خواص میوه ها و سبزیجات

عوارض مصرف موز | چه کسانی نباید موز مصرف کنند؟

عوارض مصرف موز : چه کسانی نباید موز مصرف کنند ؟ عوارض مصرف بیش از حد موز چیست ؟ در اینجا با خواص میوه ها و سبزیجات ، موارد منع مصرف موز در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

چرا خوردن موز ناشتا مضر است

فواید خوردن موز ناشتا ، عوارض مصرف موز

 

 

چه کسانی نباید موز بخورند؟

موز میوه‌ای است که سرشار از خاصیت برای هرقشری می‌باشد. ممکن است فکر کنید که موز را همه افراد و بدون محدودیت می‌توانند مصرف کنند. اما اینطور نیست، مصرف بیش از اندازه موز به دلیل خاصیتی که در ادامه به شما معرفی میکنیم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامتی عده‌ای شود. به همین علت توصیه می‌شود این افراد موز مصرف نکنند!

 

این متخصص مصرف موز را برای افراد با مزاج سرد و خشک که معمولا لاغرند و استعداد چاقی نداشته و پوست خشک تیره‌ای دارند و اغلب از ناراحتی اعصاب و مشکلات مفصلی رنج می‌برند، بسیار مفید می‌داند و تصریح می‌کند کلا انسان‌های با مزاج سرد از این میوه که مزاج گرم دارد نفع می‌برند. ضمن اینکه موز تولید مایعات جنسی را زیاد کرده و محرک میل جنسی است.

 

این مزاج‌ها مراعات کنند
چرا موز برای بعضی افراد ایجاد حساسیت می‌کند؟ مصرف در حد میانه موز آزار دهنده نیست و برای گرم مزاجان در فصول سرد سال معمولا عارضه‌ای ندارد. اما در گرم مزاجان اقلیم‌های گرمسیری، این میوه باید با احتیاط مصرف شود، چون مخصوصا در افراد با مزاج گرم و خشک ممکن است به افزایش حرارت بدن منجر شده و سبب تولید صفرا شود.

 

ازعلایم افزایش این اخلاط در بدن این است که شخص پس ازمصرف موز دچار خارش، افزایش حرارت بدن، داغی، حالت سنگینی در بدن و سر، بروز جوش‌های پوستی و از این قبیل عوارض می‌شود. در نتیجه کسانی که مزاجشان گرم است و حساسیت به این میوه دارند یا باید از خوردن آن پرهیز کنند یا آنکه پس از خوردن موز، یک خوردنی رو به ترش یا ملس مثل شربت سکنجبین و یا کمی آبغوره یا آب انار استفاده کنند تا این عوارض به حداقل برسد.

 

این استاد دانشگاه می‌افزاید افرادی که با مصرف موز دچار یبوست می‌شوند نیز باید کمتر از این میوه به خصوص کال و انواعی که با گاز اتیلن زودرس شده اند استفاده کنند و برای رفع این عارضه مصرف ملین‌هایی همچون خاکشیر را از یاد نبرند. ضمن اینکه مصرف موز در حد کم در فاصله میان افطار تا سحر اشکالی ندارد، اما مصرف زیاد و مستمر آن توصیه نمی‌شود

 

مصرف موز در افراد مبتلا به میگرن

مصرف موز می‌تواند سردرد‌های میگرنی را در مبتلایان به این بیماری تشدید کند.

 

خواص موز

خواص موز برای کودکان

 

 

هشدارها و مضرات:

کسانی که در اثر خوردن موز زبانشان ورم یا جوش می‌زند بلافاصله بعد از خوردن موز آب لیمو مزمزه کنند.
کسانی که سرفه‌های خشک می‌کنند موز را آهسته آهسته بخورند.

 

موز نارس به دلیل داشتن نشاسته زیاد، سخت هضم می‌شود.
موز نفاخ است و مصرف زیاد آن به ویژه در افراد سردمزاج، تولید گاز معده می‌کند که برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.

 

موز به علت دارا بودن قند زیاد برای مبتلایان بیماری قند مضر است و نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود.
موز خون غلیظ ایجاد می‌کند. زیاده‌روی در خوردن آن باعث تولید خون غلیظ بلغمی می‌شود.

 

خوردن موز هنگام ناشتا زیان‌آور است.
کسانی که دارای دستگاه گوارشی حساس هستند موز را با احتیاط بخورند.

خوردن میوه خام موز تولید ورم قولون (کولیت) می‌کند و در روده ایجاد تخمیر می‌کند.

 

چه مقدار مصرف کنیم؟

یک موز با اندازه متوسط، ۱۱ درصد نیاز روزانه افراد بزرگسال به پتاسیم را تأمین می کند. یک موز در روز به بهبود مشکلات عصبی و فراموشی در سالمندان کمک نموده و از یبوست پیشگیری می کند. (البته شرط اصلی برای دستیابی به این خاصیت، مصرف مقدار کافی آب در روز می باشد.)

 

انتخاب و نگهداری:

انواع دارای قسمت های سبز در ابتدا و انتهای خود، هنوز به طور کامل نرسیده اند. موزهای کاملاً زرد، رسیده تر بوده و انواع دارای لکه های قهوه ای در حداکثر رسیدگی خود هستند.
برای کند نمودن رسیدن موز آن را در یخچال نگهداری کنید و برای تسریع رسیدن موز، آن را در یک پاکت کاغذی یا لای روزنامه در دمای اطاق نگه دارید.

 

در مجموع می توان موز را از جمله میوه های بسیار مفید دانست و هرگز نبایستی از خواص شگفت انگیز آن غافل گردید.

اگر این مقاله را مفید میدانید با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

 

بهترین ساعت خوردن موز

عوارض مصرف شدید موز

 

عوارض مصرف موز | چه کسانی نباید موز مصرف کنند؟

 

 

منبع : هفت گنج / سیمرغ/ باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا