دوران بارداری

عوارض مهم استفاده از قرص استامینوفن در بارداری را بدانید

عوارض استامینوفن در بارداری : در دوران بارداری مصرف بعضی داروها و قرص ها ممکن است منجر به عوارض جبران ناپذیری برای مادر و جنین شود. در اینجا با مقاله ای درباره عوارض قرص استامینوفن در بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

استامینوفن 325 در بارداری

دوز مجاز مصرف استامینوفن در بارداری ,عوارض استامینوفن در بارداری

 

 

ارتباط مصرف استامینوفن در بارداری و تاخیر در حرف زدن کودک

مطالعه جدید نشان می دهد کودکانی که مادرشان در اوایل بارداری استامینوفن مصرف کرده است در معرض ریسک بالا تاخیر در به حرف آمدن قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دریافتند زمانیکه مادران باردار در طول سه ماهه اول بارداری قرص های مُسکن مصرف کرده باشند، دخترشان بیشتر با احتمال دیر به حرف آمدن در سن ۲.۵ سالگی مواجه است. اما چنین رابطه ای در مورد کودکان پسر مشاهده نشد.

طبق گفته محققان، تاخیر در به حرف آمدن کودک بدین معناست که کودک کمتر از ۵۰ کلمه در صحبت هایش استفاده می کند.

به گفته محققان، داروی استامینوفن باید با احتیاط و تنها در صورت ضرورت مصرف شود. استامینوفن تسکین دهنده تب و درد در طول بارداری است. چراکه مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی از جمله آسپرین، ایبوپروفن، و ناپروکسن، بخصوص در ماه های آخر بارداری، با خطراتی همراه است

شانا سوآن، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی آیکان نیویورک، در این باره می گوید: «در حال حاضر هیچ گزینه مناسبی به جای استامینوفن نیست.»

مطالعه اخیر نشان داده است زنانی که بیش از یک ماه در طول بارداری شان استامینوفن مصرف کرده باشند، کودک شان در معرض ریسک بالا ابتلا به اختلال بیش فعالی قرار دارند.

محققان معتقدند احتمالا این دارو مُسکن با هورمون های حائز اهمیت در رشد مغز جنین تداخل می یابند.

به گفته سوآن، «استامینوفن به لحاظ هورمونی فعال است و همین مسئله می تواند توضیح دهنده علت بروز خطر تاخیر به حرف آمدن در دختران باشد. هر نوع تاثیر هورمونی ممکن است به شیوه ای متفاوت بر دختران و پسران تاثیر گذارد.»

این یافته ها مبتنی بر مطالعه ۷۵۴ زن سوئدی بود که در مطالعه بلندمدت سلامت در طول سه ماهه اول بارداری شان ثبت نام کرده بودند. در مجموع ۵۹ درصد این زنان از زمان باردارشدن شان استامینوفن مصرف کرده بودند.

میزان پیشرفت زبانی و کلامی کودکان این زنان در سن ۳۰ ماهگی ارزیابی شد. حدود ۴ درصد دختران و ۱۳ درصد پسران با تاخیر در حرف زدن تشخیص داده شدند.

مطالعه نشان داد ریسک تاخیر به حرف آمدن در بین دختران همراه با افزایش مصرف استامینوفن مادر در دوره بارداری مرتبط بود.

به گفته محققان، اگر مادری در سه ماهه اول بارداری بیش از شش قرص مصرف کرده باشد، خطر به تاخیر افتادن حرف زدن دخترش حدود شش برابر بیشتر است.

 

 

 

استامینوفن کدئین در بارداری

استامینوفن ساده در بارداری

 

 

عوارض استامینوفن در بارداری، ضرر داره؟

چه افرادی نباید استامینوفن مصرف کنند توصیه های پزشکی و ممنوعیات مصرف این دارو را می شناسید ؟خانم های بارداری که این دارو را مصرف می کنند چه آسیب هایی به جنین خود وارد می کنند؟مضرات استفاده از استامینوفن و ژلوفن در حاملگی چگونه است ؟

✴داروها براساس میزان احتمال بروز عارضه در دوران بارداری به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

❇گروه A و B بی خطر

❇گروه C ضرورت و صلاح پزشک با احتیاط

❇گروه D تنها در زمان اضطرار (مثلا وخامت حال فرد باردار) قابل مصرف اند و احتمال بروز عوارض در جنین بالاست.

❇گروه X منع مصرف مطلق

 

استامینوفن و عارضه اوتیسم: مصرف استامینوفن که در گروه B قرار دارد، می‌تواند احتمال تولد نوزادانی که به اوتیسم و بیش فعالی مبتلا هستند را افزایش دهد. بنابراین در مورد ساده‌ ترین داروها نیز باید کاملا محتاطانه عمل کرد. اغلب زنان باردار در طول دوران بارداری ممکن است به دردهای مختلفی مبتلا می‌شوند.

مسکن ها و ایجاد عارضه قلبی در جنین: این افراد باید توجه داشته باشند مصرف داروهای ضددرد (التهاب) غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ناپروکسن و سلکسیب در سه ماهه سوم بارداری بسیار خطرناک بوده و موجب کاهش حجم مایع دور جنین و همچنین بروز بعضی مشکلات در عروق قلبی جنین می‌شود.

✳ آسپرین با مصرف طولانی مدت و مقادیر بالا، در گروه D قرار دارد اما مصرف آن در مقادیر کم برای پیشگیری از پره‌اکلامپسی (فشار خون همراه با ادم و دفع پروتئین با ادرار در زنان باردار) رایج و تقریبا بی‌خطر است اما توصیه می‌شود مصرف آن در زمان نزدیک به زایمان قطع شود.

✳ داروهایی مانند لوزارتان و کاپتوپریل نیز که برای کنترل فشار خون مصرف می‌شوند در بارداری منع مصرف دارند و برای کنترل فشار خون باید این داروها را با داروهای بی‌خطرتر جایگزین کرد.

✳ کاهش رشد استخوانی جنین با تتراسایکلین: از میان آنتی‌بیوتیک‌ها نیز پنی‌سیلین‌ها، اریترومایسین، سفالوسپورین‌ها (مانند سفالکسین و سفیکسیم) و نیتروفورانتوئین کاملا بی‌خطر هستند، اما تتراسایکلین‌ها به علت ایجاد آسیب‌های کبدی در خانم‌های باردار و همچنین کاهش ۴۰ درصدی رشد استخوانی جنین در این دوران منع مصرف دارند.

✳ مصرف ایزوترتینوئین ها پیش از بارداری هم ممنوع: گاهی اوقات حتی مصرف دارو قبل از دوران بارداری ممکن است برای جنین مشکل‌آفرین باشد. به عنوان مثال خانم‌هایی که از داروی ایزوترتینوئین (روآکوتان، دکوتان و…) برای درمان آکنه استفاده می‌کنند، علاوه بر این که در طول دوران مصرف دارو نباید باردار شوند، بعد از قطع مصرف این دارو نیز باید تا یک ماه از باردار شدن خودداری کنند.

✳ در دوران بارداری حتی به فیناستراید دست هم نزنید:دست زدن به بعضی داروها مشکل ساز است.به عنوان مثال خانم‌های باردار باید علاوه بر این که از مصرف داروی فیناستراید اجتناب می‌کند از دست زدن به قرص‌های حاوی این دارو (بویژه اگر شکسته باشند) خودداری کنند.

 

 

 مصرف شیاف استامینوفن در بارداری

عوارض مصرف قرص در بارداری

 

عوارض مهم استفاده از قرص استامینوفن در بارداری را بدانید

 

منبع: پزشک آنلاین / سلامت نیوز / نی نی بان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا