دوران بارداری

دلایل اصلی سقط جنین | مراقبت های پس از سقط جنین

دلایل سقط جنین چیست ؟ چرا در بارداری سقط جنین میکنیم ؟ راه های پیشگیری از سقط جنین چگونه است ؟ در اینجا با مقاله ای درباره علل سقط جنین و داشتن دوران بارداری سالم را برای شما بیان میکنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

مراقبت های بعد از سقط عمدی

نزدیکی بعد از سقط جنین , مراقبت های پس از سقط جنین

 

۷ دلیل سقط جنین!

عادت‌هایی که در سبک زندگی خود-تخریبگر وجود دارند، مانند سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر و ترکیبات مضر دیگر، بی‌نهایت برای دوره بارداری مخرب و زیان‌بار هستند. امروزه ثابت شده است که این عادت‌ها می‌توانند دیر یا زود به سقط جنین منجر شوند.

 

۱. اختلال‌های کروموزومی

یکی از شایع‌ترین علت‌هایی که درنهایت به سقط جنین منجر می‌شود،‌ وجود اختلال در کروموزوم تخمک یا اسپرم درحین شکل‌گیری جنین است. در حالی که بعضی از اختلال‌های کروموزومی مانند تریزومی ۲۱ (شایع‌ترین نوع سندرم داون) زندگی جنین را ناممکن نمی‌کنند، اما بعضی از اختلال‌های کروموزومی هم به‌ سادگی با ادامه حیات جنین ناسازگار هستند. در این موارد است که رشد و تکامل جنین از نظر ژنتیکی اساسا متوقف می‌شود و حالت دیگری جز سقط جنین برای آن متصور نیست.

 

۲. اختلال‌های تیروئیدی

اختلال‌های تیروئیدی، چه از نوع کم‌کاری تیروئید و چه از نوع پُرکاری تیروئید، می‌توانند به شکل‌گیری مشکلات مختلف مانند ناباروری یا سقط جنین چندباره منجر شوند. در مواردی که عملکرد تیروئید زنان کمتر و ضعیف‌تر از حد عادی است، بدن سعی می‌کند که از طریق تولید هورمون‌هایی که تخمک‌گذاری را سرکوب می‌کنند، این کمبود را جبران کند. در موارد پُرکار بودن تیروئید زنان نیز تولید بیش از حد هورمون‌ها می‌تواند عملکرد استروژن را مختل کند و به دو مشکل منجر شود: نامطلوب شدن محیط رحم برای کاشت چنین یا خون‌ریزی غیرعادی در رحم.

 

۳. بیماری دیابت

در مورد بیماری دیابت باید گفت دیابت کنترل‌نشده است که باعث سقط جنین می‌شود. به همین دلیل، بیمارانی که با بیماری دیابت مواجه هستند و قصد باردار شدن دارند،‌ حتما باید در مورد این کار با پزشک خودشان مشورت کنند. پزشکان می‌توانند از راه‌های مختلفی برای کنترل قند خون کمک بگیرند یا آزمایش‌های مختلفی را برای ارزیابی وضعیت و شدت دیابت برای بیمار تجویز کنند.

 

۴. سبک زندگی

عادت‌هایی که در سبک زندگی خود-تخریبگر (Self-destructive) وجود دارند، مانند سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر و ترکیبات مضر دیگر، بی‌نهایت برای دوره بارداری مخرب و زیان‌بار هستند. امروزه ثابت شده است که این عادت‌ها می‌توانند دیر یا زود به سقط جنین منجر شوند.

 

۵. اختلال‌های سیستم ایمنی

اختلال‌های سیستم ایمنی همواره محل بحث‌های گسترده‌ای بوده‌اند و محققان و متخصصان در این زمینه با همدیگر اختلاف نظر دارند، چون هنوز نقش این اختلال‌ها در سقط جنین به‌روشنی مشخص نشده است. با این‌ حال،‌ مراجع معتبر بر سر این موضوع توافق دارند که بعضی از اختلال‌های خودایمنی در سقط جنین و خصوصا سقط جنین تکرارشونده از نقش مهمی برخوردار هستند. اگرچه نقش دقیق عوامل مربوط به سیستم ایمنی در سقط جنین واقعا پیچیده است، ‌اما ساده‌ترین توضیحی که می‌توان برایش ارائه داد، چنین است: «بدن، بارداری را قبول نمی‌کند».

 

۶. عارضه‌های جسمانی

این موارد کمتر شیوع دارند، اما هنوز هم بعضی از سقط جنین‌ها به علت وجود عارضه‌های جسمانی در بدن مادر اتفاق می‌افتند، مانند اختلال‌های رحمی یا نارسایی در دهانه رحم. با این‌ حال، متخصصان می‌گویند که در بسیاری از موارد، سقط جنین به‌علت عارضه‌های جسمانی معمولا در سه‌ ماهه دوم یا سوم بارداری اتفاق می‌افتند.

 

۷. اختلال‌های انعقاد خون

موارد سقط جنینی که به‌علت مبتلا بودن به اختلال‌های انعقاد خون اتفاق می‌افتند، مانند اختلال‌های جسمانی، به‌ ندرت مشاهده می‌شوند، اما شانس مواجهه با آن‌ها نیز صفر نیست.

 

بعد از سقط جنین چه کارهایی باید کرد؟

مراقبت‌های پزشکی در صورت سقط جنین

در صورت وجود علائم سقط جنین، پزشک با معاینه‌ی لگن، سونوگرافی و آزمایش خون، سقط جنین را تشخیص می‌دهد. هدف اصلی مراقبت و درمان در زمان سقط و دوران پس از آن، جلوگیری از خونریزی و عفونت است. در اغلب موارد، بدن زن تمام بافت‌های مربوط به حاملگی را دفع می‌کند. اگر سقط جنین در اوایل بارداری رخ دهد، احتمال اینکه بدن به تنهایی فرایند سقط جنین را کامل کند بیشتر است. اگر تمام بافت‌های مربوط به حاملگی دفع نشود، سقط جنین ناقص رخ می‌دهد که در این حالت برای جلوگیری از خونریزی و عفونت، نیاز به درمان خواهید داشت. برای خارج کردن بافت‌های باقی‌مانده معمولاً از سه روش زیر استفاده می‌شود:

 

انتظار و تحت نظر گرفتن مادر

در این روش هفت تا ۱۴ روز صبر می‌کنند تا جنین سقط‌ شده به شکل طبیعی توسط بدن دفع شود. درصورتی‌که این فرایند به صورت کامل انجام نشود، ممکن است پزشک به سراغ روش‌های دیگری برود.

 

قرص‌هایی برای کمک به خارج کردن بافت‌ها

در این روش، پزشک با تجویز قرص‌های واژینال پروستاگلاندین، باعث تخلیه شدن محتویات رحم می‌شود. با توجه به شرایط، ممکن است پزشک یک قرص دیگر با نام میفپریستون تجویز کند که پس از آن، تخلیه‌ی رحم بهتر اتفاق می‌افتد.

 

عمل جراحی کورتاژ برای تخلیه‌ی رحم

در این روش، رحم با عمل کورتاژ تخلیه می‌شود. این عمل معمولاً با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، اما گاهی نیز ممکن است بیهوشی عمومی لازم باشد. در این عمل، دهانه‌ی رحم به آرامی باز می‌شود و بافت‌های باقی‌مانده از طریق ساکشن خارج می‌شود. به این عمل اصطلاحاً اتساع و تخلیه یا کوتاژ تخلیه‌ای می‌گویند.

در مواردی که منتظر ماندن برای دفع خودبه‌خود بافت‌های باقی‌مانده باعث ایجاد مشکل می‌شود مانند خونریزی زیاد یا عفونت، پزشک ممکن است بدون انتظار برای دفع، تصمیم به عمل کورتاژ برای تخلیه‌ی بافت باقی‌مانده بگیرد.

 

مراقبتهای بعد از سقط جنین با قرص

بعد از سقط جنین چه غسلی باید کرد , دلایل اصلی سقط جنین

 

خارج کردن بافت از طریق کورتاژ و ساکشن

در صورت خارج نشدن کامل بافت جنین و جفت از رحم پس از سقط جنین، پزشک از روشی به نام کورتاژ برای خارج کردن بافت باقی‌مانده استفاده خواهد کرد. در این روش، پزشک ابتدا واژن و دهانه‌ی رحم را با یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده تمیز خواهد کرد، سپس با استفاده از یک وسیله‌ی فلزی نازک، دهانه‌ی رحم را باز خواهد کرد، مگر اینکه دهانه‌ی رحم‌ از قبل به خاطر خروج مقداری بافت گشاد شده باشد. در این روش نیازی به بیهوشی عمومی نیست و برای فرد یک داروی آرام‌بخش تجویز می‌شود و تحت بی‌حسی موضعی قرار خواهد گرفت.

سپس پزشک از طریق روش ساکشن یا با استفاده از روش قدیمی و استفاده از ابزار، بافت باقی‌مانده را خارج خواهد کرد. در روش ساکشن، پزشک با استفاده از یک لوله‌ی پلاستیکی توخالی که وارد رحم می‌کند، بافت‌های باقی‌مانده‌ی جنین و جفت را توسط مکش از رحم خارج خواهد کرد و در روش قدیمی کورتاژ، پزشک با استفاده از وسیله‌ای شبیه قاشق‌، به آرامی بافت‌های جنین را از دیواره‌ی رحم جدا و از رحم خارج می‌کند. خارج کردن بافت، کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و کل عمل در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

در برخی موارد، اگر سقط جنین در سه ماهه دوم اتفاق افتاده باشد، ممکن است نیاز به عملی به نام اتساع و تخلیه باشد که در این حالت علاوه بر ساکشن، لازم است پزشک با استفاده از فورسپس و ابزارهای بیشتر، نسبت به جدا کردن و خارج کردن بافت اقدام کند و در انتها اگر Rh خون مادر منفی باشد، به او پادتن Rh تزریق خواهد شد.

 

اقدامات لازم پس از خروج بافت جنین

اگر خروج بافت به صورت خودبه‌خود یا با مداخله‌ی جراحی صورت گیرد، به مدت یک روز یا بیشتر، گرفتگی عضلانی مشابه عادت ماهانه وجود دارد و برای یک تا دو هفته خونریزی اندکی نیز وجود خواهد داشت. بهتر است برای خونریزی از پد یا نوار بهداشتی استفاده شود و برای گرفتگی عضلانی، استامینوفن و ایبوبروفن مصرف شود. از رابطه‌ی جنسی، شنا کردن، تمیز کردن واژن، استفاده از تامپون و داروهای واژینال، حداقل برای دو هفته و تا زمان توقف کامل خونریزی باید پرهیز کنید.

در طول این دوره به احتمال زیاد، پزشک برای جلوگیری از عفونت، آنتی‌بیوتیک یا سایر داروها را تجویز خواهد کرد. اگر شروع به خونریزی شدید کردید؛ به معنی آغشته به خون شدن یک پد در طول یک ساعت، یا در صورت وجود علائم عفونت مانند تب، درد، ترشحات بدبو از واژن یا احساس ضعف، گیجی و حواس‌پرتی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید. اگر خونریزی شما افزایش یافته است و احساس ضعف، گیجی یا حواس‌پرتی می‌کنید، احتمالاً دچار شوک شده‌‌اید. در این شرایط هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

 

بهبود وضعیت روحی شما پس از سقط جنین

از دست دادن جنین طی بارداری واقعه‌ای تلخ و غم‌انگیز است. بسیاری از زوج‌ها پس از سقط جنین احساس ناراحتی می‌کنند. این حس کاملاً طبیعی است، بنابراین به خودتان برای بهبودی زمان بدهید. خانواده و دوستان در این شرایط می‌خواهند به شما آرامش بدهند، اما در واکنش مناسب به این رویداد با مشکل مواجه هستند.

در صورت امکان به آنها بگویید که به پشتیبانی و حمایتشان نیاز دارید و روی کمکشان حساب کرده‌اید. سقط جنین می‌تواند چالش فیزیکی و احساسی زیادی برای شما و همسرتان ایجاد کند. در طول این مدت، فشار و استرس زیادی را تحمل خواهید کرد. برخی از افراد نیز خود یا همسرشان را مقصر سقط جنین می‌دانند. هرچند بعید به نظر می‌رسد هر یک از آنها مبادرت به انجام کاری کرده باشد که منجر به سقط جنین شود یا از انجام اقدامی برای جلوگیری از آن دریغ کرده باشد. به خاطر داشته باشید که شما هنوز این شانس را دارید که در آینده نوزاد سالمی به دنیا آورید.

 

بارداری مجدد بعد از سقط جنین

نگرانی بابت وقوع دوباره‌ی سقط جنین در بارداری بعدی امری قابل درک است، اما متخصصان یک سقط ناخواسته‌ی جنین را لزوماً علامتی برای وجود مشکل در مادر یا پدر تلقی نمی‌کنند. در هر صورت، برای بارداری بعدی شاید مجبور شوید کمی صبور باشید و منتظر بمانید. در هر یک از شرایط سقط ناخواسته، با کمک دارو یا روش‌های درمانی و جراحی پس از چهار تا شش ماه، چرخه‌ی عادت ماهانه‌ی شما دوباره شروع خواهد شد. برخی متخصصان معتقدند که پس از این عادت ماهانه می‌توانید برای بارداری مجدد اقدام کنید، اما گروهی دیگر توصیه می‌کنند که یک دوره‌ی دیگر از عادت ماهانه را نیز طی کنید. بنابراین زمان بیشتری برای بهبودی جسمی و روحی نیاز خواهید داشت.

در این مدت باید از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنید، زیرا ممکن است شما دو هفته پس از سقط جنین، تخمک‌گذاری کنید و امکان بارداری مجدد وجود داشته باشد.

 

 

برای سفت شدن کمر بعد از سقط

چرا سقط جنین میکنیم ؟

دلایل اصلی سقط جنین | مراقبت های پس از سقط جنین

منبع : سلامتیسم – نی نی بان – مادرشو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا