دوران بارداری

هفته چهلم بارداری | در هفته ۴۰ بارداری چه میگذرد؟

هفته چهلم بارداری : در هفته چهلم بارداری چه میگذرد ؟ بارداری در هفته چهلم چگونه است ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، بارداری در هفته چهلم در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 خونریزی در هفته چهلم بارداری

هفته چهل و یکم بارداری ، هفته چهلم بارداری

 

 

هفته چهلم بارداری، سیر تا پیاز ماجرا

طول جنین به ۵۰ تا ۲/۵۱ سانتی‌متر و وزنش به ۳۴۲۰ تا ۳۴۶۲ گرم رسیده است.

۱- ممکن است در این هفته، فرزندتان به دنیا بیاید.

۲- ممکن است تغییر رنگ‌هایی بر روی پوست فرزندتان دیده شود و یا لکه‌های خشک و بثوراتی موجود باشد که کاملاً طبیعی هستند و پس از مدتی برطرف خواهند شد.

۳- اگر در این هفته فرزندتان متولد شود ممکن است در نوزاد مذکر، کیسهٔ بیضه و در نوزاد مؤنث، لب‌های واقع در ناحیهٔ خارجی مهبل، بزرگتر از معمول باشند که علت آن، وجود هورمون‌های شما در سیستم بدن نوزاد است. همچنین ممکن است از سینه‌های فرزندتان (چه دختر باشد و چه پسر) مقداری شیر ترشح شود که کاملاً طبیعی است و طی چند روز پس از تولد قطع خواهد شد.

۴- پس از تولد، نوزاد را روی شکم مادر قرار می‌دهند و بند ناف را قطع می‌کنند. سپس یک سری آزمایش‌های غربالگری سریع، مانند امتیاز آپگار(Apgar score) به منظور بررسی پاسخ دهی نوزاد و علایم حیاتی او و نیز اندازه‌گیری وزن و قد انجام می‌شوند.

۵- چنان چه حاملگی مادر، پر خطر بوده است و یا قرار است سزارین انجام شود، متخصص نوزادان باید در هنگام به دنیا آمدن نوزاد حضور داشته باشد تا بلافاصله پس از زایمان به مراقبت از نوزاد بپردازد.

 

وضعیت مادر در هفته چهلم بارداری

در هفتهٔ ۴۰ بسیاری از زنان باردار دچار اسهال می‌شوند.

اگر تاکنون زایمان نکرده‌اید، روز به روز به این اتفاق مهم نزدیک‌تر می‌شوید. انقباض‌های براکستون هیکس (! هفته ۲۵؛ مادر) اکنون شدیدتر و دفعات تکرار آنها بیشتر شده است. این انقباض‌ها، شما را برای زایمان آماده می‌کنند. اکنون زمان آن است که روش‌های تنفس را که در کلاس‌های آمادگی زایمان آموخته‌اید تمرین کنید.
در صورت پاره شدن کیسه آب و پیشرفت انقباض‌ها به پزشک یا ماما اطلاع دهید.

ممکن است مخلوطی از عواطف مختلف، شامل هیجان‌زدگی، عصبی شدن و اضطراب را احساس نمایید. در صورت نگران بودن دربارهٔ این احساس‌ها با پزشک یا ماما مشورت کنید.

 

علائم بارداری در هفته چهلم بارداری

پزشکان معتقدند که نزدیکی، می‌تواند موجب تحریک انقباض‌های رحمی و شروع دردهای زایمانی (در هفته‌های آخر بارداری) شود که علت آن، وجود پروستاگلاندین‌ها در مایع منی است که باعث تحریک مزبور می‌شود. به نظر می‌رسد تحریک نوک پستان مادر نیز با کمک اکسی توسین می‌تواند باعث تحریک انقباض‌های رحمی و شروع دردهای زایمانی شود. ولی از آنجا که ممکن است تحریک مزبور بیش از حد باشد و رحم مادر نتواند در بین انقباض‌ها به اندازهٔ کافی استراحت کند و در نتیجه، ضربان قلب جنین کاهش یابد و اکسیژن کمتری به بدن جنین برسد، تحریک نوک پستان برای شروع دردهای زایمانی توصیه نمی‌شود.

 

تغذیه در بارداری
تحقیقات نشان داده است که شیر دادن مادر به نوزاد، به ۴۳۰ تا ۵۷۰ کالری اضافه در روز نیاز دارد. بدن شما مقداری از این انرژی را از چربی‌های ذخیره شده در دوران بارداری به دست می‌آورد ولی بقیه باید از راه تغذیه منظم و خوردن غذاهای میان وعده تأمین شود. از انواعی از غذاها، شامل سبزیجات، مغزها، میوه، ماهی، مرغ، غلات کامل، شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنید. خودن مایعات فراوان سبزیجات دارای برگ سبز هم به تولید شیر کمک می‌کند.

خوردن بعضی مواد به وسیله مادری که به فرزند خود شیر می‌دهد. می‌تواند موجب ناراحتی و ایجاد دردهای قولنجی (کولیک) در بعضی از نوزادان شود. ازجمله این غذاها می‌توان کلم، بروکلی، شیرگاو، گل‌کلم، پیاز، سیر، غذاهای پر ادویه، مرکبات، انگور و شکلات را نام برد.

 

مراقبت های پزشکی در هفته چهلم بارداری

چنان‌چه بعد از زایمان دچار علایم افسردگی (مانند بی‌خوابی، وجود افکار آسیب زدن به نوزاد، گریه کردن در تمام روز برای مدت چند روز یا حملات پانیک) بودید به پزشک مراجعه نمایید.
فقط ۵% از زنان در تاریخ مورد انتظار زایمان می‌کنند و بسیاری از زنانی که اولین حاملگی خود را سپری می‌کنند حداکثر تا ۲ هفته پس از این تاریخ زایمان خواهند کرد.

برای آنکه پس از زایمان زودتر به وضعیت عادی برگردید، بیشتر استراحت کنید، تعداد ملاقات کنندگان را کاهش دهید، از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید، مقدار زیادی مایعات بنوشید و از مصرف کافئین، الکل و نوشیدنی‌های دارای قند پرهیز نمایید. همچنین به صحبت کردن و ملاقات با دوستان و بستگان خود بپردازید.

 

ورزش در دوران بارداری

بهترین راه برای لاغر شدن بعد از زایمان، انجام نوعی از ورزش آیروبیک است که ضربان قلب را بالا ببرد. (ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی تند، شنا، دویدن یا دوچرخه‌سواری). ولی حداقل شش هفته و ترجیحاً چند ماه پیش از این که به طور فعال در صدد کاهش وزن برآیید، صبر کنید و به دنبال کاهش وزنی بیشتر از ۵۰۰ گرم در هفته نباشید، مخصوصاً اگر به کودک خود شیر می‌دهید. آغاز یک رژیم لاغری زودتر از موعد پس از زایمان می‌تواند بر حالت روحی و سطح انرژی شما و همچنین روی میزان تولید شیر تأثیر بگذارد. اگر صبور باشید و به بدن خود زمان کافی بدهید تا کارش را انجام دهد، از میزان کاهش وزنی که به صورت طبیعی روی خواهد داد متعجب می‌شوید.

 

زایمان

پس از زایمان در صورت وجود خونریزی مهبلی غیرطبیعی؛ علایم عفونت (تب، درد پایین شکم، وجود ترشح مهبلی بدبو)؛ اشکال در ادرار کردن؛ احساس درد در هنگام ادرار کردن؛ کدر یا خونی بودن ادرار؛ قرمزی، حساس بودن، وجود ترشح یا تورم در اطراف زخم (مانند زخم محل برش سزارین یا اپیزیوتومی)؛ دردناک و سفت یا قرمز شدن ناحیه‌ای از یک پستان همراه با تب و لرز و درد عضلانی و خستگی یا احتمالاً سر درد (که علایم التهاب یا عفونی پستان هستند) به پزشک مراجعه کنید.

 

روابط زناشویی در بارداری

چنان چه در این هفته زایمان کرده‌اید در اولین زمان ممکن است برای استحکام روابط زناشویی با همسرتان بکوشید. لحظاتی را در کنار همسر خود بنشینید و با او صحبت کنید. دقایقی را با همسر خود به پیاده‌روی بروید یا فیلم تماشا کنید. هنگامی که احساس می‌کنید مناسب است و پزشک نیز منعی قایل نشده می‌توانید رابطهٔ جنسی را از سر بگیرید. برخلاف تصور برخی، شیردهی روش مناسبی برای جلوگیری از باردارینیست. درباره شیوه‌های مناسب کنترل حاملگی از پزشک خود کمک بخواهید.

 

باید و نبایدهای بارداری

بسیاری از مادران، به مدت چند روز تا چند هفته پس از زایمان دچار احساس غمگینی می‌شوند که ناشی از تغییرات هورمونی بدن آنها است. همچنین استراحت ناشی از تغییرات اخیر زندگی و نیز کمبود خواب ممکن است بر مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند تأثیر بگذارد. از نیاز خود به صحبت کردن، مراقبت شدن و داشتن زمان خصوصی آگاهی داشته باشید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. اگر به کمک همسر خود یا سایرین نیاز دارید از درخواست کمک کوتاهی نکنید.

 

بدن شما درهفته ۴۰ بارداری

فقط درصد کمی از کودکان در زمان مشخص شده به دنیا می آیند و حجم زیادی قبل یا بعد از زمان تعیین شده برای زایمان به دنیا می آیند. در واقع جای نگران نیست زیرا نوزاد شما زمانی که آماده باشد پا به دنیا می گذارد. در این زمان باید پزشک را به صورت مرتب ملاقات کنید. ممکن است پزشک سونوگرافی برای اطمینان از سلامتی جنین انجام دهد. در این سونوگرافی وزن، بد و ضربان قلب جنین بررسی می شود. پزشک از کافی بودن مقدار آب دور جنین اطمینان حاصل می کند. در ادامه سایر تغییرات در این هفته ذکر شده است:

افتادن جنین به داخل منطقه لگن:

اگر جنین هنوز وارد منطقه لگن نشده باشد در این هفته وارد کانال تولد می شود. بنابراین به زودی درد شما شروع می شود. با وارد کردن فشار به منطقه لگن از طرف جنین، احساس درد در قسمت پایین شکم خواهید داشت. جنین به لگن، واژن و شکم فشار وارد می کند. همچنین ممکن است گاهی دردی تیز در منطقه لگن احساس کنید که به خاطر حرکت سر جنین می باشد.

افزایش انقباضات اشتباهی:

با نزدیک شدن به زمان زایمان، انقباضات اشتباه شروع به افزایش می کنند. این انقباضات نامنظم هستند و خیلی شدید نیستند. اما گاهی تشخیص تفاوت بین این دو انقباض دشوار می شود و فقط می توان از طریق گشاد شدن دهانه رحم تفاوت را متوجه شد. پزشک از شما می خواهد به زمان این انقباضات توجه کنید و فاصله بین آن ها را بنویسید.

ترشحات واژن یا ظاهر خونی:

در بارداری پوششی مخاطی و ضخیم در دهانه رحم جمع می شود. هنگامی که جنین به دهانه رحم فشار وارد می کند این پوشش به صورت ترشحات از واژن خارج می شود. مخاط شفاف و سفید رنگ است و گاهی همراه با خون یا صورتی رنگ می باشد. اما ترشحات واژن نشانه ای دقیق برای درد زایمان نیستند. بعد از خروج پوشش مخاطی دهانه رحم، چند ساعت یا چند روز طول می کشد تا درد زایمان شروع شود.

حالت تهوع و اسهال:

گاهی پیش از شروع درد زایمان، ممکن است حرکاتی غیرطبیعی در روده احساس کنید. برخی خانم ها از حالت تهوع و استفراغ می نالند. اگر این حالت تهوع و اسهال به خاطر عوامل خارجی نباشد جای نگرانی نیست. زیرا این روشی طبیعی برای آماده شدن برای زایمان است. سعی کنید مایعات زیاد بخورید تا بدن کم آب نشود.

علائم اولیه درد زایمان:

جنین در حال حاضر به طور کامل رشد کرده است و آماده ورود به دنیای بیرون است. او سیگنال های درستی به بدن برای شروع درد زایمان می فرسد. برخی از این سیگنال ها شامل ترشحات واژن، پاره شدن کیسه آب و انقباضات می باشد. پزشک به شما می گوید در هنگام ملاحظه این علائم چه کاری انجام دهید. سعی کنید آرام باشید و خود را برای زایمان آماده کنید.

دقیقا پس از تولد نوزاد چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که نوزاد به دنیا می آید با صدای بلند گریه می کند یا به خاطر قرص ها گیج است. پزشک به بند ناف او گیره می زند و سپس بین دو گیره را می برد. سپس نوزاد در ملافه ای تمیز خشک و گرم می شود. پرستار به شما پیشنهاد می کند نوزاد را در آغوش بگیرید. حرکتی ساده باعث می شود بین مادر و نوزاد ارتباطی قوی برقرار شود. پرسنار خون را از بند ناف می گیرد تا نوع گروه خونی نوزاد را تعیین کند و تست های دیگر نیز انجام دهد. سپس پزشک داخل دهان و گلو نوزاد را خالی می کند تا هر گونه مایعی از سیستم تنفسی خارج شود. پرستار نوزاد را از شما دور می کند تا او را بشویند. پزشک به بررسی ضربان قلب، تنفس، ماهیچه ها، واکنش نوزاد و رنگ پوست او می پردازد.

 

پزشک مسئولیت دارد از خونریزی شدید در شما جلوگیری کند. او قرص هایی برای جلوگیری از خونریزی به شما می دهد. او همچنین شما را تشویق می کند تا فشار وارد کنید و جفت نیز از بدن شما خارج شود. پزشک به بررسی جفت می پردازد. در صورتی که مقداری کوچک از جفت در رحم باقی بماند باعث عفونت و خونریزی می شود. پزشک خراش های نازکی ایجاد کرده است که خراش های کوچک خود به خود ترمیم می شوند

 

هفته چهل بارداری درد ندارم

هفته چهل و دوم بارداری

 

 

سایر حقایق در مورد شما در هفته ۴۰ بارداری:

با پیشرفت بارداری، مادر کم عمق تر نفس می کشد، تا زمانی که جنین وارد لگن می شود که روزهای آخر بارداری است.
اپیدورال بهترین کاهش دهنده درد است اما می تواند طول زایمان را افزایش دهد.

محبوب ترین روز تولد سه شنبه است.
جفت شما باعث ایجاد هورمون هایی می شود که شروع به تولید شیر می کنند.

 

هفته ۴۰ بارداری چند ماهگی بارداری است؟

در هفته ۴۰، شما در۹ ماهه باردار هستید.

وضعیت جنین درهفته ۴۰ بارداری

سر کودک در موقعیتی قرار گرفته است تا بتواند از مجرای زایمان عبور کند. رحم شما به تدریج طی هفته ۴۰ و هفته آینده برای زایمان آماده می‌شود و گردن رحم نرم‌و باز می‌شود. اگر دردها بیشتر از یک دقیقه و هر بار به مدت ۵ دقیقه یکبار تکرار شوند احتمالا زمان آن رسیده تا بار خود را بر زمین بگذارید. بهتر است در این هفته‌ها حرکات جنین را کنترل کنید. اگر او به شدت تکان می‌خورد یا اینکه ناگهان آرام شده باید هرچه زودتر با پزشک تماس بگیرید و برای زایمان آماده شوید. حقایق جنین شما در این هفته:

 

فقط پنج درصد از نوزادان در تاریخ تعیین شده به دنیا می آیند.
استخوان های جمجمه نوزاد هنوز کامل با هم مخلوط شده اند، بنابراین در هنگام تولد در کانال تولد نوزاد راحت تر حرکت می کند.

 

توصیه ها درهفته ۴۰ بارداری

خیلی از خانم ها ادعا کرده اند که پیاده روی سبک و خوردن چای برگ تمشک، به آن‌ها در ایجاد انقباض کمک کرده است. اگر هم این راهکارها خیلی کارساز نباشند، حداقل می توانند برای شما شادی بخش باشند.

القای درد زایمان در هفته ۴۰ بارداری

ممکن است کنجکاو باشید استفاده از روش های طبیعی برای القای درد زایمان چگونه است. توصیه می کنیم پیاده روی طولانی و رابطه جنسی را امتحان کنید. اگر می خواهید طب سوزنی را امتحان کنید، این روش نیز امن است. با این حال، از مکمل های گیاهی و یا روغن کرچک استفاده نکنید، زیرا روش های ناامنی هستند. ممکن است شنیده باشید تحریک نوک پستان می تواند درد زایمان را تحریک کند. این روش باعث تحریک می شود، اما پزشکان امتحان کردن آن را توصیه نمی کنند. در واقع، تحریک نوک پستان می تواند موجب انقباضات بیش از حد قوی شود و سلامت جنین را در معرض خطر قرار دهد.

 

اکنون که به تاریخ مورد نظر خود رسیده اید، پزشک با شما درباره القاء درد زایمان صحبت می کند. اگر جنین کاملا سالم باشد و هیچ عارضه ای نداشته باشد، از القاء استفاده نمی شود.

 

علائم طبیعی درهفته ۴۰ بارداری

دردهای کمری :به علت نزول جنین طبیعی میباشد.

هشدارها درهفته ۴۰ بارداری

درصورت کاهش حرکات جنین و یا شرع علامت زایمانی در هفته ۴۰ بارداری به پزشک مراجعه کنید.

اگر کیسه آب پاره شد چیکار کنم؟

یکی از اتفاقاتی که مادر نگران آن است پاره شدن کیسه آمونیاک پیش از موعد زایمان است. آرام باشید زیرا بیشتر خانم ها این مشکل را تجربه می کنند و حتی اگر کیسه آب پاره شود، احتمال خروج مایع از آن خیلی کم است و به صورت خیلی آهسته چکه می کند. در این حالت دستمال کاغذی قرار دهید تا مایع لباس های شما را خیس نکند و محل را تمیز نگه دارید. کیسه آب معمولا پس از انقباض پاره می شود اما گاهی پیش از شروع درد زایمان نیز پاره میشود.

 

در برخی خانم ها نیز کیسه آب تا زمانی که درد زایمان شروع نشده است پاره نمی شود. اگر کیسه آب پیش از شروع درد پاره شود، پزشک بیست و چهار ساعت منتظر می ماند تا درد زایمان شروع شود. اگر انقباضات به خودی خود شروع نشوند پزشک از روش های تحریک کردن استفاده می کند. مایع آمونیاک بی بو و بی رنگ است ولی اگر رنگ آن سبز یا قهوه ای بود با پزشک تماس بگیرید. این مسئله در حالتی که مدفوع جنین وارد مایع شده باشد اتفاق میفتد و به معنی تحت فشار بودن جنین است (علائم پارگی کیسه آب جنین).

نکاتی برای پدرها در هفته ۴۰ بارداری:

شما به اندازه همسر خود نگران هستید. نکاتی برای راحت شدن از عصبانیت وجود دارد:

وظایف خود را بدانید:

مراحل مختلف درد زایمان را بدانید. همچنین می فهمید در هنگام پارگی کیسه آب باید چه کاری انجام دهید. به حرف های کارشناس تولد توجه کنید و از وظایف شرح داده شده توسط پزشک تعجب نکنید.

بدانید همسرتان چه می خواهد:

انتخاب های همسرتان را در طول درد زایمان بدانید. اگر او در شرایطی نیست که نمی تواند توضیح دهد بهتر است شما برای ماما توضیح دهید.

محدودیت های خود را بدانید:

گاهی پزشک از شما می خواهد بیرون بمانید به خصوص در هنگام اپیدورال. اگر این قانون بیمارستان است، کاری نمی توانید انجام دهید. ممکن است مشاهده سوزن و تزریق شما را بترساند بنابراین بهتر است باعث دردسر نشوید.

بدانید چه زمانی باید تصمیم گیرنده باشید:

اگر همسر شما درباره استفاده از امکانات خاصی در طول درد زایمان صحبت می کند باید به پزشک اطلاع دهید. در واقع او در شرایطی نیست که بتواند تصمیم بگیرد بنایران بهتر است شما تصمیم درست بگیرید.

 

 

هفته 43 بارداری

در هفته چهلم بارداری چه میگذرد؟

 

هفته چهلم بارداری | در هفته ۴۰ بارداری چه میگذرد؟

 

منبع: کودکان طلایی / نی نی بان / اوما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا