دوران بارداری

علائم بارداری | نشانه های مهم و اصلی بارداری در روزهای اول

علائم بارداری : نشانه های اصلی و مهم بارداری چیست ؟ علائم مهم و اصلی دوران بارداری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره علائم اصلی بارداری ، نشانه های مهم دوران بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

نکات بارداری سالم

نکات بارداری در ماه اول , علائم بارداری

 

  علائم بارداری عبارتند از:

تهوع و سوزش سردل.

حساسیت و حالت تهوع نسبت به برخی غذاها و بوها از هفته اول تا چهارم بارداری شروع می شود. ممکن است روز یا شب اتفاق بیفتد و در ۳ماهه اول بارداری شایع تر است اما ممکن است تا پایان دوران بارداری نیز ادامه داشته باشد.

 

تغییر خلق و خو.

تغییرات هورمونی در زن باردار باعث تغییر سریع خلق و خو می شود. در این باره مصرف ترکیبات مقوی غذایی، مکمل امگا۳ و روغن ماهی در توازن هورمونی، بهبود خلق و خو و کاهش ابتلا به افسردگی پس از زایمان موثر است.

 

قطع شدن قاعدگی.

غیر ممکن است که بارداری همراه با قاعدگی باشد گاهی در اوایل بارداری مادر باردار به طور موقتی دچار خونریزی بسیار کم می شود که قابل چشم پوشی است.

 

نرم شدن سینه ها.

به محض بارداری هورمون های زنانه، بدن مادر را آماده پرورش کودک می کند و سینه ها آماده شیردهی می شود. بنابراین سینه ها متورم و حساس و گاهی دردناک می شود.

 

خستگی.

خستگی و کسالت زن به هنگام بارداری باعث می شود نیاز بیشتری به خواب و استراحت داشته باشد. البته توجه به تغذیه صحیح و دریافت تمام مواد مغذی هم بسیار ضروری است.

 

یبوست و سوءهاضمه.

همزمان با بارداری، رحم به معده و روده ها هم فشار وارد می کند. بنابراین وعده های کم حجم اما چند باره در طول روز مشکلات گوارشی را رفع می کند، نوشیدن مایعات فراوان، مصرف میوه و سبزیجات، غلات فراوان و غذاهای حاوی فیبر از یبوست و عوارض آن در دوران بارداری پیشگیری می کند.

 

سرگیجه.

افت فشار خون یا قند خون یا هر دو باعث سرگیجه در زنان باردار می شود. مصرف مواد مغذی در طول روز می تواند کمک کننده باشد.

 

تست مثبت بارداری.

بیشتر تست های بارداری مورد تایید علمی متخصصان قرار گرفته است. حداقل ۲تا۳ روز پس از موعد قاعدگی تست را انجام دهید. اگر منفی بود، چند روز بعد آن را تکرار کنید.

 

درجه حرارت بالا.

این علامت هم در تعداد زیادی از زنان باردار در اوایل بارداری گزارش می شود و البته گذراست.

 

تکرر ادرار.

وقتی بارداری اتفاق می افتد به مثانه فشار وارد می شود. در تمام ۹ماه بارداری تکرار ادرار ادامه دارد و در سه ماهه آخر بارداری شدت بیشتری می گیرد.

 

سیاه تر شدن هلال سینه.

علاوه بر متورم شدن و دردناک شدن، هلال سینه تیره تر می شود.

 

۱خونریزی مقطعی.

این علامت کمتر شناخته شده است و در اوایل بارداری در برخی زنان مشاهده می شود.وقتی تخمک بارور می شود و روی دیواره رحم قرار می گیرد، باعث ایجاد لکه ۳تا۶ روز پس از تخمک گذاری می شود.

 

سه ماه اول بارداری، نکات مهم مراقبتی

هفته ی اول و ماه اول بارداری بسیار جذاب و طاقت فرسا است! ما لیست کارهایی رو برای شما آماده کردیم که می تواند در شروع به شما کمک کند، شما می توانید به عنوان یک راهنما از آن استفاده کنید و هر کدام که احساس می کنید برای شما مناسب است آن را انجام دهید.

 

اولین کار: با ماما یک قرار ملاقات تنظیم کنید

وقتی کلینیک مامایی به شما گفته که باردار هستید، شما نیاز دارید که با یک قرار ملاقات با یک ماما تنظیم کنید، قرار ملاقات باید در زمانی بین ۱۰ هفته تا ۱۲ هفته ی بعد از بارداری باشد.

 

 

 نکاتی که در دوران بارداری باید رعایت شود

نکاتی در مورد بارداری دوم

 

 

ماما یا پزشک ممکن است این سوالات را از شما بپرسد:

  • در مورد تاریخچه ی پزشکی و روش زندگی شما بپرسد
  • به شما اطلاعاتی در مورد چگونه غذای سالم خوردن و ورزش و یک دید کلی نسبت به بارداری می دهد
  • نگاهی به فشار خون شما می کند
  • قد شما را اندازه گیری میکند و از شما در مورد وزنتان میپرسد، مامای شما این اندازه گیری ها را برای محاسبه ی شاخص توده بدن استفاده می کند.

 

در سه ماه اول بارداری روزانه یک مکمل اسید فولیک مصرف کنید

روزانه یک مکمل اسید فولیک مصرف کنید، اسید فولیک یک ماده مغذی ضروری است که کودک شما در برابر مشکلات مغز و نخاع مانند اسپینا بیفیدا (شکاف مادرزادی مهره ها) محافظت میکند.شما روزانه نیاز دارید که ۴۰۰ میکروگرم مکمل اسید فولیک (ویتامین B9 ) مصرف کنید، میتوانید از داروخانه ها آن را تهیه کنید، شما همچنین روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین D هم نیاز دارید، شما می توانید یک مولتی ویتامین در دوران بارداری مصرف کنید اما نباید جایگزین رژیم غذایی شما شود.

 

رهایی از بیماری در دوران بارداری

اکثر مادران در طول سه ماهه ی اول بارداری از بیماری رنج می برند، اغلب اوقات با خوردن غذا تهوع می گیرند، بیابید که کدام غذا ها برای شما خوب و کدام غذا باعث می شود که احساس تهوع کنید.خوراک هایی مانند اسنک یا بیسکوییت، نان میتواند به شما کمک کند، بیماری شما بین ۱۲ یا ۱۴ هفته خوب میشود، اگر شما روزی چند بار استفراغ میکنید و قادر نیستید که آن را کنترل کنید در اسرع وقت به دکتر مامای خود مراجعه کنید.

 

با علائم خطر در طول بارداری بیشتر آشنا شوید

برخی از علائم بارداری که شما به هیچ وجه نباید آن را نادیده بگیرید وجود دارد، وقتی رحم شما رشد میکند ممکن است شما گرفتگی خفیف در معده و درد شدید و ناگهانی را حس کنید، همیشه با مامای خود در مورد گرفتگی و درد صحبت کنید که برای شما خطرناک نباشد. اگر شما گرفتگی به همراه خونریزی دارید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید، تا با ارزیابی بیشتر به شما کمک کنند.

 

در سه ماه اول بارداری تا آنجا که میتوانید استراحت کنید

در سه ماه اول شما احساس خستگی میکنید یا حتی خسته هستید، دلیل این است که سطح هورمون های شما به سرعت در حال تغییر است، شما می توانید استراحت کنید اگر چه میتواند سخت و خسته کننده باشد ولی بهتر از کار کردن است.سعی کنید حداقل یک شب در هفته زود بخوابید،حتی اگر خوابتان نمیاید یک کتاب یا موسیقی ملایم میتواند به شما کمک کند که بخوابید، تلفن خود را خاموش کنید و به کار فکر نکنید، وقتی نوزاد شما به دنیا میاید خواب برای شما با ارزش میشود،پس تا جایی که میتوانید از خواب لذت ببرید.

 

آماده شوید تا جنین را ببینید

در اغلب موارد مشکلی در آن وجود ندارد، برای اولین بار سونوگرافی برای شما جالب خواهد بود، معمولا این اسکن در هفته ی دهم و سیزدهم بارداری انجام میگیرد.در طول سونوگرافی، دکتر ژلی مخصوص روی شکم شما میریزد و با دستگاه دستی به نام مبدل روی پوست شما حرکت میدهد، پس از آن شما قادر خواهید بود که جنین خود را ببینید، سونوگرافیست ضربان قلب جنین شما را کنترل میکند و به شما میگوید که علت آن چیست.

 

زمانی را تصمیم بگیرید تا بارداری خود را اعلام کنید

برخی از زنان به دوستان، خانواده و همکارانشان میگویند که باردار هستند، برخی هم صبر میکنند تا وارد سه ماهه ی دوم بارداری شوند، در سه ماهه ی دوم بارداری آشکار تر می شود و خطر سقط جنین به طرز چشم گیری کاهش پیدا میکند، اما اگر کار برای شما سخت و خطرناک است شما باید زود بارداری خود را اعلام کنید.

 

انجام ورزش ملایم در دوران بارداری

انجام ورزش در دوران بارداری،به صورت ملایم و منظم به شما برای مقابله با خواسته های جسمی و روانی کمک می کند، همچنین باعث می شود تا به سادگی وزن خود را کنترل کنید و همیشه روی فرم باشید.

 

برای راحتی در دوران بارداری ورزش هایی برای تقویت لگن انجام دهید

ورزش های تقویت لگن به شما در بی اختیاری ادرار در دوران بارداری و بعد از زایمان، کمک می کند، اگر شما نمیدانید ورزش های تقویت لگن چیست قبل از بارداری از مامای خود راهنمایی بگیرید، شما با حفظ عادت های خوب بارداری خوبی میتواند داشته باشید.

 

در طول دوره بارداری شریک زندگی خود را درگیر کنید

اکثر مادران علائمی را در اول بارداری خود تجربه میکنند، این یاد آوری فیزیکی، روزانه شما را با نوزادتان پیوند میدهد، این خیلی برای پدران خوشایند نمی باشد.

 

خرید یک لباس زیر مناسب بارداری و زایمان

حساس شدن سینه ها میتواند یکی از نشانه های اول بارداری باشد، شما نمیتوانید لباس زیر معمول خود را بین حدود هشت هفته و ۱۰ هفته از بارداری استفاده کنید. شما میتوانید برای اینکه سینه هایتان جلوه ی بدی نداشته باشد یک لباس زیر خوب پیدا کنید.

 

در دوران بارداری کار ها را با امنیت انجام دهید

در هنگام استفاده از مواد شیمیایی خانگی و تمیز کردن محصولات محتاط باشید، دستکش بپوشید و از تماس مستقیم با محصولاتی که دارای بخار قوی و برچسب های هشدار دهنده قوی هستند اجتناب کنید، وقتی که شما مشغول تمیز کردن هستید، پنجره های خانه ی خود را باز نگه دارید.به این فکر کنید که بارداری شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به خصوص اگر شما با اشعه ایکس یا مواد شیمیای کار میکنید.

 

هزینه های نوزاد

در مورد هزینه های بچه باید فکر کنید، به یاد داشته باشید که برای نوزاد بودجه در نظر بگیرید، این به شما کمک خواهد کرد که برای اقلام گران قیمت مانند تختخواب تاشو و یا یک کالسکه صرفه جویی کنید.

 

 

بایدها و نبایدهای ماه اول بارداری

نکات مهم قبل از بارداری

 

علائم بارداری | نشانه های مهم و اصلی بارداری در روزهای اول

منبع : فارس / نمناک / نی نی بان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا