دوران بارداری

علت و درمان خشکی پوست نوزادان

خشکی پوست در نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند و حتی در کودکان میتواند آزاردهنده باشد. برای اینکه نوزادان دچار خشکی پوست نشوند لازم است در دوران بارداری نکاتی را اجرا و بعد از زایمان به درمان خشکی پوست فرزندمان بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

خشک شدن پوست کودک دو ساله

پوسته شدن بدن نوزاد , پوست نوزادان

 

 

خشکی پوست نوزادان و روش هایی برای پیشگیری از آن

خشکی پوست نوزادان یه اتفاق رایجه که میتونه نوزاد شما رو تحت تاثیر خودش قرار بده. پوست نوزاد شما بی نهایت حساسه و بنابراین ممکنه براحتی دچار خشکی بشه. علاوه بر حساسیت، آب و هوا هم میتونه روی پوست نوزاد تاثیر داشته باشه. با توجه به ضعیف بودن نوزادان و اینکه خیلی به مراقبت احتیاج دارن ضروریه که شما برای پیشگیری از خشک شدن پوست نوزادتون کارهایی انجام بدین. در این مطلب ما در مورد خشک شدن پوست نوزادان صحبت میکنیم و روش هایی برای پیشگیری و درمان خشکی پوست به شما ارائه میدیم.

 

دلایل رایج خشک شدن پوست نوزادان

پوست نوزاد شما میتونه حتی موقع به دنیا اومدن هم دچار خشکی باشه. این اتفاق زمانی میفته که نوزاد شما بعد از ۴۰ هفته بارداری به دنیا بیاد. نیازی به نگرانی در این مورد نیست چون که بعد از چند روز به صورت طبیعی درمان میشه.

اگه نوزاد رو موقع حموم زدن بیش از حد در آب نگه دارین ممکنه که به خشکی پوست دچار بشه. هر چه پوست نوزاد بیشتر حساس باشه، صدمه بیشتری هم میبینه.

استفاده از صابون بچه در هفته های اول تولد، رطوبت زیادی رو از پوست نوزاد میگیره. علاوه بر این صابون بچه چربی های طبیعی پوست نوزاد رو از بین میبره و باعث خشک شدن پوست میشه.

هوای سرد زمستان رطوبت و چربی های طبیعی پوست نوزاد رو از بین میبره و باعث خشک شدن پوست نوزاد میشه. همچنین در صورتی که نوزاد به مدت طولانی در اتاق بمونه، پوستش خشک میشه  مخصوصا اگه در معرض هوای گرم قرار بگیره.

گاهی اوقات نوزاد دچار اگزما میشه که مشکلی شایع  در بین نوزادانه. اگه نوزاد شما دچار اگزما بشه، پینه هایی به رنگ قرمز روی پوستش به وجود میاد. در این صورت حتما باید برای درمان نوزادتون به پزشک مراجعه کنین.

 

روش های پیشگیری از خشکی پوست در نوزادان

همیشه سطح آب بدن نوزادتون رو کنترل کنین، چه وقتی که با شیر طبیعی اون رو تغذیه میکنین چه وقتی که با شیر خشک این کار رو میکنین.

بدن نوزادتون رو روزی دو بار با استفاده از مرطوب کننده بدن نوزاد، مرطوب کنین. در صورتی که خشکی پوست نوزاد شما بیش از حده، برای اقدامات جدی تر به پزشک مراجعه کنین.

با استفاده از یه دستگاه هواساز مناسب، هوای اتاق نوزاد رو تصفیه و مرطوب کنین. بهتره که از یه مدل هواساز بی صدا استفاده کنین.

نوزادان رو بعد از حمام زدن به خوبی خشک کنین. کودکان رو هم بعد از استخر رفتن با استفاده از آب بهداشتی، خوب تمیز کنین. کلر موجود در آب استخر باعث خشک شدن پوست کودک شما میشه.

در طول زمستان و روزهای سرد نوزاد رو به خوبی بپوشونین. همچنین برای شستن لباس نوزادان، از شوینده های مخصوص نوزادان استفاده کنین.

 

 از چه روغن یا لوسیونی استفاده کنیم؟

اگه نوزاد شما دچار خشکی پوست بشه، میتونین از لوسیون هایی برای ماساژ بدن نوزادتون استفاده کنین. در ادامه تعدادی از این لوسیون ها و روغن های مجاز و غیر مجاز رو ذکر میکنیم:

 

لوسیون های مناسب برای ماساژ نوزادان

روغن آفتابگردان: این روغن مقدار زیادی اسید لینولئیک داره که نوعی اسید چربه و پوست نوزاد شما رو در برابر خشکی محافظت میکنه. روغن آفتابگردان بهترین لوسیون برای پوست خشک نوزاده.

روغن حاصل از تخم های انگور: این روغن هم مقدار زیادی اسید لینولئیک داره که مانع از خشکی پوست کودک میشه و پوست کودک رو تقویت میکنه.

روغن معدنی بدون عطر مخصوص کودک: روغن بچه مخصوص خشکی پوست، بی بو و شفافه. این روغن پوست نوزاد رو مرطوب میکنه و از اون در مقابل خشکی محافظت میکنه.

نرم کننده های حاصل از مواد نفتی: این محصولات به صورت ویژه برای نرم کردن پوست نوزاد و حفظ کردن کشسانی پوست نوزاد ساخته شده اند.

 

 

حساسیت پوستی نوزادان

درمان قرمزی پوست صورت نوزاد

 

لوسیون های غیر مجاز برای پوست نوزاد

روغن خردل: باعث ایجاد اثری سمی روی پوست نوزاد میشه و مقاومت پوست در مقابل آسیب ها رو از بین میبره.

روغن بادام زمینی تصفیه نشده: این روغن حاوی چند پروتئینه که موجب ایجاد واکنش های آلرژیک در نوزاد شما میشه که در نهایت باعث خشکی پوست میشن.

روغن های گیاهی: بعضی از روغن های گیاهی حاوی مقدار زیادی از اسید چرب الئیک اسید هستن. این روغن های گیاهی اصلا برای پوست خشک مناسب نیستن و باعث بیشتر شدن خشکی پوست میشن.

روغن زیتون: روغن زیتون حاوی مقدار زیادی الئیک اسیده. این روغن در مقایسه با روغن آفتابگردان، به مقاومت طبیعی پوست آسیب وارد میکنه. گاهی اوقات هم باعث سرخی پوست میشه.

 

خشکی پوست کودکان و ۱۰ روش مقابله با آن

شهرزاد:خانم دکتر مهرناز نیکپور، متخصص پوست در مورد خشکی پوست کودکان در زمستان و مشکلات ناشی از آن نکاتی را مطرح کرده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید در فصول سرد تعریق بدن کاهش یافته و از طرفی به علت استفاده از وسایل گرم کننده، رطوبت هوا نیز کم شده و تبخیر از سطح پوست بیشتر می‌شود که از عوارض آن تشدید خشکی پوست است. از طرفی چون غدد مترشحه چربی در کودکان زیر سن بلوغ هنوز فعال نشده است، خشکی پوست در فصول سرد در اطفال شایع‌تر و شدید‌تر است.

این خشکی در نواحی لب‌ها، نوک و کناره‌های بینی (به ویژه در صورت سرماخوردگی که دائما در حال تمیز کردن بینی هستند)، گونه‌ها، دست‌ها که محل شست‌وشو و تماس مداوم با گرد و خاک و سایر مواد هستند و همچنین کف پا‌ها که در تماس با سطوح هستند، بیشتر مشهود است. علائم آن از احساس خشکی و کشش پوست و پوسته‌‌ریزی و در موارد شدید‌تر، ترک ترک شدن، خارش و سوزش به همراه قرمزی و تورم و در صورت عدم درمان اضافه شدن عفونت است.

همچنین بیماری‌هایی مانند درماتیت آتوپیک (یک نوع اگزما)، پسوریازیس و ایکتیوز که ارثی هستند و همچنین خشکی پوست ناشی از سوء تغذیه، هیپوتیروئیدیسم و دیابت در فصول سرد تشدید می‌شود.

 

پیشگیری ودرمان

۱- از آنجا که تماس با سطوح خشن مانند لباس‌های پشمی و بافتنی می‌تواند سبب تشدید خشکی و تحرک پوست کودک شود، بهتر است زیرپوش‌های نخی و نرم که تمام بدن را می‌پوشاند زیر این‌گونه لباس‌ها پوشانده شود.

۲- نوشیدن مایعات به مقدار لازم

۳- کاهش تعداد دفعات حمام و عدم استفاده از آب داغ برای شست‌وشو (آب ولرم استفاده شود) و استفاده از شوینده‌های غیرصابونی یا صابون‌های کرم‌دار و….

۴- استفاده از لوسیون‌های بدن اطفال، روغن زیتون یا روغن نارگیل به تمامی سطوح بدن و صورت و بینی کودک. پس از استحمام و خشک کردن بدن با حوله ازکرم‌های مرطوب کننده اطفال استفاده شود.

۵- استفاده از دستگاه بخور در منزل به منظور مرطوب کردن هوا و همچنین استفاده از وسایل گرم کننده با درجه خیلی بالا را کاهش داده و به جای آن از پوشش بیشتر استفاده شود.

۶- بهتر است در هوای خیلی سرد از بردن اطفال به خارج منزل حتی‌المقدور خودداری شود ولی در صورت لزوم به بیرون رفتن در فصول سرد و برفی یا بادی حتما جلوی دهان و بینی کودک را با شال گردن نرم بپوشانید و از بوم لب‌های حاوی امولیانت‌های طبیعی مانند کره کاکائو، موم زنبور عسل، روغن بادام، روغن آفتابگردان یا از وازلین برای لب‌ها استفاده شود تا پوست لب را از باد، سرما و خورشید محافظت کند. کودک را از خوردن غذاهایی که پوست لب را تحریک می‌کند مانند چیپس، غذاهای فلفلی و تند برحذر کنید و همچنین با آب دهان خیس کردن لب‌ها پرهیز شود.

۷- هر چند در زمستان شدت تابش آفتاب کمتر است ولی در خارج از منزل حتما برای اطفال از ضد آفتاب‌های ویژه آنان استفاده شود به ویژه در هوای برفی که رفلکس تشعشعات خورشیدی از فاصله نزدیک به ما برخورد می‌کند.

۸- کودکان را به ورزش و فعالیت ترغیب کنید زیرا افزایش جریان خون در اثر فعالیت سبب تعریق و مرطوب نگه داشتن پوست می‌شود.

۹-در صورت خشکی شدید با تجویز پزشک (متناسب با وزن و سلامت کودک) از شربت روغن ماهی خوراکی (به منظور کاهش التهاب نه افزایش چربی پوست) استفاده شود.

۱۰- در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند درماتیت آتوپیک و پسوریازیس و … که در ابتدا توضیح داده شد با تجویز پزشک کرم‌های نرم کننده و کورتن موضعی توصیه می‌شود.

 

 

 کرم صورت نوزاد

درمان خشکی پوست در کودکان

علت و درمان خشکی پوست نوزادان

منبع : برترین ها – نی نی بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا