بهداشت و سلامت

اختلال در خواب | چرا نیمه شب ها از خواب بیدار میشویم ؟

اختلال در خواب : چرا نیمه شبها از خواب بیدار میشویم ؟ چه عواملی باعث بیداری مکرر در خواب میشود ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، عواملی که شبها باعث بیداری مکرر میشود در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علت بیدار شدن در ساعات مختلف شب

درمان بیدار شدن مکرر در خواب ، اختلال در خواب

 

 

دلایلی پنهان که شما را نیمه شب از خواب بیدار می کنند!

در اینجا ۶ دلیل که شما را نیمه شب از خواب بیدار می کند و کیفیت خوابتان را تحت تاثیر قرار می دهد، بیشتر معرفی شده است:

 

خارش و تحریک پوست: اگزما یا شرایط تحریک پوست می تواند کیفیت خواب را به خطر بیندازد. این بیماری تاثیر جدی بر روی کیفیت کلی زندگی دارد؛ هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی. اگزما منجر به تغییرات سیستم ایمنی بدن و پاسخ های التهابی می شود که با خواب خوب تداخل پیدا می کند. یک ایده خوب، پیدا کردن گزینه های درمان با نظر پزشک برای رفع اگزما است. اگر شما نیز جزو کسانی هستند که خارش پوست نمی گذارد شب بخوابید حتما باید از کرم های مخصوصی که پزشک تجویز می کند استفاده کنید تا به سرعت خارش پوست کم شود و پوست رطوبت بیشتری جذب کند.

 

سندرم پای بی قرار: بنیاد ملی خواب ایالات متحده اعلام کرده که از هر ۱۰ آمریکایی، یک نفر مبتلا به سندرم پای بی قرار است؛ یک اختلال حرکتی مربوط به خواب که منجر به احساس ناخوشایند گزگز و سوزن سوزن شدن پاها و میل شدید به تکان دادن آنها می شود. سندرم پای بی قرار به شدت کیفیت خواب را به خطر می اندازد. این سندرم به خصوص در نیمه شب تمایل به بدتر شدن دارد و استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین ها می تواند علائم آن را تشدید کند.

 

استفاده از برخی داروها: داروهای محرک تاثیر قابل‌ توجهی روی کیفیت خواب شما دارند. داروهایی که برای مشکلات قلب یا تیروئید و یا آسم تجویز می ‌شوند روی الگوی خواب تاثیر می‌ گذارند و ممکن است باعث شوند در نیمه‌ های شب از خواب بیدار شوید. اگر نگران عادت خواب خود هستید درباره‌ هر دارویی که پزشک به شما تجویز می ‌کند با او صحبت کنید.

 

سن: دانشمندان هنوز علت این موضوع را نفهمیده‌ اند اما با افزایش سن شما نیاز به خواب کمتری دارید و احتمال اینکه در نیمه‌ های شب از خواب بیدار شوید بیشتر است. این مشکل در زنان با افزایش سن بیشتر است، خصوصا در زمان رسیدن به سن یائسگی.

 

اختلالات مزمن: افرادی که از دردهای شدید، اختلالات قلب و عروق، دیابت و مشکلات دیگری رنج می ‌برند اغلب در نیمه ‌های شب از خواب بیدار می‌ شوند. اگر فکر می ‌کنید مشکلات خواب شما مرتبط با مشکلات جدی در وضعیت سلامتی شما است با پزشک خود در مورد روش‌ های درمانی صحبت کنید. اغلب برای این اختلالات درمان‌ هایی وجود دارد. بیشتر افرادی که دردهای شدید دارند در خوابشان دچار مشکل هستند و احتمال بیدار شدن در نیمه‌ های شب برای آن‌ ها بیشتر است.

 

تحمل استرس: استرس یک عامل مهم برای بی خوابی تلقی می شود. اضطراب به طور مستقیم سیستم عصبی مرکزی را دچار اختلال می کند که در این صورت تغییرات جزئی در بیوشیمی بدن و سیستم نوروشیمی عامل ریتم خواب و بیداری، ایجاد می شود. مجموعه این تغییرات به طور مستقیم مراحل خواب را تحت تاثیر قرار می دهد. اضطراب باعث می شود خواب تکه تکه باشد و ورود به مرحله عمیق و نیروبخش مشکل خواهد بود. به علاوه، مغز این نگرانی را به شکل تهدیدی تفسیر می کند که سعی می کنیم از آن فرار کنیم. احساس هشدار موجب بیدار شدن ناگهانی پس از چند ساعت خواب می شود. برای کاهش استرس سعی کنید به طور منظم حتی ۱۰ دقیقه در طول روز ورزش کنید. پیاده روی ۱۰ دقیقه ای بعد از صرف شام نیز کمک بزرگی برای رفتن به خواب عمیق است.

 

 

ساعت 3 نصفه شب

چرا نصف شب از خواب میپریم

 

 

بیدار شدن مکرر شبانه چه دلیلی دارد؟ + راه حل بیدار شدن شبانه

به گفته خوزه کولون، پزشک و مولف کتاب «رژیم خواب»، بیدار شدن در میانه های شب شرایطی کاملا عادی و بخشی از DNA انسان محسوب می شود. حتی چهار تا شش بار بیدار شدن از خواب شبانه نیز عادی در نظر گرفته می شود. دلیل این شرایط به دوران اجداد غارنشین ما باز می گردد که برای بررسی محیط اطراف خود و حصول اطمینان از عدم وجود خطر چند بار بیدار شده و سپس دوباره به خواب می رفتند.

 

اما نکته کلیدی این است که پس از بیدار شدن از خواب دوباره قادر باشید به خواب بروید. اگر نمی توانید، ممکن است یکی از عواملی که در ادامه به آنها اشاره می شود مانع از خواب خوب شبانه شما می شوند.

 

دلایل بیدار شدن مکرر شبانه  نیاز به دفع ادرار

دفع ادرار شبانه (Nocturia) دارای محرک های بسیاری است. اما اگر دو تا چهار بار در شب از خواب بیدار می شوید تا ادرار کنید، حتی زمانی که مصرف مایعات را محدود کرده اید، از بین رفتن تعادل بین آب و الکترولیت ها ممکن است عامل مشکل‌آفرین باشد. اگر بیش از اندازه آب بنوشید، بدون این که نمک کافی مصرف کرده باشید، بدن تلاش می کند آب اضافی را دفع کند که ممکن است دلیل بیدار شدن های مکرر شبانه برای دفع ادرار را توضیح دهد.

 

راه حل: حدود ۳۰ دقیقه پیش از خواب یک لیوان کوچک آب به همراه اندکی نمک دریایی پردازش نشده مصرف کنید. نمک پردازش نشده کمک می کند آب وارد تمام سلول های بدن شما شود. به همراه آب باید نمک مصرف کنید تا از حفظ هر دو آنها در بدن اطمینان حاصل شود.

 

دلایل بیدار شدن مکرر شبانه  گرمای بیش از حد

بنابر گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، احساس گرما به خواب رفتن و خواب باقی ماندن را دشوار می کند. دمای اتاق، آنچه به تن دارید، ملزومات خواب، همگی در حفظ دمای درست بدن نقش دارند.

 

راه حل: مردم به راحتی می توانند در یک بازه دمایی به راحتی بخوابند. اما دمای اتاق بین ۶۰ تا ۶۵ درجه فارنهایت (۱۵٫۶ تا ۱۸٫۳ درجه سلسیوس) برای بیشتر افراد ایده آل است. همچنین، پیش از خواب حمام کردن پیشنهاد می شود. یک حمام گرم دمای بدن شما را اندکی افزایش می دهد، در شرایطی که خروج از حمام کاهش اندک دما را به همراه دارد و این سیگنالی است که مغز با خواب پیوند می دهد.

 

دلایل بیدار شدن مکرر شبانه قرار گرفتن در معرض نمایشگرها

اگر در تختخواب و هنگام خواب مشغول بررسی شبکه های اجتماعی می شوید، این اقدام شما می تواند در روند خواب اختلال ایجاد کند. قرار گرفتن چشم ها در معرض نور موجب می شود تا تولید ملاتونین، هورمون خواب، توسط بدن متوقف شود. گوشی های هوشمند، تبلت ها، و دستگاه های الکترونیکی، منابع نوری هستند که افراد به طور معمول در نزدیکی صورت خود نگه می دارند که ممکن است موجب اختلالات خواب شود.

 

راه حل: نور اتاق خود را کم کنید و حداقل یک ساعت پیش از خواب از قرار گرفتن در معرض نمایشگرها پرهیز کنید. پژوهش ها نشان داده اند نور آبی که از نمایشگر دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند ساطع می شود، مقصر اصلی محسوب می شود. اگر قصد دارید از این قبیل دستگاه ها نیز استفاده کنید نور نمایشگر را کم کرده و آنها را در فاصله یک یا دو فوت (۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر) از صورت خود نگه دارید.

 

 

دلایل بیدار شدن مکرر شبانه مصرف الکل

در شرایطی که مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند در ابتدا حالت خواب آلودگی در شما ایجاد کند، اما پس از آن مخل خواب خوب شبانه می شود. الکل از خواب رِم (REM) که بخشی کلیدی از روند خواب محسوب می شود و طی آن انسان عمیق تریم مرحله خواب را تجربه می کند، پیشگیری کرده و این کمبود از تجربه خوابی خوب جلوگیری می کند.

 

راه حل: هیچ نوشیدنی الکلی برای خواب خوب شبانه وجود ندارد. در صورت مصرف الکل باید انتظار اختلال در خواب شبانه خود را داشته باشید.

 

دلایل بیدار شدن مکرر شبانه استرس

به هر دلیلی که استرس و نگرانی شکل گرفته باشد، کسب آرامش را دشوار می سازد و اجازه لذت بردن از خواب خوب شبانه را نمی دهد.

 

راه حل: اقداماتی مانند مدیتیشن ذهن آگاهی و آرام‌سازی پیشرونده تاثیر مثبت بر اختلالات خواب، از جمله بیداری شدن مکرر ناشی از استرس، را نشان داده اند. روان درمانی می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات جدی استرس-خواب مفید باشد. به عنوان مثال، رفتار درمانی شناختی می تواند کیفیت خواب را با کمک به مغز برای کنترل افکار استرس‌زا که از خواب راحت پیشگیری می کنند، بهبود ببخشد.

 

 

بیدار شدن در نصف شب

بیدار شدن مکرر در خواب

 

اختلال در خواب | چرا نیمه شب ها از خواب بیدار میشویم ؟

 

منبع : به اضافه سلامتی / سیمرغ/عصرایران/ باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا