دوران بارداری

تاثیر سیگار کشیدن در بارداری اثر آن بر رشد قد جنین

سیگار کشیدن در بارداری : تاثیر سیگار بر روی جنین چیست ؟ عوارض سیگار کشیدن در دوران بارداری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، تاثیر و عوارض سیگار بر روی مادر و جنین در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 من تو بارداری سیگار کشیدم

سیگار کشیدن قبل از بارداری , سیگار کشیدن در بارداری

 

 

تاثیر سیگار کشیدن در بارداری بر رشد قد جنین

مصرف سیگار در دوران بارداری می تواند خطر بسیاری از ناهنجاری ها را در نوزاد افزایش دهد.مادران بارداری که نمی توانند عادت سیگار کشیدن خود را در دوران حساس بارداری کنار بگذارند نباید منتظر به دنیا آمدن کودکی سالم باشند.سیگار کشیدن علت اولیه بروز عوارض جانبی در نوزادان است.سیگار کشیدن در بارداری

سیگار کشیدن در دوران بارداری بر روی توده وزنی (BMI) نوزاد پسر تأثیر می گذارد و موجب کوتاهی قد آن می شود. طی یک مطالعات علمی در فنلاند مادرانی که در دوران بارداری سیگار کشیده بوده اند فرزند پسر آنان قد کوتاهی داشته اند. سیگار علاوه بر این که به سلامت مادر ضرر می رساند موجب می شود که کودک به درستی رشد نکند.

با بررسی بر روی بیش از ۵۰۰ نفر مرد جوان و به دست آوردن سوابق مادرانشان به این نتیجه رسیدند که سربازان کوتاه قد مادران سیگاری دارند و با توجه به قد والدین خود رشد کاملی نداشته اند. سیگار کشیدن در دوران بارداری موجب کوتاهی قد نوزادان به ویژه نوزادان پسر می شود.

دکتر ماریا هاگناس از دانشگاه اولو کشور فنلاد می گوید زنان باید در دوران بارداری به مشاوره و روانکاو مراجعه کنند تا در دوران بارداری سیگار نکشند، چون با این کار هم سلامت خود را به خطر می رسانند و هم مانع رشد طبیعی کودکان خود می شوند.

بچه هایی که پیش از موعد به دنیا می آیند، تولد نوزادانی با وزن کم یا نوزادانی که پیش از تولد می میرند همگی از عوارض مصرف سیگار در مادران باردار است. داشتن بیماری هایی مانند دیابت بارداری یا فشار خون دوران بارداری به نسبت مصرف سیگار در بارداری، بارداری سالم تر و ایمنی تری است چون این بیماری ها با کمک دارو قابل کنترل هستند اما مادر باردار سیگاری به هیچ وسیله ای کودک را از خطر دور نمی کند.

 

عوارض سیگار کشیدن در بارداری

همه ما کم  و بیش با عوارض ناشی از مصرف دخانیات آشنا هستیم و میدانیم که چه خطراتی در اثر آن میتواند به وجود آید و زندگی ما را به خطر بیندازد. اما این خطرات در برخی موارد بسیار شدیدتر میشود و اثرات جبرانناپذیری به بار میآورد مثل زمانی که فرد سیگاری دچار بیماری قلبی و یا آسم باشد و یا اینکه باردار باشد.

اثرات زیانبار مصرف دخانیات فقط افراد سیگاری را درگیر نمیکند بلکه آنهایی که در مجاورت این افراد هستند نیز صدمات زیادی میبینند مخصوصا خانمهای باردار. طبق تحقیقات به عمل آمده کودکانی که از این دسته مادران تولید میشوند (مادرانی که در مجاورت افراد سیگاری زندگی میکنند) در ۲ سالگی از مهارتهای رشدی و شناختی کمتری نسبت به کودکانی که اصلا در معرض دود سیگار و دخانیات نبودهاند، برخوردارند بنابراین حتی اگر خودتان سیگار مصرف نمیکنید، سعی کنید در مجاورت افراد سیگاری نیز نباشید.

 

عوارض سیگار کشیدن روی جنین

نوزادانی که در دوران جنینی بیشتر در معرض دود سیگار قرار داشته اند دو برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر مرگ در اثر SID (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) قرار دارند.

معمولا با وزن بسیار کم به دنیا میآیند و به برخی مشکلات و بیماریها دچار هستند.

این نوزادان در دوران جنینی تمرینات و حرکات تنفسی را کندتر انجام میدهند و یا اصلا انجام نمیدهند.

بیشتر به آلرژی و آسم دچار میشوند.

بیشتر از سایر نوزادان به عفونت گوش میانی دچار میشوند.

ریه آنها عملکرد مساعدی ندارد.

بیشتر در معرض بروز بیماریهای قلبی و حتی سرطان هستند.

در مدرسه عملکرد ضعیفتری دارند و دیرتر یاد میگیرند.

 

اگر مادری که شیر میدهد، سیگار بکشد، چه خطراتی برای فرزندش به وجود می آید؟

نیکوتین موجود در سیگار از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد میشود و ایجاد حالت تهوع و استفراغ میکند و حتی تعادل نوزاد را به هنگام خواب به هم میزند. خانمهای سیگاری اغلب نمیتوانند به نوزادان خود به اندازه کافی شیر دهند چرا که حجم شیرشان کاهش مییابد.

 

 

 تاثیر سیگار کشیدن پدر بر جنین

تاثیر دود سیگار بر جنین

 

 

چـرا برخـی از مادران سیگاری کودکان سالم به دنیا می آورند؟

شاید برخی از این مادران خوش اقبال بوده باشند چرا که احتمال بروز خطرات و مشکلات مربوط به سلامت جنین در چنین شرایطی بسیار افزایش مییابد. ممکن است نوزاد به صورت نارس به دنیا بیاید یعنی زودتر از موعد وقتی که هنوز ریه های او آماده نشده اند و در پی آن برخی مشکلات جدی تنفسی به وجود می آید.

 

نکات مهم

حتما نباید خودتان در دوران بارداری سیگار بکشید که به زندگی فرزندتان در آینده آسیب برسد، مجاورت شما با افراد سیگاری نیز به همان اندازه آسیبرسان است. مجاورت با افراد سیگاری میتواند تا ۱۳ درصد خطر بروز نارساییهای مختلف را در فرزند شما افزایش دهد.

تقریبا چهارصد نوع ماده شیمیایی سمی در سیگار وجود دارد. این مواد میتوانند از بدن مادر وارد بدن جنین شوند. سیگار حاوی موادی است که باعث آسیب دیدگی DNA میشوند که بدترین آنها کارسینوژن است.

دود سیگار حاوی منوکسید کربن است که باعث مرگ سلولها میشود.

مواد سمی و خطرناک از طریق جریان خون از بدن مادر وارد بدن جنین میشوند و در تمام اجزا و اندامهای او پخش میشوند.

 

چگونه میتوان از مواجهه با دود سیگار و قلیان اجتناب نمود؟

تا جاییکه ممکن است از کسانی که میدانید سیگاری هستند بخواهید زمان آمدن به منزل شما در بیرون از خانه سیگار بکشند حتی از لباس جداگانه استفاده کنند. مثلا اگر پدر خانواده سیگار میکشد وقتی که وارد خانه میشود،

لباسش را عوض کند. به سرعت در و پنجره ها را باز کنید تا زودتر دود سیگار خارج شود.

بدون خجالت از همکاران و حتی مدیران خود بخواهید که در مجاورت شما سیگار نکشند.

اگر در محیط کار خود نزدیکترین فرد به شما سیگاری است از مدیر خود بخواهید که جای شما را با او عوض کند

 

 

روش ترک سیگار در بارداری

عوارض سیگار بر روی جنین

 

تاثیر سیگار کشیدن در بارداری اثر آن بر رشد قد جنین

منبع :  زندگی انلاین / نی نی بان / باشگاه خبرنگاران جوان / نمناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا