روان

محیط کاری ناسالم | شرایط محیط کاری نامناسب چیست؟

محیط کاری ناسالم: ویژگی های محیط کاری نامناسب چیست ؟ از کجا بدانیم محیط کاری نامناسبی داریم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت روان در محیط کار در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ویژگی های یک محیط کاری خوب

الزامات محیط کار چیست ، محیط کاری ناسالم

 

 

محیط کار ناسالم چه شکلیه؟

آیا تا به حال احساس کرده اید که وضعیت شکننده و ناپایداری در محل کار دارید؟ نظرات تان اهمیتی ندارد، از اشتباه کردن به شدت می ترسید و فرهنگ شرکت تان، فرهنگ ترسناک و مرعوب کننده ای است؟

 

احتمال زیادی دارد که هر روز وقتی به خانه می رسید، از شغل و محیط کارتان نزد همسر خود شکایت می کنید و کم کم نشانه های جسمی استرس را نیز در خود می بینید (شاید آنقدر به خودتان گفته اید «چیز مهمی نیست»، دیگر برای تان عادی شده باشد). دیگر زمان آن رسیده که اقرار کنید محیط کارتان جایی وحشتناک، مسموم کننده و ناسالم است.

هنوز اطمینان کافی ندارید؟ در ادامه به شش نکته اشاره می کنیم تا به وسیله آنها میزان عدم سلامت محیط کاری خود را بسنجید.

 

۱٫ مدیرتان به شدت همه کارمندان، از جمله شما را کنترل می کند

این شخص می خواهد از جزیی ترین و حتی بی اهمیت ترین مسائل ممکن سر در بیاورد. شرایط کاری از حد تحمل شما خارج شده است، چرا که او می خواهد نسبت به همه تصمیم گیری ها کنترل داشته باشد. او اعتماد چندانی به هیچ کدام از اعضای گروه ندارد و به هیچ وجه کاری را به شخصی واگذار نمی کند؛ هیچ جایی برای بحث و گفتگو در گروه باقی نمانده، چون مدیرتان فرد خودرایی است. در سیستم او اهمیتی به یادگیری و بروز خلاقیت داده نمی شود. شعار او این است: از من فرمانبرداری کنید و به طور مرتب به من گزارش دهید.

 

۲٫ کارمندان «سرزنش»بازی می کنند!

احتمالا این جمله تاثیرگذار را شنیده اید: «به ازای هر انگشتی که به سمت دیگران می گیرید، سه انگشت، خودتان را نشانه گرفته اند». در چنین شرکتی هیچ کس مسئولیت کارهایش را بر عهده نمی گیرد (که این مسئله خود یک مشکل شخصیتی بسیار جدی است) و همه تقصیرها را به گردن یکدیگر می اندازند. اگر در چنین شرکتی کار می کنید و در واقع اسیر یک میدان مین شده یاد، بهترین گزینه ای که برای مدیریت اختلافات در اختیار دارید، این است که خود را از آنها دور نگه دارید (و البته که می توانید شغل تان را عوض کنید)؛ به موضوع مشخصی که پیش آمده است، اشاره کنید. آن را به هیچ شخصی ارتباط ندهید (بی غرض صحبت کنید). با اعتماد به نفس برخورد کنید و حقایق را به همراه مدرک نشان دهید تا همه چیز حل و فصل شود.

 

۳٫ هیچ کس به دیگری اعتماد نمی کند

در فرهنگ شرکتی که جهت دهی هایی وجود دارد، مردم از اتحاد با یکدیگر سر باز می زنند و مدیران به خاطر گرایش های شان کارمندان را به جان یکدیگر می اندازند. برای حفظ امنیت نباید همکاری نزدیکی با شخصی داشت یا اطلاعاتی را با کسی در میان گذاشت.

 

در چنین محیط رقابتی باید هر روز درگیر بقای شغلی شوید و هیچ اطمینانی نسبت به آینده نداشته باشید. اعتماد کردن به همکاران تان کار نادرستی است؛ واقعا ممکن است که آنها دشمنان تان باشند. اعتماد کردن به مدیر که دیگر جای خود دارد و چیزی شبیه خودکشی است! رزومه تان را بهتر کنید و به شغل دیگری فکر کنید.

 

۴٫ شایعه هیچ جایی برای مسائل اخلاقی باقی نگذاشته است

شایعه پراکنان را می شناسید؛ افرادی که شخصیت درست و حسابی ندارند، با چیزی مخالف اند یا آن ارتقای شغلی مد نظرشان را به دست نیاورده اند. آنها به سرعت شروع به داستان سازی می کنند. حواس تان به آنها باشد، چرا که آنها با پراکنده سازی داستان های سعی شان، باعث درگیر شدن بقیه نیز خواهند شد. یکی از کارهایی که آنها به سرعت انجام می دهند، این است که با افرادی که به تازگی استخدام شده اند، دوست می شوند تا به اصطلاح خود را از تک و تا نیندازند و تنها نمانند.

 

۵٫ مراقب افراد دورو باشید

آیا تا به حال همکارانی را دیده اید که برای کسب ارتقای مقام، هر چاپلوسی انجام می دهند و حتی برای شان مهم نیست که این کارشان برای دیگران گران تمام می شود؟ همه چنین افرادی را دیده اند. آنها دوستی شان با مدیریت را آنقدر فراتر از حد معمول می برند تا بتوانند از شرایط خاصی مثل مرخصی های بیش از حد، آموزش رایگان، افزایش حقوق و سایر مزایا برخوردار شوند. حواس تان به افرادی که بیش از حد با مدیر وقت می گذرانند، باشد. احتمال دارد که چرخ های سوء استفاده و پارتی بازی به حرکت در آمده باشند!

 

۶٫ با افراد، مانند اعداد و ارقام برخورد می شود

مدیریت این طور می پندارد که کارمندانش صرفا تعدادی زنبور کارگر هستند و آنها را نوعی وسیله یا رقم در نظر می گیرد، نه دارایی. اهمیتی به سلامتی و شادی کارمندان داده نمی شود. بالاخره هدف استخدام آنها فقط و فقط افزایش کارایی و سوددهی شرکت بوده است دیگر! هیچ نشانه ای از همدلی و مهربانی مدیریت دیده نمی شود. انگار نه انگار که آن کارمندان هم انسان هستند. در نتیجه سطوح بالاتری از استرس، استعفا، غیبت و فرسودگی شغلی در میان چنین کارمندانی دیده می شود.

 

 

استانداردهای محیط کار

حقوق انسان در محیط کار

 

محیط کار ناسالم و تاثیرات آن بر بدن

همه ما شرایط استرس زا را در محیط کار خود تجربه کرده ایم اما اگر این تنش و استرس دائمی شود، عواقب بدی را برایمان به همراه خواهد داشت. از آنجا که ما هر روز و ساعات زیادی را در محیط کار می گذرانیم، تنش زیاد نه تنها روی ذهن، بلکه روی جسم ما نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

البته بدن هر شخص به شرایط آزار دهنده به گونه ای خاص عکس العمل نشان می دهد اما نشانه هایی را که در ادامه برایتان آورده ایم، ثابت شده که نشانه های یک محیط کاری سمی می باشند. اگر آنها را مشاهده کردید، بهتر است که در مورد تغییر شرایط موجود، دست به کار شوید.

 

نمی توانید به راحتی بخوابید

یکی از نشانه های فشار عصبی شما در محیط کار، اختلال خواب است. اگر شما فکرتان درگیر محیط کار باشد، شب ها نمی توانید به راحتی بخوابید زیرا فکرتان مدام در حال تجزیه و تحلیل مسائل خواهد بود. حتی اگر بخوابید هم ممکن است که چندین بار در نیمه های شب از خواب بیدار شوید. بنابراین اگر خواب ناآرامی دارید، بدانید که در محیطی سمی در حال کار هستید.

 

سردرد دارید

ماهیچه های شما در برابر آسیب، منقبض می شوند. اگر شما در محیط کار احساس خطر کنید، ماهیچه های شما جمع شده و این تنش در ناحیه گردن، شانه و سر منجر به میگرن یا سردرد می شوند.

 

در ماهیچه هایتان احساس درد می کنید

وقتی شغل تان آزار دهنده باشد، شما حین کار احساس می کنید که با یک حیوان درنده در حال جنگ اید. در این وضعیت، بدن شما آدرنالین و هورمون های استرس تولید می کند. بدین معنی که سیستم عصبی تان در محیط کار ناسالم مدام در حال آماده باش است که همین موضوع منجر به احساس گرفتگی و درد در ماهیچه های بدن می شود.

 

زودتر مریش می شوید

اگر می بینید که خیلی زود بیمار می شوید، به عنوان مثال در یک فصل بارها سرما خورده اید، بدانید که یکی از علت های آن می تواند شغل تان باشد. تحقیقات نشان داده که استرس روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی می گذارد و آن را ضعیف می کند، در نتیجه شما بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار خواهید گرفت.

 

تمایلی به رابطه زناشویی ندارید

زمانی که شما مشکلات کاری تان را به خانه می آورید، رابطه عاطفی تان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال اگر شما حتی بعد از ساعات کاری، به فکر مشکلات پیش آمده، حقوق یا سرو کله زدن با مدیرتان باشید، دیگر حوصله و انرژی لازم را برای رابطه زناشویی با همسرتان نخواهید داشت. در میان مردان، استرس سطح تستسترون را کاهش می دهد که به تبع بر تمایلات جنسی نیز تاثیر منفی می گذارد.

 

مدام احساس خستگی می کنید

منظور ما از خستگی، خستگی ناشی از فعالیت زیاد جسمی یا فکر نیست. اگر شما همیشه خسته و بی حوصله اید، حتی پس از خواب یا تعطیلات آخر هفته هم انرژی لازم را ندارید، بدانید که مشکل شما از محیط کارتان است. در واقع محیط کار سمی تمام انرژی شما را تخلیه می کند.

 

معده درد دارید

عدم هضم درست غذا، نفخ و یبوست می تواند از نشانه های استرس باشد. استرس می تواند روی روند هضم غذای ما تاثیر بگذارد و حتی در باکتری های معده ما تغییراتی ایجاد کند که در نهایت روی حالت روحی ما نیز تاثیر منفی می گذارد. به همین دلیل است که ما در مواقع ناراحتی معده درد می گیریم. اگر شما در محیط کار دچار دردهای شکمی می شوید، تنها راه رهایی از آن این است که به فکر تغییری در شرایط کاری تان باشید.

 

اشتهایتان تغییر می کند

اشتها رابطه نزدیکی با ذهن دارد. زمانی که شما استرس دارید، بدن تان آدرنالین ترشح می کند و به سیستم هضم تان دستور توقف می دهد تا تمرکزش را روی خطرهای احتمالی وارد آمده بر بدن بگذارد. اگر استرس شما مداوم باشد، غده فوق کلیوی بدن شما کورتیزول ترشح کرده که نقش های مختلفی از جمله افزایش اشتها دارد. بنابراین اگر در محیط کارتان استرس داشته باشید، بدن شما برای دوری از آن به سمت پرخوری تمایل پیدا می کند که عادت ناسالمی ست و باید ترک شود.

 

برای رهایی از این مشکلات چه باید کرد؟

به خودتان استراحت دهید

زمانی که استرس محیط کاری شما به قدری بالاست که نشانه های آن را روی بدن تان مشاهده می کنید، زمان آن است که به خودتان استراحت دهید. اگر شما به سیستم عصبی بدن تان فرصت ریلکس شدن را ندهید، شاهد آسیب های بلند مدتی در بدن تان خواهید بود. بنابراین به کمک ورزش، ارتباط با دوستان در بیرون از محیط کاری و مدیتیشن… استرس بدن تان را کاهش دهید.

 

از شر افکار منفی رهایی یابید

همانطور که می دانید افکار ما روی احساسات مان تاثیر می گذارند. تغییر شغل برای هر کسی امکان پذیر نیست، بنابراین در این شرایط ما باید به دنبال راههای دیگری برای رهایی از تنش باشیم. به عنوان مثال می توانیم روی چیزهایی که بر آنها کنترل داریم تمرکز کنیم.

 

افکار منفی را دور بریزید و به نکات مثبت محیط کارتان فکر کنید. این که همکاران تان در مورد شما چه فکری می کنند یا این که اگر این شغل را نداشتید، باید در خانه بیکار می ماندید و…. همین مثبت اندیشی مقدار زیادی از استرس شما را کاهش خواهد داد.

 

شغل تان را تغییر دهید

عدم امنیت شغلی، ساعات کاری زیاد، نداشتن اختیار، وظایف کاری نامشخص، حقوق نامناسب و… از عواملی ست که یک محیط کاری را تبدیل به محیطی سمی می کند که باید برای تغییر آن دست به کار شوید. شما مجبور نیستید که تحت هر شرایطی وضعیت موجود را تحمل کنید، در غیر این صورت به قیمت آسیب به جسم و ذهن تان تمام خواهد شد. بنابراین به جای این که به مشکلات جسمی تان دست و پنجه نرم کنید، به فکر تغییر شغل تان باشید.

 

محیط کار اداری

محیط کاری خوب

 

محیط کاری ناسالم | شرایط محیط کاری نامناسب چیست؟

 

 

منبع : برترین ها / مجله پنجره خلاقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا