بهداشت و سلامت

غذاهایی برای کبد | مواد غذایی مناسب برای درمان کبد چرب

غذاهایی برای کبد : غذاهای مناسب برای کبد چرب چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، غذاهایی مناسب برای افرادی که کبدی چرب دارند . در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

دستور پخت غذا برای کبد چرب

برنامه غذایی برای کبد چرب ، غذاهایی برای کبد

 

 

بهترین و بدترین غذاها برای کبد چرب

کبد چرب در اثر تجمع چربی در سلول های کبد به وجود می آید و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن هستند و چربی و قند خونشان بالاست، بیشتر دیده می شود. البته فردی که به آن مبتلا می شود، زمینه ژنتیکی هم دارد. در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول ها تجمع یافته از سلول های کبدی خارج نمی شود. وقتی به تدریج چربی در سلول های کبدی جمع می شود، اصطلاحاً می گویند فرد دچار کبد چرب غیر الکلی شده است.

 

با بروز استرس یا بیماری های جزئی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارند، سلول هایی که دچار تجمع چربی شده اند، ملتهب می شوند و فاز دوم بیماری به شکل هپاتیت چرب غیرالکلی بروز می کند. تا این مرحله کبد چرب قابل درمان است اما در صورتی که فرد متوجه نشود یا پیگیر درمان نباشد، وارد مرحله سیروز و بدخیمی های کبدی می شود که درمان ندارد زیرا سلول های کبدی تخریب شده اند و راهی جز پیوند کبد باقی نمی ماند.

 

کبد چرب درمان دارویی خاصی ندارد. تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است. فردی که به چاقی مبتلاست، با کمی کاهش وزن بهبود می یابد. مطالعه های مختلف نشان داده اند اگر این افراد ۵ تا ۱۰ درصد وزنشان را کاهش دهند، آنزیم های کبدی به حد طبیعی بازمی گردد. لازم است فرد مبتلا به متخصص تغذیه مراجعه کند و رژیم غذایی خاصی داشته باشد تا هرچه سریع تر بهبود یابد و بیماری اش وارد فاز ۲ و ۳ نشود.

 

خوردنی های مفید برای کبد:

تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه بیماری کبد چرب است.
– چای سبز تأثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد.

 

– گیاه خارمریم به صورت مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه غذا در این زمینه موثر است.
– ریشه زنجبیل ۲ تا ۳ بار در هفته. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد.

– زردچوبه به عنوان چاشنی در همه ی غذاها می تواند استفاده شود.
– عرق کاسنی و عرق شاهتره روزی یک لیوان

– روغن زیتون جایگزین اغلب روغن ها در رژیم غذایی تان شود.
– حبوبات: حبوبات نظیر لوبیاها، نخودها، عدس و … می توانند در پیشگیری از پیشرفت کبد چرب تأثیرگذار باشند. حبوبات دارای پروتئین بالا، فیبر بالا و فاقد چربی اند و به همین خاطر در کاهش وزن بسیار کمک کننده خواهند بود.

– روزی یک قاشق چایخوری سیاهدانه با عسل طبیعی خوب جویده شود.
– نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد.

 

خوردنی های مضر برای کبد چرب:

– غذاهای چرب، فست فودها و سرخ کردنی ها
– مصرف زیاد شیرینی جات
– هله هوله های چون چیپس و پفک و کیک و …
– مصرف زیاد سردیجات طب سنتی
– قبل از میل غذا مصرف هر گونه مایعات حتی آب توصیه نمی شود و بهترین زمان نوشیدن هر نوع مایعات حتی آب نیم ساعت قبل از غذا و یا یک ساعت پس از میل غذا است.
– عدم نوشیدن آب یخ مخصوصا آبی که درون آن یخ است.

 

توصیه ها:

– هیچ وعده ی غذایی حتی شام را حذف نکنید. فقط کافی است غذاهای سبک تری را انتخاب نمایید. حذف وعده های غذایی کار را خرابتر می کند.

– به طور کلی کاهش مصرف گوشت، چربی و مواد قندی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات بسیار مفید است.

 

– در مصرف مکمل ها احتیاط کنید؛ چرا که مثلا مصرف بی رویه و بی قاعده ی ویتامین A می تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو می کند.

 

 

صبحانه مناسب برای کبد چرب

غذاهای مفید برای کبد دکتر خدادادی

 

 

موادغذایی مفید برای داشتن کبدی سالم

کبد را باید دستگاه تصفیه شخصی خودتان بدانید: دستگاهی که مواد بد و مضر وارد آن شده و مواد خوب و مفید از آن بیرون می‌آید.

کبد عملکردهای متعددی دارد که موجب سالم نگه داشتن فرد می‌شود. این عضو مواد مضر را از جریان‌خون بیرون می‌کشد و به هضم غذاها کمک می‌کند.

 

کبد که حدود یک کیلو و سیصد گرم وزن دارد، اندامی لاستیکی مانند و قرمز متمایل به قهوه‌ای است که در سمت راست شکم قرار دارد.

یک کبد سالم عضو چربی‌سوز بدن به شما می‌رود که موادمغذی را از غذاهایی که می‌خوریم گرفته و آنها را به ترکیبات مهم و ضروری خون تبدیل می‌کند، ویتامین‌ها و موادمعدنی را ذخیره کرده و برای حفظ توازن هورمونی در بدن پروتئین و انزیم تولید می‌کند. کبد همچنین به سیستم‌ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها، بیرون کردن باکتری‌ها از خون و ایجاد صفرا که برای هضم غذاها ضروری است، هم کمک می‌کند.

 

مشکلات کبدی می‌توانند ارثی باشند یا درصورت آلوده شدن بدن به ویروس یا موادشیمیایی مضر اتفاق بیفتند. بدرفتاری با کبد احتمال چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی-عروقی، خستگی مزمن، سردرد، مشکلات گوارشی، آلرژی‌ها و بسیاری بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

 

با اینکه سیستم‌ایمنی بدن از ما دربرابر خطرات محافظت می‌کند، اما این کبد است که از سیستم ایمنی بدن در مواجهه با پرکار شدن محافظت می‌کند.

خودداری از مصرف بی‌اندازه دخانیات، الکل، قهوه و قند سفید و انجام تمرینات ورزشی سبک و نوشیدن مقدار زیادی آب به سالم نگه داشتن کبد کمک می‌کند.

 

موادغذایی مفید برای سلامت کبد:

سیر: سیر به کبد کمک می‌کند آنزیم‌هایی که می‌توانند سموم را از بدن بیرون کنندو فعال سازد. همچنین سرشار از آلیسین و سلنیوم می‌باشد که دو ماده طبیعی برای پاکسازی کبد هستند.

 

گریپ‌فروت: خوردن میوه گیرپ‌فروت یا نوشیدن آب آن به کبد برای بیرون کردن مواد سرطان‌زا و سمی از بدن کمک می‌کند. این میوه همچنین سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است.

چغندر: چغندر سرشار از فلاوونوئیدهای گیاهی است که به بهبود عملکرد کلی کبد کمک می‌کند.

 

سبزیجات برگدار:سبزیجاتی مثل اسفناج و کاهو توانایی خنثی‌سازی فلزات، موادشیمیایی و آفت‌کش‌هایی را دارند که ممکن است همراه با موادغذایی وارد بدن ما شوند و بعنوان مکانیزمی محافظتی برای کبد عمل می‌کنند.

 

چای سبز: چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی معروف به کاتچین است که گفته می‌شود عملکرد کبد را تقویت می‌کند.

آووکادو: افزودن آووکادو به رژیم‌غذایی می‌تواند به بدن برای تولید نوعی آنتی‌اکسیدان به نام گلوتاتیون کمک کند که به کبد برای تصفیه مواد مضر کمک می‌کند.

 

سبزیجات خانواده کلم: سبزیجاتی مثل بروکلی و کلم بروکسل میزان گلوکوزینولات در بدن را افزایش می‌دهد که به تولید آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند.

لیمو: همه می‌دانیم که مرکباتی مثل لیمو سرشار از ویتامین‌ C هستند ولی لیمو به بدن برای تصفیه مواد سمی و فرآیند گوارش هم کمک می‌کند.

 

زردچوبه: زردچوبه که بعنوان ادویه در غذاها استفاده می‌شود، به بدن در هضم چربی‌ها و تحریک تولید صفرا کمک می‌کند. همچنین می‌تواند بعنوان یک تصفیه‌ساز طبیعی برای کبد عمل کند.

 

گردو: گردو سرشار از گلوتاتیون و اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که به محافظت از کبد درطول فرآیند پاکسازی‌ کمک می‌کند.

 

 

عدس و کبد چرب

مواد غذایی برای کبد چرب

 

غذاهایی برای کبد | مواد غذایی مناسب برای درمان کبد چرب

 

منبع:salamatnews.com / بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا