بهداشت و سلامت

علائم سرماخوردگی نوزادان | علل و راه های درمانی موثر

علائم سرماخوردگی نوزادان : نشانه های سرماخوردگی در نوزادان چیست ؟ سرماخوردگی در نوزاد را چگونه درمان کنیم؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، درمان سرماخوردگی در نوزادان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

شربت سرماخوردگی نوزادان

سرماخوردگی نوزاد چهل روزه ، علائم سرماخوردگی نوزادان

 

 

علائم سرماخوردگی نوزاد و درمان آن

نوزادان در فصل پاییز و زمستان به دلیل متغییر بودن هوا و سرد شدن هوا در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند و به طور کلی سرماخوردگی نوزادان را می توان به عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، بینی و گلو نوزاد تقسیم کرد.

 

نشانه های سرماخوردگی در نوزادان

بدن نوزادان به این علت که سیستم ایمنی آن به طور کامل رشد نکرده است توانایی لازم در برابر ویروسهای شایع را ندارد بنابراین بیشتر در معرض خطر بیماریها قرار می گیرد. نوزادان بیشتر در فصلهای زمستان و پاییز دچار سرماخوردگی می شوند. دلیل آن خشک شدن پوسته بینی در اثر هوای سرد و گرم داخل است که ورود ویروسها را به بدن آسان تر می کند. گرفتگی بینی و آبریزش بینی اولین نشانه های سرماخوردگی در نوزادان است.

نوزادان به ویژه آنهایی که با بچه های بزرگتری که معمولاً دست های خود را نمی شویند در تماس هستند بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می گیرند. علاوه بر این آنها عادت دارند تا دستهای خود را به هر چیزی که در اطراف آنها وجود دارد بمالند و آنها را در دهان خود قرار دهند. در حقیقت احتمال دارد نوزاد در اولین سال زندگی خود، بیشتر از ۷ دفعه دچار سرماخوردگی شود.

اولین نشانه سرماخوردگی در نوزادان شامل موارد زیر است:

– گرفتگی و آبریزش بینی
– ترشحات دماغی که در ابتدا بی رنگ بوده و سپس غلیظ‌‌‌‌ شده و به رنگ زرد یا سبز تغییر می‌کنند
دیگر علائم و نشانه‌های سرماخوردگی در نوزادان عبارتند از:

– تب
– عطسه
– سرفه

– بی اشتهایی
– عصبی شدن نوزاد
– مشکل خواب در نوزادان
– مشکل در شیر خوردن یا نگه داشتن شیشه شیر به علت گرفتگی بینی

 

تشخیص سرماخوردگی از آنفولانزا

دانستن تفاوت های سرماخوردگی و آنفولانزا از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
سرماخوردگی با گرفتگی بینی، ترشحات بینی (این ترشحات ممکن است در روزهای اول تمیز و شفاف باشد اما به مرور غلیظ تر شده و رنگ آنها به زرد، سبز و تغییر رنگ پیدا می کند) تب پایین (در حدود ۳۸ سانتی گراد)، عطسه، سرفه، گلودرد، کاهش اشتها، بد خوابی، بی قراری و ابراز ناراحتی همراه باشد. این در حالی است که آنفولانزا با علائمی مشابه آنها اما شدیدتر مانند بدن درد، تب شدید، اسهال و استفراغ ظاهر می شود.

 

چه زمانی باید نوزاد را نزد پزشک ببرم؟

اگر نوزادتان کمتر از سه ماه سن دارد، با مشاهده اولین نشانه‌ی سرماخوردگی او را نزد پزشک ببرید.
برای نوزادان بیشتر از سه ماه، در صورت تمایل او را نزد پزشک ببرید تا اطمینان حاصل کنید که بیماری او یک سرماخوردگی معمولی است.
در صورت مشاهده‌ی موارد زیر نیز نوزاد را نزد پزشک ببرید:

 

– سرماخوردگی او پس از پنج روز بهبود نیابد.
– در مورد نوزادان کمتر از سه ماه اگر دمای بدنشان بالای ۳۸ درجه سانتیگراد و در نوزادان بیشتر از سه ماه، اگر دمای بدنشان بالای ۳۹ درجه سانتیگراد برسد.
– نوزاد مشکل تنفس داشته باشد.

 

– سرفه‌هایش تمام نشود.
– گوش‌هایش را بمالد و به نظر ب‌رسد که گوش‌هایش می‌خارند. این علامت از نشانه‌های عفونت گوش است.
– هنگام سرفه کردن یا آبریزش بینی، خلط‌های سبز، زرد، یا قهوه‌ای داشته باشد.

 

عوارض
عفونت حاد گوش: عفونت حاد گوش یکی از رایج‌ترین عوارض سرماخوردگی‌های معمولی است. عفونت گوش زمانی ایجاد می‌شود که باکتری یا ویروس وارد فضای پشت پرده گوش شود.

 

خس خس سینه نوزاد: حتی اگر نوزاد آسم نداشته باشد، سرماخوردگی ممکن است باعث خس خس سینه نوزاد شود. اگر نوزاد آسم داشته باشد، سرماخوردگی علائم آسم را تشدید می‌کند (آسم را بدتر می‌کند).

 

سینوزیت: اگر سرماخوردگی معمولی درمان نشود، باعث عفونت سینوس‌ها می‌شود.
عفونت‌های دیگر: عفونت‌های دیگری که در اثر سرماخوردگی به وجود می‌آیند شامل پنومونی، برونشیت، و خروسک است. این عفونت‌ها باید توسط پزشک معاینه و ارزیابی شوند.

 

درمان سرماخوردگی در نوزاد

درمان سرماخوردگی های شایع در نوزادان ، انجام دادن کارهایی است که با کمک آنها بتوان به نوزاد کمک کرد تا این دوران را راحت تر سپری کند.
– تلاش کنید تا آب بدن نوزاد را به اندازه کافی نگه دارید. تا جایی که امکان دارد به نوزاد مایعات دهید برای نوزادانی که زیر ۴ ماه هستند، بهترین نوشیدنی شیر مادر و یا شیر خشک است. نوزادانی که در سن ۴ ماهگی بسر می برند علاوه بر شیر می توانند مقداری آب هم بنوشند و نوزادانی که در ۶ ماهگی هستند می توانند نوشیدن آبمیوه را با مخلوط کمی از آب شروع کنند.

 

– سعی کنید تا هوای داخل منزل را مرطوب نگه دارید. برای این کار می توانید از یک دستگاه بخور استفاده کنید.
– تلاش کنید تا جائیکه می توانید نوزاد را بخوابانید تا استراحت کند. سر نوزاد را به هنگام خوابیدن کمی بالاتر از سطح بدنش نگه دارید. این کار به تخلیه ترشحات بینی و تنفس او کمک می کند.

 

– بینی نوزاد را با قطره های مخصوص (سالین) چرب کنید. و ترشحات آن را با سرنگ های پلاستیکی خارج کنید. انجام این کار چند دقیقه قبل از شیر خوردن، کمک بزرگی به نوزاد در هنگام شیر خوردن می کند.

 

بلافاصله پس از مشاهده کردن اولین علائم سرماخوردگی در نوزادان بسیار کوچک، به دکتر متخصص مراجعه کنید. نوزادان تازه متولد شده بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریهایی مثل ذات الریه هستند.

 

برای نوزادان زیر ۶ ماه نباید از داروهای سرماخوردگی و سرفه بدون نسخه پزشک به علت خطر اثرات احتمالی استفاده شود.
سرماخوردگی معمولی هیچ درمانی ندارد. آنتی بیوتیک نیز برای درمان سرماخوردگی موثر نیست. از داروهایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند نیز نباید برای نوزادان استفاده کرد. داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی برای نوزادان و کودکان مناسب نیستند.

 

 

سرماخوردگی نوزاد 15 روزه

سرماخوردگی نوزاد ده روزه

 

داروهای کاهش تب

داروهای تسکین دهنده‌ی درد، مانند استامینوفن (تایلنول و دیگر داروها) ممکن است تب را پائین آورند. اما این داروها، ویروس سرماخوردگی را از بین نمی‌برند. اگر نوزاد کمی تب با درجه پائین داشته باشد در واقع به بدن کمک می‌کند تا با ویروس بجنگد. به کودکان کمتر از سه ماه، استامینوفن ندهید و در هنگام دادن استامینوفن به کودکان بیشتر از سه ماه نیز مراقب باشید زیرا راهنمای مقدار مصرف دارو ممکن است شما را گیج کند.

 

اگر درمورد مقدار صحیح مصرف دارو سوال داشتید با پزشک تماس بگیرید. ایبوپروفن (موترین نوزادان، ادویل و دیگر داروها) نیز خوب هستند اما باید فقط برای نوزادان شش ماهه و بیشتر مصرف شوند. اگر نوزادتان همیشه دچار بی آبی و حالت تهوع و استفراغ است از این داروها به او ندهید. کودکان و نوجوانانی که بیماری آنفلوانزا یا آبله مرغان داشته و اخیرا بهبودی یافته‌اند هرگز نباید آسپرین مصرف کنند زیرا آسپرین باعث ایجاد سندرم ری در چنین افرادی می‌شود که بیماری نادر اما کشنده است.

 

داروهای سرماخوردگی و سرفه

داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی که بدون نسخه به فروش می‌رسند نمی‌توانند علت سرماخوردگی را برطرف کنند و بیماری را زودتر بهبود بخشند و برای نوزاد خطرناک هستند.

 

درمان خانگی

از محلول نمک و عمل مکش استفاده کنید. سر نوزاد را به سمت عقب بگیرید و قطره نمک (آب نمک) را در سوراخ‌های بینی‌ نوزاد بریزید تا خلط‌ها را نرم و شل کند. سپس چند دقیه بعد به وسیله یک مکنده‌ی بینی یا سرنگ لاستیکی محلول و خلط‌ها را به بیرون بکشید.

 

هوا را مرطوب کنید. از یک دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای اتاق نوزاد استفاده کنید. یا نوزاد را با خود به حمام ببرید، آب گرم را باز کنید، در را ببندید و ۱۵ دقیقه در بخار حمام بمانید. یک حمام گرم نیز برای نوزاد مفید است.

 

به نوزاد مایعات زیاد بدهید. ممصرف مایعات برای جلوگیری از کم آبی ضروری است. مایعات اضافی نیاز نیست. اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، دفعات شیر دادن به نوزاد را افزایش دهید. شیر مادر از نوزاد در برابر میکروب سرماخوردگی محافظت می‌کند.

 

پیشگیری
نوزاد را از افراد بیمار دور نگهدارید. اگه نوزاد تازه متولد شده دارید، اجازه ندهاید افراد بیمار او را ملاقات کنند. در صورت امکان، از حمل و نقل عمومی و حضور در تجمعات عمومی با نوزاد تازه متولد شده اجتناب کنید.

 

قبل از غذا دادن یا لمس کردن نوزاد، دست‌های خود را بشوئید. اگر آب و صابون در دسترس نبود، از ژل‌ها یا پاک کننده‌های دست که دارای الکل هستند، استفاده کنید.
مرتب اسباب بازی‌ها و پستانک‌های نوزاد را تمیز کنید.
به تمام افراد خانه یاد بدهید که در دستمال کاغذی عطسه و سرفه کنند و سپس دستمال را دور بیندازند. اگر دسترسی به دستمال کاغذی ندارید، در داخل آرنجتان عطسه یا سرفه کنید.

 

سرماخوردگی نوزادان زیر سه ماه، درمان

برای درمان سرماخوردگی نوزادان زیر ۳ ماه، نمی‌توانید از دارو‌های مسکن و ضد سرفه موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید. درمان‌های خانگی مانند ادامه شیردهی، استفاده از دستگاه بخور و پاک کردن بینی نوزاد به درمان سرماخوردگی نوزاد کمک می‌کند.

 

اگر شما مبتلا به سرماخوردگی شوید، درمان‌های خانگی زیادی برای کاهش علائم و ایجاد احساس بهتر برایتان وجود دارد. سوپ مرغ، چای داغ و استفاده از دارو‌های سرماخوردگی بخشی از این درمان‌ها هستند. اما برای درمان سرماخوردگی نوزادان زیر ۳ ماه، چون دارو‌ها و سوپ مرغ جزءگزینه‌ها نیستند، شرایط دشوارتر می‌شود. اگر چه درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما می‌توانید اقداماتی برای بهبود شرایط نوزادتان انجام دهید و خطر ابتلا به عفونت شدید را کاهش دهید. اگر فرزند شما نارس است و یا دارای شرایط خاص پزشکی است، با اولین نشانه سرماخوردگی با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرید تا اطمینان حاصل شود علائم او به یک عفونت جدی‌تر مربوط نیست.

 

تشخیص سرماخوردگی در نوزادان زیر ۳ ماه

نوزاد شما در اثر ابتلا به سرماخوردگی، آبریزش بینی زرد یا سبز رنگ پیدا می‌کند. مخاط بینی در ابتدا رقیق و روشن است و با گذشت زمان غلیظ و تیره می‌شود. تب از بیش از ۳۸ درجه سانتی گراد نیز نشانه سرماخوردگی است. علائم دیگر مانند عطسه و سرفه نیز نشان از سرماخوردگی نوزاد دارد. اگر نوزاد شما به نظر مضطرب، بی اشتها و یا بی خواب می‌آید، ممکن است مبتلا به سرماخوردگی شده باشد.

 

زمان مراجعه به پزشک

برای نوزادان زیر ۳ ماه، اگر تعداد پوشک‌های خیسشان در روز کاهش یافت، اطراف چشم قرمز شد یا مخاط زردرنگ در اطراف چشم ایجاد شد بایستی به پزشک مراجعه کنید. اگر سرفه یا آبریزش بینی نوزاد بیش از یک هفته ادامه داشت، یا دمای بدن کودک بیش از ۳۸ درجه سانتی گراد بود، زمان مراجعه به پزشک کودکان است. ایجاد تغییرات در اشتها و یا خلق و خو، مشکلات گوش و یا هر گونه تغییر در رنگ پوست نوزاد را نیز به سرعت به پزشک گزارش دهید.

 

درمان سرماخوردگی نوزادان زیر ۳ ماه

با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید به درمان سرماخوردگی نوزادان زیر ۳ ماه کمک کنید.

 

۱. ادامه شیردهی
سیستم ایمنی بدن نوزادان نابالغ است و آن‌ها مانند کودکان بزرگتر قادر به مبارزه با بیماری‌ها نیستند. اگر نوزاد شما از شیر مادر تغذیه می‌کند، شیردهی را ادامه دهید تا سیستم ایمنی نوزاد تقویت شود. شیر مادر، عوامل ایمنی را از مادر به نوزاد انتقال می‌دهد تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد و در طول بیماری نیز حفاظت بیشتری فراهم کند. در واقع، هنگامی که مادر یا نوزاد بیمار می‌شوند، گلبول‌های سفید خون در شیر مادر افزایش می‌یابند. هم چنین تغذیه با شیر مادر باعث می‌شود که سرماخوردگی نوزاد سریع‌تر بهبود یابد و خطر ابتلا به عوارضی مانند عفونت گوش یا ذات الریه را کاهش می‌دهد.

 

۲. حفظ آب بدن نوزاد

تغذیه منظم نوزاد، فارغ از اینکه شیر مادر یا شیر خشک می‌خورد، برای جلوگیری از کم آبی بدن او لازم است. بیشتر نوزادان کمتر از ۳ ماهه هر ۲ تا ۳ ساعت شیر می‌خورند. به نشانه‌های گرسنگی نوزاد توجه کنید، خصوصا اگر تب دارد، به طور مرتب او را تغذیه کنید. مایعات دیگر مانند آب و الکترولیت‌ها را به نوزاد ندهید، زیرا شیرخواران فقط به شیرخشک یا شیر مادر نیاز دارند تا نیاز جسمی روزانه خود را تامین کنند. اگر نگران هستید که نوزادتان مایعات کافی دریافت نمی‌کند، با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرید.

 

۳. پاک کردن بینی نوزاد

در چند ماه اول زندگی، نوزادان تنها از راه بینی نفس می‌کشند. به همین دلیل گرفتگی بینی در نوزادان بسیار ناراحت کننده است. از آنجا که نوزاد شما نمی‌تواند بینی خود را بالا بکشد، می‌توانید با پاک کردن مخاط بینی، از ناراحتی او کم کنید. به ویژه پیش از تغذیه برای افزایش توانایی او برای خوردن شیر این کار را انجام دهید. استفاده از پوآر بینی راهی ساده و آسان برای پاک کردن بینی نوزاد است و تنفس او را آسان‌تر می‌کند. اگر مخاط بینی غلیظ یا خشک شده است، ابتدا ۱ تا ۲ قطره بینی سالین (نمکین) در هر سوراخ بینی بریزید و سپس با استفاده از پوآر، بینی را تمیز کنید.

 

۴. مرطوب کردن هوای تنفسی نوزاد

خشکی هوا منجر به خشک شدن بینی و مخاط آن می‌شود. استفاده از دستگاه بخور سرد در اتاق خواب نوزاد باعث افزایش رطوبت هوا می‌شود و تنفس نوزاد را آسان‌تر می‌کند. دستگاه بخور را هر روز تمیز و خشک کنید تا باکتری‌ها وارد هوای اتاق نشوند. استفاده از بخور گرم، به علت نگرانی در مورد سوختگی با آب داغ، برای نوزادان توصیه نمی‌شود.

 

نگرانی از بروز RSV در نوزادان زیر ۳ ماه

گاهی علائم سرماخوردگی نوزادان ناشی از ویروس سین‌سیشیال تنفسی (Respiratory Syncytial Virus) است. RSV یا ویروس پیوسته‌یاخته‌ای تنفسی، رایج‌ترین علت بیماری دستگاه تنفسی تحتانی در نوزادان و کودکان است.

 

بیشتر کودکان مبتلا به RSV بدون عارضه جدی بهبود می‌یابند. با این حال، در نوزادان نارس و زیر یک سال بیماری بر سیستم ایمنی بدن، قلب و ریه تأثیر می‌گذارد و ممکن است موجب بروز عفونت شدید ریه در آن‌ها شود.

 

هشدار‌ها
اگر نوزاد شما دارای نشانه‌های سرماخوردگی به همراه تب، رنگ پریدگی پوست، خس خس سینه، کم اشتهایی و یا کاهش فعالیت است با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرید.
اگر تنفس نوزاد دشوار است، سریعا نزد پزشک یا به بیمارستان بروید.

 

دارو‌های سرماخوردگی و سرفه نوزاد نباید برای کودکان زیر ۴ سال استفاده شود، زیرا ممکن است باعث آسیب جدی به بدن آن‌ها شود.
دارو‌های ضد تب و مسکن نیز تنها با تجویز پزشک بایستی به نوزاد داده شود.

 

 

درمان سرماخوردگی نوزادان در طب سنتی

سرماخوردگی در نوزاد شش ماهه

 

علائم سرماخوردگی نوزادان | علل و راه های درمانی موثر

 

منبع : ستاره / نی نی بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا