بهداشت و سلامت

آلرژی بهاری | درمان حساسیت در فصل بهار با روشهای ساده

آلرژی بهاری : با ورود به فصل بهار ، یکی از مشکلاتی که به وجود می آید حساسیت های فصلی و بهاری است. در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت فردی و کنترل حساسیت های بهاری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان حساسیت فصلی عطسه

آمپول حساسیت فصلی , آلرژی بهاری

 

 

۷ عامل محرک آلرژی در فصل بهار

نیش حشرات می‌تواند باعث تورم و قرمزی شود که معمولا هم حدود یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند. احتمال مواجه شدن با ناراحتی معده، خستگی و همچنین تب نیز وجود دارد. در موارد نادر، نیش حشرات به شکل‌گیری واکنش‌هایی منجر می‌شود که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند و با اصطلاح آنافیلاکسی شناخته می‌شوند.

اگر شدیدا به آلرژی مبتلا هستید، باید در این مواقع از داروهایی به نام اپی‌نفرین استفاده کنید.

 

۱. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی

بسیاری از عوامل می‌توانند واکنش‌های آلرژیک را تحریک کنند. این واکنش‌ها وقتی اتفاق می‌افتند که قوای دفاعی بدن به عناصری حمله می‌کند که معمولا بی‌خطر و بی‌ضرر هستند، مانند گرده‌ها، شور بدن حیوانات خانگی یا مواد غذایی. واکنش‌های مورد نظر می‌توانند طیف وسیعی از حالت‌ها را شامل شوند؛ از واکنش‌های خفیف و موقتی تا واکنش‌های خطرناک.

 

۲. گرده‌ها

گرده‌ها از گیاهانی مانند چمن‌ها، درختان و علف‌های هرز وارد بدن ما می‌شوند و می‌توانند تب یونجه یا آلرژی فصلی را تحریک کنند. بنابراین، ممکن است که شما با عطسه و آبریزش بینی یا خارش بینی و آبریزش چشم‌ها مواجه شوید. این حالت‌ها معمولا با کمک داروهای بدون نسخه یا در صورت نیاز داروهای تجویزی و واکسن‌های آلرژی درمان می‌شوند. برای کمک به پیشگیری از ایجاد این علائم، شما باید در روزهای اوج گرده‌افشانی در خانه بمانید، پنجره‌ها را ببندید و از دستگاه‌های تهویه هوا برای تصفیه هوای داخل خانه کمک بگیرید.

 

۳. مسائل مربوط به حیوانات خانگی

تردیدی نیست که شما به حیوان خانگی خودتان علاقه دارید، اما اگر به آلرژی مبتلا باشید، احتمالا به پروتئین‌های درون بزاق این حیوانات یا ترشحات غدد چربی‌شان واکنش آلرژیک نشان خواهید داد. متخصصان می‌گویند که معمولا ۲ سال طول می‌کشد تا این روند شروع شود. با این‌ حال، شما هنوز هم می‌توانید با حیوان خانگی خودتان زندگی راحتی داشته باشید. درواقع، شما نباید حیوانات خانگی را به اتاق خواب راه بدهید و همچنین باید از فرش‌های قابل شست‌وشو برای پوشش کف خانه استفاده کنید. در ضمن، این حیوانات باید به‌طور منظم حمام کنند. استفاده از واکسن‌های آلرژی و دستگاه‌های دارای فیلتر HEPA نیز برای شما لازم است.

 

۴. نیش حشرات

نیش حشرات می‌تواند باعث تورم و قرمزی شود که معمولا هم حدود یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا می‌کند. احتمال مواجه شدن با ناراحتی معده، خستگی و همچنین تب نیز وجود دارد. در موارد نادر، نیش حشرات به شکل‌گیری واکنش‌هایی منجر می‌شود که سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند و با اصطلاح آنافیلاکسی شناخته می‌شوند. اگر شدیدا به آلرژی مبتلا هستید، باید در این مواقع از داروهایی به نام اپی‌نفرین استفاده کنید. پزشک می‌تواند این داروها یا داروهای تزریقی دیگر را برای پیشگیری از این واکنش‌ها برای شما در نظر بگیرد.

 

۵. مواد غذایی

شیر، تخم‌مرغ، صدف و مغزهای خام، همگی از مهم‌ترین مواد غذایی‌ای هستند که باعث آلرژی می‌شوند. گندم، سویا و ماهی را هم نباید فراموش کرد. اگر از غذاهایی استفاده کنید که نسبت به آن‌ها آلرژی دارید،‌ تنفس‌تان دچار اختلال می‌شود و بدن‌تان کهیر می‌زند. همچنین، مشکلاتی مانند حالت تهوع، اسهال و تورم در اطراف دهان را تجربه می‌کنید. اگر واکنش شما شدید باشد، به مداخله پزشکی فوری نیاز پیدا خواهید کرد. اگر پزشک، استفاده از اپی‌نفرین را در این مواقع برای شما تجویز کرده است، سریعا باید این کار را انجام بدهید.

 

۶. لاتکس

لاتکس، نوعی ماده اولیه است که در تولید دستکش‌ها، کاندوم‌ها و بعضی از دستگاه‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی می‌تواند به واکنش‌های آلرژی مختلف منجر شود. این واکنش‌ها می‌توانند خارش و قرمزی پوست باشند،‌ اما شانس ابتلا به آنافیلاکسی همراه با اختلال در تنفس هم وجود دارد. علائم دیگر می‌توانند شامل چنین مواردی باشند: بثورات پوستی، کهیر، تحریک‌پذیری چشم‌ها، آبریزش بینی و خارش بینی، عطسه و خس‌خس سینه.

 

۷. داروها

پنی‌سیلین،‌ آسپیرین و بعضی از داروهای دیگر می‌توانند باعث به‌ وجود آمدن علائمی مانند کهیر، خارش چشم و تورم در صورت، دهان و گلو شوند. اگر به این داروها آلرژی دارید، بهترین کار این است که هیچ وقت از آن‌ها استفاده نکنید. پزشکان می‌توانند داروهای جایگزین را برای شما تجویز کنند یا درمان‌هایی را برای شما در نظر بگیرند که مصرف این داروها به شما آسیبی نرساند.

 

چگونه از شر آلرژی بهاری خلاص شویم؟

در فصل بهار، میلیون ها نفر دنبال راه چاره ای برای رهایی از آلرژی و علائم آن یعنی عطسه، آب ریزش بینی و چشم، سوزش چشم ها، خارش و احتقان ریه ها هستند. همه این علائم در اثر واکنش شدید سیستم ایمنی بدن به مواد آلرژی زا مثل گرده گل ها و گیاهان به وجود می آیند. در طی فصل بهار گرده گیاهان در هوا پخش می شود و باعث ایجاد آلرژی در افراد می گردد.

 

 

 

درمان حساسیت فصلی سرفه

درمان حساسیت

 

 

 

برای خلاص شدن از شر آلرژی بهاری به توصیه های زیر عمل کنید:

۱- مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را بیشتر مصرف کنید.

در طی روز چای سبز بنوشید. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در چای سبز با نام اختصاری EGCG ، واکنش های آلرژیک را در بدن متوقف می کند.

 

همچنین می توانید با خوردن میوه ها و سبزیجات زیر از شر آلرژی خلاص شوید:

انواع توت (غیر از توت فرنگی)، کیوی، پرتقال، فلفل تند، کلم بنفش، اسفناج، لیموترش و چغندر.

سایر مواد غذایی و ادویه هایی که آنتی اکسیدان زیادی دارند شامل: لوبیا چیتی، لوبیای سویا، گردو، جو، جو دو سر، ادویه میخک، دارچین و پونه وحشی است.

طب سوزنی در بهبود آلرژی خیلی موثر است

اسپری بینی برای آلرژی بهاری

 

۲- تحت نظر پزشک از داروهای ضد آلرژی استفاده کنید.

در مورد استفاده از اسپری های استروئیدی مخصوص بینی از پزشک سئوال کنید. ثابت شده است که این اسپری ها در بهبود آلرژی بهاری، کاملا موثرند.

 

۳- اگر نمی خواهید دارو مصرف کنید می توانید تحت نظر متخصص مربوطه، از طب سوزنی استفاده کنید.

ثابت شده است که طب سوزنی در بهبود آلرژی خیلی موثر است. البته حتما در مراکز مجاز و تحت نظر افرادی که دارای مجوز قانونی از وزارت بهداشت هستند، این کار را انجام دهید.

 

۴- هنگامی که میزان گرده گل ها و گیاهان در هوا خیلی بالاست، از منزل خارج نشوید و در هوای آزاد قرار نگیرید. این اوقات ساعات بین ۵ تا ۱۰ صبح و عصرها است. درها و پنجره های اتاق خود را در این اوقات ببندید.

جارو کردن منزل با جاروبرقی میزان گروه ها را در خانه کم می کند، قبل از استفاده از جاروبرقی، کیسه آن را حتماً نگاه کنید و اگر سه چهارم آن پر بود، آن را خالی کنید یا کیسه اش را عوض کنید.

همچنین تمیز نگه داشتن و گردگیری اسباب و اثاثیه منزل مثل مبلمان، فرش ها، بالش ها و لباس ها از پخش شدن گرده گل ها و گیاهان در فضای منزل جلوگیری می کند.

 

 

درمان دارویی حساسیت فصلی

درمان حساسیت در فصل بهار

 

آلرژی بهاری | درمان حساسیت در فصل بهار با روشهای ساده

منبع:tebyan.net / سلامت نیوز / بیتوته / سلامتیسم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا