بهداشت و سلامت

درمان خارش گوش | علل و راه های درمان خانگی

درمان خارش گوش : علل خارش گوش چیست ؟ چرا دچار خارش گوش میشویم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، علل خارش گوش در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علت خارش گوش و گلو

علت خارش گوش و حلق و بینی ، درمان خارش گوش

 

 

علت خارش گوش

خارش گوش و خارش مجرای گوش یکی از علائم عفونت گوش و درگیری مجرای گوش خارجی می باشد. خارش گوش را باید جدی گرفت و به دنبال علت آن گشت. مجرای گوش به طول حدود سه سانتی متر دارای خمیدگی می باشد. این مجرا به پرده گوش ختم می شود. واکس گوش یا جرم گوش این مجرا را مرطوب می کند و از ورود میکروب ها به گوش جلوگیری می کند.

 

خارش گوش را باید جدی گرفت ولی به هیچ وجه نباید نگران بود. خارش گوش علامت بسیار شایعی می باشد که اعمال به دنبال آن ممکن است خطرناک باشد. گاها افراد برای خارش گوش از اشیاء نوک تیز مانند کلید استفاده می کنند که ممکن است باعث زخم گوش و در نتیجه عفونت گوش شود.

 

استفاده از اشیاء برای خاراندن گوش هم چنین ممکن است باعث آسیب رساندن به پرده گوش شود. خارش گوش شاید به خودی خود بیماری محسوب نشود ولی می تواند پیش زمینه بیماری باشد.

 

پوست خشک مجرای گوش

پوست خشک می تواند یکی از علل خارش گوش باشد. جرم گوش علاوه بر اثر حفاظتی، باعث نرم شدن پوست گوش نیز می شود. نبود جرم گوش یا کاهش ترشح آن می تواند باعث خشک شدن پوست مجرای گوش شود. خشک شدن پوست مجرای گوش باعث ایجاد خارش در این ناحیه می شود.

 

درماتیت کانال گوش

التهاب پوست داخل و اطراف کانال ممکن است باعث ایجاد درماتیت کانال گوش شود. درماتیت کانال گوش ممکن است به علت واکنش های آلرژیک صورت گیرد.

 

اوتیت میانی

عفونت گوش و اوتیت میانی نیز می تواند باعث خارش گوش شود. خارش گوش به همراه درد گوش از علائم شایع اوتیت گوش می باشد. التهاب گوش خارجی که به بیماری شناگران نیز معروف است می تواند باعث ایجاد خارش در گوش شود. تورم و قرمزی مجرای خارجی گوش در این نوع از اوتیت نیز مشاهده می شود.

 

وسایل کمک شنوایی از جمله سمعک

سمعک های داخل گوشی در کانال گوش قرار داده می شوندو باعث مسدود شدن مسیر خروج ترشحات گوش می شوند.وجود سمعک در کانال گوش ممکن است باعث بروزواکنش های آلرژیک در پوست کانال گوش شود. هم چنین سمعک می تواند بر پوست کانال گوش فشار وازد کند. این عوامل ممکن است باعثبروزخارش در مجرای گوش باشد.

 

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری نسبتا شایع است که ممکن است پوست هر بخشی از بدن را درگیر کند. این بیماری می تواند کانال گوش را درگیر کند. این بیماری باعث ایجاد یک راش قرمز بر روی پوست می شود. خارش از علائم شایع این بیماری می باشد.

 

آلرژی

مواد آلرژن بسیاری وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد خارش در گوش شوند. گرده و گرد و غبار و ورود مواد شوینده به گوش از جمله آلرژن هایی است که ممکن است باعث ایجاد خارش در گوش شود. آسم و بیماری های آلرژی زا نیز می توانند در خارش گوش نقش داشته باشند.

 

رطوبت بیش از حد

همان گونه که در بالا گفتیم خشکی پوست مجرای گوش باعث ایجاد خارش گوش می شود، رطوبت بیش از حد مجرای گوشنیز می تواند باعث ایجاد خارش در گوش شود. در واقع قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت باعث ایجاد عفونت گوش می شود و عفونت می تواند باعث ایجاد خارش در گوش شود.

 

علائم خارش گوش

خارش گوش ممکن است دارای علائمی باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگزما یا زخم در گوش
احساس حرکت جانور در گوش

 

احساس گرفتگی و انسداد گوش
تورم ناگهانی صورت یا لب ها

 

مشکلات تنفسی
سردرد‌های مخچه ای

 

درد ناشی از عفونت گوش
وزوز گوش

 

درمان خارش گوش

خارش گوش به علت های مختلفی از جمله خشکی پوست و آلرژی ایجاد می شود. درمان خارش گوش در نتیجه درمان عامل ایجاد کننده خارش رخ می دهد.

به هیچ وجه چیزی را درون گوش فرو نبرید.
از مصرف خودسرانه دارو یا قطره انتی بیوتیک خودداری کنید.

 

برخی از درمان های خارش گوش تحت تجویز پزشک به شرح زیر می باشد:
پماد آنتی بیوتیک
روغن بچه برای نرم کردن پوست

 

پماد استروئید موضعی به جهت تسکین التهاب پوست. مانند کرم هیدروکورتیزون یک درصد یا کرم بتامتازون ۰٫۱ درصد
محلول رقیق شده از الکل، پراکسید هیدروژن و یا اسید استیک

 

محلول رقیق شده از الکل، اسید استیک، یا پراکسید هیدروژن
در بعضی موارد، همانند زمانی که خارش گوش همراه با تب و یا تخلیه شدن خون یا چرک از گوش می باشد، ممکن است پزشک شما، آنتی بیوتیکی برای از بین بردن عفونت نیز تجویز نماید.

 

پیش گیری از خارش گوش

رعایت نکات ساده بهداشتی می تواند از بروز خارش در گوش جلوگیری کند.

خودداری از تمیز کردن گوش خود با اشیاء مختلف از جمله توپ های پنبه، سواب پنبه، سنجاق سر یا کلیپ کاغذ

 

خشک نمودن آب اضافی در کانال گوش
عدم فرو بردن اشیاء در کانال گوش
کنترل کردن سطح جرم کانال گوش

 

درمان خانگی خارش گوش

داشتن خارش مداوم در گوش که با هیچ حرکتی هم نتوانید از آن خلاص شوید اثر بدی روی‌تان خواهد گذاشت؛ اجازه نمی‌دهد روی هیچ چیز دیگری تمرکز کنید، بیقرارتان می‌کند و حتی باعث می‌شود دلتان بخواهد گوشهای‌تان را از جا بکَنید!

 

به نظر نمی‌رسد خارش گوش، خطری داشته باشد اما آنهایی که از این مشکل رنج می‌برند تائید می‌کنند که واقعا عذاب آور است.

 

 

 درمان خارش گوش با عسل

خارش گوش طب سنتی

 

 

گوش داخلی انسان بسیار حساس است و حتی یک تغییر ناگهانی هم می‌تواند شروعی برای خارش گوش باشد. کانال گوش دارای فیبرهای نورولوژیکی حساسی است که مانند سایر قسمتها بدن، واکنش نشان می‌دهند. اینکه نمی‌توانیم خودمان حفره‌ی گوش‌مان را ببینیم و در آن کنکاش کنیم، یک موهبت ِ هدفمند است! چون دست کاری کردن این عضو حساس بدن و ناخودآگاه به آن آسیب زدن، خطرات جدی به دنبال دارد.

 

هرچند وزوز گوش، شایع‌ترین مشکل گزارش شده‌ی گوش است اما بیشتر افرادی که دچار وزوز گوش هستند به خارش گوش نیز مبتلا می‌شوند. خیلی وقتها افراد با استفاده از اشیاء تیز و غیراستریل برای تسکین خارش، مشکل را پیچیده‌تر می‌کنند. فرو کردن چنین چیزهایی داخل کانال حساس گوش می‌تواند پوست را خراش داده و پاره کند. در نتیجه باکترها و سایر ذرات خارجی و آلودگیها، آزادانه وارد شده و در قسمت‌های عمیق‌تر پوست گیر می‌افتند و عفونت‌های جدی را به دنبال دارند.

 

علتهای خارش گوش

شایع‌ترین علل خارش گوش

. واکنشهای آلرژیک

. عفونتهای گوش

. خشکی گوش ناشی از ترشح ناکافی موم گوش

 

. مدام تمیز کردن گوش که باعث می‌شود حفره‌ی گوش، موم طبیعی‌اش را از دست بدهد و در نتیجه پوسته‌های ناشی از خشکی پوست در آن جمع شوند.

. تجمع جرم گوش که باعث می‌شود در اثر پاک کردنهای مداوم و با فشار، جرم به سمت عقب رفته و وارد حفره شود.

. گیر افتادن آب در داخل گوش

 

. ایجاد حساسیت توسط هدفون یا سمعک

. درماتیت کانال گوش

. گزش حشرات

 

گاهی پسوریازیس، اگزما و یا آکنه در گوش داخلی نیز می‌توانند موجب خارش شوند.

علائم خارش گوش

 

خارش گوش علاوه بر احساس خارش در گوش می‌تواند علائم زیر را نیز داشته باشد:

. قرمزی از بیرون

. خروج ترشحات از گوش

. درد و حساسیت به لمس

 

. تب

. تورم

پیشگیری

 

گوش خودش را کاملا پاکسازی می‌کند، بنابراین شما نباید در تمیز کردن گوش زیاده روی کنید.

. از گوشواره‌هایی که از فلزاتی ساخته‌ شده‌اند که ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند استفاده نکنید.

. اگر اغلب شنا می‌کنید، برای خارج کردن آب وارد شده به گوش راهی پیدا کنید.

 

. اگر جرم گوش‌تان زیاد است حتما فقط طبق توصیه‌ی پزشک از قطره گوش استفاده کنید.

. موقع دوش گرفتن مراقب باشید تا آب وارد گوش‌تان نشود.

. از شامپوهایی استفاده کنید که مخصوص پوستهای حساس هستند.

 

. اگر از سمعک یا هدفون به طور مداوم استفاده می‌کنید، به طور مرتب آنها را تمیز کرده و به آرامی وارد گوش‌تان کنید.

. همیشه گوشی همراه و گوشی تلفن‌تان را تمیز نگه دارید، چون گوشی آلوده نیز می‌تواند باعث عفونت گوش شود.

 

. با انگشتهای آلوده گوش‌تان را لمس نکنید.

خارش گوشی که ناشی از عفونت یا بیماری خاصی نباشد به ندرت جای نگرانی دارد و طی چند روز برطرف خواهد شد. اما اگر با مشکلاتی چون خونریزی یا ترشح از گوش یا کاهش شنوایی مواجه شدید هر چه زودتر خود را به پزشک برسانید. همچنین اگر خارش گوش‌تان بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید تا علائم بررسی شوند. اگر علت خارش گوش‌تان به دلیل خشکی گوش، جرم گوش یا عفونت خفیف باشد می‌توانید با راهکارهای ساده‌ی خانگی آن را برطرف کنید.

 

۱٫ جاذبه زمین

اگر احساس می‌کنید حین شنا یا دوش گرفتن، آب وارد گوش‌تان شده و علت خارش گوش‌تان همین است، از جاذبه‌ی زمین کمک بگیرید.

سرتان را به سمت گوش مورد نظر موازی با زمین نگه دارید. انگشت تمیزتان را در گوش‌تان بگذارید. حالا سعی کنید با ایجاد مکش، آب را از گوش‌تان بیرون بکشید. سپس با یک تکه پنبه‌ی تمیز، گوش را تمیز کنید. همچنین می‌توانید دراز بکشید و حوله‌ای زیر گوش‌تان بگذارید.

 

۲٫ آب گرم

شستشوی گوش (فلاش کردن) با آب گرم نیز یکی از بهترین راهها برای خارج کردن جرم اضافی از گوش است که می‌تواند موجب خارش گوش شود. نیروی اندکی که آب وارد می‌کند می‌تواند جرم گوش را خارج کرده یا حداقل خارج کردن جرم را راحت‌تر کند. توجه داشته باشید که فقط از آب مقطر استفاده کنید.

 

سرنگی را از آب مقطر گرم پُر کنید، گردن خود را کمی به پهلو خم کنید تا گوش‌تان رو به بالا قرار بگیرد و گوش بیرونی را بکشید تا کانال گوش صاف شود. با سرنگ، مقدار کمی آب در کانال گوش بریزید. بگذارید یک دقیقه بماند و سپس با چرخاندن سر به سمت مخالف، تخلیه کنید. با یک پنبه‌ی تمیز، گوش‌تان را تمیز کنید. همین کار را برای گوش دیگر هم انجام دهید.

 

۳٫ مانور والسالوا

برای رفع گرفتگی گوش میانی، تکنیکی تعدیل فشار که به نام مانور والسالوا معروف است می‌تواند بسیار مفید باشد و احساس گرفتگی و درد گوش را کم کرده و خارش را تسکین دهد.

 

دهان را ببندید و با انگشت، سوراخهای بینی را بگیرید و سپس نفس عمیق بکشید و هوا را از دماغ بیرون دهید تا فشار هوا تنظیم شود. اگر این کار را درست انجام دهید باید صدای خفیف انفجار مانندی بشنوید که نشان می‌دهد گوش‌تان باز شده است.

 

توجه: هوا را خیلی با فشار از بینی خارج نکنید زیرا ممکن است به پرده‌ی گوش آسیب بزند. همچنین اگر بیماری قلبی دارید، مخصوصا آریتمی قلب، قبل از به کار بردن این روش با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

۴٫ روغن زیتون

یکی از معروف‌ترین راهکارهای خانگی برای تسکین خارش گوش، روغن زیتون است که کمک می‌کند جرم اضافی از گوش خارج شده و کانال گوش، نرم بماند. روغن زیتون می‌تواند موم گوش را نرم و روان کند و راحت‌تر از گوش خارجش کنید. همچنین روغن زیتون خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و احتمال عفونت را کم می‌کند.

 

دراز بکشید و گوش مورد نظر به سمت بالا باشد. قسمت بیرونی گوش را به آرامی از پشت بکشید. دو تا سه قطره روغم زیتون ولرم شده در دهانه‌ی گوش بریزید. پوست جلوی گوش را به آرامی ماساژ دهید تا روغن زیتون کارش را بهتر انجام دهد. ۵ تا ۱۰ دقیقه در همین حالت بمانید. بعد از اینکه نشستید، روغن اضافی را از گوش‌تان پاک کنید. اگر لازم بود برای گوش دیگر نیز همین کار را تکرار کنید.

 

۵٫ هیدروژن پروکسید

اگر علت خارش گوش‌تان، تجمع جرم گوش باشد می‌توانید از هیدروژن پروکسید کمک بگیرید. خیلی از قطره‌های گوش در بازار حاوی هیدروژن پروکسید هستند. آب و هیدروژن پروکسید ۳ درصد را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید. دراز بکشید و دو سه قطره از این محلول را با قطره چکان در گوش بریزید. مدتی در همین وضعیت بمانید و سپس سرتان را برگردانید تا محلول اضافی از گوش‌تان خارج شود. با یک تکه پنبه‌ی تمیز، جرم گوش‌تان را پاک کنید.

 

۶٫ سرکه سفید

سرکه سفید نیز عامل موثر دیگری برای تسکین خارش گوش است. سرکه کمک می‌کند جرم گوش نرم شود. مقدار مساوی سرکه سفید و الکل طبی را با هم مخلوط کنید. پنبه‌ای را به این محلول آغشته کرده، گوش مورد نظر را به سمت بالا قرار دهید و دو تا سه قطره از این محلول را در گوش بچلانید. ۵ دقیقه صبر کنید و سرتان را برگردانید تا جاذبه‌ی زمین، کارش را بکند و محلول همراه با جرم گوش، خارج شود.

 

۷٫ کمپرس گرم

اگر علت خارش گوش‌تان، جوش و آکنه است پس کمپرس گرم در خشک کردن جوش واقعا مفید خواهد بود. گرما کمک می‌کند التهاب کاهش پیدا کند و درد خارش برطرف شود. پارچه‌ی تمیزی را در آب گرم بگذارید و بچلانید. آن را ۵ دقیقه روی گوش قرار دهید. تا چند روز، روزی دو بار این کار را انجام دهید.

 

۸٫ سشوار

ممکن است دلیل خارش گوش‌تان، آب یا رطوبتی باشد که در گوش درونی‌تان گیر افتاده. در این مورد سشوار می‌تواند کمک‌تان کند. نرمه‌ی گوش‌تان را بکشید و سشوار را به فاصله‌ی ۳۰ سانتیمتر مقابل گوش‌تان بگیرید. سشوار روی باد گرم و شدت جریان را روی ضعیف تنظیم کنید. بگذارید گرما مستقیما وارد کانال گوش‌تان شود. تقریبا ۳۰ ثانیه سشوار را روشن بگذارید. اگر لازم بود دوباره تکرار کنید.

 

۹٫ گوش‌تان را خشک نگه دارید

علت خارش گوش‌تان چه عفونت باشد و چه جرم گوش باید تا جایی که ممکن است آن را خشک نگه دارید. هر رطوبتی در گوش می‌تواند منجر به عفونت شود. بعد از شنا یا دوش گرفتن، گوشها را کاملا خشک کنید. فقط گوش بیرونی را با حوله‌ای نرم و به آرامی خشک کنید. برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل گوش می‌توانید دو تکه پنبه را به وازلین آغشته کرده و داخل گوش‌تان بگذارید.

 

۱۰٫ رعایت نکات سلامتی

. از گوش پاک کُن برای تمیز کردن کانال گوش استفاده نکنید.

. بیرون گوش را با استفاده از پنبه‌ی تمیز، آب گرم و صابون ملایم به طور مرتب تمیز کنید تا آلودگیها و آلرژنها وارد کانال گوش نشوند.

. در محیط‌های پُرسروصدا از گوش گیر استفاده کنید.

 

 

علت خیس شدن داخل گوش

بهداشت گوش

 

درمان خارش گوش | علل و راه های درمان خانگی

 

 

منبع : برترین ها / samaksayeh.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا