بهداشت و سلامت

عوارض آنتی هیستامین | موارد منع مصرف آنتی هیستامین

عوارض آنتی هیستامین : موارد منع مصرف داروی ضد حساسیت آنتی هیستامین چیست ؟ چگونه آنتی هیستامین را مصرف کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، عوارض داروی آنتی هیستامین در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

آنتی هیستامین قوی

آنتی هیستامین طبیعی ، عوارض آنتی هیستامین

 

 

آنتی هیستامین در دوران سرماخوردگی ممنوع

متخصصان می گویند ما شواهد اثربخشی آنتی هیستامین ها را درباره علائم و نشانه های سرماخوردگی رایج مورد بررسی قرار داده ایم ۱۸ آزمایش را با شرکت کنندگان ۴۳۴۲ شناسایی کردیم.

 

به طور متوسط، کودکان در هر سال شش تا هشت مرتبه سرما می خورند و بزرگسالان دوتا چهار بار.علائم شایع سرماخوردگی، عبارتند از:گلو درد، آبریزش و گرفتگی بینی، عطسه و سرفه و این بیماری از ویروس ها ناشی می شود و معمولاً خود به خود در عرض یک تا دو هفته خوب می شود با این حال، سرماخوردگی شایع تاثیر زیادی بر روی زمان کار یا مدرسه دارد چون هیچ درمانی برای سرماخوردگی معمولی وجود ندارد، تنها درمان علائم بیماری در دسترس است.

 

آنتی هیستامین برای علائم آلرژیکی مانند تب یونجه، موثر است ؛ علائم مربوط به بینی، ناشی از تب یونجه به علائم سرماخوردگی رایج شباهت دارند و بدین ترتیب آزمایش ها برای مشاهده این که آیا آنتی هیستامین علائم سرماخوردگی شایع را بهبود می بخشند یا خیر، انجام شده است.

 

ولی چرا آنتی هیستامین در دوران سرماخوردگی ممنوع؟

به گفته ی پزشکان استفاده از قرص آنتی هیستامین برای جلوگیری و متوقف کردن از آبریزش بینی و عطسه در دوران سرماخوردگی موجب غلیظ شدن ترشحات دستگاه تنفس می شود و در نتیجه تغلیظ ترشحات دستگاه تنفسی انسداد مجاری خروجی سینوس ها و از سویی دیگر رشد بیشتر ویروس ها را موجب می شود بنابراین چنانچه در این بخش از سلامت نمناک می خوانید توصیه می شود فرد در سه روز اول سرماخوردگی تا حد امکان از استفاده از آنتی هیستامین ها برای رفع عطسه و آبریزش بینی خودداری کند.

 

ویژگی های مطالعه ای که میگوید خوردن آنتی هیستامین در سرماخوردگی ممنوع :

شواهد در حال حاضر تا ماه اوت ۲۰۱۵ است و شرکت کنندگان بزرگ سال و یا کودکان مبتلا به سرماخوردگی بودند.ما مطالعات خود را با شرکت کنندگانی که از تب یونجه، آسم یا اگزما رنج می برند حذف کردیم.تاثیر مختلف آنتی هیستامین در مقایسه با دارونما ها بود.

 

یک اثر مفید به معنای کاهش در شدت یا مدت احساس کلی بیماری و یا علایم خاص مانند گرفتگی و آبریزش بینی یا عطسه است همچنین بررسی کردیم که آیا عوارض جانبی آنتی هیستامین بیشتر از دارونما است یا خیر.از آنجا که سرماخوردگی معمولی معمولاً در هفت تا ۱۰ روز خوب می شود، بیشتر مطالعات در مدت کوتاهی بودند و اثر آنی و تاثیر آن را بعد از شش تا ۱۰ روز مطالعه کردیم.

 

بسیاری از مطالعات کیفیت خوبی داشتند، اگرچه در برخی مطالعات، اطلاعات به ما امکان ارزیابی کیفیت را می دهد.ما پنج مورد از ۱۶ مطالعه بزرگ سال و یک مطالعه از دو مطالعه کودکان را در نظر گرفتیم تا کیفیت عالی داشته باشیم.

 

همه آزمایش ها، حمایت مالی دریافتی از شرکت های داروسازی را به شکل کمک های مالی، تامین غذای مربوطه یا داشتن نویسنده ای که در حال حاضر توسط یک شرکت داروسازی استخدام شده است، داشتند.

 

نتایج کلیدی خوردن آنتی هیستامین :

در بزرگسالان، تاثیر مفید کوتاه مدت در شدت علائم کلی در روز اول یا دوم درمان وجود دارد (۴۵ درصد بهتر نسبت به دارونما)، اما بین آنتی هیستامین و دارونما در میانه و دراز مدت هیچ تفاوتی وجود نداشت.

 

تاثیر آرام بخشی آنتی هیستامین بر روی آبریزش بینی و عطسه بسیار کم است که بتوان به بیمار مرتبط داد و شامل ریسک عوارض جانبی مثل آرام بخشی (۹ % در مقابل ۵٫۲ % با دارونما) است.

 

آزمایشات در کودکان کمتر و دارای کیفیت پایینی بودند و فاقد شواهد اثربخشی بودند.

 

نتیجه گیری نویسندگان برای خوردن آنتی هیستامین :

آنتی هیستامین دارای یک اثر کوتاه مدت (در روزه ای اول و دوم درمان) بر شدت علایم کلی دارند، اما نه در میانه دراز مدت درمان. هیچ تاثیر بالینی قابل توجهی بر انسداد بینی، عطسه یا آبریزش بینی وجود ندارد بااینکه عوارض جانبی بیشتر با آنتی هیستامین آرام بخش است، اما تفاوت به لحاظ آماری معنی دار نیست ، هیچ مدرکی مبنی بر اثربخشی آنتی هیستامین در کودکان وجود ندارد.

 

آنتی‌هیستامین‌ها و عوارض آن‌ها

در فصل بهار و همزمان با گرده‌افشانی گل‌ها و به بار نشستن درختان، مشکلاتی برای بعضی‌ها ایجاد می‌شود که یکی از آن‌ها آلرژی یا حساسیت فصلی است. اگر جزو افرادی هستید که تا آب از بینی‌تان جاری می‌شود، سراغ قرص‌ها و داروهایی مثل «آنتی‌هیستامین» می‌روید، خواندن مطلب پی‌آمده را از دست ندهید.

 

تصویر آنتی‌هیستامین‌ها و عوارض آن‌ها

هیستامین ترکیبی شیمیایی است که بدن به طور طبیعی در برابر مواد آلرژی‌زا ترشح می‌کند. آنتی‌هیستامین‌ها نیز داروهای ضد حساسیت هستند که با مسدودکردن اثرات این ترکیب شیمیایی روی دستگاه تنفسی به پیشگیری و تسکین علائم آلرژیک مانند خارش، آب‌ریزش بینی، اشک ریزی، عطسه و… کمک می‌کند. با این حال مصرف زیاد این داروها عوارض و خطراتی دارد.

 

 

آنتی هیستامین برای حساسیت پوستی

خودکشی با آنتی هیستامین

 

 

دکتر مریم بهاری ساروی، پزشک داروساز در خصوص اثرات و خطرات آنتی‌هیستامین‌ها می‌گوید.

 

آنتی‌هیستامین‌ها چگونه در بدن عمل می‌کنند؟

آنتی‌هیستامین‌ها همان‌طور که از اسمشان پیداست، نقش خود را در مقابله با تاثیر هیستامین ایفا می‌کنند. هیستامین، پروتئینی است که در بیشتر واکنش‌های آلرژیک بدن نقش دارد و علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش پوست و… از آن ناشی می‌شود.

 

تفاوت بین آنتی‌هیستامین‌های نسل اول و دوم چیست؟

آنتی‌هیستامین‌های نسل اول از ۵۰ سال قبل به بازار آمده و شامل داروهایی مانند دیفن‌هیدرامین، کلماستین و کلرفنیرامین است. با وجودی ‌که این داروها برای مقابله با حساسیت و واکنش‌های آلرژیک مؤثرند، اما تاثیر کوتاه‌مدتی دارند و در عین حال باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، اما این مساله در خصوص آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم مثل فکسوفنادین، ‌لوراتادین و سیتریزن صدق نمی‌کند.

 

کدامیک از نسل آنتی‌هیستامین‌ها تاثیر بیشتری دارند؟

معروفترین و پرکاربردترین آنتی‌هیستامین‌ها جزو نسل دوم هستند که به صورت روزانه یک عدد قرص مصرف می‌شوند و تاثیر آنها حدود ۲۴ ساعت است.

 

بهترین روش مصرف برای افزایش تاثیر‌گذاری این داروها چیست؟

برخلاف داروهای دیگر، بهتر است آنتی‌هیستامین‌ها خارج از وعده‌های غذایی و فقط با آب مصرف شوند. البته مصرف این داروها در بین غذا بلامانع است، اما این کار باعث می‌شود دارو بعد از حدود یک ساعت تاثیر خود را نشان دهد. بهتر است زمان مصرف دارو مطابق دستور پزشک باشد.

 

آیا موارد منع مصرفی برای آنتی‌هیستامین‌ها وجود دارد؟

موارد منع مصرف آنتی‌هیستامین‌ها زیاد نیست، اما برای خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود، چراکه هنوز مطالعات کافی در خصوص عوارض جانبی آنها در دوران بارداری انجام نشده است. افرادی که دچار بیماری‌های جدی کلیوی و هپاتیت هستند، نیز بهتر است قبل از مصرف با پزشک ‌مشورت کنند.

 

علاوه بر این افرادی که از بیماری‌های قلبی ـ عروقی رنج می‌برند هم باید در مصرف آنتی‌هیستامین‌ها محتاط باشند، چون امکان تداخل دارویی بین آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضدانعقاد خون وجود دارد.

 

عوارض آنتی‌هیستامین‌ها چیست؟ آیا مصرف این داروها در طولانی‌مدت خطری برای بدن ایجاد می‌کند؟

آنتی‌هیستامین‌ها جزو داروهای کم خطر هستند و مسمومیت اندکی ایجاد می‌کنند چون به سرعت از بدن دفع می‌شوند و عوارض داورهای نسل دوم هم به‌مراتب کمتر است، اما با این حال مصرف زیاد هر دارویی در طولانی‌مدت عوارض و خطرات خود را دارد که به ترتیب اشاره می‌کنیم:

 

احتمال خواب آلودگی: به گزارش آکادمی پزشکان آمریکا، آنتی‌هیستامین‌ها باعث ایجاد خواب آلودگی می‌شوند. بدون شک این مساله برای رانندگان و صاحبان مشاغلی که کارشان نیاز به هشیاری کامل دارد، خطرساز است. سرگیجه نیز جزو عوارض مصرف زیاد آنتی‌هیستامین‌هاست. در برخی موارد افرادی که به طور مرتب آنتی‌هیستامین مصرف می‌کنند، در فکرکردن و تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شوند.

 

بروز دردهای شکمی: بعضی از آنتی‌هیستامین‌ها در برخی افراد باعث ایجاد دردهای شکمی می‌شود. حالت تهوع و اختلالات گوارشی نیز جزو مشکلاتی است که برخی افراد با مصرف آنتی‌هیستامین تجربه می‌کنند.

 

مشکل عدم تمرکز و حتی تشنج: مصرف بیش از حد و خودسرانه آنتی‌هیستامین خطرناک است و احتمال بروز تشنج و حملات صرع را افزایش می‌دهد. توهم‌های دیداری و شنیداری هم در‌صورت مصرف بیش از حد و دز بالای این داروها وجود دارد. قرمز شدن صورت و تنگی‌نفس نیز جزو علائم دیگر مصرف خودسرانه آنتی‌هیستامین‌هاست. در برخی موارد اختلالات خواب و احساس بی‌قراری ناشی از مصرف این دارو هم گزارش شده است.

 

مصرف آنتی‌هیستامین گاهی باعث افزایش اشتها و چاقی می‌شود. آیا خطرات دیگری هم دارد؟

بله، مصرف طولانی‌مدت این دارو ممکن است، باعث افزایش اشتها و به دنبال آن چاقی شود. افزایش و ضخیم شدن مخاط و احساس احتقان و سردرد هم از جمله عوارض دیگر مصرف زیاد آنتی‌هیستامین‌هاست. توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه آنتی‌هیستامین‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چراکه باعث ایجاد اختلالات چشمی می‌شوند.

 

آکادمی پزشکان خانواده آمریکا گزارش داده است که خشکی دهان، بینی و گلو هم از عوارض جانبی مصرف آنتی‌هیستامین‌هاست. افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید، ضربان قلب بالا و تند و گرفتگی صدا هم در انتظار افرادی خواهد بود که بدون تجویز پزشک و بی‌رویه از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود اگر از حساسیت رنج می‌برید، قبل از اقدام به مصرف هر نوع آنتی‌هیستامینی به پزشک مراجعه و طبق دستور، مصرف دارو را شروع کنید.

 

 

آنتی هیستامین جدید

مصرف آنتی هیستامین

عوارض آنتی هیستامین | موارد منع مصرف آنتی هیستامین

 

 

منبع : نمناک / جام جم آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا