پوست و مو

درمان آفتاب سوختگی | علل و راهکارهایی برای درمان

درمان آفتاب سوختگی : چرا دچار آفتاب سوختگی میشویم ؟ راه های درمان خانگی برای آفتاب سوختگی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و مو ، راه هایی برای درمان آفتاب سوختگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

درمان آفتاب سوختگی دریا

درمان آفتاب سوختگی صورت در طب سنتی

 

 

از بین بردن آفتاب سوختگی و تیرگی پوست با راهکارهای خانگی

امروزه برنزه کردن پوست در بسیاری از کشورها طرفداران زیادی دارد . اما گاهی این تیرگی خسته کننده است و یا به طور کلی آفتاب سوختگی به طور ناخواسته و زمانی که مشغول کار یا تفریح و در معرض تابش نور خورشید هستید بوجود می آید . به همین دلیل هم بسیاری تلاش می کنند تا در فصل تابستان از پوست خود محافظت نمایند . علاوه بر زیبایی پوست ، نور آفتاب اشعه های مضری دارد که ممکن است موجب پیدایش بیماری های مختلف پوستی گردد . اگر دچار آفتاب سوختگی و مشکلات ناشی از آن شده اید ، در این مطلب به شما چند راهکار ساده برای از بین بردن آن پیشنهاد می کنیم .

 

اما آفتاب سوختگی زمانی بوجود می آید که اشعه ی یو وی به پوست می تابد و میزان ملانین را در پوست افزایش می دهد و گاهی حتی ما نقاط و لکه های کوچک قهوه ای را در طولانی مدت روی پوست خود می بینیم . اگر پوست به طور مداوم در معرض تابش آفتاب قرار گیرد ، مشکلاتی بوجود می آورد و حتی ایمنی آن را به خطر می اندازد . اما برای از بین بردن این آثار مخرب بهتر است همیش بهترین و مطمئن ترین راهکار ها را انتخاب نمایید .

 

بسیاری از ما به سراغ محصولات آرایشی و زیبایی می رویم که هر چند ممکن است موثر باشند ،اما بعد از استفاده عوارض جانبی و خطراتی را برای پوست و سلامتی در پی خواهند داشت . به همین دلیل استفاده از راهکارهای بی خطر خانگی در زمینه ی زیبایی و بهداشت پوست و مو بهترین گزینه محسوب می شود . راهکارهای پیشنهادی هزینه ی بسیار کمتری دارند و نتیجه ی مثبت آنها را خیلی زود مشاهده خواهید کرد .

 

آبلیمو و شکر

همه ی ما می دانیم که لیمو خاصیت سفید کنندگی دارد و آفتاب سوختگی را درمان می کند . می توانید لیمو را مستقیما به پوست سوخته بزنید و بعد از مدتی پوست را با آب سرد بشویید .

 

آبلیمو همچنین در ترکیب با شکر بسیار موثر خواهد بود . شکر پاک کننده ای قوی است و یکی از محبوب ترین ترکیبات در ماسک های خانگی محسوب می شود .

از این ترکیب تنها دو یا سه بار در هفته استفاده کنید .

 

آرد نخودچی و آب

آرد برای از بین بردن آفتاب سوختگی و سلول های مرده ی پوست بسیار مفید است و رنگ پوست شما را بسیار روشن تر می کند . برای استفاده می توانید آرد نخود را با کمی آب ترکیب کنید تا خمیری شکل و چسبناک شود. این خمیر را روی پوست بزنید ، ماساژ دهید و بعد از بیست دقیقه پوست را بشویید . استفاده ی مداوم از این راهکار نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت .

 

خمیر سیب زمینی

ما همیشه از سیب زمینی برای پخت غذاهای خوشمزه استفاده می کنیم . اما سیب زمینی خام ، یکی از بهترین درمان ها برای پوست آفتاب سوخته محسوب می شود ، زیرا ویتامین سی بسیار زیادی دارد .

 

پوست دو یا سه عدد سیب زمینی را بگیرید و به تکه های کوچک تقسیم کنید .سپس قطعات سیب زمینی را در میکسر ریخته تا پوره ای شکل شوند و بعد سیب زمینی را روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید . بعد از نیم ساعت پوست را با آب سرد بشویید . برای نتیجه ی بهتر می توانید کمی آبلیمو به سیب زمینی ها اضافه کنید .

 

آلوئه ورا

عصاره ی آلوئه ورا ژلی است که به طور کلی به روشن شدن پوست کمک می کند . می توانید این ژل را هر روز به پوست آفتاب سوخته بزنید .

 

خیار و لیمو ترش

با این ترکیب ساده اما جادویی آفتاب سوختگی و تیرگی پوست را به راحتی از بین ببرید . کافی است قسمت های نرم و میانی خیار را جدا کنید و دو قاشق از آن را با کمی آبلیمو ترکیب نمایید . شاید اضافه کردن کمی زردچوبه به این ترکیب هم فکر خوبی باشد . این ترکیب را به پوست آفتاب سوخته بزنید و بعد از مدتی با آب شست و شو دهید.

 

ماست

ماست علاوه بر از بین بردن آفتاب سوختگی ، منافذ باز پوست را نیز پاکسازی می کند و از تورم آن می کاهد .

به ماست پوره ی گوجه فرنگی و خیار بیافزایید و به خوبی با هم ترکیب کنید . ترکیب را مثل ماسک به پوست صورت بزنید و بعد از یک ساعت پوست را با آب گرم شست و شو دهید .

 

 

درمان آفتاب سوختگی استخر

درمان آفتاب سوختگی کودکان

 

 

شیر و زردچوبه

خمیر حاصل از ترکیب شیر و زردچوبه برای بسیاری از اختلالات پوستی کاربرد دارد و آفتاب سوختگی را نیز از بین می برد . بعد از استفاده از این خمیر پوست را با آب سرد شست و شو دهید .

 

سه نوع درمان سنتی برای آفتاب سوختگی شدید

شاید روش‌های درمانی سنتی آفتاب‌سوختگی، اولین معالجه‌ای نباشد که به ذهن کسانی که درگیر این موضوع شده‌اند، خطور کند. داروهای بسیاری برای درمان آفتاب سوختگی وجود دارد، اما بسیاری دریافته‌اند که این مواد شیمیایی می‌توانند برای پوست‌های حساس و آسیب دیده نا‌مناسب باشند. اکثرا بهترین درمان برای آفتاب‌سوختگی شدید درمان‌های سنتی مانند استفاده از بلغور جو دوسر است.

 

بلغور جو دوسر

می‌توان گفت بلغور جو دوسر از بهترین غلات به حساب می‌آید. نه تنها به عنوان غذا خوش طعم است، بلکه گفته شده برای کاهش کلسترول و جلوگیری از مشکلات قبلی هم مفید بوده و می‌تواند پوست آسیب‌دیده یا سوخته را هم تسکین دهد. همچنین به عنوان یک ماسک صورت لایه‌بردار خانگی عادی هم به کار می‌رود. وقتی صحبت از تسکین دادن پوست و جلوگیری از خارش آن، چه در مورد اگزماهای خفیف، نیش حشرات یا جای پیچک‌های سمی می‌شود، نمی‌توانید تاثیرات بلغور جو دوسر را نادیده بگیرید. به کارهای درمانی حیرت‌انگیز بلغور جو دوسر، قابلیت آرام کردن آفتاب سوختگی شدید را هم اضافه کنید. به این صورت محصولی عاری از هر مواد شیمیایی خواهید داشت که باید در همه‌ی خانه‌ها و آشپزخانه‌ها یافت شوند.

 

برای درمان آفتاب‌سوختگی شدید با بلغور جو دوسر، آن را طبق دستور پختی که در جعبه‌اش آمده است بپزید، نسبت به میزان آبی که گفته است، آب بیشتری بریزید تا مواد رقیق‌تری داشته باشید. اجازه دهید کاملا پخته شوند. آن را به میزان زیاد روی پوست آسیب‌دیده‌ی خود قرار دهید. مراقب باشید بلغور جوی دو سر را روی پوست خود نمالید، چون مانند ماسک لایه بردار کار کرده و پوست آسیب‌دیده را پیش از اینکه خوب شود، لایه برداری می‌کند. بگذارید تا زمانی که حس کردید پوست شما را تسکین داده است، روی پوستتان بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید. تا هر چند باری که نیاز احساس کردید، این کار را ادامه دهید، اما از همان جوهای قبلی استفاده نکنید.

 

یک نوع محصول آماده‌ی بلغور جو دوسر هم به نام آوینو وجود دارد. آوینو برای مراقبت‌های پوستی در قسمت سلامت و زیبایی اکثر عطاری‌ها و داروخانه‌ها وجود دارد. این محصول، مانند مواد تمیز کننده‌ی ملایم و محصولات شستشوی حمام هم می‌توانند همان احساس تسکینی را که از خود بلغور جو دوسر به دست می‌آورید را، به شما می‌دهند، منتها بدون کثیف کاری برای درست کردن آن.

 

همان‌طور که بلغور جو دوسر می‌تواند سوختگی را تسکین داده، درد را کاهش دهد و به آرام کردن پوست آفتاب سوخته کمک کند، درمان‌های سنتی دیگری هم هستند که می‌توانند تسکین سریعی برای این‌گونه مشکلات باشند.

 

چای سیاه

چای سیاه یکی دیگر از چیزهایی است که همیشه در خانه وجود دارد و می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها به ما کمک کند. مانند درمان پف چشم و جایگزین مناسبی برای قهوه هم می‌باشد. چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است. از چای گیاهی سیاه استفاده کنید تا به مزایای طبیعی آن پی ببرید.

 

برای درمان پوست آسیب دیده و تحریک شده، چند کیسه چای سیاه را در آب خنک خیسانده و اجازه دهید تانن موجود در آن آزاد شود. وقتی رنگ آب تیره شد، آب حاوی چای و کیسه‌های چای آماده‌ی درمان بیماری شما هستند.

 

برای درمان، کیسه‌های خنک و مرطوب چای را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، روی پوست سوخته بگذارید. همچنین می‌توانید پارچه‌ای را در آب حاوی چای خیس کرده و روی پوست آفتاب سوخته بکشید.

 

چای سیاه، گرما، درد و سوزش پوست شما را برطرف می‌کند و به جای سرخی پوست تحریک شده، رنگ جذابی به جای می‌گذارد.

 

گزینه‌های دیگر برای درمان‌های سنتی سوختگی

اگر به دنبال انواع دیگر درمان‌های سنتی برای آفتاب‌سوختگی هستید، از گیاه‌شناسان یا متخصص هومئوپاتی مراجعه کنید تا دستورالعمل‌های سنتی را در اختیارتان قرار دهد.
کپسول‌های ویتامین E، آب‌نمک، سرکه سفید، سرکه سیب و جوش‌شیرین هم برای تسکین و التیام بخشیدن به آفتاب‌سوختگی کاربرد دارند.

 

درمان‌های طبیعی آفتاب‌سوختگی برای همه، به خصوص کودکان که بهتر است از درمان‌های شیمیایی و موضعی اجتناب کنند، کاربرد دارد. بهتر است طی فرایند درمان از لوسیون‌های معطر، روغن یا مواد شیمیایی استفاده نکنید چون ممکن است منجر به بروز درد، سوزش یا التهاب شود.

 

 

درمان آفتاب سوختگی لب

علل آفتاب سوختگی صورت

 

درمان آفتاب سوختگی | علل و راهکارهایی برای درمان

 

منبع : مه شو / موضوع آزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا