دوران بارداری

فواید و مزیت‌های شیردهی | احتمال ابتلا به سرطان سینه در شیردهی

یکی از مسائل مهمی که در دوران بارداری و شیردهی مطرح میشود. نحوه صحیح شیردهی بر بدن خانم ها و فواید و مزیت‌های شیردهی  و تاثیرات آن در بروز بیماری سرطان سینه است. در ادامه با مقاله ای بسیار جالب در این مورد همراه شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

شیردهی صحیح

شیردهی به نوزاد در شب , فواید و مزیت‌های شیردهی

فواید و مزیت‌های شیردهی :

 

آیا شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟

طبق گزارشِ مجله معتبر The Lancet، یک مطالعه گسترده با بررسی ۱۵۰ هزار نفر از زنان در سال ۲۰۰۲ نشان داده است که اگر شیردهی زنان در هر نوبت از بچه‌داری، ۱۲ ماه طول بکشد، خطر ابتلا به سرطان پستان تا ۴.۳ درصد در آنها کاهش می‌یابد.

بسیاری از زنان به فواید و مزیت‌های شیردهی باور دارند و با آن‌ها آشنا هستند. بعضی از این مزیت‌ها مانند برقراری پیوند عمیق با نوزاد نیز واقعا جدی مسحوب می‌شود. با این‌ حال، اگرچه چندین مورد از مطالعات در سال‌های اخیر ارتباط بین شیردهی مادران و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان را هم مطرح کرده‌اند، اما ارائه پاسخ صریح و واضح درباره این ارتباط واقعا سخت است. برای بررسی دقیق‌تر بهتر است که با مهم‌ترین یافته‌ها در این زمینه آشنا شوید.

 

آیا شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟

بله، چنین چیزی امکان‌پذیر است، اما پاسخ قطعی به این سوال واقعا کار سختی محسوب می‌شود. به‌طور کلی، چهار مطالعه مهم و ارزشمند در این زمینه وجود دارند.

طبق گزارشِ مجله معتبر The Lancet، یک مطالعه گسترده با بررسی ۱۵۰ هزار نفر از زنان در سال ۲۰۰۲ نشان داده است که اگر شیردهی زنان در هر نوبت از بچه‌داری، ۱۲ ماه طول بکشد، خطر ابتلا به سرطان پستان تا ۴.۳ درصد در آنها کاهش می‌یابد.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ در Archives of Internal Medicine منتشر شد که نشان می‌دهد اگر زنان دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان شیردهی داشته باشند، خطر ابتلا به سرطان پستان را پیش از یائسگی حدودا ۶۰ درصد کمتر می‌کنند.

براساس گزارش Journal of the National Cancer Institute، مطالعه دیگری نشان می‌دهد زنانی که از نژاد آفریقایی هستند، به‌طور خاص با خطر بالای ابتلا به سرطان پستان تهاجمی مواجه‌اند و این خطر حتی با زایمان در آنان افزایش می‌یابد. با این‌ حال، همین مطالعه حاکی از آن است که شیردهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در این زنان ارتباط دارد.

گزارشی از مطالعه مهم و بین‌المللی دیگری در Annals of Oncology به انتشار رسیده است که نشان می‌دهد شیردهی با کاهش خطر ۲۰ درصدی ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد.

براساس همین چهار مطالعه، بعضی از محققان می‌گویند که شواهد علمی درباره مرتبط بودن شیردهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان پیشرفته و تهاجمی همچنان روبه‌رشد است و این روند را باید جدی گرفت. به همین دلیل، آنان توصیه می‌کنند که اگر سابقه ابتلا به سرطان پستان در خانواده شما وجود دارد، حتما شیردهی را جدی بگیرید.

 

چرا شیردهی، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد؟

مطالعات علمی تا کنون به چند نظریه ختم شده‌اند که هنوز هیچ کدام کاملا به اثبات نرسیده‌اند. یکی از این نظریه‌ها می‌گوید که زنان شیرده، ‌چرخه قاعدگی کمتری را در طول زندگی تجربه می‌کنند و کمتر در معرض استروژن قرار می‌گیرند که درواقع به بعضی از انواع سرطان‌های پستان سوخت‌رسانی می‌کند. نظریه دیگری می‌گوید که شیردهی، سلول‌های پستان را در مقابل جهش‌یافتگی مقاوم می‌کند و مانع از ابتلا به سرطان می‌شود.

 

 

 پریدن شیر در حلق نوزاد

مدت زمان شیردهی به نوزاد

 

 

همه چیز درباره شیردهی، نکات مهم

مسلما می‌دانید که تغذیه با شیر مادر برای نوزاد ضروری است. نوزادانی که شیر مادر می‌خورند کمتر به عفونت سینوس و گوش دچار می‌شوند و کمتر سرما می‌خورند و این تنها گوشه‌ای از مزایای تغذیه کودک با شیر مادر است. اگر تصمیم دارید این کار را انجام بدهید، باید اطلاعاتی به دست آورید؛ مثلا اینکه طی این مدت چه بخورید، نوزاد را چطور نگه دارید و بسیاری موارد دیگر که دانستن و انجام آنها این کار را برایتان به یک تجربه شیرین و لذت بخش تبدیل می‌کند. با این حال، بعضی مواقع پیش می‌آید که شما ناخواسته و از روی عدم آگاهی کاری می‌کنید که بر شیردهی‌تان تأثیر می‌گذارد. کم شدن میزان شیر که به معنای کمبود مواد مغذی و تغذیه نامطلوب نوزاد شماست، می‌تواند برایتان نگرانی ایجاد کند. در اینجا به کارهایی اشاره می‌کنیم که هنگام شیر دادن به نوزاد نباید انجام دهید.

 

مصرف قرص‌های ضدبارداری

با اینکه گفته می‌شود شیردادن به نوزاد احتمال بارداری را کاهش می‌دهد، اما به هر حال نمی‌توان کاملا به این مسئله اطمینان کرد. بنابراین اگر می‌خواهید از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنید، این نکته را به خاطر داشته باشید که این قرص‌ها بر شیردهی‌تان تأثیر می‌گذارند. برخی قرص‌های ضدبارداری تنها قرص‌های حاوی استروژن هستند و می‌توانند میزان شیر شما را تا حد زیادی کاهش دهند. با این حال، برای برخی مادران حتی مصرف قرص‌های ترکیبی هم می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بارداری به گزینه‌های دیگری فکر کنید.

 

آشنا کردن زودهنگام نوزاد با مواد غذایی

خوراندن غذا یا مکمل‌ها به نوزاد طی چهار هفته‌ی اول شیردهی می‌تواند بر روند تولید شیر شما تأثیراتی بگذارد. به خاطر داشته باشید که ممکن است همه‌ی مادران در روزهای اول به اندازه کافی شیر تولید نکنند. چیزی که تولید خواهند کرد کلستروم یا آغوز است که برای رشد و تکامل نوزاد بسیار مفید و مهم است و حتما باید آن را بخورد. هرچه بیشتر به نوزادتان شیر بدهید، شیر بیشتری توسط غدد شیر تولید می‌شود. بنابراین وقتی به نوزادتان غذای دیگری غیر از شیر می‌دهید، در واقع دارید به سینه‌هایتان این سیگنال را می‌فرستید که شیر کمتری تولید کند.

 

مصرف بدون نسخه و بیش از حد دارو

در دوران بارداری میزان ایمنی بدن شما پائین است و به خاطر داشته باشید که این وضعیت بلافاصله بعد از زایمان بهتر نخواهد شد. مشکلاتی نظیر سرماخوردگی فصلی و آنفولانزا در بین مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند بسیار شایع است. با این حال، استفاده از داروهای بدون نسخه برای درمان سرماخوردگی و سرفه می‌تواند در روند شیردهی شما چالش برانگیز باشد. برخی از این داروهای بدون نسخه می‌توانند باعث مسدود شدن مجراهای شیردهی شوند که به معنای کم شدن میزان شیر نوزاد خواهد بود. همیشه سعی کنید پیش از استفاده از دارو برای هر نوع بیماری جزئی یا شدید با پزشک مشورت کنید خصوصا اگر نوزاد شیرخواره دارید.

 

شیر دادن از روی برنامه

بسیاری از متخصصان زنان بر این باورند که شیر دادن به نوزاد بر اساس نیاز او یکی از راه‌های بهبود و ارتقای شیردهی است چرا که به سینه‌هایتان کمک می‌کند به محض خالی شدن شیر، دوباره آن را تولید کند. با این حال، برخی والدین معتقدند که باید برای شیر دادن به نوزادشان مطابق برنامه عمل کنند. مثلا هر دو یا سه ساعت یک بار در طول روز. این مسئله هم یکی دیگر از دلایل کاهش میزان ذخیره‌ی شیر شما محسوب می‌شود. تا زمانی که سینه‌هایتان با شیر دادن به نوزاد خالی نشده، پر نمی‌شود و از آنجایی که هیچگاه شیر ذخیره شده را به درستی استفاده نمی‌کنید، به مرور زمان غده‌های شیرساز شما شیر کمتری تولید می‌کنند. برای اطمینان از تامین درست شیر مادر، شیر دادن روزانه ۱۰ تا ۱۲ بار به نوزاد در هفته‌های اول بعد از زایمان بسیار لازم و ضروری است. شیر دادن به دفعات زیاد باعث تقویت شیرسازی شما می‌شود.

 

 

شیردهی درست

تاثیر شیردهی در ابتلا به سرطان سینه , فواید و مزیت‌های شیردهی

فواید و مزیت‌های شیردهی | احتمال ابتلا به سرطان سینه در شیردهی

 

منبع: الو دکتر – fitpregnancy – نی نی بان – سلامتیسم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا