بهداشت و سلامت

نحوه مراقبت از پوست نوزاد را بدانید

نحوه مراقبت از پوست نوزاد را بدانید : چگونه از پوست نوزادان مراقبت کنیم ؟ استفاده از کرم و لوسیون برای پوست نوزادان مجاز هست یا خیر؟ در اینجا با مقاله ای دیگر درباره بهداشت و سلامت نوزادان ، مراقبت های پوستی از آنها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 کرم برای خشکی صورت نوزاد

برای روشن شدن پوست کودک چه باید کرد , مراقبت از پوست نوزاد

 

 

مراقبت از پوست نوزاد با انجام این کارها

دوره یک ماهه اول عمر را دوره نوزادی نامگذاری کرده اند . دراین دوران درتمامی ارگانهای بدن رشد ونمو بطور سریع اتفاق افتاده وهمین موضوع باعث یکسری تغییراتی می باشد که درپوست این تغییرات بطور واضح تری دیده می شود .

 

جوش سر سفید

آکنه در کودکان به معنای واقعی آکنه نیست .جوش هایی که بر روی گونه و بینی نوزادان وجود دارد معمولا به خودی خود در طی چند هفته بهبود می یابد .بنابرین جوش های بر روی صورت کودکان به درمان پزشکی خاصی نیاز ندارد و نباید از لوسیون برای درمان آن استفاده کرد در صورتی که در طی چند هفته از بین نرفت به پزشک مراجعه کنید .

 

اگزما در نوزادان

اگزما نوعی مشکل پوستی است .جوش های قرمز در واکنش به یک محرک رخ می دهد .این مشکل در کودکانی که سابقه خانوادگی آسم و اگزما دارند شایع می باشد . وقتی اگزما بر روی پوست ظاهر شود به مرور پوست ضخیم وخشک و پوسته پوسته می شود . اگزما ممکن است در آرنج، قفسه سینه، بازوها، و یا پشت زانو ظاهر شود . از مواد شوینده و صابون های ملایم و موادی از این قبیل که دارای سطح متوسط از مرطوب کننده ها است می توان استفاده کرد . درمان های بیشتر برای اگزما باید با مشورت پزشک صورت بگیرد .

 

پوست خشک

در نوزادان هیچ گاه نباید از پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست نوزادان نگران شد .این مشکل زمانی که کودک شما کمی با تاخیر به دنیا آمده باشد بیشتر دیده مشاهده می شود .پوست جدید به طور حتم سالم و مرطوب می باشد . اگر خشکی پوست شما برای مدت زیادی بافی ماند با پزشک مشورت کنید .

نکاتی برای مراقبت از پوست کودک مراقبت از پوست نوزاد و جلوگیری از ایجاد جوش های پوستی باعث می شود که نوزاد شاد و خندان باشد . توجه به نوع مواد شوینده که با آن لباس ، ملحفه، پتوو حوله نوزاد شسته می شود حائز اهمیت است . احتمالا زمانی که پوست کودک شما دچار خارش و تحریک شده می شود ، رشد نوزاد متوقف می شود .

رنگ زرد پوست ، می تواند نشانه زردی باشد معمولا دو تا سه روز پس از تولد بر روی پوست و سفیدی چشم زردی ظاهر می شود ، زردی در نوزادانی که نارس هستند بسیار شایع است . زردی ناشی از افزایش بیلی روبین است . این بیماری معمولا یک تا دو هفته بعداز تولد از بین می رود . درمان زردی با تغذیه امکان پذیر است و یا در برخی موارد شدید نوردرمانی می تواند کمک کند . اگرچهره کودک شما زرد رنگ به نظر می رسد با پزشک مشورت کنید .

 

ماه گرفتگی بر روی بدن نوزاد

بسیاری از کودکان بر روی بدن خود نشانه ای از ماه گرفتی وجود دارد . بیشتر از یک در ۱۰ نفر به صورت مادرزادی ماه گرفتگی بر روی بدنشان دارند . این پدیده ارثی نیست .از زمان تولد نوزاد این نشانه ها بر روی پوست وجود دارد و یا ممکن است در طی یک ماه بعد از تولد ظاهر می شود . معمولا علامت های ماه گرفتگی مشکل نگران کننده ای نمی باشد و نیاز به درمان خاصی نمی باشد .

 

مراقبت از پوست کودک و چند توصیه حیاتی

چرا میگوییم پوست کودکان حساس است؟ آیا تفاوتی بین پوست کودکان و افراد بالغ وجود دارد؟

پوست کودکان نسبت به افراد بالغ سد دفاعی آسیب پذیرتری دارد و در ضمن به ویژه در سنین پایین و بعد از تولد، چون سطح پوست به نسبت وزن زیادتر است، موادی که در تماس با پوست آنهاست به نسبت بزرگسالان بیشتر به پوست آسیب وارد میکند.

 

آیا این حساسیت در برخی از نقاط پوست بیشتر است یا خیر؟

اگر از نظر حساسیت به مواد شیمیایی یا جذب پوستی نگاه کنیم، بله. هم در بزرگسالان و هم در کودکان نواحی چین های بدن و نواح ی که خون رسانی بالاتری دارند چون جذب مواد شیمیایی در آنها بالاتر است آسیب پذیرتر و حساس ترند.

 

 

 رنگ پوست نوزاد کی ثابت میشه

علت پوست انداختن نوزاد

 

 

با کودکانی که مبتلا به این ناراحتی هستند چگونه باید برخورد کرد؟به عنوان نمونه درجه آب حمام هنگام حمام کردن آنها باید چقدر باشد و آیا باید کرم خاصی برای آنها استفاده کرد یا خیر؟

لباسی که برای این کودکان استفاده میشود بهتر است از جنس نخ باشد. لباس پشمی یا پلاستیکی برای پوست آنها مضر است. در مورد حمام کردن هم بهتر است هفته ای یک یا دو بار با مواد شوینده و باقی روزها بدون صابون و شامپو انجام شود. حمام کردن نیز باید با آب ولرم باشد. آب داغ بدون مواد شوینده می تواند به سلول های پوستی آسیب برساند. در محیط خانه و اتاق این کودکان هم باید بخور روشن کرد تا هوا مرطوب باشد زیرا خشکی هوا می تواند اگزمای پوستی آنها را شدیدتر کند. در ضمن می توان از کرم های مرطو بکننده پوست هم برای آنها استفاده کرد تا سد دفاعی پوست تقویت شود.

 

چند بار در هفته میتوان کودکان را حمام کرد و آیا مالیدن شامپو با دست به بدن شیرخواران و کودکان کفایت میکند یا لازم است از لیف استفاده کنیم؟

میتوان کودکان را هر روز حمام کرد ولی کودکانی که پوست خشک و حساس دارند بهتر است هر روز برای آنها از شامپو و صابون استفاده نکنیم. رعایت این موضوع به ویژه در زمستان که هوا خشک است و پوست کودکان آسیب پذیرتر می شود، مهم تر است. هفته ای یک یا دو بار صابون زدن به تن کودکان کافی است. لیف کشیدن هم به دفعات حمام بردن کودک بستگی دارد. هفته ای ۲ بار لیف زدن با پارچه ای نرم و لطیف که به صورت اختصاصی مال کودک است، مشکلی ندارد و باید به محض اینکه تغییر رنگ داد آن را تعویض کنند. مهم است که پس از استفاده از لیف آن را در محیط خشک و تمیز نگهداری کرد. نگهداری لیف در محیط مرطوب حمام، احتمال رشد قارچ ها را روی آن بیشتر میکند و ممکن است سبب بروز ناراحتی های پوستی برای کودکان شود.

 

شایعترین ناراحتی پوستی کودکان چیست؟

این موضوع به سن کودکان بستگی دارد ولی خشکی پوست و اگزما از جمله مهم ترین ناراحتیهای پوستی کودکان است. دلیل این امر هم این است که IGE خون آنها به برخی از مواد واکنش بیشتری نشان میدهد.

 

اکثر لوسیونها و حتی کرمهای مخصوص کودکان معطر است. آیا این اسانسها برای کودکان آزاردهنده نیست؟

مسلما هر چقدر کرمها و لوسیون های مخصوص کودکان بی اسانس تر بوده و خنثی تر بوده و بوی کمتری داشته باشد، مناسب تر است. اما یک عطر ملایم چندان مشکل ساز نیست.

 

یکی دیگر از دغدغه های مادران نحوه برخورد با عرق سوز شدن یا ادرارسوختگی در کودکان است. آیا استفاده از پودر را توصیه میکنید؟

از آنجا که غدد عرقی پوست در کودکان هنوز تکامل پیدا نکرده، تعریق سبب آزردگی بیشتر پوست میشود. ناحیه چینها به ویژه گردن از جمله نواحی هستند که عرق سوز میشوند. تنها کاری که برای پیشگیری از عرق سوز شدن لازم است انجام دهید شست وشو با آب خالی و هوا خوردن این نواحی است. استفاده از پودر بچه اصلا توصیه نمیشود چون منافذ سطح پوست را پوشانده و سبب بروز آسیب بیشتر میشود. برای درمان و پیشگیری از ا درار سوزی هم بهترین کار، عوض کردن سریع کودکان است یا اینکه مادران میتوانند در طول روز،اجازه بدهند ساعتی پاهای کودک هوا بخورد.

محیط مرطوب و خیس به ویژه مواد داخل ادرار، سبب آسیب دیدگی سطحی پوست و از بین رفتن سطح پوست میشوند. طولانی باقی ماندن پوشک مرطوب هم زمینه را برای رشد قارچها فراهم میکند. گاهی اوقات، درمانهای اشتباه سبب تشدید و زمینه سازی برای قارچها خواهد شد. پس بهترین کار، خشک نگه داشتن ناحیه است. اگر قرمزی سطحی روی پوست دیده شد، میتوان از روغن ماهی یا کرم هیدروکورتیزون روزی ۲ بار به مدت ۳ تا ۴ روز استفاده کرد.

اگر احیانا از حد سوختگی فراتر رفت و دانه های چرکی رو یا اطراف ضایعه پدیدار شد، یعنی قارچ در ناحیه رشد کرده است؛ پس میتوان از کرم موضعی کلیسترومازول استفاده کرد.استفاده از کر مهای کورتن دار قوی به مدت طولانی میتواند سبب رشد قارچ روی ضایعات شود.

 

 

 خشک شدن پوست کودک دو ساله

مراقبت از پوست نوزادان

نحوه مراقبت از پوست نوزاد را بدانید

منبع : سلامت نیوز / نی نی بان / نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا