خواص میوه ها و سبزیجات

خوراکی انرژی زا | مواد غذایی طبیعی انرژی زا

خوراکی انرژی زا : خوراکی های تقویت انرژی کدامند ؟ چه بخوریم همیشه انرژی داشته باشیم؟ در اینجا با مقاله ای درباره خواص میوه ها و سبزیجات ، خوراکی های مقوی انرژی زا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خوراکی های انرژی زا برای ورزشکاران

مواد غذایی انرژی دهنده ، خوراکی انرژی زا

 

 

۱۰ ماده غذایی برای تقویت انرژی

بسیاری از ما برای به دست آوردن انرژی در طول روز مواد غذایی مانند کافئین، شکر، و دیگر گزینه های ناسالم را انتخاب می کنیم، که اگرچه به طور کاذب و به سرعت سطح انرژی را افزایش می دهند اما به همان سرعت، منجر به تخلیه انرژی نیز می شوند.

 

در اینجا ۱۰ گزینه آسان و مفید غذایی برای تقویت انرژی در تمام طول روز پیشنهاد شده است:

 

غلات سبوس دار: کربوهیدرات ها در سوخت و ساز بدن نقش دارند ضمن این که گلوکز تولید شده از شکستن ترکیبات کربوهیدراتی، پس از ورود به جریان خون، در اختیار بافت ها و سلول های بدن قرار می گیرد. در این میان کربوهیدرات های پیچیده موجود در غلات سبوس دار و نان کامل، فرایند هضمشان طولانی تر است و سطح انرژی را پایدارتر نگه می دارند. کربوهیدرات های فراوری شده مانند نان سفید منجر به انفجار سریع انرژی و افت سریع آن می شوند.

 

ماست: اضافه کردن پروتئین به کربوهیدرات ضروری است و سطح انرژی را پایدارتر نگه می دارد. ماست یونانی در هر فنجان ماست سنتی حاوی ۵ گرم پروتئین است. ماست منبع عالی برای داشتن یک صبحانه مقوی است. البته دقت کنید چون برخی از انواع ماست حاوی قند اضافه شده هستند.

 

آجیل: آجیل منبع عالی پروتئین، فیبر و مواد مغذی و یک میان وعده مفید است. تنها باید در نظر داشته باشید که یک چهارم فنجان آجیل برای میان وعده کافی است چون کالری بسیار بالایی دارد.

 

مخلوط میوه ها: این ترکیب منبع خوبی از کربوهیدرات های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین آ و ث است که به پیشگیری از عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند. موسسه ملی تغذیه آمریکا توصیه به مصرف یک دوم فنجان از ترکیب میوه ها در روز برای بزرگسالان می کند. مصرف انواع توت ها با ماست و یا ترکیب سیب و موز برای میان وعده هم هضم راحت تری دارد و هم انرژی را در سطح بالاتر نگه می دارد.

 

ماهی: توصیه متخصصان تغذیه، مصرف دو وعده ماهی در هفته است. ماهی منبع عالی از پروتئین بدون چربی و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ به شمار می رود. غذاهای دریایی از جمله ماهی همچنین غنی از مواد معدنی مانند آهن هستند که یک جزء هموگلوبین محسوب می شود و در حمل انرژی به سراسر بدن موثر است.

 

لوبیا: این دانه های مفید، سرشاز از پروتئین کم چرب هستند و بهترین گزینه برای گیاه خواران از نظر دریافت پروتئین محسوب می شوند. لوبیا همچنین غنی از منیزیوم، کلسیم، پتاسیم، و ویتامین های گروه ب است که برای متابولیسم سالم مفید هستند.

 

سبزیجات تیره رنگ: در کنار میوه ها، سبزیجات نیز سرشار از مواد مغذی هستند؛ به ویژه سبزیجات تیره رنگ مانند اسفناج، چغندر و دیگر گزینه های برگ دار، میزان نیاز به ویتامین ث، ویتامین آ، کلسیم، آهن، فیبر و پروتئین را در روز تامین می کنند. در واقع یک وعده اسفناج ۲۰۰ درصد از میزان نیاز روزانه شما به ویتامین آ را تامین می کند.

 

شکلات تیره: تخمین زده شده که آمریکایی ها به طور متوسط در حدود ۳٫۶ اونس شکلات در هفته مصرف می کنند. شکلات تیره و کمتر پردازش شده، غنی از آنتی اکسیدانی به نام فلاوانول است که نشان داده شده به حفظ سلامت قلب کمک می کند. قلب سالم به معنای وجود اکسیژن بیشتر در بدن و سطح انرژی بالاتر است.

 

ذرت: این منبع نیز کم چرب و سرشار فیبر است و یک میان وعده عالی برای حفظ سطح انرژی محسوب می شود.

 

آب: راحت ترین گزینه برای حفظ ذخیره انرژی است. چون حتی کم آبی خفیف در بدن منجر به افت انرژی می شود. شما باید روزانه حداقل ۸ اونس مایعات بدون افزودنی های شیرین کننده دریافت کنید. نوشیدنی های کافئین دار، مانند قهوه، چای یا نوشابه، نمی توانند کم آبی بدن را در طول روز جبران کنند.

 

نکته: ورزش!

با وجود انتخاب گزینه های غذایی مفید برای نگه داشتن سطح انرژی، ورزش یک راه مفید برای تقویت انرژی شما است. بنا به اعلام انجمن قلب آمریکا، تنها ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز، منجر به ایجاد قدرت و استقامت قلبی عروقی می شود و اکسیژن و مواد مغذی مفید را به سلول های بدن می رساند ضمن این که تضمین کننده بهبود سطح خلق و خو است.

 

 

مواد غذایی انرژی زا برای ورزشکاران

صبحانه انرژی زا

 

 

هشت ماده غذایی که به شما انرژی میبخشد

آیا تا به حال شده است که قبل از یک جلسه اداری در بعد از ظهر، یک بسته شکلات بخورید تا برای ادامه کار انرژی داشته باشید؟ همیشه کم خوابی علت خستگی نیست. گاه تغذیه نامناسب علت اصلی این خستگی هاست.

 

نوع و میزان غذایی که مصرف می کنید نقش قابل توجهی در سطح انرژی شما در طول روز دارد. آیا می دانستید غذاهای چرب و پرکالری شما را بیشتر خسته می کنند، زیرا برای هضم به انرژی بیشتری نیاز دارند. برای داشتن هوشیاری کامل در طول روز، سعی کنید غذاهای مناسبی برای خوردن انتخاب کنید. در این مقاله،۸ ماده غذایی بسیار مفید را برای افزایش انرژی به شما معرفی خواهیم کرد.

 

امان از زمانی که انرژی کم می آوریم و دل و دماغی برای ادامه زندگی نمی ماند. برای همه ما پیش می آید که در مقاطعی از زندگی دچار این احساس شویم. احساس ضعف می کنیم. بی انگیزه هستیم. انرژی انجام کاری را نداریم. بنابراین اولین چیزی که به فکرمان می رسد این است که افسرده شده ایم. این وسط خیلی ها زود دست به کار می شوند و وارد اولین داروخانه می شوند. چند قرص اعصاب و آرامبخش و ضداسترس می خرند به امید اینکه خود را از دنیا و غم هایش دور کنند. برخی دیگر نیز تا می توانند می خوابند به گمان اینکه خسته هستند و باید استراحت کنند.

 

بعضی دیگر نیز خود را به قهوه خوردن می بندند تا شاید خواب و کرختی از سرشان بپرد و بتوانند به کارشان ادامه دهند. اما هیچ یک از این راه حل ها چاره ساز نیست. مشکل شما این است که انرژی کم آورده اید و کمی ضعیف شده اید. در نتیجه نیاز دارید تغییر کوچکی در برنامه غذایی تان بدهید و کمی مواد غذایی حال خوب کن میل کنید. با ما باشید تا با این مواد غذایی انرژی بخش بیشتر آشنا شوید.

 

هشت ماده غذایی انرژی زا :

فلفل دلمه ای قرمز منبع خوب ویتامین ها

وقت آن رسیده که چند عدد فلفل دلمه ای بخرید و به منزل بیاورید. این فلفل گرد و قلمبه قرمز رنگ جزو منابع خوب ویتامین C محسوب می شود.

 

هر ۱۰۰ گرم فلفل دلمه ای حدود ۱۶۲ میلی گرم ویتامین C به بدن می رساند. این سبزی پرخاصیت انرژی زا است و باعث می شود در طول روز با نشاط باشید. توصیه می کنیم فلفل دلمه ای را به با دقت شسته و خرد کنید و به صورت خام در سالاد یا کنار غذا میل کنید. اگر در هضم پوست آن دچار مشکل هستید آن را به مدت چند دقیقه داخل فر قرار دهید تا نرم شود. سپس می توانید پوست آن را به راحتی بکنید. توصیه می کنیم روی میز کارتان همیشه فلفل دلمه ای داشته باشید و از آن به عنوان میان وعده استفاده کنید. خواهید دید خیلی زود حالتان خوب خواهد شد.

 

انگور سیاه، کوچک اما موثر

اگر در مناطقی زندگی می کنید که به انگور فرنگی دسترسی دارید حتماً از آن میل کنید. انگور سیاه یک میوه فوق العاده برای کسب انرژی و نشاط محسوب می شود. هر ۱۰۰ گرم از این حبه های سیاه رنگ و آبدار حاوی حدود ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C هستند. یادتان باشد که انگور سیاه همچنین منبع آنتی اکسیدان ها است که از پیری زودهنگام سلول ها جلوگیری کرده و به احیای سلولی کمک زیادی می کند. در نتیجه بفرمایید انگور سیاه!

 

جعفری:حال خوب، پوست خوب

جعفری یکی از در دسترس ترین سبزی های موجود است. هر زمانی که توانستید، از این سبزی معطر خوشمزه میل کنید. جعفری منبع خوب ویتامین C محسوب می شود. هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ۱۹۰ میلی گرم ویتامین C به بدن می رساند. بهترین روش افزایش جعفری مصرف سالاد تبوله یا همان سالاد جعفری است.

 

سالاد تبوله

توصیه می کنیم کمی بلغور، لیموترش و گوجه فرنگی خرد شده نیز به سالاد لبنانی تان اضافه کنید تا حالتان بهتر و بهتر شود. یادتان باشد که مصرف جعفری خام بیشتری ویتامین را به بدن می رساند. حال آنکه جعفری پخته شده در آش، سوپ یا خورش ۵۰ درصد ویتامین های خود را از دست می دهد.

 

عسل بخورید جان بگیرید

عسل حاوی آنزیم هایی است که از غدد بزاق زنبورها حاصل می شود. این ماده غذایی خاصیت آنتی باکتریال بالایی دارد و شما را از شر خستگی ناشی از ناخوشی های روزمره خلاص می کند. یادتان باشد که عسل سرشار از ویتامین های گروه ب مانند B6،B3 و B9 است که برای سرحال شدن و تقسیم سلولی فوق العاده اند. از طرف دیگر عسل باعث احیای سلول های بدن می شود به این ترتیب نیز نقش موثری در رفع خستگی دارد. توصیه می کنیم از هر نوع عسل طبیعی استفاده کنید. ژله رویال یا شاه انگبین توصیه برتری است.

 

کیوی:بیشترین انرژی در یک میوه

تمام اعضای خانواده مرکبات خستگی را در هم می پیچند و انرژی می دهند. لیموترش یک ماده غذایی فوق العاده برای کسب انرژی و بانشاطی است

کیوی نیز جزو منابع خوب ویتامین C است. هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۹۳ میلی گرم ویتامین C دارد. اگر در طول روز به یکباره انرژی کم می آورید و احساس خستگی می کنید به سراغ کیوی بروید. یادتان باشد که اگر از کیوی اسموتی تهیه کنید ویتامین آن از بین نمی رود. بنابراین اگر طرفدار آب میوه و نوشیدنی هستید حتماً به اسموتی کیوی نیز فکر کنید.

 

شکلات سیاه:زنده باد کاکائو

کاکائوی موجود در شکلات سیاه سرشار از منیزیم است که در واکنش های فیزیولوژیکی بدن و روح و روانمان تأثیر دارد. علاوه بر این کاکائو حاوی پولیفنول است. این آنتی اکسیدان در مقابله با خستگی نقش موثری دارد. توصیه می کنیم که روزانه ۱۰ گرم شکلات سیاه میل کنید تا حالتان خوب شود.

 

لیموترش:ترش شیرین کار

تمام اعضای خانواده مرکبات خستگی را در هم می پیچند و انرژی می دهند. لیموترش یک ماده غذایی فوق العاده برای کسب انرژی و بانشاطی است. البته حالت اسیدی و ترش آن برای همه دلپذیر نیست. اگر شما هم این مشکل را دارید آن را با پرتقال و گریپ فروت مخلوط کنید. حتی می توانید به ترکیب آب لیموترش و عسل نیز اعتماد کنید. این شربت طبیعی فقط برای روزهای سرماخوردگی نیست. لیموترش همچنین باعث کاهش شاخص گلیسمی غذایتان می شود. توصیه می کنیم غذاهایتان را با لیموترش میل کنید.

 

میوه گواوا:میوه گرمسیری و حال خوب کن

این میوه مخصوص مناطق گرمسیری است. در ایران به ویژه در سیستان و بلوچستان وجود دارد و به آن سیب و زیتون محلی نیز گفته می شود. این میوه انرژی زا در هر ۱۰۰ گرم، ۶۵ میلی گرم ویتامین C دارد و برای سالاد میوه فوق العاده است. یادتان باشد که به طور کلی تهیه سالاد میوه به خودی خود حال خوب کن است و مصرف آن نیز حالتان را بهتر و بهتر می کند. پس دست به کار شوید و یک سالاد میوه خوب برای خودتان آماده کنید و خودتان را از این حال خراب نجات دهید.

 

حرف آخر

حرف آخر اینکه داشتن حال خوب به خیلی چیزهای دیگر نیز مربوط می شود. داشتن سلامتی، دوستان خوب، پول و خیلی چیزهای دیگر. اما یادتان باشد برای اینکه حالتان خوب باشد علاوه بر تغذیه سالم نیاز به ورزش نیز دارید. توصیه می کنیم هر روز ورزش کنید. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، دوی نرم و غیره سلامتی تان را ارتقا داده و کمک زیادی به بهبود روحیه تان می کند.

 

خوراکی های افزایش انرژی

افزایش انرژی

 

خوراکی انرژی زا | مواد غذایی طبیعی انرژی زا

 

 

منبع:salamatnews.com / نمناک / تبیان / بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا