آموزش آشپزی

طرز پخت اش رشته

طرز تهیه ی آش رشته 

طرز پخت اش رشته از آش های معروف ایرانی ست ، به راحتی میشه گفت از پرطرفدارترین آش های ایرانی محسوب میشه، دستور آش رشته رو همه ی دوستان بهتر از ما بلدن ، اما برای خوشمزه شدن این آش فوت و فن های خاصی رو باید بلد باشی که امروز بهتون این فوت و فن ها رو آموزش میدم . تزیین آش رشته مجلسی را ببینید

طرز پخت اش رشته

طرز پخت اش رشته

روش اول پخت آش رشته

مواد لازم

سبزی مخصوص آش ( تره – جعفری – اسفناج – گشنیز ) ………. ۱ کیلو (خرد شده)
رشته آش…..به مقدار لازم
حبوبات ( نخود – لوبیا – عدس ) …… از هر کدام نصف لیوان نعناع خشک …….۲ قاشق غذاخوری
کشک پیاز سیر روغن زرد چوبه، نمک و فلفل

طرز تهیه آش رشته :

حبوبات را از شب قبل در آب خیس کرده و تا روز بعد چند بار آب آن را عوض کنید. (این کار برای از بین بردن نفخ حبوبات لازم است.) درون قابلمه ای بزرگ آب بریزید و صبر کنید تا بجوش آید سپس نخود و لوبیایی که از شب قبل خیس کرده بودید را در آن ریخته و اجازه دهید با حرارت ملایم نیم پز شود (کمی نرم شود) سپس عدس را اضافه کنید.(چون زمان پخت عدس کوتاه تر است، آن را دیرتر اضافه می کنیم.)

پیاز و سیر را خرد کرده و به همراه زردچوبه داخل روغن داغ سرخ نمایید تا طلایی شوند. وقتی عدس هم پخته شد، سبزی را به همراه نصف سیر داغ و پیاز داغ به حبوبات اضافه کرده و اجازه دهید که مواد بپزند. (در قابلمه را نگذارید تا سبزی ها بد رنگ نشوند.)

وقتی آش با حرارت ملایم جا افتاد میتوانید رشته ها را اضافه کنید.(حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه برای پختن رشته کافی است.) ۵

دقیقه قبل از خاموش کردن آش می توانید نمک و فلفل آن را اندازه کنید. (توجه داشته باشید که رشته و کشک شور هستند پس به هنگام افزودن نمک مراقب باشید که آش شور نشود.)

بعد از آنکه آش رشته کاملا پخت و جا افتاد اجازه دهید کمی از دما بیافتد سپس داخل ظرف مورد نظر ریخته و روی آن را با نعناع داغ ، نصف باقی مانده سیر داغ و پیاز داغ ، کشک و … تزئین کرده و سرو نمایید. نکته: اگر آش را با آب گوشت تهیه کنید، بسیار خوشمزه‌تر می‌شود. اگر آش‌تان رقیق شده، می‌توانید مقداری آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و وقتی خوب حل شد، آن را داخل آش بریزید.

به هنگام تزیین نباید آش خیلی داغ باشد زیرا وقتی کشک را روی آن میریزید به داخل آش نفوذ می کند. یک راز برای خوشمزه تر شدن آش این است که از قلم استفاده کنید. بدین صورت که ابتدا قلم گاو یا گوسفند را در آب بپزید، سپس قلم را درآورده و حبوبات را بریزید و مراحل را انجام دهید. اگر مایل هستید که رنگ آش اصلا تیره نباشد بهتر است عدس را به صورت جدا بپزید و در آخر به آش اضافه کنید زیرا عدس باعث تیره شدن آش می شود.
طرز تهیه ی آش رشته ی شمالی

روش دوم برای تهیه یک آش رشته خوشمزه

مواد لازم :

نخود یک استکان
مخلوط لوبیا قرمز و چیتی یک استکان
عدس یک و یک دوم استکان
پیاز سرخ شده ٣عدد بزرگ
سبزی آش یک کیلو ( شامل اسفناج ، گشنیز ، جعفری و تره )
رشته مرغوب ١/٢بسته
آرد ١ قاشق غذا خوری
نمک فلفل زرد چوبه
نعنا به میزان لازم

طرز تهیه :

پیاز ها را ریز خرد میکنیم و طلایی سرخ میکنیم با ٢قاشق غذا خوری زرچوبه تفت میدیم کنار گذاشته آب رو داخل قابلمه میریزیم تا بجوشه و بعد سبزی را داخل قابلمه میریزیم وبعد حبوبات پخته را میریزیم و بعد پیاز سرخ شده و رشته را داخل قابلمه میریزیم زمانی که رشته ها نیم پز شد یک لیوان آب سرد داخل آش میریزیم تا رشته وا نره وشکل اصلیش رو از دست نده و در آخر نمک و فلفل را هم اضافه میکنیم واگر رشته به اندازه کافی به آش لعاب نداده بود یک قاشق آرد را با آب سرد مخلوط میکنیم و داخل آش میریزیم بعد از چند دقیقه قابلمه رو از روی شعله برمیداریم و بعد از ١٠ دقیقه که از رو شعله برداشتیم میریزیم در ظرف مناسب و با پیاز داغ و سیر داغ و نعناع داغ و کشک تزئین می کنیم .

فوت کوزه گری آش رشته در آب سردی که به رشته نیم پز میریزیم برای جلو گیری از له شدن و وا رفتن رشته

روش سوم برای پختن آش رشته

مواد لازم

رشته….نصف بسته
حبوبات‌شامل(عدس،لوبیا چیتی،نخود)…. نیم کیلو کلا
سبزی آش..‌.نیم کیلو
پیاز…..۳عدد
نعنا خشک….سه ق غذا خوری
کشک….به مقدار لازم
ادویه(زردچوبه_فلفل سیاه_زعفران)
روغن برای سرخ کردن

طرز پخت اش رشته

ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس کرده میزارم بپزد
یک قابلمه نسبتابزرگ را آب میریزیم حدود دو لیتر تا جوش بیاد حبوبات پخته را میریزیم بعد سبزی آش را تا کمی تغییر رنگ دهد سپس رشته را خرد کرده و میریزیم نیم ساعت زمان بدین تا رشته باز بشه اگر آش لعاب کافی را نداشت کمی آرد را با آب سرد حل کنید و به آش اضافه کنید تا کاملا لعاب دار شود بعد پیاز ها را که کاملاسرخ کردید و با زرچوبه تفت دادین بریزید داخلش همینطور مقداری نعنا تفت داده و مقداری هم کشک و نمک و فلفل و بچشید تا اندازه باشد آش ما آمادست تو ظرف بکشید و روشو پیاز داغ و نعنا داغ و کشک فراوان دهید ‌‌.تزئین آش رشته با کشک مخلوط با آب لبو و زعفران (دورگیری طرح با نعناداغ و به وسیله خلال دندون یا سیخ چوبی )

طرز تهیه ی آش رشته ی تهرانی تصویری

طرز پخت اش رشته خوشمزه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا