خواص میوه ها و سبزیجات

فواید و مضرات زنجبیل برای سلامتی | مزایای نوشیدن آب زنجبیل در صبح

زنجبیل دارای یکی دیگر از خواص میوه ها و سبزیجات است که کمتر از آن بحث شده. زنجبیل با داشتن خواص درمانی بسیار بالا برای بیماریها و جلوگیری از بیماری جای خود را در بین داروهای طب سنتی بشدت باز کرده است. در ادامه بیشتر با خواص شگفت انگیز آن و تاثیر آن بر معده آشنا میشویم. با ما همراه باشید.

 

 

مضرات زنجبیل

خواص زنجبیل برای پوست , فواید و مضرات زنجبیل

 

 

آب زنجبیل را بنا به این ۷دلیل با معده خالی بنوشید

زنجبیل نه تنها به عنوان ادویه در غذاها استفاده می شود، بلکه خواص متعددی هم برای سلامتی افراد نیز دارد . در این مطلب با خواص شگفت انگیز نوشیدن آب زنجبیل در صبح با معده خالی آشنا شوید.

 

مزایای نوشیدن آب زنجبیل در صبح

از ریشه زنجبیل قرن هابه خاطر محتوای بالای مواد مغذی ضروری و ترکیبات قدرتمند برای دلایل مختلف پزشکی استفاده می شده است .این گیاه پرقدرت، برای حفظ سلامت دستگاه گوارش شما نیز بسیار مفید بوده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند .علاوه بر این شما می توانید زنجبیل را به خاطر غلظت بالای آنتی اکسیدان های آن، برای جلوگیری از آسیب سلولی و حذف سموم، به رژیم غذایی تان اضافه کنید .

جالب تر اینکه نوشیدن آب زنجبیل با معده خالی و در اوایل صبح ۷ مزیت عمده سلامتی به همراه خواهد داشت :

کاهش درد مفاصل : زنجبیل یک درمان طبیعی برای کاهش درد عضلانی و مفصلی است. اجزای اصلی زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی و ضد درد هستند و مصرف آن به افراد مبتلا به بیماری های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید پیشنهاد می شود .

جلوگیری از گرفتگی عضلات : افرادی که مستعد ابتلا به گرفتگی عضلانی هستند، آب زنجبیل را به عنوان یک درمان طبیعی و ایمن می توانند استفاده کنند. زنجبیل حاوی مواد و املاح معدنی است که منجر به تنظیم سطح الکترولیت بدن می شود و از گرفتگی عضلات پیشگیری می کند .

جلوگیری از پیری زودرس : با توجه به مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی، آب زنجبیل یک نوشیدنی مناسب برای مقابله با اثرات منفی رادیکال های آزاد روی بافت های شماست. این مواد مانع آسیب سلولی و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند سرطان، آلزایمر و آرتروز می شود و به تقویت سلامت پوست کمک می کند .

بهبود گردش خون : منیزیم، پتاسیم و روی موجود در آب زنجبیل منجر به تنظیم فرایندهای التهابی می شود که مسبب مشکلات گردش خون هستند. این نوشیدنی همچنین سطح کلسترول را در شریان ها کاهش می دهد و به حفظ سلامت قلب کمک می کند .

بهبود فرایند هضم : افرادی که هر روز آب زنجبیل را با معده خالی مصرف می کنند، مشکلات گوارشی کمتری دارند. زنجبیل حاوی فیبر است؛ ماده ای مغذی که سبب بهبود حرکات روده، کاهش یبوست، کاهش اسید معده و بهبود نفخ می شود .

کنترل احتباس مایعات : خواص دیورتیک و ضد التهابی زنجبیل، منجر به مقابله با احتباس مایعات در بدن می شود. مصرف روزانه آب زنجبیل منجر به از بین رفتن مایعات در بافت ها شده و سطح انرژی را برای جلوگیری از خستگی افزایش می دهد .

تقویت سیستم ایمنی بدن : مصرف روزانه آب زنجبیل یک راه عالی برای به دست آوردن مواد مغذی است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. آب زنجبیل منجر به تحریک تولید آنتی بادی هایی می شود که با اثرات مضر میکروارگانیسم ها و باکتری ها مقابله می کنند. نوشیدن آب زنجبیل با معده خالی همچنین منجر به جلوگیری از عفونت های ادراری، سرفه و سرماخوردگی، عفونت واژن، بیماری های خودایمنی و … می شود .

 

فواید مصرف زنجبیل

آب زنجبیل آنتی اکسیدانی بسیار قوی است

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان است که برای مبارزه با رادیکال های آزاد بسیار کارایی دارد. آن مولکول های ناپایدار می توانند آسیب جدی به سلول ها وارد کند و در نهایت منجر به مشکلات جدی جسمانی از جمله سرطان شوند .

 

آب زنجبیل می تواند سطح کلسترول شما را تنظیم کند

زنجبیل در تنظیم سطوح کلسترول بالا بسیار قدرتمند عمل می کند. کلسترول بالا می تواند به بیماری های مربوط به چاقی نظیر بیماری های قلبی و انواع سرطان منتهی شود . آب جادوییِ زنجبیل سرم و سطح کلسترول را کاهش می دهد و همچنین می تواند فشار خون را نیز پایین بیاورد. علاوه بر تمام این موارد، آب زنجبیل می تواند خون شما را نیز رقیق کند .

 

آب زنجبیل در برابر سرطان مقاوم است

یکی دیگر از فواید آب زنجبیل قدرت فوق العاده آن در برابر سلول های سرطانی است. آب زنجبیل می تواند مانع به وجود آمدن و رشد این سلول ها شود .

 

نحوه تهیه آب زنجبیل

ابتدا زنجبیل ها را خوب شسته و پوست آن را بگیرید. سپس آنها را ورقه ورقه کرده و همراه کمی آب درون میکسر بریزید و کاملا مخلوط کنید. مخلوط آماده شده را درون لیوان ریخته و آب نصف لیمو را در آن بچکانید. در صورت تمایل کمی عسل هم به آن اضافه کنید. اب زنجبیل شما آماده است .

 

 

 

خواص زنجبیل برای مو

ماسک زنجبیل برای صورت

 

 

فواید و مضرات زنجبیل برای سلامتی

زنجبیل با تمام خواصی که دارد می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند مضر نیز باشد. در این مطلب شما را با خواص و مضرات زنجبیل بیشتر آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

زنجبیل یک تنه می‌تواند طعم هر غذا یا شیرینی را از این رو به آن رو کند. علاوه بر طعم‌دهی خواص درمانی زیادی نیز برای این ادویه قائل شده‌اند؛ اما با تمام خواصی که دارد می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند مضر نیز باشد. در این مطلب شما را با خواص و مضرات زنجبیل بیشتر آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 

 زنجبیل برای کاهش حالت نفخ

اگر همیشه نفخ می‌کنید توصیه می‌کنیم به چای خود کمی زنجبیل اضافه کنید و یا اینکه یک تکه‌ی کوچک زنجبیل تازه و پوست‌کنده بجوید. شما همچنین می‌توانید برای جلوگیری از نفخ حاصل از خوردن حبوبات یک تا دو ورقه‌ی نازک زنجبیل تازه را به غذای حاوی این مواد اضافه کنید. خواهید دید که حالت نفختان به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

 زنجبیل برای تسکین درد

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که افرادی که با شروع اولین علائم میگرن یا سردرد زنجبیل مصرف می‌کنند درد کمتری احساس می‌کنند. به خاطر اینکه ترکیبات موجود در زنجبیل باعث مسدود شدن ترشح هورمون‌های التهاب زا می‌شود. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند به بهبود و تسکین آرتریت کمک کند.

به عقیده‌ی محققان افرادی که از آرتروز یا پولی آرتریت روماتوئید رنج می‌برند و روزانه پودر زنجبیل میل می‌کنند درد و تورم کمتری در مفاصل خود احساس می‌کنند. توصیه می‌کنیم مقداری پودر زنجبیل به شیر یا چای خود اضافه کنید. می‌توانید از زنجبیل تازه برای تهیه‌ی غذاهایتان نیز استفاده کنید.

 

 زنجبیل برای پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان

اگر در گذشته مردم از قحطی، وبا و یا طاعون و غیره می‌مردند امروزه سرطان بلای جان انسان شده است. به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز تلاش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک نیز وجود ندارد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که زنجبیل حاوی ترکیباتی است که خواص ضدسرطانی دارند. محققان مشاهده کرده‌اند که زنجبیل با سلول‌های سرطانی تخمدان مقابله می‌کنند. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل تازه باعث کاهش التهاب‌های کولون (روده) می‌شود.

 

زنجبیل در دوره‌ی بارداری: آری یا نه؟

در خصوص مصرف زنجبیل در دوره‌ی بارداری اتفاق نظری بین محققان وجود ندارد. نتایج پژوهش‌های مختلف نتایج مختلفی را نیز نشان داده است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که رابطه‌ای بین مصرف زنجبیل و سقط‌جنین وجود دارد. نتایج بررسی‌های دیگر حاکی از این است که مصرف این ادویه باعث بروز مشکلات و عوارضی در این دوره می‌شود. درحالی‌که بررسی‌های متعدد دیگر نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل در دوره‌ی بارداری نه تنها مشکلی به بار نمی‌آورد بلکه باعث تسکین حالت تهوع نیز می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که شما قبل از مصرف مکمل یا خود زنجبیل با پزشکتان مشورت کنید. چون بسیاری از خانم‌ها برای مقابله با حالت تهوع‌های صبحگاهی از این ادویه استفاده می‌کنند.

 

  زنجبیل باعث بروز التهاب‌های دهانی می‌شود

در طب سنتی این اعتقاد وجود دارد که زنجبیل گرمی است و باعث گرم شدن بدن می‌شود؛ یعنی اینکه باعث می‌شود بدن گرمای بیشتری تولید کند. امکان دارد این مسئله نیز باعث بروز التهاب در دهان و مخاط شده و ایجاد سوزش یا خارش کند. اگر شما با مصرف زنجبیل احساس التهاب و سوزش در دهان داشتید از مصرف آن بپرهیزید.

 

زنجبیل باعث تسکین حالت تهوع می‌شود

اگر به دلیل ورود یک ویروس به بدنتان و یا حالت تهوع ناشی از ماشین‌گرفتگی و غیره دچار حالت تهوع می‌شوید زنجبیل می‌تواند به دادتان برسد. پودر، نوشیدنی زنجبیل، قرص و یا مربای آن باعث تسکین معده و جلوگیری از آشوب آن می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زنجبیل به اندازه‌ی داروی اسکوپولامین یا همان هیوسین موثر عمل می‌کند. این دارو که بدون نسخه تجویز می‌شود و برای پیشگیری از ماشین‌گرفتگی، دل درد و غیره مصرف می‌شود.

 

زنجبیل می‌تواند باعث کاهش قند خون شود

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که پودر زنجبیل در افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند باعث کاهش قند خون می‌شود. اگر شما نیز از این بیماری رنج می‌برید و نگران میزان قند خونتان هستید با پزشک معالجه‌ی خود در خصوص مصرف زنجبیل مشورت کنید. اگر پزشکتان تشخیص بدهد که مصرف این ادویه با داروهایتان تداخل ایجاد نکند می‌توانید از آن برای کنترل هر چه بیشتر قند خونتان استفاده کنید. توجه داشته باشید که در برخی موارد مصرف زنجبیل می‌تواند تأثیر خطرناکی روی میزان انسولین بدنتان داشته باشد.

 

 زنجبیل همپای داروهای ضدانعقاد خون

نتایج یک پژوهش استرالیایی نشان می‌دهد که زنجبیل یک ضدانعقاد قوی است که تا حدودی قوی تر از آسپرین نیز محسوب می‌شود. در نتیجه مصرف آن برای بیمارانی که داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود. به خاطر اینکه خطر خونریزی یا کبودی را در آن‌ها بالا می‌برد. اگر مشکل خونریزی دارید و یا از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنید بهتر است از مصرف زنجبیل بپرهیزید.

 

طرز استفاده از زنجبیل تازه

فواید آب زنجبیل برای معده

 

فواید و مضرات زنجبیل برای سلامتی | مزایای نوشیدن آب زنجبیل در صبح

 

منبع:tebyan.net /  عصر ایران ، فرادید / نمناک / بیتوته

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا