آموزش شیرینی پزی و دسر

طرز تهیه کیک شکلاتی همراه با نکات و ریزه کاری های مهم

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشد که تا صحبت از شیرینی و کیک می شود تصمیم میگیرید برای تهیه آن به شیرینی فروشی های محل سر بزنید و خریداری کنید و ترس از خراب شدن کیک به شما این اجازه را ندهد خود برای تهیه آن اقدام کنید. در ادامه با دستوری بسیار راحت طرز تهیه کیک شکلاتی ساده ای را به شما آموزش میدهیم.

 

طرز تهیه کیک شکلاتی خیس

طرز تهیه کیک شکلاتی

 

قبل از هر چیز فرتون رو روی ۱۷۰ درجه روشن کنید تا گرم بشه.

مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی

 

آرد ۲ پیمانه

شکر ۲ پیمانه

پودر کاکائو ۱ پیمانه

بکینگ پودر ۲ قاشق چای خوری

جوش شیرین ۱ قاشق چایخوری

نمک ۱/۴ قاشق چای خوری

روغن مایع ۱/۲ پیمانه

۲ عدد تخم مرغ بزرگ

وانیل ۱ قاشق چای خوری

شیر ۱ پیمانه

آب جوش ۱ پیمانه

پودر قهوه یک قاشق چایخوری

 

مراحل تهیه کیک شکلاتی

ابتدا آرد و پودر کاکائو رو الک میکنیم و در یک ظرف گود میریزیم.

بعد از الک کردن باقی مواد خشک یعنی قهوه، نمک، جوش شیرین و بیکینگ پودر و وانیل رو هم روی آرد و کاکائو میریزیم.

شکر رو هم روی مواد خشک میریزیم و با دور کند همزن یا ویسک همه مواد خشک رو با هم کاملا مخلوط میکنیم.

حالا نوبت مواد تر میرسه. تخم مرغ ها رو به مواد خشک اضافه کنیم.

روغن و شیر رو هم به ترتیب اضافه میکنیم و بعد با دور تند همزن به طور کامل همه رو مخلوط میکنیم تا مایع غلیظ و کشدار بشه.

مهمترین مرحله ی این کیک شکلاتی اینچاست. بعد از اینکه مراحل بالا رو رفنید و همه مواد خشک و تر رو باهم مخلوط کردید و هم زدید نوبت به اضافه کردن آب جوش میرسه. همزن رو روی دور تند روشن کنید و همونطور که مایع کیک در حال هم خوردن هست، آب جوش رو کم کم اضافه میکنیم و به همون صورت با دور تند هم میزنیم تا حباب های هوا وارد مایع کیک بشه. حدود یک دقیقه مایع کیک رو با دور تند میزنیم. در نهایت باید مایع کیکی که تهیه کردید مثل عکس زیر پر از حباب باشه.

قالب کیکتون رو با کره یا روغن کاملا چرب کنید و از مایع کیک تا نصف قالب رو پر کنید. این کیک حدودا دو برابر پف میکنه پس قالب رو نباید بیشتر از نصف پر کنید.

در فر از قبل گرم شده در دمای ۱۷۰ درجه حدود ۳۰-۳۵ دقیقه کاملا میپزه. البته وقتی کیک رو از فر خارج کنید که خلال دندون تمیز خارج بشه.

برای روش هم من کمی شکلات و کره رو روی حرارت بن ماری ذوب کردم و روی کیک ریختم. با توت فرنگی هم تزیین کردم. به همین سادگی و خوشمزگی.

 

دستور کیک ساده

طرز تهیه کیک شکلاتی خیس

کاپ کیک شکلاتی

این دستور برای کاپ کیک هم خیلی عالی میشه و به خاطر بافت مرطوبش حتی شاید در قالب های فنجانی عالی تر هم باشه. پس اگر دوست داشتید میتونید از قالب های کاغذی کوچیک استفاده کنید و یک کاپ کیک شکلاتی عالی داشته باشین

برای کرم روش هم میتونید از باترکریم کاکائویی استفاده کنید که در این ترکیب فوق العاده اس. ممکنه مطلب تزیین دسر با شکلات هم مورد استفادتون باشه.

 

نکاتی در مورد پخت کیک شکلاتی

در تهیه کیک شکلاتی، نکات بسیار مهمی وجود دارد که بسیاری به آن ها توجه نمی کنند؛ و همین نکات کوچک است که سبب می شود کیک هایمان آن طور که می خواهیم نرم و لطیف نشود و یا پف نکند. البته از آنجایی که نمی توان دقیقا گفت که دلیل این امر چه می باشد، باید به تمامی نکات زیر توجه کرد.

اولین نکته در تهیه کیک و شیرینی این است که باید تمامی مواد به دمای محیط برسند. زیرا در غیر این صورت آرد گلوله می شود و بهم زدن بیش از حد آن سبب می شود کیک پف نکند. به علاوه هر چه تخم مرغ سرد تر باشد، کمتر پف می کند. برای این کار باید حداقل یک ساعت قبل، مواد را از یخچال خارج کرد.

در تهیه کیک ها، شکر نقش هوادهی را ایفا می کند و باعث لطافت کیک می شود. در نتیجه میزان شکر را نمی توان به اندازه زیادی تغییر داد، اما کم یا زیاد کردن چند گرم از آن مانعی ندارد. به علاوه، همواره بهتر است از شکر دانه ریز که در لوازم قنادی ها موجود است، برای تهیه کیک استفاده کرد. توجه کنید که شکر تهیه شده از سوپر مارکت ها شکر دانه درشت می باشد و برای تهیه کیک مناسب نمی باشد.

دلیل استفاده میزان کمی نمک در برخی دستورها این است که نمک، طعم مواد شیرین را نمایان می کند.

نکته بسیار مهم دیگری که در تهیه کیک وجود دارد این است که هرگز دیواره های قالب را چرب نکنید، زیرا مایع کیک از دیواره های قالب کمک گرفته و بالا می رود. در صورت چرب کردن دیواره های قالب، مایع کیک نمی تواند بالا برود و در نتیجه پف نمی کند.

اصولا در تهیه کیک ها و شیرینی ها بهتر است مواد خشک و تر را جداگانه هم بزنیم. دلیل این کار این است که به محض تماس آرد با مایعات، گلوتن آرد شروع به تشکیل شدن می کنه و هم زدن اضافی از لطافت محصول نهایی کم می کند. درنتیجه ابتدا مواد خشک را کاملا با هم مخلوط کرده، سپس با خیال راحت در ظرفی دیگر ابتدا تخم مرغ را هم زده و سپس بقیه مواد تر را به آن بیفزایید و هم بزنید. در آخر وقتی مواد تر کاملا مخلوط شد، آن را به مواد خشک اضافه کنید و هم بزنید. در این حالت مدت زمان هم زدن با آرد بسیار کمتر می شود.

نکته بسیار مهمی که در تهیه کیک و شیرینی وجود دارد، دمای فر است؛ مسئله ای که بسیاری نمی دانند و همواره کیک و شیرینی هایشان به همین دلیل خراب می شود. اصولا حرارت فرها با یکدیگر متفاوت است و دمای بسیاری از آن ها بر روی دماهای واقعی تنظیم نشده است. در نتیجه زمان پخت کیک در فرهای مختلف نیز کمی متفاوت می باشد. البته نگران نباشید چون با چند بار کار کردن، قلق فر دستتان می آید. اما برای اندازه گیری دقیق دمای فر، می توان از دماسنج های مخصوص فر موجود در لوازم قنادی ها استفاده کرد. همچنین در صورت دسترسی نداشتن به دماسنج، می توان به کمک دست، به صورت حدودی دمای فر را به صورت زیر تعیین کرد:

دست خود را داخل فر برده، در صورتی که بیش از ۳ ثانیه نتوانستید دست خود را نگه دارید، فر بسیار داغ است (دما حدود ۲۴۶ درجه سانتی گراد به بالا می باشد)

اگر این مدت زمان ۱۰ ثانیه طول کشید، دمای فر کمی داغ است (دما بین ۱۷۶ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد می باشد)

اگر این مدت زمان ۱۵ ثانیه طول کشید، دمای فر معمولی است (دما بین ۱۲۰ تا ۱۳۸ درجه سانتی گراد می باشد)

اگر این مدت زمان ۲۰ ثانیه طول کشید، دمای فر کمی سرد است (دما بین ۹۳ تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد می باشد)

نکته ای که در مورد پخت کیک وجود دارد این است که برای بررسی کردن کیک، هرگز درب فر را زودتر از یک سوم زمان پخت کیک باز نکنید. برای مثال، زمان پخت این کیک ۴۵ دقیقه می باشد و درب فر هرگز نباید تا ۱۵ دقیقه پس از پخت کیک باز شود؛ این کار سبب می شود پف کیک بخوابد.

چون آرد نیز نقش بسیار مهمی را در درست کردن کیکی نرم و لطیف ایفا می کند، لازم است نکاتی را در این باره برایتان بیان کنم:

آرد ماده اصلی در تهیه کیک، نان، بیسکوییت، پنکیک، پاستا و خمیر پیتزا می باشد. آرد از آسیاب کردن دانه غلات و حبوباتی مانند گندم، ذرت، جو و سایر مواد نشاسته ای بدست می آید. اما آرد گندم بیشترین استفاده را در آشپزی و شیرینی پزی دارد. دلیل این امر، وجود گلوتنین در آرد گندم است که موجب چسبندگی مواد به هم می شود. برای مثال، در صورت استفاده از آرد گندم در تهیه خمیرها، مواد به هم می چسبند و می توان خمیر را به هر شکلی در آورد. اما اگر مثلا از آرد ذرت به جای آرد گندم برای این کار استفاده کنیم، به دلیل وجود گلوتن کم در آرد ذرت، مواد از هم جدا می شوند و نمی توان آن را فرم داد.

 

   به طور کلی ساختار دانه گندم به صورت زیر می باشد:

لایه سبوس دار (پوسته)، که بیرونی ترین لایه است و حاوی ویتامین، پروتئین، مواد معدنی و آنزیم ها است.

آردینه، که شامل نشاسته، پروتئین و گلوتن می باشد و هیچ گونه ویتامینی ندارد.

هسته و یا جوانه گندم که حاوی چربی، ویتامین B، پروتئین و اسیدهای چرب می باشد.

کیفیت آرد گندم با کیفیت گندم و نحوه آسیاب کردن آن ارتباط مستقیم دارد و اصولا آرد گندم بر دو نوع می باشد:

آرد سفید که از مغز گندم به دست می آید.

آردی که بر حسب مقدار و لایه های پوست گندم موجود در آن است؛ که البته خود این نوع آرد به چند درجه تقسیم می شود.

حال که اطلاعاتی درباره تفاوت آردها می دانیم، می خواهیم آرد مورد استفاده در شیرینی پزی را معرفی کنیم. همان طور که احتمالاً دیده اید، بر روی بسته بندی بعضی آردها تعدادی صفر به چشم می خورد. این صفرها رده بندی آرد گندم را بر اساس سبوس جدا شده از آن ها نشان می دهد. هر چه تعداد صفرها بیشتر باشد، یعنی میزان سبوس بیشتری از آرد گرفته شده است و آرد سفیدتر است. سفیدترین آرد موجود، آرد ۶ صفر است. البته در ایران بیشترین تعداد صفرها، ۳ صفر می باشد. لذا برای اینکه کیک هایمان سبک تر و لطیف تر شوند، بهتر است از آرد سه صفر یا آرد نول و یا به عبارتی آرد سفید قنادی که تنها از مغز دانه گندم تهیه می شود (تمام سبوس آن گرفته شده است) استفاده کرد.

 

کیک شکلاتی بدون فر

دستور کیک ساده

طرز تهیه کیک شکلاتی همراه با نکات و ریزه کاری های مهم

 

منبع : iranianmap.ir

دو نفره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا