دوران بارداری

هفته ی اول بارداری | توضیحات و راهنمای هفته به هفته ی بارداری

هفته ی اول بارداریهفته ی اول بارداری

 

هفته ی اول بارداری، هفته ای که اکثر افراد بدون آنکه اطلاعی داشته باشند آن را سپری می کنند، اما این هفته نیز به نوبه ی خود مهم می باشد از این رو در این مقاله از جهات مختلف به اهمیت هفته ی اول بارداری خواهیم پرداخت و توصیه ها و راهنمایی های لازم در این خصوص را به صورت مفصل برای شما مخاطبان عزیز ارائه خواهیم نمود.

 

کودک؟ کدام کودک؟ شاید این مفهوم کمی برایتان گیج کننده به نظر برسد، اما اگرچه از نظر تخصصی هفته ی اول بارداری شما قلمداد می‌شود اما هنوز کاملا باردار نیستید. معامله از این قرار است: از آنجایی که عموما اطلاع از زمان دقیق لقاح کاملا غیر ممکن است، اغلب پزشکان برای تعیین موعد مقرر وضع حمل، ۴۰ هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی را محاسبه می‌کنند. طبق این روش، آنها تاریخ آغاز بارداری را حدودا از دو هفته اول پیش عبور اسپرم از تخمک تخمین می‌زنند. آیا خطوط صورتی روی نوار تست بارداری خانگی نقطه‌نقطه شده؟ زمان بیشتری از آنچه تصور می‌کنید از بارداری شما گذشته، پس به فکر ۴ هفته و بالاتر باشید.

 

بارداری هفته به هفته راهنمایی کامل برای شما از هفته ی اول بارداری

بارداری معمولا ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته بطول می انجامد، که بطور قراردادی از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. این دوران را می توان به سه “سه ماهه” بارداری تقسیم کرد که در هر یک وقایع خاصی اتفاق می افتد؛ سه ماهه اول از هفته ی اول بارداری تا انتهای هفته ۱۳، سه ماهه دوم از هفته ۱۴ تا پایان هفته ۲۷، و سه ماهه سوم از هفته ۲۸ تا آخر هفته ۴۰ است که عمدتا در این زمان ( کمی زودتر یا دیرتر) به زایمان و تولد نوزاد ختم می شود.

هر سه ماهه مشخصات مربوط به خود را دارد؛ در سه ماهه اول ضربان قلب جنین شنیده می شود، در سه ماهه دوم اولین حرکات جنین توسط مادر احساس می شود، و در سه ماهه آخر برخی از مادران انقباضات کاذب زایمانی موسوم به برکستون- هیکز را تجربه می کنند. بعضی از آزمایشات مانند نمونه برداری از پرزهای جفتی در سه ماهه اول و آمنیوسنتز در سه ماهه دوم انجام می شوند. برخی از مسائل مانند دیابت بارداری، در سه ماهه آخر تظاهر می کنند. در این دوران عواطف و احساسات شما نیز مانند بدنتان دستخوش تغییراتی می شود و شرایط زندگی برای خانواده بتدریج آماده پذیریی از کودک آینده خواهد شد.

 

علائم بارداری در روز های اولعلائم بارداری در روز های اول

 

هشدار به زنان باردار

۱- اگر دچار تهوع، کاهش اشتها، استفراغ، یرقان و یا خستگی همراه با خارش پوست شدید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی باشد.

۲- اگر ورم بدن ناگهانی و شدید باشد و یا به سرعت افزایش وزن بیابید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) و یا افزایش فشار خون بارداری باشد.

 

هفته اول بارداری

هفته های بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. این بدین معنی است که در دو هفته ی اول بارداری فرد واقعا باردار نیست و بدن به طور معمول برای تخمک گذاری آماده شده است.

در حوالی هفته ی دوم پس از اولین روز از قاعدگی، تخمک گذاری انجام می شود ( بر اساس طول دوره ی قاعدگی).

در طی ۳ هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی، تخمک بارور شده در طول لوله ی رحمی ( لوله ی فالوپ ) رو به رحم حرکت می کند.

تخمک در ابتدا یک سلول منفرد است و کم کم تقسیم می شود و این تقسیمات ادامه می یابد.

به مرور زمان تخمک به رحم می رسد که توده ای را با بیش از ۱۰۰ سلول ایجاد می کند که جنین نام دارد.

وقتی که در رحم قرار می گیرد، جنین در لایه ی پوششی دیواره ی رحم نفوذ می کند و به این مرحله، لانه گزینی ( جایگزینی ) می گویند.

 

هفته ی اول بارداری چگونه آغاز می شود

در مورد بیشتر خانم ها، بویژه در مواردی که برنامه ای برای بارداری ندارند، هفته اول بارداری معمولا بدون دانستن وقوع بارداری می گذرد و خانم باردار از آن اطلاعی ندارد. حتی ممکن است این روال تا هفته ی دوم هم ادامه داشته باشد.

بسیاری از زنان که همیشه چرخه های قاعدگی مرتبی داشته اند، وقتی یک بار ( برای یک ماه) این چرخه بهم می ریزد، اظهار می کنند که مورد خاصی نیست و صرفا بهم ریختگی موقتی قاعدگی است.

نکته جالب این است که در طول هفته اول بارداری هیچ نوع علامت واضحی هم دیده نمی شود ولی نشانه هایی از خستگی، کاهش علاقه و یا نیاز دائم به ادرار کردن دیده می شود. در حالی که، بسیاری از زنان این علائم را به سندرم پس از قاعدگی نسبت می دهند و خیلی اعتقادی ندارند که باردار شده اند.

چرخه ی قاعدگی تقریبا حدود ۲۸ روز طول می کشد، اگر چه این زمان می تواند بین ۲۴ تا ۳۵ هم روز هم در برخی از خانم ها متغیر باشد.

زمانی این چرخه شروع می شود که تخمک از تخمدان آزاد می شود ( که به این مرحله تخمک گذاری می گویند) و به سمت لوله های فالوپ ( لوله های رحمی ) حرکت می کند، در واقع در همان محلی که اسپرم ( در صورت لقاح ) به آن می رسد و باروری رخ می دهد.

از این قسمت است که تخمک های بارور شده از راه لوله های رحمی حرکت می کند و به سمت رحم می رود و در نهایت در رحم لانه گزینی ( جایگزینی ) انجام می شود. دیواره ی رحم ضخیم می شود تا برای پذیرش تخمک بارور شده مهیا شود. اگر لقاح رخ ندهد، لایه های پوشاننده ی دیواره ی رحم ریزش می کند و در نتیجه عروق دیواره ی رحمی خونریزی می کنند و قاعدگی رخ می دهد.

 

برخی نکات وجود دارد که باید برای زمان تخمک گذاری آن ها را بدانید

تخمک ها ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از ترک تخمدان زندگی می کنند و پس از آن از بین می روند.
به طور طبیعی، تنها یک تخمک هر بار در زمان تخمک گذاری آزاد می شود.
عواملی همچون استرس، بیماری و یا مشکل در هورمون های طبیعی می توانند بر روی سیر تخمک گذاری اثر گذار باشند.
برخی زنان ممکن است در طی تخمک گذاری، مواردی از لکه بینی خفیف را تجربه کنند.

باید بدانیم که چرخه ی ماهیانه ی خانم ها از اولین روز دوره ی قاعدگی تا اولین روز عادت ماهیانه ی بعدی محاسبه می شود.

به طور متوسط دوره ی ماهیانه ۲۸ تا ۳۲ روز می باشد. تخمک گذاری از اولین روز چرخه محاسبه می شود.

در بیشتر خانم ها زمان تخمک گذاری بین روز های ۱۱ تا ۲۱ چرخه ی ماهیانه است. به این بخش، زمان باروری می گویند، چون مقاربت در این زمان باعث افزایش شانس بارداری می شود.

برخی افراد فکر می کنند که خانم ها واقعا در هفته ی اول، باردار نمی شوند و این اتفاق حاصل لقاح در طول هفته ی دوم است. این در واقع علت اصلی است که چرا بسیاری از بارداری ها در طی هفته ی اول بارداری شناسایی نمی شوند.
تغییراتی که در هفته اول بارداری در بدن شما رخ می دهد.

 

علائم بارداری پسرعلائم بارداری پسر

 

برخی علائم هفته ی اول بارداری

باز هم همانند قبل، تغییرات جسمانی مشخصی در طی هفته ی اول بارداری رخ نمی دهد، اگر چه بسیاری از تغییرات درونی ممکن است رخ دهد. علائم شایع در این هفته شامل موارد زیر می باشد:

مشکلات هاضمه و گوارش مثل دفع گاز، یبوست و یا تهوع. سایر علائم شامل موارد زیر است:

دردناک شدن پستان ها
خستگی
تغییر خلق و خو
تهوع و استفراغ صبحگاهی
و تغییرات هورمونی

این علائم از خانمی به خانم دیگر تفاوت دارد و بیشتر زنان تا پس از هفته ی دوم بارداری این علائم را متوجه نمی شوند.

 

هفته ی اول باردای چه بخوریمهفته ی اول بارداری چه بخوریم

 

مواردی که می بایستی در هفته ی اول بارداری مورد بررسی قرار دهیم

در زمانی که شانس باروری در شما بالاتر است، برای آن که بتوانید کودک سالمی داشته باشید، ممکن است نیاز باشد تا در سبک زندگی خود تغییراتی بدهید.

انجام ورزش کافی و داشتن رژیم متعادل، عوامل مهم و تاثیر گذاری برای ارزیابی در این زمینه هستند.

در این زمان بهتر است که شما از مکمل ها و ویتامین ها استفاده کنید و از برخی مواد پرهیز کنید، از آن جمله عبارتند از:

کافئین
الکل
داروهای تفننی
نیکوتین ( منظور سیگار است).

اگر شما برخی داروهایی را که سابقا برایتان تجویز شده مصرف می کنید، باید با پزشک خود آن را در میان بگذارید تا وی این داروها را بررسی کند و به شما بگوید که آیا مصرف این داروها در طول بارداری برای شما خطری دارد و یا مانعی برای مصرف آن ها وجود ندارد.

در بیشتر موارد بارداری، همسر شما احساس نمی کند که در این زمان نقشی را بر عهده دارد. در حالی که، وضعیت سلامتی و شیوه ی زندگی شما می تواند بر روی آینده ی کودک شما اثر گذار باشد. شما می بایست از نظر موارد زیر تحت بررسی قرار بگیرید:

وضع تغذیه
داروها
عاداتی مثل سیگار کشیدن، مصرف الکل و یا هر نوع داروی دیگری که مصرف می کنید.

 

اطمینان حاصل کنید که یک رژیم سالم و متعادل با انواع غذاها داشته باشید. در طول دوره بارداری شما نیاز به اسید فولیک اضافی، آهن و کلسیم خواهید داشت. با پزشک خود درباره مکمل های روزانه که برای شما مناسب است صحبت کنید.

 

 

هفته ی سوم بارداریهفته ی سوم بارداری

ورزش و هفته اول بارداری

الان ورزش کنید که شروع خوبی داشته باشید.

بارداری فشار جسمانی زیادی به شما وارد می کند. داشتن آمادگی جسمانی مناسب باعث می شود شما و کودکتان شروع خوبی داشته باشید. در هفته اول بارداری یا زمانی که می خواهید اقدام به بارداری کنید داشتن برنامه ورزشی منظم به اندازه داشتن رژیم غذایی مناسب مهم است. سعی کنید تمام موارد زیر را در برنامه تمرینی خود داشته باشید:

تمرینات تقویت سیستم قلبی – عروقی یا هوازی
تمرینات کششی و انعطاف پذیری
قوام عضلانی
افزایش قدرت و تحمل عضلانی

زمانی که برنامه تمرینی خود را تنظیم می کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

تمرکز بیشتر بر روی عضلات شکمی و کمر برای بارداری مناسب تر است.
حداقل سه الی ۴ روز در هفته و هر بار ۲۰ دقیقه تمرین کنید تا شرایط ایده آلی پیدا کنید.

بسیاری از خانم ها نگران افزایش وزن در دوران بارداری هستند بیاد داشته باشید که این افزایش وزن یک روند طبیعی و مرحله ای از بارداری است.

 

منبع : وب سایت نسخه، مجله ی سلامت، نمناک

 

هفته ی اول بارداری | توضیحات و راهنمای هفته به هفته ی بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا