آرام کردن کودک استفاده نکنید. شاید عوض کردن حالت و وضعیت کودک به تنهایی برای آرام کردن او کافی باشد.

 

اگر کودک گرسنه است تا جایی که ممکن است، سریعا پستان یا شیشه شیر را به او بدهید.

 

۸- بدانید که چه زمانی عادت مکیدن پستانک باید ترک شود. اغلب کودکان در فاصله سنی ۲ تا ۴ سال عادت مکیدن را ترک می کنند.

 

۹- شب هنگام اگر پستانک در حین خواب از دهان کودک افتاد تا عکس العملی نشان نداده است، پستانک را داخل دهان او قرار ندهید.

 

پستانک چه عوارضی دارد

عوارض و فواید پستانک

 

پستانک | فواید و عوارض جبران ناپذیر آن برای کودکان

 

 

منبع: بهداشت نیوز/دکترسلام / نی نی بان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا