ازدواج و زناشویی

رابطه جنسی مقعدی | نکاتی مهم درباره روابط جنسی

رابطه جنسی مقعدی : عوارض رابطه جنسی مقعدی چیست ؟ بعد از آمیزش مقعدی چه باید کرد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره ازدواج و زناشویی ، تاثیرات رابطه جنسی مقعدی بر سلامتی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خونریزی بعد از رابطه مقعدی

درمان خونریزی بعد از رابطه مقعدی ، رابطه جنسی مقعدی

 

 

عوارض رابطه مقعدی، پیشگیری از مشکلات مربوطه

تقریباً ۹۰ درصد مردان دارای روابط جنسی با مردان دیگر و در حدود ۵ تا ۱۰ درصد زنان فعال از لحاظ جنسی پذیرای مقاربت جنسی از راه مقعد هستند.

 

مقاربت جنسی از راه مقعد که اغلب صاف و ساده رابطه مقعدی یا نزدیکی از عقب نامیده می‎شود فعالیتی جنسی است که در طول آن آلت تناسلی وارد مقعد می‎شود. مردم درگیر در رابطه مقعدی با خطرات متعدد مرتبط به سلامت مواجهند زیرا مقعد پر از پایانه‎های عصبی است که آن را به عضوی بسیار حساس مبدل می‎کند. برای برخی پذیرندگان رابطه مقعدی، مقعد می‎تواند یک منطقۀ پذیرای تحریک جنسی باشد که به تحریکات جنسی پاسخ می‎دهد. برای شریک جنسی مفعول ممکن است درون مقعد سفتی مطبوعی در اطراف آلت تناسلی مردانه ایجاد شود.

 

در حالی که برخی از مردم از مقاربت جنسی از راه مقعد لذت می‎برند، این عمل سراشیب‌های خاص خود را دارد و باید در مورد آن پرهیزهای ایمنی خاص لحاظ شود.

 

آیا رابطه مقعدی ایمن است؟

شماری از ریسک‎های مرتبط به سلامت در مورد رابطه مقعدی مطرح است و مقاربت جنسی از راه مقعد به دلایل متعدد، شامل موارد مندرج در زیر، از پرخطرترین راه‎های فعالیت جنسی به شمار می‎رود:

 

– مقعد فاقد لیز کننده‎های طبیعی است که در واژن وجود دارد. دخول آلت تناسلی مرد مـی‎تواند به پارگی بافت درون مقعد منجر شود، که این وضعیت امکان ورود باکتری‎ها و ویروس‎ها را به درون جریان خون ایـجاد می‎کند. این شرایط می‎تواند به گسترش عفونت‎های قابل انتقال جنسی شامل HIV منجر شود. مطالعات عنوان کرده‎اند که مجاورت مقعدی با ویروس HIV در مورد شریک جنسی مفعول، ۳۰ بار پرخطرتر از مجاورت واژنی با این ویروس است. قرار گرفتن در معرض پاپیلوماویروس انسانی (HPV) نیز ممکن است به توسعۀ زگیل‌های مقعدی و سرطان مقعد منجر شود. استفاده از لیز کننده‎ها می‎تواند تا حدودی کمک کننده باشد اما این لوبریکانت‎ها به طور کامل از امکان بروز پارگی مقعد پیشگیری نمی‎کند.

 

– بافت درون مقعد به خوبی پوست بیرون مقعد محافظت شده نیست. بافت خارجی بدن ما دارای لایه‎ای از سلول‎های مرده است که به عنوان حائلی در برابر عفونت عمل می‎کنند. بافت داخلی مقعد دارای این محافظ طبیعی نیست، که این باعث می‎شود تا بافت مزبور مستعد پاره شدن بوده و باعث گسترش عفونت گردد.

 

– مقعد برای نگه داشتن مدفوع طراحی شده است. مقعد با بافتی عضلانی شبیه به یک حلقه احاطه شده است، که اسفنکتر مقعد نامیده می‎شود، و این حلقه پس از دفع مدفوع تنگ می‎شود. رابطه مقعدی مکرر می‏تواند به تضعیف اسفنکتر مقعد منجر شود که این باعث می‎گردد تا نگهداری مدفوع تا رسیدن به توالت برای فرد مفعول در رابطه مقعدی دشوار شود. به هر جهت، ورزش‎های کیگل می‎توانند به قدرت بخشی این اسفنکتر منجر شده و از مشکل مورد بحث تا حدودی پیشگیری کرده یا آن را ترمیم کند.

 

– مقعد پر از باکتری است. حتـــی اگر هیچ‎یک از شرکاء جنسی دچار بیماری‎های واگیردار مقاربتی نباشد، باکتری‎هایی که به صورت طبیعی در مقعد وجود دارند می‎توانند به شکل بالقوه عامل ایجاد عفونت در شریک جنسی باشند. اقدام به رابطه واژینال پس از رابطه مقعدی نیز می‎تواند به بروز عفونت در واژن و عفونت‎های دستگاه ادراری منجر گردد.

 

رابطه مقعدی می‎تواند با خطرات دیگری نیز همراه باشد. تماس دهانی با مقعد می‎تواند هر دو سوی رابطۀ جنسی را در ریسک ابتلاء به هپاتیت، هرپس، پاپیلوماویروس انسانی (HPV) و دیگر انواع عفونت قرار دهد. برای زوج‌های هتروسکسوال یا دگرجنسگرا، در صورت توده شدن مایع منی در نزدیک ورودی واژن امکان بروز بارداری ناخواسته وجود دارد.

 

حتی با وجودی که جراحات جدی بر اثر رابطه مقعدی شایع نیست، امکان بروز آن وجود دارد. خونریزی پس از اقدام به رابطه مقعدی ممکن است بر اثر هموروئید یا پارگی مقعد یا حتی موردی جدی‎تر مثل ایجاد سوراخ در روده بزرگ ایجاد شود. این وضعیتی خطرناک است که نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. درمان شامل بستری شدن فرد در بیمارستان، انجام عمل جراحی، و مصرف داروهای آنتی‎بیوتیک برای پیشگیری از عفونت است.

 

پیشگیری از مشکلات مربوط به رابطه مقعدی

تنها راه برای پیشگیری کامل از خطرات مربوط به رابطه مقعدی اجتناب از این نوع مقاربت جنسی است. اگر فردی دارای رابطه مقعدی باشد این موضوع اهمیت تام دارد که برای پیشگیری از گسترش عفونت‌ها و بیماری‎ها از کاندوم استفاده کند.

 

 

ترمیم رابطه مقعدی

بعد از رابطه مقعدی چه کنیم

 

 

موارد مندرج در زیر نکاتی در راستای افزایش ایمنی سکس مقعدی است:
– در صورت اقدام به رابطه مقعدی از ورود آلت تناسلی به دهان یا واژن امتناع کنید مگر اینکه شریک جنسی شما از کاندوم تازه‎ای استفاده کرده باشد.

 

– برای پیشگیری از پارگی بافت مقعد مقدار زیادی لوبریکانت یا لیز کننده به کار ببرید. در صورت استفاده از کاندوم لاتکس همیشه از لوبریکانت بر پایۀ آب استفاده کنید.
– برای کمک به کاهش خطر بروز پارگی مقعد همیشه پیش از ورود آلت تناسلی مرد به مقعد خود را شل کنید. استفاده از دوش آب گرم پیش از رابطه مقعدی یا دراز کشیدن به روی شکم می‎تواند باعث آسانتر شدن ورود آلت به مقعد گردد.

 

– در صورت احساس درد رابطه مقعدی را متوقف کنید
– در صورت بروز خونریزی پس از مقاربت جنسی از راه مقعد یا در صورت بروز زخم یا توده در اطراف مقعد یا در موارد خروج ترشح از مقعد در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کنید. بهترین راه برای پیشگیری از عوارض مقاربت جنسی از راه مقعد خودداری از انجام آن است.

 

عوارض و خطرات جدی رابطه مقعدی

رابطه مقعدی توسط بسیاری از زوجین انجام می شود، اما رابطه مقعدی دارای خطراتی است و نه تنها عوارضی برای زنان بلکه برای مردان نیز مشکلاتی ایجاد می کند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 

متاسفانه در سال های اخیر برقراری رابطه جنسی از راه مقعد بیشتر از قبل شده است که پزشکان و متخصصان توصیه نمی کنند. این نوع رابطه جنسی دارای خطرات و عوارضی است که در ادامه به تمام این موارد اشاره می کنیم. در این باره با دکتر لارن استرچر Lauren F. Streicher، مدیر مرکز پزشکی بیماری های جنسی و یائسگی در دانشگاه فینبرگ Feinberg صحبت کرده ایم. دکتر استرچر معتقد است برقراری رابطه مقعدی دارای خطراتی است که بهتر است خانم ها از آنها مطلع باشند.

 

اجازه بدهید واضح صحبت کنیم مقعد برای برقراری رابطه جنسی ساخته نشده است. مقعد یک مسیر یک طرفه است. از طرف دیگر واژن دارای یک پوشش ضخیم و ارتجاعی است و دارای پوششی مانند آکاردئون است و طوری طراحی شده که با دخول آلت تناسلی مردانه یا خروج نوزاد هماهنگ می شود. دکتر استرچر می گوید : بافت مقعد نازک تر است و دارای قابلیت ارتجاعی مشابه با واژن نیست، بنابراین احتمال پارگی آن زیاد است. پارگی مقعد نیز احتمال انتقال عفونت های جنسی و مقاربتی را افزایش می دهد.

 

گونوره رکتال یا مقعدی Rectal gonorrhea و کلامیدیا chlamydi و HIV

از خطرات جدی رابطه مقعدی هستند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در امریکا رابطه مقعدی یکی از پرخطرترین رفتارها و مهم ترین عامل عفونت HIV محسوب می شود.

 

گونوره یا سوزاک gonorrhea

یکی از شایع ترین بیماری های منتقل شونده از راه تماس جنسی است. در اثر باکتری به نام گونوره ایجاد می شود و از راه واژن، دهان و یا تماس مقعدی منتقل می شود. شریک جنسی فرد در صورت نداشتن علائم هم ممکن است این بیماری را انتقال دهد. اما رابطه مقعدی احتمالا یکی از مهم ترین راه های انتقال ویروس انسانی پاپیلوم papillomavirus یا HPV است. تعداد کمی از مردان دگر جنس گرا مبتلا به HIV هستند، اما نیمی از مردان به HPV مبتلا هستند. بنابراین رابطه مقعدی برای مردان هم خطرناک است. HPV باعث بروز زگیل های مقعد و سرطان مقعد می شود.

 

کلامیدیا chlamydia

بیماری کلامیدیا نام بیماری مقاربتی است که توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. بسیاری از مبتلایان به این بیماری نشانه‌ای ندارند. ایجاد علایم ممکن است چند هفته پس از ایجاد عفونت رخ دهد. علایم در زنان شامل ترشحات واژن و سوزش ادرار می‌باشد. در مردان نیز ترشحات اندام جنسی، سوزش ادرار و تورم و درد یک یا هر دو بیضه است.

 

دکتر استرچر همچنین بیان کرد که احتمالا آزمایشات غربالگری برای عفونت های منتقله از طریق رابطه مقعدی توسط پزشک انجام نمی شوند، مگر اینکه پزشک به طور خاص از شما در مورد رابطه مقعدی سوال بپرسد یا اینکه شما خودتان درخواست چنین آزمایشاتی را داشته باشید.

 

به علاوه رابطه مقعدی باعث بروز درد، خونریزی و بی اختیاری مدفوع می شود. طبق بررسی هایی که در دانشگاه Northwestern انجام شد، زنانی که رابطه مقعدی را بخشی از رابطه جنسی معمول خود قرار می دهند، بیش از دیگران تغییراتی را در تحمل مدفوع مشاهده کرده اند و دچار بی اختیاری ادرار و مدفوع شده اند.

 

اما اگر تمایل دارید رابطه مقعدی را تجربه کنید، سالم ترین راه چیست؟ حتما از محافظ استفاده کنید. حتی اگر یک شریک جنسی دارید، لازم است در زمان رابطه مقعدی از کاندوم استفاده کنید و اگر بعد از رابطه مقعدی تصمیم به دخول از طریق واژن دارید، حتما کاندوم را عوض کنید تا از بروز عفونت مجاری ادرار پیشگیری کنید.

 

 

مدفوع هنگام رابطه مقعدی

رابطه جنسی مقعدی چه عوارضی دارد؟

 

رابطه جنسی مقعدی | نکاتی مهم درباره روابط جنسی

 

منبع: مهرین / سیمرغ / نی نی بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا