خواص میوه ها و سبزیجات

خواص روغن آفتابگردان | خواص درمانی و شگفت انگیز آفتابگردان

خواص روغن آفتابگردان : فواید درمانی آفتابگردان و روغن آفتابگردان برای سلامتی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خواص میوه ها و سبزیجات ، فواید روغن گل آفتابگردان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص روغن آفتابگردان برای پوست

روغن آفتابگردان طبیعی ، خواص روغن آفتابگردان

 

 

خواص روغن آفتابگردان طبیعی

روغن آفتابگردان طبیعی یکی از سالمترین روغن های نباتی بوده، از نظر کاربرد و خواص برای مصارف متعدد مناسب است. این روغن از دانه‌های گل آفتابگردان روغنی توسط فشار مکانیکی (پرس کردن) یا توسط حلال و یا ترکیبی از دو روش به‌دست می‌آید. روغن آفتابگردان از نظر ترکیبات چرب شبیه خواص روغن زیتون و یکی از تامین کننده های ویتامین ای بدن است.

 

بر همین اساس بسیاری از متخصصان قلب و عروق آن را بهترین روغن برای پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی می دانند. همچنین روغن آفتابگردان دارای خاصیت ضد التهابی بوده، بتاکارتن و موم موجود در این روغن با ایجاد یک لایه روی پوست‌ از سلول‌های پوست محافظت می‌کند، به طوریکه با اطمینان میتوان گفت، روغن آفتابگردان طبیعی، راهی سالم برای التیام پوست و حفظ سلامت آن می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با خواص روغن آفتابگردان طبیعی و فواید درمانی آن با ستاره همراه شوید.

 

همچنین برای آشنایی با خواص بی‌نظیر تخمه آفتابگردان برای سلامتی و ارزش غذایی این دانه گیاهی پرخاصیت پیشنهاد میشود به لینک زیر رجوع نمایید.

 

مشخصات روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان رنگ زرد روشن و شفاف و طعم مطلوبی دارد و روغنی مناسب برای پخت و پز غذا و استفاده در سس‌های سالاد است. همچنین از این روغن در صنعت برای تهیه صابون‌ها و مواد شوینده استفاده گسترده‌ای می‌شود. لازم به ذکر است مقدار اسید چرب اشباع در روغن آفتابگردان کم بوده و نقطه دود آن بالا (۲۴۶ درجه سانتیگراد) می باشد، لذا میتوان از این روغن در سرخ کردن مواد غذایی که جذب روغن بالایی دارند، استفاده نمود.

 

خواص روغن آفتابگردان

برخی از مهمترین خواص درمانی روغن آفتابگردان به شرح زیر میباشد:

کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه کاهش ریسک حملات قلبی به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع از مهمترین خواص روغن آفتابگردان است.

از فواید مصرف روغن آفتابگردان برای زنان، کاهش شدت دفعات گُر گرفتگی در زنان یائسه است.

مصرف متعادل روغن آفتابگردان برای بیمارن مبتلا به دیابت مناسب بوده در تنظیم سطح قند خون موثر است.

 

روغن آفتابگردان حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌ها به ویره ویتامین ای است که برای سلامت پوست بسیار مفید میباشد. استفاده از این روغن، پوست را در برابر آسیبهای ناشی از اشعه خورشید محافظت نموده، به طور کلی استعمال آن باعث نرمی و لطافت پوست میگردد. این روغن نسبت به سایر روغن‌ها به راحتی جذب پوست می‌شود و در نتیجه پوست را عمیقاً مرطوب نگه می‌دارد و روی پوست لایه‌های چربی به جا نمی‌گذارد که باعث مسدود شدن منافذ پوست شود. همچنین خاصیت ضدالتهابی آن باعث می‌شود تا التهابات یا سوزش پوست به هر دلیل داخلی یا خارجی برطرف شود.

 

روغن آفتابگردان دارای خاصیت تب بر و آارامبخش است و از این رو مصرف آن در پخت غذاها برای درمان سرماخوردگی مفید میباشد.
استفاده از روغن آفتابگردان از تصلب شرائین پیشگیری میکند.

 

از دیگر خواص روغن افتابگردان در طب سنتی کمک به درمان بیماری یرقان میباشد.
بهبود سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان از دیگر کاربردهای درمانی و خواص روغن افتابگردان است. در حقیقت اسیدهای چرب اشباع موجود در این روغن، همانند خواص روغن ذرت باعث شده تا از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت نماید.

 

ترکیبات شیمیایی و ارزش غذایی روغن آفتابگردان

روغن استخراج شده از دانه‌های آفتابگردان یکی از غنی ترین روغن‌های گیاهی محسوب می شود که بخش عمده‌ای از آن را تری‌گلیسرول‌ها (۹۸ تا ۹۹ درصد) و بخش کوچکی از آن را فسفولیپیدها، توکوفرول‌ها و استرول‌ها تشکیل می‌دهند و میزان اسید پالمتیک در این روغن کم است. این روغن همانند دانه‌های آفتابگردان حاوی انواع ویتامینها، املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان میباشد.

 

مضرات روغن آفتابگردان (موارد احتیاطی و منع مصرف)

زیاده‌روی در مصرف روغن آفتابگردان همانند سایر روغنها مضر بوده، باعث چاقی و بروز بیماری‌های متعدد از جمله مشکلات قلبی میگردد.
توصیه میشود از داغ کردن زیاد روغن آفتابگردان پرهیز کرده، چراکه باعث از دست رفتن بسیاری از مواد مفید روغن و تبدیل آن به مواد سرطانزا میگردد. بهترین نحوه مصرف روغن آفتابگردان در تهیه سالاد و پخت و پز با حرارت ملایم است.

 

طبع روغن آفتابگردان

طرز تهیه روغن آفتابگردان

 

فواید روغن آفتابگردان برای پوست

روغن آفتابگردان سرشار از اسید چربی به نام لینولئیک است که فواید زیادی برای پوست دارد . این ماده با آکنه مبارزه می کند ، مانع پیدایش چین و چروک ها می شود و خشکی پوست را از بین می برد . این روغن همچنین در بهبود زخم ها و روشن کردن پوست های آفتاب سوخته موثر است . اگر پوست شما دچار کمبود اسید چرب های ضروری می باشد ، استفاده از این روغن را در برنامه ی خود قرار دهید .

 

روغن آفتاب گردان همچنین به عنوان یکی از روغن های سالم برای آشپزی محسوب می شود . اما اگر سلامت پوست برای شما اولویت دارد ، روغن آفتابگردان همان ماده ای است که به آن احتیاج پیدا خواهید کرد . همانطور که می دانید این روغن از دانه های گل آفتابگردان گرفته می شود و این گل به صورت فصلی رشد می کند . روغن بدست آمده از این گیاه به دلیل وجود اسید چرب های ضروری برای پوست مثل یک معجزه است . در این بخش به برخی از فواید آن اشاره خواهیم کرد :

 

مبارزه با آکنه و جوش

همانطور که پیشتر گفتیم ، لینولئیک اسید در روغن آفتابگردان ، که تقریبا هفتاد درصد آن را تشکیل می دهد ، تمام چیزی است که پوست برای خلاص شدن از آکنه ها به آن نیاز دارد . عدم وجود لینولئیک اسید کافی در پوست باعث تولید بیش از حد کراتین و تولید هر چه بیشتر سلول های مرده ی پوست می شود . به این صورت کم کم منافذ پوست از آلودگی پر شده و آکنه ها و جوش ها بوجود می آیند . بر اساس یکی از مطالعات ، استفاده ی موضعی از این اسید چرب به مدت یک ماه ، گرفتگی منافذ را تا بیست و پنج درصد کاهش می دهد . پس کمی روغن آفتابگردان را به جوش های ریز بزنید و از تبدیل آنها به جوش های سر سیاه پیشگیری نمایید . روغن آفتابگردان بسیار سبک است و به سرعت جذب می شود .

 

از بین بردن آفتاب سوختگی

پوست ما در معرض آفتاب میزان تولید رنگدانه های ملانین را افزایش می دهد . ملانین از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب مراقبت می کند ، اما موجب تیرگی رنگ پوست نیز می گردد . اما تحقیقات نشان می دهد لینولئیک اسید موجود در روغن آفتابگردان می تواند رنگ پوست را به روشنی تغییر دهند . این روغن این کار را از طریق از بین بردن ملانین در درونی ترین لایه ی پوست انجام می دهد. ویتامین E موجود در روغن آفتابگردان نیز از پوست در برابر اشعه ی مضر آفتاب محافظت می کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد .

 

مبارزه با چین و چروک و خشکی پوست

آیا روغن آفتابگردان می تواند به راز جوانی تبدیل شود ؟ در یکی از تحقیقات ثابت شده خانم های میانسالی که روغن آفتابگردان و لینولئیک اسید بیشتری مصرف می کنند ، کمتر دچار خشکی پوست و چین و چروک می شوند . بنابراین استفاده از روغن آفتابگردان اصل در آشپزی می تواند به شما در حفظ جوانی پوست کمک کند . البته لینولئیک اسید تنها ماده ی مفید برای پوست نیست . بهتر است مصرف چربی و کربوهیدرات را کاهش و مصرف ویتامین C را افزایش دهید تا پوستی سالم داشته باشید .

 

ویتامین E موجود در آفتابگردان نیز آنتی اکسیدانی قوی است که به جنگ رادیکال های آزاد مخرب پوست می رود . استفاده از روغن آفتابگردان را ، چه به صورت موضعی و چه خوراکی ، در برنامه ی خود قرار دهید .

 

کمک به بهبود زخم

تحقیقات نشان می دهند استفاده ی موضعی یا خوراکی از روغن آفتابگردان به بهبود زخم کمک می کند . به این دلیل روغن آفتابگردان می تواند برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید باشد .

 

بهبوود عملکرد دفاعی پوست به عنوان اولین سد دفاعی بدن

بیرونی ترین لایه ی پوست نقش مهمی را به عنوان مرز اندام های درونی و محیط اطراف بازی می کند . اگر بدن شما دچار کمبود اسید چرب های ضروری باشد ، این وظیفه ی پوست به نحو احسن انجام نمی پذیرد . به منظور بهبود این کمبود روغن آفتابگردان را در برنامه ی خود قرار دهید .

 

 

قیمت روغن آفتابگردان

خواص روغن تخمه آفتابگردان

 

خواص روغن آفتابگردان | خواص درمانی و شگفت انگیز آفتابگردان

منبع : مه شو / ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا