بهداشت و سلامت

سرماخوردگی یا آنفولانزا | تفاوت های جسمی سرماخوردگی با آنفولانزا

سرماخوردگی یا آنفولانزا : علائم سرماخوردگی و آنفولانزا چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، نشانه های سرماخوردگی و تفاوت های آن با آنفولانزا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تفاوت سرماخوردگی ویروسی و باکتریایی

درمان خانگی آنفولانزا ، سرماخوردگی یا آنفولانزا

 

 

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخورده ام؟ یا آنفولانزا گرفته ام؟ هر دوی این بیماری ها در فصول سرد سال زیاد اتفاق می افتند، اما آیا به درستی می دانیم چه تفاوت هایی در این دو بیماری هست؟

 

علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند. البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب بالا نیز می شوند ولی تب به ندرت بزرگسالان را درگیر می کند. علائم بیماری تا ۲ الی ۳ روز شدید هستند و به تدریج خفیف می شوند. سرماخوردگی معمولأ بین ۵ تا ۷ روز طول می کشد ولی سرفه ناشی از آن ممکن است ادامه پیدا کند.

 

عامل سرماخوردگی چیست؟

ویروس “راینوویروس” از خانواده “پیکورناویروس ها” عامل اصلی سرماخوردگی است. همچنین ویروس های دیگری نیز مثل کوروناویورس، آدنوویروس، ویروس پاراآنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ممکن است باعث سرماخوردگی شوند. عفونت های باکتریایی نیز ممکن است به سرماخوردگی اضافه شوند که در این صورت علائم بیماری شدیدتر و دوره آن طولانی تر خواهد بود. در این مواقع ممکن است عفونت سینوس ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) یا گوش (اتیت) را درگیر کند.

 

فقط پزشک می تواند تفاوت سرماخوردگی ویروسی و میکروبی را تشخیص دهد. با تجویز پزشک ممکن است آنتی بیوتیک نیز برای درمان لازم باشد. در این خصوص حتمأ لازم است که اقدام به خود درمانی و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک نکنیم.

 

عامل بیماری آنفولانزا و تفاوت آن با سرماخوردگی

بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی فرق دارد چون ویروس هایی که باعث آن می شوند از خانواده متفاوتی هستند. آنفولانزا توسط ویروس های خانواده ” ارتومیکسو ویروس ها” ایجاد می شود که به سه گروه (A,B,C) تقسیم می شوند.

 

علائم آنفولانزا

تب، تعریق، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلو درد و گرفتگی بینی از علائم آنفولانزا هستند. برخی از انواع آنفولانزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفولانزای A که به آنفولانزای خوکی معروف است، ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد. آنفولانزا معمولأ بین ۲ تا ۷ روز طول می کشد.

 

ممکن است آنفولانزا در کودکان، سالمندان و کسانی که مشکلات قلبی – عروقی و یا تنفسی دارند، با عفونت ریه (پنومونی یا ذات الریه) همراه شود. چنین حالتی در افراد سالم کمتر دیده می شود.

 

باورهای نادرست در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا

در مورد هر دوی بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا باورهای نادرستی وجود دارد. یکی از این باورهای نادرست، درمان آنتی بیوتیکی است که هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی و یا آنفولانزا ندارد، حتی مشکلات بیمار را بیشتر نیز می کند. ۲ نکته در مورد آنتی بیوتیک ها قابل توجه است:

 

آنتی بیوتیک ها برای درمان باکتری ها، عفونت های قارچی، و تک یاخته های انگلی مؤثر هستند و هیچ گونه تأثیری بر روی ویروس ها ندارند. از این رو هرگز نباید برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزای ویروسی مصرف شوند.

 

مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک باعث پدیده “مقاوت آنتی بیوتیکی” می شود، به این معنا که باکتری ها در اثر تماس زیاد با آنتی بیوتیک ها راه بی اثرکردن آن ها را یاد می گیرند و گویی آنتی بیوتیک در از بین بردن باکتری ناکارآمد می شود

 

بنابر آمار رسمی، مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۶ برابر استاندارد جهانی است.

 

یکی دیگر از باورهای نادرست در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا این است که قرار گرفتن در معرض هوای سرد باعث بروز این بیماری ها می شود. در حالی که عامل این بیماری ها ویروس است و ربطی به هوای سرد ندارد. به عبارتی در تابستان هم احتمال ابتلا به این ۲ بیماری وجود دارد. پس دلیل شیوع زیاد این بیماری ها در زمستان چیست؟

 

در فصول سرد مدارس باز می شوند و کودکان در تماس نزدیک با هم هستند، در نتیجه انتقال بیماری بین کودکان و سپس به خانواده ها و جامعه بیشتر می شود.
در زمستان و پاییز مردم تمایل بیشتری دارند که در فضاهای سرپوشیده بمانند، همین مسئله عامل تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر است.
ویروس هایی که آنفولانزا و سرماخوردگی را تولید می کنند، در هنگامی که رطوبت هوا کم است یعنی در پاییز و زمستان بهتر و بیشتر زنده می مانند.

 

 

درمان سریع آنفولانزا

علائم آنفولانزا جدید

 

 

در فصول سرد، مخاط بینی و دهان خشک تر است، این مسئله در انتقال ویروس به بدن نقش مهمی دارد.

 

عوامل مؤثر در بیماری ها

سن: کودکان و افراد مسن بیشتر سرما می خورند چون سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر است و دانش و توانایی کمتری برای مراقبت از خود در برابر بیماری دارند.

کم خوابی و استرس: کم خوابی و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و فرد را در معرض انواع بیماری ها قرار می دهند.

 

دخانیات: سیگار و قلیان چه برای خود شخص مصرف کننده و چه برای اطرافیان او خطر ابتلا به انوع بیماری ها افزایش می دهد چون سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

آلرژی: سرماخوردگی و آلرژی دارای علائم مشترکی مثل سوزش گلو و آبریزش بینی هستند. تأثیری که آلرژی بر روی بینی و گلو می گذارد باعث می شود آن ها بیشتر در معرض خطر سرماخوردگی و آنفولانزا قرار بگیرند.

 

تشخیص علایم سرماخوردگی از آنفلوانزا

بررسی نشانه‌های بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا نشان می‌دهد که این دو بیماری در عین شباهت، تفاوت‌های اصلی و مهمی دارند که با شناخت آن‌ها می‌توان بهتر و زودتر بیماری را درمان کرد.

 

زمانی که شما صبح با عطسه، سرفه، درد و احساس تب از خواب بیدار می‌شوید، از کجا بفهمید که سرماخورده یا به آنفولانزا مبتلا شده‌اید؟

سرماخوردگی نسبت به آنفولانزا یک بیماری تنفسی ملایم‌تر محسوب می‌شود. سرماخوردگی بیمار مبتلا را برای چند روز دچار حال ناخوشایند و بیماری می‌کند درحالی‌که آنفولانزا ممکن است فرد را هفته‌ها در رختخواب نگه دارد. علاوه بر آن ممکن است در برخی موارد آنفولانزا به مشکلات جدی همچون ذات‌الریه منتهی شده و فرد را در بیمارستان بستری کند.

 

بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار به هم شبیه هستند درعین‌حال تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. این بیماری‌ها از علائم و نشانه‌هایی برخوردارند که می‌توانند با یکدیگر اشتباه گرفته شوند و افراد را در تشخیص آن گمراه کنند.

 

ممکن است فردی دچار آنفولانزا شده باشد و ناخوشی خود را با سرماخوردگی اشتباه گرفته و از داروهای آن استفاده کند و نتیجه‌ای نگیرد و یا بالعکس. سرماخوردگی نسبت به آنفولانزا یک بیماری تنفسی ملایم‌تر محسوب می‌شود. سرماخوردگی بیمار مبتلا را برای چند روز دچار حال ناخوشایند و بیماری می‌کند درحالی‌که آنفولانزا ممکن است فرد را هفته‌ها در رختخواب نگه دارد. علاوه بر آن ممکن است در برخی موارد آنفولانزا به مشکلات جدی همچون ذات‌الریه منتهی شده و فرد را در بیمارستان بستری کند.

 

بهتر است تفاوت‌های بین سرماخوردگی و آنفولانزا را شناخته و با توجه به علائم آن‌ها از بیماری خودآگاهی کامل داشته باشیم و بتوانیم از شدت آن‌ها جلوگیری کنیم.

 

علائم بیماری سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولاً با یک گلودرد شروع‌شده که پس از یکی دو روز از بین می‌رود. نشانه‌های بعدی سرماخوردگی ازجمله آبریزش و گرفتگی بینی همراه با سرفه پس‌ازآن ظاهر می‌شوند و برای ۴ یا ۵ روز ادامه‌دارند. حتی ممکن است فرد بیمار تب کند که البته در بزرگ‌سالان کمتر دیده‌شده است و کودکان بیشتر در معرض خطر تب قرار دارند. پس از آبریزش بینی، ترشحات سبزرنگ و غلیظی از بینی ترشح می‌شود که کم‌کم به ترشحات مخاطی ختم می‌شود. پس‌ازآن وضعیت بیمار رو بهبود می‌رود.

 

علائم آنفولانزا

معمولاً نشانه‌های آنفولانزا از سرماخوردگی شدیدتر است. این علائم عبارت‌اند از گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، گرفتگی گلو و سرفه. بیشتر این علائم طی ۲ تا ۵ روز بهبود پیدا می‌کنند. اما معمولاً بیش از یک هفته بیمار احساس خستگی و ضعف دارد. در افراد مبتلابه آنفولانزا عارضه ذات‌الریه بسیار رایج است و این بیماری را بیشتر می‌توان در جوانان، سالمندان و افراد مبتلابه مشکلات ریه و قلب مشاهده کرد. در این جدول به‌طور مجزا می‌توانید ویژگی‌های هر دو بیماری را دیده و آن‌ها را باهم مقایسه کنید.

 

 

علائم سرماخوردگی

نشانه های آنفولانزا

 

سرماخوردگی یا آنفولانزا | تفاوت های جسمی سرماخوردگی با آنفولانزا

 

منبع : sinapress.ir / سیمرغ / شفاجو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا