دوران بارداری

تاثیر بارداری بر روی پوست | مراقبت از پوست در بارداری

بارداری در خانم ها شامل تغییرات فیزیکی بسیاری در بدن میشود. یکی از تغییراتی که در دوران بارداری ظاهر میشود عوارضی پوستی است. در اینجا بهترین راه کارهای مراقبت از پوست در دوران بارداری را برای شما گردآوری کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

پاکسازی صورت در بارداری

ماسک صورت در بارداری , تاثیر بارداری بر روی پوست

 

 

۵ تاثیر بارداری بر روی پوست!

بیش از ۹۰ درصد از زنان باردار، استرچ مارک را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. این خطوط صورتی یا بنفش که عمدتا روی شکم زنان باردار ایجاد می‌شوند، به‌علت کشیده شدن ناگهانی پوست به‌وجود می‌آیند و درواقع یکی از مکانیسم‌های بدن برای سازگار کردن خودش با موقعیت جدید در دوران بارداری هستند. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در این مواقع می‌تواند علائم استرچ مارک را محدود کند و قرمزی آن را کاهش بدهد.

همه ما می‌دانیم که بدن در طول دوران بارداری دچار تغییرات متعددی می‌شود. با این‌ حال، آن‌چه که معمولا مورد بحث قرار نمی‌گیرد، مسائلی هستند که همراه با این تغییرات به‌وجود می‌آیند، ازجمله مسائل مربوط به عادت‌های غذایی، الگوهای خواب و حتی وضعیت پوست. دکتر دنیل گلس (متخصص پوست و از اعضای Dermatology Clinic در لندن)، شما را با مهم‌ترین مسائل پوستی مرتبط با بارداری آشنا می‌سازد.

 

۱. رگ‌های قابل مشاهده

تغییراتی که در دوران بارداری برای رگ‌های خونی به‌وجود می‌آیند، با تغییرات در سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون مرتبط هستند که به نوبه خود می‌توانند روی پوست نیز تاثیر بگذارند. مشکلات ناشی از این وضعیت می‌توانند شامل رگ‌های کوچک قابل مشاهده یا spider naevi و همچنین قرمزی در کف دست یا Palmar erythema باشند که در ۷۰ درصد از زنان باردار به‌وجود می‌آیند. البته هر دوی این مشکلات پس از زایمان و متولد شدن نوزاد، از بین می‌روند.

 

۲. رگ‌های واریسی

رگ‌های واریسی، یکی از مشکلات شایع در میان زنان باردار هستند که معمولا در ساق پاهای آنان بروز پیدا می‌کنند. دلیلش هم این است که به‌ وجود آمدن فشار در ناحیه لگن، بازگشت خون به دیگر قسمت‌های بدن را واقعا سخت می‌کند. علاوه بر این، هورمون بارداری (پروژسترون) باعث می‌شود که دیواره‌های رگ‌ها ریلکس شوند و درنتیجه حالت متورم به خودشان بگیرند. رگ‌های واریسی عمدتا در عرض ۳ تا ۴ ماه پس از زایمان بهبود پیدا می‌کنند، اگرچه در بعضی از موارد این مشکل می‌تواند کمی بیشتر از ۴ ماه نیز طول بکشد. این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که هرچه بارداری‌های بیشتری را تجربه کنید، مقابله با رگ‌های واریسی بیشتر به مداخله‌های پزشکی نیاز پیدا خواهند کرد.

 

۳. آکنه

همان‌طور که ما اشاره کردیم و خودتان نیز متوجه خواهید شد، سطح هورمون‌ها در بدن دائما در حال تغییر است و این تغییرات در دوران بارداری و پس از آن همچنان جریان دارند. افزایش در سطح هورمونی به‌ نام آندروژن می‌تواند غده‌های درون پوست را به ترشح سبوم بیشتر وادار کند. همین روند به نوبه خود باعث می‌شود که پوست شما چرب‌تر شود و درنتیجه شانس شکل‌گیری آکنه‌ها روی آن افزایش بیابد. انجام دادن درمان‌های پزشکی برای آکنه در دوران بارداری واقعا سخت است، چون بسیاری از داروهای مخصوص این کار در دوران بارداری قابل مصرف نیستند. پس اگر آکنه در دوران بارداری شما به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شد، حتما به متخصصان مراجعه کنید.

 

۴. تغییرات در موها و ناخن‌ها

بسیاری از زنان با افزایش رشد موهای سر در دوران بارداری مواجه می‌شوند. جالب است بدانید که این الگوی رشد اساسا موقتی است و پس از زایمان متوقف می‌شود و درواقع به ریزش موی پس از بارداری یا telogen effluvium تبدیل می‌شود که خطرناک و نگران‌کننده هم نیست. این تغییرات به دلیل اثرات بارداری بر چرخه رشد موها به‌ وجود می‌آیند. به‌علاوه، بعضی از زنان باردار در طول دوران بارداری با شکنندگی غیرعادی ناخن‌ها مواجه می‌شوند که پس از زایمان برطرف می‌شود.

 

۵. استرچ مارک

بیش از ۹۰ درصد از زنان باردار، استرچ مارک را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. این خطوط صورتی یا بنفش که عمدتا روی شکم زنان باردار ایجاد می‌شوند، به‌ علت کشیده شدن ناگهانی پوست به‌ وجود می‌آیند و درواقع یکی از مکانیسم‌های بدن برای سازگار کردن خودش با موقعیت جدید در دوران بارداری هستند. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در این مواقع می‌تواند علائم استرچ مارک را محدود کند و قرمزی آن را کاهش بدهد. با این‌ حال، استرچ مارک پس از زایمان با گذشت زمان از بین می‌رود.

 

  لایه‌برداری نکنید

اسید سالسیلیک: این ماده چون به پاک‌سازی عمیق منافذ پوست و لایه‌برداری آن کمک می‌کند، برای درمان برخی اختلالات پوستی مانند آکنه به‌کار می‌رود. مصرف خوراکی با دوز بالای اسید سالسیلیک از علل ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین شناخته شده است. با این حال برخی از متخصصان ابراز داشتند، مصرف موضعی آن به مقدار کم در برخی محصولات خطری ایجاد نمی‌کند اما بهتر است در دوران بارداری حتی از مصرف موضعی اسید سالسیلیک به‌ویژه در لایه‌بردارهای پوست و بدن بپرهیزید. برای اینکه احتمال وجود هرگونه خطری را به صفر برسانید از به‌کار‌بردن اسید بتاهیدروکسی (BHA) و اسید آلفاهیدروکسی (AHA) نیز خودداری کنید.

 

از شیمیایی‌ها دور شوید

  استفاده از مواد ارگانیک

از آنجایی که ترکیبات شیمیایی دیگری نیز هستند که در محصولات زیبایی‌ای که هرروز از آنها استفاده می‌کنید وجود دارند و می‌توانند به‌طور پنهانی به سلامت فرزندتان آسیب برسانند، شامپوها، لوسیون‌ها، شوینده‌های بدن و لوازم آرایشی ارگانیک مجاز را انتخاب کنید.  اگر از بی‌خطر‌بودن محصولات مورد استفاده خود مطمئن نیستید، با متخصص زنان‌ و زایمان‌تان درباره محصولاتی که برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر هستند، مشورت کنید. دکتر شما می‌تواند محصولاتی را به شما توصیه کند که برای‌تان بهترین انتخاب هستند.

 

 

 

استفاده از وازلین در بارداری

ماسک های مجاز در بارداری

 

 

 

راکوتان و آکوتان ممنوع

رتینوئید: رتنوئیدها از عناصر بسیار عالی در محصولات آرایشی ضدپیری و ضد‌چین و چروک هستند اما ثابت شده، دوز بالای ویتامین A برای جنین بسیار خطرناک است. ایزوتریتینوین، نوع خوراکی رتینول است که در داروهایی مانند آکوتان که مخصوص درمان آکنه تجویز می‌شود وجود دارد که این داروها نیز سبب به‌وجود آمدن ناهنجاری‌های مادرزادی می‌‌شوند. در نوع موضعی آن (رتین A و رنووا) بروز مشکلاتی از این قبیل نشان داده نشده است اما بهتر است از مصرف محصولاتی که حاوی این ترکیبات هستند، بپرهیزید.

 

  با ماسک‌های بارداری چه کنیم؟

لک های پوستی

خانم‌ها به‌دلیل ازدیاد ایجاد ملانین (لکه‌های تیره) مستعد لک‌های پوستی هستند و چون در دوران بارداری هورمون‌های استروژن و پروژسترون زیادی تولید می‌شود، پوست برای ساختن سلول‌های ملانینی بیشتر تحریک می‌شود. چنین لک پوستی ملاسما یا لک دوران بارداری است که ماسک بارداری نیز نامیده می‌شود و ممکن است در ۳ ماهه دوم تا سوم بارداری ایجاد شود. این شرایط سبب ایجاد لکه‌های قهوه‌ای تیره روی گونه‌ها، پیشانی و بالای لب می‌‌شوند. اشعه‌های UV نیز ملاسما را بدتر می‌کند. از یک کرم ضد‌آفتاب بی‌خطر استفاده کرده و برای جلوگیری از ظهور این لکه‌های تیره کمتر زیر آفتاب بمانید. در صورتی که دچار این لکه‌ها شدید از محصولات بی‌رنگ‌کننده پوست استفاده نکنید. معمولا ملاسما پس از زایمان از بین می‌رود. در ضمن می‌توانید برای از بین‌بردن آنها از کانسیلرها استفاده کنید.

 

ترک‌های پوستی

برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی در دوران بارداری کار زیادی نمی‌توان انجام داد. اما برخی خانم‌ها بیشتر از دیگران مستعد این مشکل هستند. برای کاهش ترک‌ها تنها می‌توانیم نوشیدن آب فراوان، مصرف تمامی ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای که متخصص زایمان تجویز کرده و پیروی از یک رژیم غذایی سالم را توصیه کنیم. همچنین می‌توانید از یک لیف حمام نرم برای ماساژ پوست و افزایش گردش خون در آن مناطق کمک بگیرید. پیش از ایجاد ترک‌ها این شانس را دارید که با مرطوب نگه‌داشتن شکم و بالاتنه با مالیدن نرم‌کننده‌های طبیعی چون روغن نارگیل، از ایجاد ترک جلوگیری کنید.

 

نکته :

برخی مشکلات پوستی به‌دلیل تغییرات هورمونی و فیزیکی در دوران بارداری و پس از آن به‌وجود می‌آیند

شاید بارداری به شما کمک کند

 

آکنه و پوست چرب

در طول دوران بارداری ممکن است پوست‌تان چرب‌تر شود. در اینگونه موارد باید از محصولات بدون چربی استفاده کنید. در طول ۳ماهه اول بارداری بیشتر ممکن است جوش‌ها ظاهر شوند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ثابت شده مصرف برخی داروهای تجویزی برای آکنه در دوران بارداری بسیار خطرناک است. با متخصص زنان‌وزایمان خود درباره چگونگی درمان ایمن آکنه مشورت کنید اما خبر خوب اینکه اگر در حال حاضر پوستتان آکنه دارد، می‌توان گفت گاهی بارداری سبب ازبین‌رفتن همه آنها می‌‌شود.

 

   نکته‌هایی که باید رعایت کنید

وقتی آرایش می‌کنید، محصولات بدون چربی را انتخاب کنید تا از بسته‌شدن منافذ پوست و ایجاد جوش جلوگیری کنید.

هرروز از یک شوینده ملایم برای از بین‌بردن چربی پوست و جلوگیری از جوش‌ها استفاده کنید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید. از حمام‌کردن با آب داغ خودداری کرده و از یک شوینده ملایمی که پس از استحمام پوستتان را خشک نکند، استفاده کنید.

ممکن است در ناحیه شکم به‌دلیل کشیده‌شدن پوست دچار خشکی و خارش شوید. در این موارد شکم خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید.

 

۲ مشکل مهم را  راحت حل کنید

۱- خستگی و ورم پاها: پاها را با ژل یا کرمی که حاوی ترکیبات خنک‌کننده مانند روغن نعناع یا اکالیپتوس است، مرطوب کرده و ماساژ دهید.

۲-گشادشدن سیاهرگ‌های روی پا: به‌مدت طولانی روی پاهای خودتان نیایستید و در رژیم غذایی خود به مقدار کافی ویتامین C مصرف کنید.

 

   نکات آرایشی برای روزهایی که ۲ نفر هستید

اگر پوستتان خشک شده است از کرم‌پودرهای حاوی آب یا مرطوب‌کننده استفاده کنید.

برای پوشاندن خستگی و رنگ‌پریدگی چهره‌تان از رژگونه استفاده کنید.

رنگ کانسیلر را روشن‌تر از رنگ کرم‌پودر خود انتخاب کنید. کرم‌پودر را تنها به جاهایی از صورت که کانسیلر نمالیده‌اید،  بزنید.

به‌اندازه کافی استراحت کنید. اگر قادر نیستید، ۸ ساعت کامل بخوابید (‌به‌خصوص پس از زایمان)، برای ازبین‌بردن تیرگی دور چشم‌ها از کانسیلر استفاده کنید. همچنین برای ازبین‌بردن پف زیر چشم‌ها می‌توانید برای ۵ تا ۱۰‌دقیقه خیار ورقه‌شده، چای کیسه‌ای مرطوب یا کمپرس سرد روی چشم‌ها قرار دهید.

 

 

ماسک خانگی در بارداری

مراقبت های پوستی در دوران بارداری

تاثیر بارداری بر روی پوست | مراقبت از پوست در بارداری

منبع:netdoctor – برترین ها – سلامتیسم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا