خواص میوه ها و سبزیجات

خواص سویا خوراکی در بدن و بدنسازی و تاثیر آن بر مردان

خواص سویا: خواص درمانی سویا برای بدن چیست ؟ تاثیرات مصرف بیش از حد سویا بر سلامتی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خواص میوه ها و سبزیجات ، خواص سویا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مضرات سویا

فواید سویا خوراکی ، خواص سویا

 

 

همه چیز درباره سویا و خواص آن

این روزها محصولات متنوعی از سویا به بازار عرضه شده که انتخاب کردن از میان آن‌ها کمی گیج کننده است. به عنوان مثال سویا در غذاهای نه چندان سالم مانند دونات نیز وجود دارد و تصمیم‌گیری را برای ما سخت کرده است زیرا از طرفی متخصصان غذایی خوردن سویا را پیشنهاد می‌کنند و از طرفی در مورد مضر بودن شیرینی‌جات در رژیم غذایی می‌گویند. شاید شما هم شنیده باشید که خوردن سویا به خانم‌هایی که دنبال درمان جایگزینی هورمون‌ها هستند پیشنهاد می‌شود، اگرچه تاثیر آن روی همه یکسان نیست اما تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از آن در دوران یائسگی می‌تواند مفید باشد.

 

به نظر می‌رسد اختلاف نظرهایی در مورد این دانه دوست داشتنی وجود دارد که ما در این مقاله سعی داریم این ابهامات را برطرف کرده و در مورد تاریخچه پیدایش و نحوه صحیح استفاده از سویا در رژیم غذایی به شما بگوییم .

 

مختصری از تاریخچه سویا

دانه سویا اولین بار در دوران باستان و در شرق آسیا پیدا شد. سویا در قرن ۱۸ وارد آمریکا شد و به عنوان جایگزینی برای قهوه در طول جنگ داخلی مورد استفاده قرار گرفت، اهمیت و محبوبیت این دانه زمانی اوج گرفت که به عنوان غذای دام کشت شد. به طوری که میلیاردها دلار پول صرف تحقیق و توسعه کارخانه‌های ساخت محصولات حاوی سویا شد. امروزه بسیاری از کیسه‌ها، رنگ، جوهر، شمع و صابون از سویا ساخته می‌شوند.

 

این گیاه محکم و قوی بوده و ۳۳ دانه در داخل هر غلاف آن وجود دارد. این گیاه در آب و هوای معتدل می‌روید و می‌توان آن را به صورت خام یا پخته و در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار داد.

 

سویا به عنوان یک منبع غذایی

این روزها سویای طبیعی و محصولات ساخته شده از آن در همه فروشگاه‌ها پیدا می‌شود از سوپرمارکت‌ها گرفته تا بازار کشاورزان. ارزش غذایی این دانه بالا است، این گیاه دارای ۸ آمینواسید ضروری بدن است و تنها منبع پروتئین کامل به جز گوشت است. همچنین سویا منبع سرشار فیبر، ویتامین B، کلسیم و اسیدهای چرب امگا-۳ نیز هست. تحقیقات نشان می‌دهند که ۳۰ درصد خانم‌های بین ۲۰ تا ۶۹ سال و ۴۰ درصد خانم‌های بالای ۷۰ سال در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از پروتئین استفاده نمی‌کنند.

 

غذاهای حاوی سویا دارای پروتئین باکیفیت بوده و مقدار کمی چربی اشباع شده دارند و انتخاب خوبی برای خانم‌هایی است که می‌خواهند از پروتئین گیاهی با کیفیت در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 

سویا تامین کننده اصلی ایزوفلاون‌ها

ایزوفلاون‌ها بخشی از یک گروه ترکیبات شیمیایی هستند که در تمام گیاهان و حبوبات از جمله لوبیا، سبزیجات برگ سبز، سبزیجات زرد و نارنجی و غلات سبوس دار یافت می‌شوند. این مواد اساس و پایه یک رژیم غذایی سالم و متعادل را تشکیل می‌دهند. برای اینکه بیشترین استفاده را از محصولات حاوی این گیاه ببرید به دنبال محصولاتی باشید که روی آن‌ها کلمه Non-GMO ذکر شده باشد زیرا ممکن است آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی که در کشت این گیاه استفاده می‌شود در بدن ذخیره شده و مشکل‌ساز شوند.  جالب است بدانید این گیاه در آمریکا به عنوان پول نقد حساب می‌شود و برای افزایش محصول این گیاه، اصلاحات ژنتیکی روی آن انجام می‌شود.

 

طبق تحقیقات اعلام شده محصولات اصلاح ژنتیکی شده در دراز مدت روی سلامتی تاثیر می‌گذارند، بنابراین اینطور به نظر می‌رسد که محصولات طبیعی غیر اصلاح ژنتیکی شده برای سلامتی مفیدتر هستند. به هر حال خواص درمانی ایزوفلاون‌ها به قدری زیاد است که ارزش مصرف کردن را دارند و یکی از راه‌های درمانی بسیار مناسب برای مشکلات یائسگی هستند. اگر دارای مشکلات تیروئید هستید بهتر است در استفاده از آن‌ها احتیاط کنید.

 

 

آیا سویا چاق کننده است

خواص سویا در بدنسازی

 

 

چه مقدار باید از سویا استفاده کنیم؟

محاسبه دقیق میزان پروتئین و ایزوفلاون‌ موجود در سویا کمی خسته کننده است. فرمول ساده و پیشنهادی برای مصرف ۲۵ گرم پروتئین این است که باید روزانه بین ۲ تا ۴ وعده سویا بخورید. هر وعده معادل یک فنجان شیر سویا، نصف فنجان پنیر توفو یا یک چهارم فنجان دانه سویا است. در حالی که بعضی از مردم در مورد اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود شک دارند، برخی دیگر در فکر این هستند که مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنند دارای چه مقدار سویا است.

 

زیرا همانطور که قبل‌تر گفتیم روغن سویا در مواد غذایی مانند فست فود، سس سالاد و اسنک‌ها نیز وجود دارد که متاسفانه چیز خوبی نیست زیرا حتی اگر روغن سویا اشباع نشده هم باشد، مقدار اسیدهای چرب آن زیاد است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث واکنش التهابی سلول‌ها شود. با وجود اینکه مواد غذایی متنوعی حاوی سویا هستند اما بعضی از افراد که از طعم یا شکل دانه‌های آن خوششان نمی‌آید، برایشان سخت است که بتوانند ۶۰ تا ۸۰ گرم ایزوفلاون سویای روزانه خود را از این طریق تامین کنند. شیک پروتئین و سویا منبع خوبی برای تامین پروتئین این افراد هستند و مزه خوبی هم دارند، اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید بهتر است در مورد مقدار دقیق مواد تشکیل دهنده آن با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

 

تعادل کلید اصلی است

اگرچه سویا بسیار مفید بوده و مصرف آن برای حفظ سلامتی ضروری است اما مصرف بیش از حد آن ممکن است برای همه مناسب نباشد و باید به میزان متعادل استفاده شود. بهترین پیشنهاد این است که همیشه به واکنش بدنتان توجه کنید. اگر مصرف آن هیچ عوارض جانبی برای شما ندارد نشان دهنده این است که هضم آن‌ها برای بدن شما مفید است. اما اگر مشاهده کردید که بدنتان نسبت به سویا واکنش نشان داده است می‌توانید از آنزیم‌های گوارشی مانند مکمل‌های پروبیوتیک و رژیم سم زدایی استفاده کنید یا اینکه مصرف آن را کاملا کنار بگذارید. اگر محصولات حاوی این گیاه خریداری می‌کنید بهتر است به برچسب آن‌ها توجه کنید و محصولاتی را خریداری کنید که دارای مواد مغذی و سالم هستند.

 

سعی کنید میوه و سبزیجات تازه را حتما در رژیم غذایی خود داشته باشید و تا جای ممکن از مصرف غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید. سویا یک غذای منحصر به فرد و عالی است که سلامتی را بهبود می‌بخشد و طول عمر را افزایش می‌دهد. این غذا انتخاب اول گیاه‌ خواران بوده و به عنوان مکمل غذایی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. بهتر است با پزشک خود در مورد میزان و نحوه استفاده از آن مشورت کنید.

 

نکاتی درباره ی تاثیر سویا بر بدن

سویا با طعم خوشمزه اش خواص بسیاری دارد.استفاده از سویا در درمان بیماری های قلبی، دیابت و سرطان تاثیر چشمگیری دارد.حیدر عظمایی، پژوهشگر طب سنتی گفته است: دانه سویا یک منبع مغذی و فاقد کلسترول می باشد که در بیماران قلبی و مبتلا به تصلب شرایین به دلیل خاصیت پاک کنندگی عروق بسیار توصیه می شود.

 

وی با تاکید بر مفید بودن سویا در بیماران مبتلا به مرض قند افزوده است: در افراد مبتلا به دیابت به دلیل نشاسته کم موجود در این دانه بهترین جایگزین به عنوان پروتئین برای آن ها محسوب می شود.عظمایی با تاکید بر اینکه دانه سویا یک سم زدای قوی برای بدن محسوب می شود، بیان کرده است:

 

این پروتئین گیاهی چربی گلیسرید موجود در خون را کاهش می دهد و به دفع منظم سموم و فعالیت روده کمک شایانی می کند، همچنین دانه سویا یک منبع غنی از هورمون استروژن محسوب می شود و در پیشگیری سرطان های ناشی از اختلال در این هورمون نقش چشمگیری دارد.

 

این پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر اینکه سویا منبع غنی از گروه ویتامین های B هست، تصریح کرده است: این ویتامین در درمان امراض و اختلالات روحی و گوارشی نقش چشمگیری دارد، همچنین دانه سویا در درمان بیماران مبتلا به نقرس، رماتیسم و دارای ضعف جسمانی بسیار مفید می باشد

 

و در زنان باردار از سقط جنین جلوگیری می کند.وی اظهار کرده است: دانه سویا یک پروتئین طبیعی و سبک محسوب می شود که جایگزین مناسبی برای گوشت به شمار می رود، همچنین میزان پروتئین موجود در شیر سویا چند برابر شیر گاو است.عظمایی با تاکید بر اینکه تفاله سویا (سویای فرآوری شده) هیچ ارزش تغذیه ای ندارد ابراز داشت:

 

استفاده از این محصولات عرضه شده در سوپرمارکت ها موجب اختلال در هضم غذا ، بیماری های گوارشی و احساس سنگینی در روده می شود.این پژوهشگر طب سنتی در خصوص مضرات استفاده از دانه سویا بیان کرده است: مصرف بیش از حد از آن باعث افزایش اسید اوریک موجود در خون می شود و در افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه نمی شود.

 

 

طریقه مصرف سویا

خواص درمانی سویا

 

خواص سویا خوراکی در بدن و بدنسازی و تاثیر آن بر مردان

 

منبع : کاویاب/ ایران ناز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا