آموزش آشپزی

طرز تهیه ی عدس پلو مجلسی

طرز تهیه ی عدس پلو 

عدس پلو از غذاهایی ک هم میشه مجلسی درستش کرد هم ساده ،از هر کی بپرسی خوشمزه ترین عدس پلویی که تا حالا خوردین کجا بوده ؟ بی شک تو جواب میگه عدس پلوی نذری ، امروز طرز تهیه ی عدس پلو رو آموزش میدیم ، که بتونید هر بار به یه روشی درست کنید. عدس پلو با ماست خیلی می چسبه  تزیین ماست مجلسی را هم ببینید و ایده بگیرید

طرز تهیه ی عدس پلو مجلسی

عدس پلو مجلسی  با گوشت

مواد لازم

نوشته های مشابه

گوشت چرخ کرده به مقدار لازم
عدس دو فنجان
نمک، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم
روغن یک فنجان
کشمش یک فنجان
پیاز یک عدد
برنج ۴ پیمانه

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

دوفنجان عدس را با کمی نمک و ۳ لیوان آب و مقداری روغن میذاریم تا حدود نیم ساعت الی چهل دقیقه بپزد تا عدس تقریبأ بپزد و آب آن نیز تبخیر شود

گوشت چرخ کرده را با یک پیاز خرد شده و دو لیوان آب و نمک و زردچوبه میذاریم تا بپزه و آب گوشت تمام شود وقتی گوشت پخت و آبش تمام شد به آن روغن اضافه میکنیم و کمی فلفل قرمز و زعفران هم اضافه میکنیم و گوشت رو تفت میدیم آب عدسها رو خالی کرده و عدسها رو هم به گوشت اضافه کرده و دوباره تفت میدیم .
کشمشها رو هم از قبل چندبار با آب گرم خیس کنید تا نرم شوند

سپس در روغن تفت بدین.
چهار پیمانه برنج را بعد از شستن، با چهار قاشق غذاخوری نمک حدود یک الی دو ساعت خیس می کنیم سپس آن را در آب جوش ریخته و بعد از اینکه نیمپز شد و آبکش می کنیم کف قابلمه روغن میریزیم و سیب زمینی قرار میدیم و لایه لایه برنج و مخلوط گوشت و عدس و کشمش رو میریزم . عدس پلو پخته شده را در یک دیس می کشیم. کمی از عدس پلو را زعفرانی می کنیم و با آن روی برنج را تزئین می کنیم .

من مقداری از گوشت و عدس رو قبل از مخلوط کردن جدا تفت دادم و برای تزئین استفاده کردم و همچنین مقداری کشمش رو برای تزئین نگه داشتم.

طرز تهیه ی عدس پلو کته

عدس پلو با مرغ

اول مرغ رو تو کمی زردچوبه و زعفرون و پیاز تفت داده, سرخ کنید, کمی آب بریزید تا بپزه. آب مرغ رو دور نریزید! مرغها رو در بیارید و عدس رو با آب مرغ بپزید. بعد برنج شسته رو بدون آب توی قابلمه بریزید, عدس پخته رو با آبی که پس از پخت باقی مونده به برنج اضافه کنید. نمک و روغن اضافه کنید.

آب برنج کته باید یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشه. اگه کم بود, آب اضافه کنید. موقع خشک شدن آب برنج آروم بهم بزنید تا عدس یکنواخت پخش بشه, دمکنی بذارید تا روی حرارت کم, دم بکشه. اینجوری آب مرغ مقوی و آب پخت عدس هدر نمیره و برنجتون یه برنج بی خاصیت و سفید با دونه های عدس نیست! بخاطر زعفرون و زردچوبه ی آب مرغ, برنجتون خوشرنگ هم میشه

عدس پلو  مجلسی با زرشک و سیر

مواد لازم

برنج ۳ لیوان
عدس ۱ لیوان
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
کشمش ۱ لیوان
زرشک ۲ لیوان
خلال پسته و بادام برای تزئین
پیاز ۱ عدد
سیر ۲ حبه
زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری
کره و نمک و فلفل و شکر به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

برنج را از ۱ ساعت قبل در مقداری آب و نمک خیس دهید، سپس با چند لیوان آب و نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه برنج جوشید و کف کرد با اب ولرم آبکشی کنید ( برنج به اندازه ای باید بپزد که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

عدس را از شب قبل در اب خیس دهید ، عدس را با ۲ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و  بپزید تا زمانیکه آب آن تمام شود ولی له نشوند.
ته قابلمه روغن بریزید و ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی رنده شده یا ورقه شده قرار دهید. سپس برنج و عدس را لایه لایه داخل قابلمه قرار دهید ، روی برنج نصف لیوان مخلوط آب و روغن بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند. سپس حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

در مدت زمانی که برنج دم میکشد مایه گوشت را آماده کنید ، پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود.سپس سیرهای خرد شده و گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند ، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید ، چند دقیقه تقت دهید سپس از روی حرارت بردارید.
پس از اینکه عدس پلو اماده شد داخل ظرف بکشید و روی ان را با برنج زعفرانی و مایه گوشت و کشمشی که یک ساعت خیس شده و با شکر و روغن تفت داده شده و زرشک که هم با شکر و روغن تفت دادید تزیین کنید.

طرز تهیه ی عدس پلو با گوشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا