پوست و مو

درمان موخوره با سرکه و راه های خانگی موثر

درمان موخوره: چرا دچار موخوره میشویم ؟ درمان های ساده و خانگی موخوره و راه های پیشگیری از آن چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و مو ، درمان های خانگی و کاربردی موخوره در خانه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان موخوره شدید

درمان موخوره بدون کوتاهی ، درمان موخوره

 

 

علل و راه حل موخوره

موهای آسیب‌دیده ای که دچار موخوره شده‌اند و به دنبال آسیب شدیدترشان، ریزش مو ایجاد می‌‌شود ، وجه مشترکی دارند. اگر زیر میکروسکوپ به یکی از این موها نگاه کنید، می‌بینید که جدار آن خلل و فرج زیادی دارد و در سلول‌های سطحی که باید حالتی شبیه آجرهای روی شیروانی داشته باشند، نامنظمی شدید به‌وجود آمده است و در برخی از قسمت‌ها دچار شکستگی شده‌اند.

 

علت این آسیب‌دیدگی موها، این است که بیشتر ما موهای خود را با همان شکل و حالتی که هستند، نمی‌پذیریم و سعی می‌کنیم شکل و حالتشان را تغییر دهیم. فر‌زدن موهای صاف یا صاف‌کردن موهای فر از اقدام‌هایی است که باعث شکستن پیوندهای گوگردی موها می‌شود و در نتیجه موها قدرت خود را از دست می‌دهند و به راحتی می‌شکنند. بازگشت قدرت موها ممکن نیست و آسیب وارد‌شده به ساقه مو دایمی خواهد بود. وقتی مویی آسیب‌ دید و جدار آن شکست، دیگر نمی‌توان آن را ترمیم کرد. در برخورد با موهای آسیب‌دیده نباید اجازه دهیم آسیب‌دیدگی بیشتر شود و باید آنها را به بهترین نحونگه داریم که دچار ریزش نشوند تا موهای جدید جایگزینشان شوند.

 

توصیه‌ می‌کنم این خانم از انجام اقدام‌هایی که باعث صدمه به موها می‌شود، بپرهیزند؛ از شامپوهای ملایم برای شستشوی موها استفاده کنند؛ دفعات شستشو را تا حد امکان کاهش دهند و پس از شامپو‌زدن، از مواد نرم‌کننده مو و لوسیون‌ها و روغن‌های چرب‌کننده مو استفاده کنند. بهترین مواد نرم‌کننده، حاوی پروتئین‌های تجزیه‌شده (یعنی اسید‌های آمینه) هستند. برای خشک‌کردن این‌ مو‌ها نباید از سشوار استفاده کرد مگر اینکه این کار با درجه کم و فاصله زیاد انجام شود. موی آسیب‌دیده را نباید ماساژ داد یا زیاد برس کشید. نباید آنها را با شانه‌های پلاستیکی که دارای جدار برنده هستند یا برس‌های فلزی نوک تیز که باعث خراش موها می‌شوند، شانه زد. بستن موها یا بافتن آنها در حالی که محکم کشیده شده‌اند، بسیار زیانبار است.

 

برای موخوره یا چند شاخه‌شدن انتهای موها که بسیار هم شایع است و بیشتر در مو‌های بلند ایجاد می‌شود، درمان جدی‌ای وجود ندارد. موخوره در واقع نوعی شکستگی ساقه مو است که در اثر دستکاری زیاد موها ایجاد می‌شود. از علل مهم موخوره برس یا شانه کشیدن شدید و محکم موهایی است که در هم فرو رفته‌اند. وقتی موخوره ایجاد می‌شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد. در واقع نوک موها را که چند رشته‌شده است، نمی‌توان مجددا به هم چسباند.

 

برخی از حالت‌دهنده‌های حاوی پروتئین‌های هیدرولیزه ممکن است موی دچار موخوره را به‌طور موقت تا حدودی ترمیم کنند اما پس از گذشت چند ساعت یا بعد از شستن موها، دوباره اثر آنها برطرف می‌شود. تنها راه درمان موخوره آن است که موها را از بالای قسمتی که دچار موخوره‌ شده است، کوتاه کنیم. این کار باعث می‌شود شکاف ایجاد‌شده در نوک مو به سمت ریشه مو حرکت نکند و وضعیت بدتر شود. از آنجا که بلند بودن موها هم در ایجاد موخوره نقش دارد، افرادی که زیاد دچار موخوره می‌شوند، بهتر است موهای خود را مرتب کوتاه کنند.

 

در آخر توصیه می‌کنم به هیچ‌وجه موهایتان را تحت کشش قرار ندهید، مثلا آنها را محکم نبندید (مثل مدل دم‌اسبی) یا محکم نبافید زیرا این کار علاوه بر آسیب‌رساندن به ساقه مو، می‌تواند باعث ریزش مو از ریشه آن شود که در صورت تکرار به طاسی دایمی آن ناحیه منجر می‌‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین علل فرسودگی موها تماس طولانی‌مدت با نور خورشید است. تابش اشعه خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در ساقه مو می‌شود که شبکه پروتئینی را تغییر می‌دهند و باعث خراب‌تر‌شدن موها می‌شوند. سعی کنید وقتی در معرض آفتاب‌ هستید موها را خوب بپوشانید و از شنا در آب‌های استخر که آب آن حاوی کلر زیادی است و می‌تواند به موها آسیب برساند و آنها را خشک و زبر کند، بپرهیزید.

 

درمان موخوره با روش های طبیعی و خانگی

کمتر خانومی پیدا میشه که موهای بلند داشته باشه و موخوره رو تجربه نکرده باشه. موخوره به یک یا چند شاخه شدن انتهای موها گفته میشه که اگه بهش رسیدگی نشه پیشرفت میکنه و نه تنها باعث ضعیف شدن موها میشه بلکه باعث کوتاه و بلندی انتهای مو و ایجاد ظاهری ناخوشایند در موها میشه. به همین دلیل در این مطلب در مورد موخوره و انواع روش های پیشگیری از اون و مراقبت از موها صحبت میکنیم و نکاتی رو برای درمان موخوره و خلاصی از اون پیشنهاد میدیم.

 

در مطالب قبلی در مورد درمان ریزش مو و همچنین ماسک های طبیعی برای تقویت موهای آسیب دیده صحبت کردیم که در لینکش میتونید مطالعه بفرمایید.

 

علت ایجاد موخوره

موخوره به دلایل مختلفی میتونه به وجود بیاد ولی به طور کلی اصلی ترین دلیل ایجاد موخوره خشکی مو هست که معمولا هم در انتهای مو ایجاد میشه. استفاده از محصولات آؤایشی و انواع رنگ مو ها و اکسیدان ها، استفاده از شامپوی نا مناسب برای موها، سشوار و اتو کشیدن موها، حتی شانه کردن زیاد مو با برس های سفت و انواع دلایلی که میتونه به موهای شما آسیب بزنه و موهاتون رو خشک کنه میتونه از عوامل ایجاد موخوره باشه.

 

 

درمان صد در صد موخوره

درمان موخوره بدون کوتاهی

 

 

موهایتان را کوتاه کنید

میشه گفت موخوره درمان نداره. یعنی وقتی موهاتون دچار موخوره شد راه موثری برای از بین رفتنشون وجود نداره مگه اینکه موهاتون رو تا جایی که موخوره داره کوتاه کنید و بعد از اون به انواع تقویت کننده ها برای پیشگیری از موخوره بپردازید.

 

پیشگیری از ایجاد موخوره

برای اینکه از موهاتون محافظت کنید خیلی بهتره که هر ۶ هفته یا هر دو ماه یک بار موهاتون رو یکی دو سانت کوتاه کنید. تنها بدی این روش اینه که جلوی رشد سریع موهاتون رو میگیره و ممکنه نتونید موهاتون رو سریع بلند کنید. اگر فکر میکنید هر دو ماه یک بار خیلی زوده حداقل هر ۶ ماه یکبار انتهای موهاتون رو حدود ۲-۳ سانت کوتاه کنید تا از ایجاد موخوره جلوگیری بشه. البته روش های دیگه ای هم در کنار این روش میتونه موثر باشه که در ادامه در موردشون صحبت میکنیم.

 

از روغن ها برای درمان موخوره استفاده کنید

همونطور که بالا هم اشاره کردم اصلی ترین علت ایجاد موخوره خشکی مو هست که به هر دلیلی چربی طبیعی مو از بین میره و باعث ایجاد موخوره میشه. برای اینکه بتونید این مساله رو کنترل کنید و در واقع از ایجاد موخوره پیشگیری کنید بهتره که از روغن هایی مثل روغن زیتون و روغن بادام تلخ استفاده کنید. به این صورت که دستتون رو با روغن گیاهی که دوست دارید چرب کنید و به انتهای موهاتون بمالید به طوری که کمی چرب بشه. این کار میتونه از ایجاد موخوره جلوگیری کنه.

 

ماسک موی گیاهی برای جلوگیری و درمان موخوره

دو قاشق روغن زیتون رو با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و یک آووکادوی رسیده پوره شده رو بهش اضافه کنید. برای نتیجه بهتر میتونید روغن ها رو کمی ولرم کنید و بعد با پوره آووکادو مخلوط کنید و برای ۳۰ دقیقه این ماسک مو رو از فسمت میانی تا انتهای موهاتون قرار بدید. این ماسک نباید به ریشه موها برخورد کنه. بعد از ۳۰ دقیقه موهاتون رو با آب ولرم شستشو بدید. میتونید از اولین بار استفاده هم تاثیر عالی این ماسک رو روی ظاهر مو و براقیت موهاتون ببینید. همچنین میتونه تاثیر بسیار خوبی بر موخوره موها داشته باشه و از ایجادشون هم جلوگیری کنه.

 

زرده تخم مرغ برای موخوره

تخم مرغ به دلیل داشتن اسید های چرب و پروتئین و همچنین ویتامین A باعث ایجاد رطوبت طبیعی در موها و درمان موخوره بشه. ترکیب زرده تخم مرغ با  روغن های گیاهی مثل روغن زیتون هم میتونه ماسک بسیار خوبی برای تقویت موها و همچنین پیشگیری از ایجاد موخوره باشه. توصیه میشه که هفته ای یک بار از ماسک تخم مرغ برای تقویت موها استفاده بشه که هم باعث تقویت ریشه ها میشه و هم اینکه میتونه به درخشندگی و زیبایی موهای شما هم کمک کنه.

 

برای جلوگیری از موخوره از ماسک موز استفاده کنید

موز سرشار از روغن های طبیعی، پتاسیم، روی، آهن و ویتامین های A ,E ,C هست که به بازگرداندن حالت ارتجاعی مو کمک میکنه و باعث به حداقل رسیدن شکنندگی مو ها میشه. همچنین موها رو نرم و مرطوب نگه میداره و باعث بهبود بافت مو میشه و باعث پیشگیری از ایجاد موخوره میشه. موز رو به تنهایی پوره کنید و به موهاتون بمالید و یا اینکه با دو قاشق ماست و مقداری آب و آبلیمو مخلوط کنید و بعد ماسکش رو روی موهاتون بمالید و بعد از یک ساعت با آب ولرم شستشو بدید. این کار رو یک یا دو بار در هفته تکرار کنید تا تاثیرش رو روی موهاتون ببینید.

 

نکاتی که باید برای پیشگیری و درمان موخوره رعایت کرد

برای شستن موهاتون از آب داغ استفاده نکنید و تا جایی که امکان داره آب رو ولرم کنید.

بلافاصله بعد از حمام سشوآر نکشید. بهتره که صبر کنید تا موهاتون با دمای محیط و آرام آرام خشک بشه و بعد برای حالت دادن سشوآر رو با دمای ملایم استفاده کنید. به هیچ وجه از درجه داغ سشوآر استفاده نکنید.

 

از اتوی مو و لوازمی که حرارت بالایی رو به موها میدن برای حالت دادن استفاده نکنید.

قبل از اینکه سشوآر کنید موهاتون رو خیلی کم با روغن زیتون چرب کنید.

زمانی که مو هنوز خیس هست سعی نکنید که به زور برس و شانه گره ها رو از هم باز کنید چون باعث کشیدگی بیش از حد موها و ضعیف شدن بافتشون میشکه که در نهایت باعث ایجاد موخوره میشه.

 

 

درمان موخوره شدید بدون کوتاهی

نکاتی درباره درمان موخوره

درمان موخوره با سرکه و راه های خانگی موثر

 

منبع:صدف نیوز / دونفره / بیتوته

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا