دوران بارداری

چندقلوزایی | نکات مهم مراقبتی برای بارداری دوقلوها

چندقلوزایی : چه شرایطی در بارداری چند قلو موثر است ؟ چگونه چند قلو باردار شویم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، نکاتی در مورد بارداری چند قلو ، مراقبت های لازم در این دوره در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

رژیم غذایی برای بارداری دوقلو

مراقبت های بارداری دوقلویی , چندقلوزایی

 

 

چندشرط معقول و پذیرفته شده از لحاظ علمی برای چندقلوزایی

اگر سابقه بارداری چندقلو داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره بارداری چندقلو خواهید داشت. تخمین زده می شود مادرانی که سابقه بارداری چند قلو داشته اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک جنین داشته اند، شانس چند قلوزایی دارند.فال روزانه

نوش آفرین ستاری متخصص زنان و زایمان گفت:داروهایی که برای تحریک تخمک گذاری تجویز می شود به شدت باعث چند قلوزایی می شود .

 

وی افزود :علت دیگر،روش های پیشرفته ی بارداری مانند IVF و IUI است که در این روش ها برای اینکه شانس بارداری بیشتر شود ،چندین تخمک را به رحم مادر انتقال می دهند که احتمال چند قلوزایی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد:چند قلوزایی خود یکی از عوارض بارداری محسوب می شود،از دید متخصصان زنان اقدام برای دوقلو بودن برای افراد عادی چیز خوبی به نظر نمی آید چون احتمال سقط جنین ،زایمان زودرس ،فشارخون و دیابت بارداری را افزایش می دهد و از افراد درخواست می شود که تمایلی به دو قلو یا چند قلوزایی نداشته باشند.

ستاری اظهار داشت :بالا رفتن سن مادر با چندقلوزایی ارتباط دارد،در این سن فعالیت تخمدان ها کم می شود و هورمون تحریک کننده فولیکول بیشتری آزاد می کند ، که افزایش سطح این هورمون نشانه از کار افتادگی تدریجی تخمک ها و کاهش میزان باروری است ،در نتیجه هر چند احتمال باردار شدن زنان مسن کمتر می شود اما اگر باردار شوند احتمال اینکه صاحب دوقلو شوند بیشتر است.

وی افزود:وراثت نقش مهمی را در دوقلو زایی ایفا میکند،داشتن سابقه خانوادگی در خانواده ی مادری این شانس را افزایش می دهد،درصورتی که سابقه خانوادگی پدری چندان تاثیری بر وقوع دوقلو زایی ندارد.

این متخصص زنان و زایمان در پایان یادآور شد:سهم زوجین در بروز مشکلات ناباروری یکسان است .

 

نکات مهم مراقبتی برای بارداری دوقلوها

آیا در زمان بارداری دوقلوها وزن بیشتر افزایش می یابد؟

شما که بارداری دوقلویی دارید، نسبت به مادرانی که یک نوزاد دارند وزن بیشتری خواهید داشت، همانند بقیه بارداری ها سعی کنید غذای سالم بخورید تا نیازهای تغذیه ای شما و جنینتان را برطرف کند، خوردن غذاهای سالم و به دست آوردن وزن کافی، برای رشد مناسب دوقلوهایتان را نیز حتمی می کند.

 

آیا بارداری دوقلوها به مراقبت های بارداری خاصی نیاز خواهد بود؟

بله. اگر بارداری دوقلو دارید به شما اسکن ها و ویزیت های بارداری اضافی توصیه خواهد شد.

تعداد دقیق اسکن ها و ملاقات ها در بارداری دوقلو به موارد زیر بستگی دارد:

  • وضعیت فردی شما
  • این که سابقه مشکلات بارداری داشته اید
  • این که نوزادان یک جفت مشترک دارند یا نه (دو قلوهای همسان)
  • دوقلوهایی که جفت مشترک دارند نسبت به دوقلوهایی که جفت مجزا دارند احتمال درگیری با مشکلات بیشتر است.

اسکن های اضافی دوقلوها را زیر نظر گرفته و رشد آن ها را بررسی می کند، اسکن ها همچنین هر مشکلی که در حال شکل گرفتن باشد را نشان می دهند، فشار خون و آزمایش ادرار به طور مرتب انجام می شود چرا که زنانی که بارداری دوقلویی دارند احتمال موارد زیر در آن ها بیشتر است:

  • فشار خون بالا
  • تشنج بارداری
  • دیابت زایمان
  • آنمی (کم خونی)

زمانی که بین هفته ۲۰ و ۲۴ بارداری هستید یک آزمایش خون دیگر برای بررسی آنمی باید به شما توصیه شود و مجدد در هفته ۲۸ بارداری این آزمایش تکرار شود.

زمانی که بارداری دوقلو دارید متخصص بهداشت باید به شما و همسرتان کمک های عملی و احساسی بیشتری را ارائه دهد، پزشک یا ماما باید به شما توضیح دهند که چرا به آزمایش ها و اسکن های اضافی نیاز دارید.

 

 

 علت حاملگی دوقلویی

تغذیه در بارداری دوقلویی

 

 

چگونه با بارداری دوقلو کنار بیایید؟

از آن جایی که حمل کردن دو نوزاد می تواند خسته کننده باشد بنابراین به استراحت بیشتری نیاز خواهید داشت، اگرچه استراحت به حالت دراز کشیدن توصیه نمی شود. ممکن است خوابیدن در شب برایتان دشوار باشد که به خستگیتان افزوده می شود. قبل از تولد نوزاد برای انجام کارهای خانه از دیگران کمک بگیرید تا فشار ناشی از وزن نوزادان را تشدید نکند، اگر فرزند بزرگ تری دارید از یک دوست یا خویشاوند بخواهید که گهگاهی مواظب آن ها باشد تا بتوانید استراحت کنید، تا جایی که می توانید چرت های روزانه داشته باشید و اگر بچه یک ساله دارید همراه او خواب کوتاه داشته باشید و به او ملحق شوید، برای استراحت اولویت قائل شوید.

وقتی بارداری دوقلویی دارید، اگر کار می کنید هرچه زودتر مرخصی بارداری بگیرید، معقول به نظر می رسد، چرا که داشتن دو قلو طاقت فرسا است و دوقلوها اغلب زودتر از تک قلوها متولد می شوند، بیش از نیمی از دوقلوها زود به دنیا می آیند (قبل از هفته ۳۷).

اگر درباره بارداریتان ناراحت هستید با ماما یا پزشک تان صحبت کنید آن ها احساس شما را خواهند فهمید و اگر نیاز داشته باشید مواردی را پیشنهاد کرده یا به متخصص ارجاع خواهند داد.

 

در زمان بارداری دوقلوها باید مراقب چه خطراتی بود؟

علائم خطری که در بارداری دوقلوها باید مراقب آن ها بود همانند همه بارداری ها است، اما نسبت به هر علامت غیر معمول یا نگران کننده ای هوشیار باشید چرا که خطر ایجاد مشکلات در زمان دوقلوزایی بالاتر است، سعی کنید نگران نباشید و اجازه ندهید که بارداریتان خراب شود، به یادتان باشد که مشکلات غیر معمول بوده و اکثر دوقلوها سالم متولد می شوند.

از غریزه خود پیروی کنید و اگر در مورد نشانه ها مطمئن نیستید و اگر احساس خوبی ندارید به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید.

زایمان های زودرس، قبل از هفته ۳۷ در بیش از نیمی از بارداری دوقلوها اتفاق می افتد، اگر زمان زایمان فرا رسیده به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید یا اگر خیلی نگران هستید به بیمارستان بروید.

زنانی که بارداری دوقلویی دارید احتمال تشنج بارداری در آن ها بیشتر است، این یک مشکل جدی بالقوه است که نیاز به توجه فوری دارد، تشنج بارداری از روی فشار خون و آزمایش ادرار که در زمان ملاقات بارداری انجام می شود، تشخیص داده می شود.

 

علائمی که در بارداری دوقلویی باید نسبت به آنهاحساس بود :

  • سردرد شدید
  • مشکلات دیداری همانند ناواضح دیدن تصاویر یا دیدن نور در پشت چشم ها
  • درد در ناحیه بالایی شکم
  • استفراغ
  • تورم ناگهانی در پاها، زانو صورت و دست ها
  • افزایش وزن زیاد به دلیل باقی ماندن مایعات

احساس خستگی در زمان بارداری بخش طبیعی دوقلوزایی است، با این حال یادتان باشد آن چه را که احساس می کنید به پزشک یا ماما بگویید تا بتوانند کمک تان کنند، خستگی می تواند نشانه ای از کمبود آهن باشد، چرا که کم خونی در زنانی که بارداری دوقلویی دارند معمول تر است.

 

 

نکاتی درباره بارداری چند قلو

مراقبت ها در بارداری دو قلو

 

چندقلوزایی | نکات مهم مراقبتی برای بارداری دوقلوها

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان / نمناک / مامانم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا