بهداشت و سلامت

پیاز و سرماخوردگی | تاثیر مصرف پیاز برای درمان سرماخوردگی چیست؟

پیاز و سرماخوردگی : تاثیرات مفید پیاز برای درمان سرماخوردگی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، خواص درمانی پیاز بر روی سرماخوردگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

جوشانده پیاز برای سرماخوردگی

بخور پیاز برای سرماخوردگی ، پیاز و سرماخوردگی

 

 

آشنایی با نقش پیاز در مبارزه با سرماخوردگی

پیاز گیاهی است دوساله و دارای برگ‌های توخالی و استوانه‌ای شکل که دارای انواع مختلف سفید، بنفش، قرمز یا مخلوطی از قرمز و بنفش است.
توصیه دانشمندان، این است که از خوردن پیاز و سایر گیاهان خانواده سیر غفلت نکنید. پیاز از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و دارای خواص بی‌شمار است.

 

پیاز خام دارای ویتامین(ث) فراوان و ویتامین های B، A و املاح معدنی از قبیل گوگرد، آهن، آهک، فسفر، پتاسیم، سدیم، ید، سیلیس، کلسیم، اینولین، صمغ و موم است.

پیازهای قرمز و زرد از غنی‌ترین منابع ترکیبات شیمیایی کوورستئین هستند. کوورستئین از مواد ضداکسید کننده و ضدالتهاب و ضمناً آرام بخش و مسکن است.

 

این گیاه همچنین حاوی ید است و در درمان گواتر تأثیر دارد. سیلیس موجود در پیاز نیز در نگهداری استخوان‌ها و رگ‌ها ضروری است.

این گیاه همچنین نقش مؤثری در سیستم گردش خون دارد؛ به این ترتیب که به پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند و به دلیل دارابودن کوورستئین، با رادیکال های آزاد جنگیده و از بالارفتن LDL (کلسترول بد) جلوگیری کرده و در درمان تصلب شرایین بسیار کارآمد است.

 

پیاز در تنظیم قند خون بسیار مفید است و حاوی انسولین گیاهی است، بنابراین مصرف آن به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود. مصرف پیازهای قرمز نسبت به انواع بدون رنگ آن در اولویت قرار دارد.

 

این گیاه به دلیل مدرّ بودن، فواید بی‌شماری برای دستگاه ادراری داراست. این گیاه باعث کاهش اوره خون شده، به دفع سنگ‌های مجاری ادراری کمک می‌کند، در رفع ورم پروستات کارآمد است و از دیگر فواید آن برای سیستم ادراری، رفع احتباس ادرار و درمان التهاب مجاری ادراری است.

 

پیاز برای درمان عفونت مثانه و بیماری های کلیوی نیز توصیه می‌شود.در نسخ قدیمی به نقش پیاز در تسکین دردهای مفصلی اشاره شده است.توصیه کارشناسان به مبتلایان به بیماری آسم این است که در رژیم غذایی خود مرتباً از پیاز استفاده کنید.

 

پیاز حداقل دارای سه ترکیب شیمیایی ضد التهاب دارویی است که به عامل زیربنایی بیماری آسم یعنی به التهاب حمله می‌کند. این گیاه حاوی آنتی بیوتیک بوده، دارای خاصیت میکروب کشی قوی است و در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت‌های میکروبی کارآمد است.

مصرف پیاز خام به کسانی که از مشکلات گوارشی نظیر زخم معده و اثنی عشر رنج می‌برند توصیه نمی‌شود؛ این افراد باید پیاز را به شکل پخته مصرف کنند.

 

“پیاز خام” واقعا سرماخوردگی را درمان می کند؟+درمان های فوری برای سرماخوردگی

ادعای تاثیرگذاری پیاز خام در درمان آنفلوآنزا فرضیه‌ای است که به دهه ۱۵۰۰ باز می‌گردد. در سال‌های اخیر در بسیاری از مطالعات آنلاین بر تاثیرگذاری این روش درمانی تاکید شده است.

مفهوم هوای سمی پیش از آنکه محققان به نظریه میکروبی بیماری‌ها پی ببرند، وجود داشته است. امروزه نقش میکروب‌ها در بیماری‌ها دیگر نظریه نیست و شواهد علمی آن را تایید می‌کنند.

 

پیش از آنکه محققان میکروب‌ها را به عنوان عامل بیماری‌ها شناسایی کنند افراد بر این باور بودند که پیاز خام می‌تواند هوای اتاق را تصفیه و پاکسازی کند. مردم بر این باور بودند که وقتی پیاز داخل جوراب گذاشته و پوشیده شود با این کار می‌توان خون را پاکسازی کرد. افراد این ادعا را مطرح می‌کرده‌اند که این فرآیند پاکسازی می‌تواند در درمان سرماخوردگی و گلودرد های شدید یا آنفلوآنزا موثر باشد.

 

 

گذاشتن پیاز در اتاق

برای سرماخوردگی چه بخوریم

 

 

در بررسی‌های جدید هم این ادعا مورد تایید قرار گرفته که ترکیب‌های سولفوریک در پیاز دلیلِ خواص درمانی آن است.

در بازبینی انجام گرفته در سال ۲۰۰۲ میلادی روی خواص پیاز آمده است اگرچه پیاز سرشار از ترکیب‌های سولفوریک بوده و خوردن آن برای سلامتی مفید است اما شواهد علمی برای تایید روش درمان خانگی گذاشتن پیاز داخل جوراب وجود ندارد.

 

اگرچه روش قرار دادن پیاز خام داخل جوراب برای درمان سرماخوردگی هیچ اساس علمی ندارد اما خوردن آن برای سلامتی مفید است. پیاز کالری پایینی دارد، سرشار از فیبر است و میزان فراوانی ویتامین C در آن وجود دارد.

 

بهترین خوراکی ها برای پیشگیری و درمان فوری سرماخوردگی

امروزه ثابت شده است که تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد؛ چنانکه گاه می بینیم برخی افراد به خاطر رعایت رژیم غذایی متناسب تا دوران کهنسالی سالم و تندرست هستند. سرماخوردگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان به کمک تغذیه متعادل تا حد زیادی آن را کنترل و حتی درمان کرد.

 

میوه ها و سبزیجات

گرچه ارتباط مستقیمی بین مصرف میوه ها و سبزیجات و کاهش ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا وجود ندارد، اما توصیه همیشگی این است که به حد کافی از آنها در هر وعده غذایی استفاده شود تا حداقل روزی ۵ سهم میوه و سبزی دریافت کرده باشید. مهم ترین علت را باید مقدار بالای آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات دانست که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و در نتیجه سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

 

به خاطر اینکه میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف، ویتامین های متفاوتی نیز دارند؛ پس توصیه می شود حتما از این رنگارنگی بهره ببرید. از بین سبزیجات باید به تاثیر بسیار مثبت انواع قارچ ها، سیر، موسیر و پیاز اشاره کرد؛ چرا که سیستم دفاع را تقویت کرده و با عفونت ها مقابله می کنند.

 

اگر دقت کرده باشید با بروز نخستین علائم سرماخوردگی، به سراغ مرکبات می رویم. این انتخاب بسیار مناسبی است؛ چرا که مرکبات منبع بسیار غنی از ویتامین ث هستند. ویتامین ث با تحریک سیستم ایمنی آن را وادار به ساخت بیشتر لمفوسیت های می کند که به عوامل بیماری زا حمله کرده و آنها را از بین می برد. گرچه هنوز به طور دقیق ثابت نشده که ویتامین ث مانع از بروز سرماخوردگی می شود یا به طور کامل آن را بهبود می بخشد؛ اما می تواند علائم و طول مدت بیماری را کاهش دهد، به نحوی که ۱ روز در سال برای بزرگسالان و ۴ روز در سال برای بچه ها برآورد شده است.

 

انواع مرکبات مانند پرتقال و گریپ فوروت، توت فرنگی، کیوی، طالبی، انواع فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی و گوجه فرنگی منابع بسیار غنی این ویتامین هستند که مصرف به اندازه آنها می تواند نیازهای بدن را تامین کند. البته به یاد داشته باشید که مکمل های غذایی هرگز نمی توانند جایگزین مناسبی باشند.

 

پروتئین ها و چربی ها

علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع ماهی ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تولید آنتی کورها؛ مولکول های اساسی سیستم ایمنی می شوند. مصرف به اندازه آنها که ۲ یا ۳ سهم را شامل می شود باید حتما در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. البته انواع کم چرب را انتخاب کنید، زیرا غذاهای چرب و سنگین اندام های بدن را خسته کرده و در نتیجه مقاومت بدن نسبت به عفونت ها کم می شود.

 

یکی دیگر ازنکات بسیار مهم در برنامه غذایی، مصرف صحیح چربی های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا۳، ۶ و ۹ می شود، است. این چربی ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند. ماهی، روغن زیتون و کلزا، گردو، بادام و دیگر دانه های خوراکی مانند دانه کتان منابع غنی این اسیدهای چرب هستند و در درمان گلودرد های شدید بسیار موثرند.

همچنین نباید از نیاز بدن به روی نیز غافل شد. این عنصر در صدف، فراورده های دریایی، جگر گوساله، مرغ، جوانه گندم، کنجد و تخمه کدو یافت می شود.

 

 

پیاز درمانی برای سرماخوردگی

پیاز و درمان سرماخوردگی

 

پیاز و سرماخوردگی | تاثیر مصرف پیاز برای درمان سرماخوردگی چیست؟

 

منبع: ایسنا/ دانا / همشهری آنلاین / باشگاه خبرنگاران جوان / بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا