بهداشت و سلامت

سکسکه نوزاد | درمان سکسکه در نوزادان تازه متولد شده

سکسکه نوزاد : چگونه سکسکه نوزاد را درمان کنیم ؟ درمان های طبیعی و خانگی سکسکه نوزادان چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، درمان خانگی سکسکه نوزادان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عطسه در نوزادان

چگونه آروغ نوزاد را بگیریم , سکسکه نوزاد

 

برطرف کردن سکسکه نوزاد

سکسکه یک ناراحتی بی ضرر دستگاه گوارش می باشد که می تواند در تمامی سنین اتفاق بیفتد. حتی در شکم نیز ممکن است اتفاق بیفتد. سکسکه در واقع انقباضات یا اسپاسم های قوی دیافراگم است .(همان ماهیچه هایی که هنگام تنفس عمیق شما، باز و بسته شده و بالا و پایین می روند). با این حال که بدون درد هستند و معمولاً نشانه ای از بیماری را به همراه ندارند، اما برای یک نوزاد می تواند نگران کننده و عجیب به نظر برسد

 

در مورد سکسکه بیشتر بدانید

سکسکه در نوزادان با انقباض دیافراگم همراه است. انقباض دیافراگم باعث بسته شدن ناگهانی تارهای صوتی کودکان شده و صدای آشنای سکسکه را ایجاد می کند. تعداد سکسکه در هر یک از دفعات متفاوت است و معمولا ۴ تا ۶۰ بار تکرار می شود.

 

علت وقوع سکسکه در نوزادان

سکسکه زمانی رخ می دهد که دو امر مجزا مانند خوردن و نوشیدن به صورت همزمان انجام شوند. نوزادان به طور معمول در حین شیر خوردن دچار سکسکه می شوند؛ اما این عارضه در اغلب موارد دلیل مشخصی ندارد. بر اساس یک فرضیه، زمانی که نوزادان استرس دارند، بیشتر دچار سکسکه می شوند.

 

راهبردهای تغذیه

با توجه به دستورالعمل های انجمن پزشکان اطفال آمریکا، اگر نوزاد تازه متولد شده در حین شیر خوردن به سکسکه افتاد، بهتر است کمی او را در آغوش خود جابجا کرده و بگذارید آروغ بزند. پس از آنکه سکسکه متوقف شد می توانید شیر دادن را از سر بگیرید. اگر سکسکه بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول انجامید، به شیر دادن خود ادامه دهید. انجمن پزشکان اطفال آمریکا معتقد است که این روش بهترین راهبرد ممکن برای جلوگیری از ادامه سکسکه در نوزادان است.

 

روش های کاهش سکسکه در نوزادان کدام اند؟

اگر می خواهید سکسکه نوزاد خود را کاهش دهید، راه های زیر را امتحان کنید:

– اگر نوزاد پس از شیر خوردن سکسکه کرد، مادر مجددا به او شیر دهد.

– وضعیت نوزاد را تغییر دهید و او را از این پهلو به آن پهلو کنید تا سکسکه او کاهش پیدا کند و آرامش بیشتری پیدا کند .

تذکر:اگر نوزادی دارید که مدت طولانی سکسکه می کند و این امر او را ناراحت می نماید، باید او را نزد پزشک اطفال ببرید.

– موقعیت سر نوزاد را تغییر دهید. گاهی اوقات با تغییر وضعیت سر نوزاد، سکسکه او قطع می شود.

– اگر سکسکه نوزاد طولانی شده و او را بی تاب کرده است، می توانید کمی آب گرم به او بدهید.

– سعی کنید در طول سکسکه نوزاد به او شیر ندهید، زیرا هوای بیشتری وارد معده او می شود و بیشتر نفخ می کند.

سعی کنید در طول سکسکه نوزاد به او شیر ندهید

 

 

نوزاد ۸روزه

علت دیر آروغ زدن نوزاد

 

 

در صورتی که در محیط شلوغی هستید و نوزاد شما دچار سکسکه شده است، او را به مکان آرامی ببرید تا احتمال سکسکه در او کاهش پیدا کند.

– اگر نوزادی دارید که خیلی سکسکه می کند، حجم وعده های شیردهی را کاهش و تعداد آنها را افزایش دهید. حجم زیاد شیر در هر وعده شیردهی می تواند سبب ایجاد سکسکه در نوزاد شود.

– حتما بعد از هر بار شیر دادن به نوزاد او را به شانه خود بخوابانید و آهسته پشت او را بمالید تا هر گونه هوای بلعیده شده در طول شیردهی از دهان او خارج شود.

– هنگامی که نوزاد دچار سکسکه می شود می توانید او را بغل کنید و راه بروید و مناظر مختلف را به او نشان دهید. این کار می تواند سبب کاهش سکسکه او شود.

– اگر نوزادتان پستانک را قبول کرده است، می توانید هنگام سکسکه، پستانک را امتحان کنید.

در صورت تمایل می توانید مقداری آب قند به نوزاد در حال سکسکه بنوشانید تا سکسکه او کاهش پیدا کند

– نوزاد را روی سطح صافی بخوابانید و دست های او را بالا ببرید و پشت او را بمالید تا معده او انقباض خود را کاهش دهد.

– گاهی اوقات مشاهده می شود که نوزاد به علت سرمای هوا دچار سکسکه می شود. اگر احساس می کنید نوزادتان سردش شده است، او را گرم کنید.

– در صورتی که در محیط شلوغی هستید و نوزاد شما دچار سکسکه شده است، او را به مکان آرامی ببرید تا احتمال سکسکه در او کاهش پیدا کند.

– در صورت تمایل می توانید مقداری آب قند به نوزاد در حال سکسکه بنوشانید تا سکسکه او کاهش پیدا کند. این روش یک روش متداول برای کاهش سکسکه در نوزاد می باشد.

– سعی کنید در طول سکسکه، حواس نوزاد خود را پرت کنید و با او بازی های مختلفی انجام دهید.

 

درمان سکسکه در نوزادان تازه متولد شده

نوزادان تازه متولد شده اغلب سکسکه را تجربه می‌کنند. خوشبختانه نوزادان از سکسکه آسیب نمی‌بینند. نوزادان در دوران جنینی و تا نخستین سال زندگی‌شان به صورت دوره‌ای سکسکه می‌کنند و این امر جای نگرانی ندارد. اگر شنیدن سکسکه‌های مکرر نوزادتان شما را اذیت می‌کند، می‌توانید از روش‌های زیر برای متوقف کردن سکسکه استفاده کنید.

 

درمان سکسکه

مرحله ۱

از کودک پرستاری کنید. شیر دادن باعث آرام گرفتن دیافراگم و توقف سکسکه می‌شود.

 

مرحله ۲

بگذارید نوزاد آروغ بزند. آروغ زدن بین دو وعده غذایی باعث می‌شود که هوای به دام افتاده در معده نوزاد خارج شود. این امر نقش بسزایی در جلوگیری از وقوع سکسکه دارد.

 

مرحله ۳

نوزاد را در حالت عمودی نگه دارید. نوزادتان را در حین شیر دادن جابجا کنید و سپس به صورت عمودی در آغوش بگیرید تا گازهای معده به طور طبیعی جریان پیدا کنند.

 

مرحله ۴

به کودک چیزی برای مکیدن بدهید. مکیدن پستانک موجب تسکین سکسکه در نوزاد می‌شود.

 

جلوگیری از سکسکه

مرحله ۱

زمانی به نوزادتان شیر دهید که آرام باشد. وقتی که نوزاد از گرسنگی گریه می‌کند، فورا به او شیر ندهید. گریه کردن به هنگام شیر خوردن باعث ورود هوا به معده نوزاد شده و موجب سکسکه می‌شود.

 

مرحله ۲

از مصرف غذاهای محرک سکسکه خودداری کنید. اگر به نوزادتان شیر می‌دهید، باید مواد غذایی محرک سکسکه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

مرحله ۳

نوزادتان را گرم نگه دارید؛ تغییر ناگهانی دمای بدن از جمله عواملی است که باعث وقوع سکسکه می‌شود.

 

 

علت نفخ نوزاد

درمان طبیعی سکسکه نوزاد چیست

سکسکه نوزاد | درمان سکسکه در نوزادان تازه متولد شده

 

منبع: mayoclinic / نمناک / الو دکتر / بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا