دوران بارداری

کم پشتی موی نوزاد | توصیه های طب سنتی در بارداری

کم پشتی موی نوزادان به چه عواملی بستگی دارد ؟ نکات مهم رشد موی نوزادان در دوران بارداری چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره نکات مهم کم پشتی موی نوزادان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تقویت رشد موی نوزاد

پرپشت شدن موی نوزاد , کم پشتی موی نوزاد

 

 

کم پشتی موی نوزاد ریشه در چه دارد؟

علل کم پشتی موی نوزاد را بشناسید

کم پشتی موی نوزاد دلایل خاصی دارد که بخش از انها مربوط به تغذیه مادر در دوران بارداری و بخشی دیگر عواملی هستند که به طور طبیعی منجر به کم پشتی موی نوزاد می شوند.

برخی مادرها تلاش می کنند با عمل به توصیه بزرگ ترها در دوران بارداری مواد غذایی ای مصرف کنند که موی نوزاد را پرپشت و ضخیم می کند و برخی بعد از تولد نوزاد به دنبال راه هایی برای رسیدن به این هدف هستند. با دکتر علی ناصح، فوق تخصص نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با علل کم پشتی موی نوزاد، اینکه چطور می توان موی نوزاد را پرپشت کرد و توصیه های قدیمی ها در این باره گفت و گو کردیم.

 

کم پشتی موی نوزاد طبیعی است؟

کم پشتی موی نوزادان زمان تولد بسیار طبیعی است. جنس موی نوزاد بسیار نازک و لطیف است و همین موضوع باعث می شود در شرایط عادی از حالت معمول کمتر دیده شود. از طرف دیگر، این موضوع ژنتیکی است و از دوران نوزادی برخی نوزادان موی کم پشت تر و برخی موی پرپشت تری دارند.

 

 ریزش مو چطور؟

از ۲ تا ۳ ماهگی به بعد به تدریج موی نوزاد در ناحیه پس سر که در تماس سایشی با تشک و متکا قرار دارد دچار ریزش می شود و تا چند ماه این مسئله ادامه دارد. بعد از ۸-۷ ماهگی به تدریج موهای ریخته دوباه رشد می کنند.

اگر  کم پشتی موی کودک تا سن ۳-۲ سالگی همچنان ادامه داشت، آن وقت باید نگران بود و برای درمان با تخصص مشورت کرد.

 

 کمبودهای تغذیه ای بدن مادر در دوران بارداری یا شیردهی می تواند عامل کم پشتی یا ریزش موی نوزاد باشد؟

در شرایط زندگی شهری و توجه ویژه ای که اغلب والدین به تغذیه مادران دارند، بعید به نظر می رسد که کمبودهای تغذیه ای در دوران بارداری باعث کم پشتی یا نازکی موی نوزاد شود. خصوصیت فیزیولوژیک شیر مادر نیز این طور است که فقیر و غنی نمی شناسد و به بهای تضعیف مادر شیر کیفیت خوبی دارد پس شرایط زندگی مادر تاثیری در رشد موی شیرخوار ندارد و بیشتر مسئله ژنتیک در میان است.

با این حال عفونت های پوستی از جمله درماتیت سبوروییک و اگزما و مسائل آلرژیک می تواند در کندی رشد مو یا ریزش آن تاثیر داشته باشد. کمبود برخی املاح نیز می تواند باعث ریزش مو شود اما در رژیم معمول این کمبودها بروز نمی کند و نیازی به دادن مکمل به شیرخوار نیست. گاهی متخصصان پوست برای تقویت موی شیرخواران مکمل هایی مثل بیوتین، سلنیوم، زینک و ویتامین های گروه B تجویز می کنند که چندان هم تاثیرگذار نیست.

 

شامپوهایی در داروخانه ها وجود دارد که گفته می شود پرپشت کننده موی کودک است. استفاده از آنها را توصیه می کنید؟

استفاده از این نوع شامپوها را در دوران نوزادی اصلا توصیه نمی کنم. کافی است در این دوران برای شستشوی سر و بدن کودک از شامپوهایی استفاده کنید که خاصیت اسیدی یا قلیایی ندارد.

 

 برخی مادران روی سر نوزاد کلاه نمی گذارند و می گویند برای آنکه فرزندشان موی خوبی داشته باشد باید سرش هوا بخورد. این باور چقدر درست است؟

هواخوردن پوست هم در بحث سلامت پوست سر هم پوست سایر قسمت های بدن مهم است اما تحقیقی نشان نداده کلاه باعث کم پشتی یا ریزش موی نوزاد می شود. حتی توصیه می شود شب ها کلاه نخی نازکی سر نوزاد بگذارند تا از سر سرما نخورد.

 

 

دارویی برای رشد موی کودکان

موی پیشانی نوزاد

 

 

 

چرا بهتر است موی کودکان را کوتاه نگه داریم؟

به طور متوسط بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار مو روی سر وجود دارد. این موها در زمان جنینی درست شده و در بدو تولد وجود دارند. در بعضی به طور ژنتیکی تعداد موها کمتر و خود موها نازک تر هستند. موها در زمان نوزادی نازک ترند و به تدریج با افزایش سن ضخیم تر می شوند. در حال حاضر هیچ روش علمی و اثبات شده برای تقویت و پرپشت کردن موهای طبیعی زمان کودکی وجود ندارد. کوتاه کردن و تراشیدن موها هم در تقویت آنها موثر نیست، اما کوتاه نگه داشتن موهای بچه ها برای شستشوی آسان و رعایت مسائل بهداشتی پیشنهاد می شود. همچنین کوتاه کردن مرتب موها ظاهر آنها را پرپشت تر و زیباتر نشان می دهد.

به طور کلی موها نزدیک سر ضخیم ترند و هرچه قد آنها بلندتر می شود، نازک تر و آسیب پذیرتر می شوند. وقتی شما هر دو تا ۳ هفته یک بار نوک موهای کودک را قیچی و کوتاه کنید؛ نوک های نازک و خراب حذف می شود و همه را به یک اندازه در می آورید. به این ترتیب موها زیباتر و پرپشت تر به نظر خواهندرسید. شانه کردن و برس زدن موها هم تقویت کننده آنها نیست.

اگر موهای شیرخوار به راحتی شانه نمی شوند، استفاده از نرم کننده در حمام ضروری است و منعی ندارد و برخلاف تصور عموم نرم کننده هرگز باعث ریزش مود نمی شد. بهتر است برای بچه ها نرم کننده معمولی استفاده کنید و آن را به ساقه موها بزنید چون اگر به ریشه زدده شود، ریشه موهای کف سر نرم و روی هم خوابیده می شود و به این ترتیب موها کم پشت تر به نظر می رسند. ضمنا بستن موهای شیرخوار با کش یا گل سرهایی که باعث فشار و کشش مو می شوند به ریشه موها آسیب جدی و غیرقابل بازگشت می زند.

 

توصیه های طب سنتی در دوران بارداری

 نظر طب سنتی درباره کم پشتی موی نوزاد

در طب سنتی، کیفیت و کمیت موی نوزاد مرتبط با مزاج او است. تمام غذاهایی که مادر در بارداری مصرف می کند، باعث تغییرمزاج جنین می شود. نوزادانی که با مزاج سرد متولد می شوند، موهای روشن و  کم پشت و نوزادانی که مزاج گرم دارند، موهای مشکی و پرپشت و لخت و نوزادانی که مزاج خشک دارند، موهای مجعد و کم پشت دارند.

گفتنی است مادرانی که در بارداری غذاهای گرم و تر زیاد می خورند، نوزادان مو مشکی با موهای پر و لخت دارند. اما اگر غذاهای ترش میل کنند، نوزادشان موهای کم پشت و مجعدی خواهدداشت چون مزاج تابعی از ژنتیک و تغذیه است و وقتی در دوران جنینی ایجاد شد، دیگر تغییرپذیر نیست.

در دوران کودکی و بزرگسالینیز می تواند تاحدی مزاج را اصلاح کرد اما دوران جنینی اهمیت بسیار مهمی در شکل گیری مزاج دارد و بعد از آن به تدریج نقش تغذیه کمرنگ می شود. مادرانی که می خواهند نوزادشان در آینده موهای پرپشت و ضخیمی داشته باشد، باید غذاهای گرم و تر مثل سیب، کندر و مویز مصرف کنند.

 

نکاتی درباره موی نوزادان

تعدادی از نوزادان در بدو تولد کاملا کچل هستند و عده‌ای دیگر موهایشان طوریست که به نظر می‌رسد به اصلاح مو نیاز دارند. مقدار موی نوزاد در زمان تولد، نوع و مقدار مو در آینده را پیش بینی نمی‌کند، زیرا اغلب موها می‌ریزند و موی جدید جایگزین آن می‌شود. اما باید توجه کرد همان طور که پوست لطیف نوزاد نیاز به مراقبت دارد موهای نوزاد نیز نیاز به مراقبت دارد. با اصلاح به موقع و استفاده از شامپوهایی که کودک به آن ها حساسیت ندارد می توان از موهای کودک مراقبت کرد.

 

بهترین سن برای نخستین اصلاح موهای کودک

اگر کودک شما موهای بلند و پرپشتی داشته باشد، ۱۸ ماهگی و بهترین زمان اولین اصلاح موهای کودک است و اگر موهای کم پشت و کوتاهی دارد ۲ سالگی بهترین زمان است. از اولین اصلاح به بعد هر ۲ یا ۳ ماه، ۱ تا ۲ سانتی متر سر موهای بچه را کوتاه کنید.

عده‌ای از مادران به اشتباه فکر می‌کنند هرچه بیشتر موهای بچه را کوتاه کنند، موهایش پرپشت‌تر و زیباتر می‌شود، اما حجم موها به وضعیت ژنتیکی هر فرد بستگی دارد و موها با گذشت زمان و افزایش سن بلند می‌شود. با کوتاه کردن موها فقط می‌توان از خراب شدن سر موها پیشگیری کرد.

بعضی از خانواده‌ها به دلیل اینکه فرزندانشان موهای پرپشتی داشته باشند سر کودکان خود را با تیغ می‌زنند.  این کار بسیار خطرناک است و ارزش علمی ندارد. وقتی از سمت ریشه به سمت نوک مو می‌رویم، مو نازک‌تر می‌شود، در نتیجه وقتی شما مو را تیغ می‌زنید قسمت نازک مو می‌افتد ولی سطح مقطع و ریشه مو که ضخیم‌تر است باقی می‌ماند، در نتیجه فکر می‌کنید با تیغ زدن مو ضخیم‌تر شده است. در حالی که وقتی مو رشد کند و به سمت بالا برود دوباره نازک می‌شود. در واقع همه ما با یک تعداد پیاز موی مشخص به دنیا می‌آییم که نمی‌توان این تعداد را بیشتر کرد.

در نوزادان اولین موهای کرکی غالبا بعد از تولد می‌ریزند و رشد بعدی ممکن است طول بکشد، بنابراین کودک شما ممکن است تا چند ماه طاس به نظر برسد. به دلیل اینکه موهای نوزاد هنوز به طور محکم در داخل پوست جا نگرفته است، با کمی اصطکاک و سائیده شدن موهای پشت سرش با بالش دچار ریزش می‌شود و در نتیجه محل‌های سفید و بی‌مو در پشت سرش دیده می‌شود.

اغلب یک لایه موی نازک و تیره رنگ، بر روی پیشانی، شانه‌ها و کمر نوزاد دیده می‌شود که به این مو کرک گفته می‌شود و مانند بسیاری از جنبه‌های ظاهری نوزادان، کاملاً عادی است. کرک بیشتر در نوزادان نارس یا نوزادان مادران مبتلا به دیابت شایع است. این کرک‌ها نگران‌کننده نیست و پس از چند هفته می‌ریزند.

 

 

برای پرپشتی موی کودکان چه باید کرد

کم پشتی مو در نوزادان

 

کم پشتی موی نوزاد | توصیه های طب سنتی در بارداری

منبع : kamati.ir / نمناک / مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا