خواص میوه ها و سبزیجات

خواص تخمه آفتابگردان | فواید بینظیر تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان : خواص درمانی تخمه آفتابگردان برای سلامتی چیست ؟ تخمه آفتابگردان چه مضراتی دارد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خواص میوه ها و سبزیجات ، فواید تخمه آفتابگردان برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تخمه آفتابگردان خام

تخمه آفتابگردان و کبد چرب ، خواص تخمه آفتابگردان

 

 

آشنایی با خواص و مضرات تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن و حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک)، ویتامین۵ Bو ویتامین های دیگر گروه B است که این ویتامین ها باعث می شوند بدن به خوبی بتواند از کربوهیدرات ها (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد.

یک مشت تخمه آفتابگردان ۵۵ درصد تیامین یا همان ویتامین ۱ B موردنیاز روزانه افراد را تامین می کند.

 

تخمه های آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده چند باندی ، به خصوص اسیدلینولئیک هستند که نوعی اسیدچرب امگا ۶ محسوب می شود.

علاوه بر این، این تخمه حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده تک باندی نیز است که این اسیدهای چرب برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند.

 

یک مشت از این تخمه ها، ۹۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین E را تامین می کند.

در ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان ۵۸۰ کالری انرژی نهفته است.

 

این تخمه حاوی ۲۴ درصد مواد پروتئینی، ۴۷ درصد روغن، ۲۰ درصد کربوهیدرات و سرشار از فسفر، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین A، B و E است.

تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن است

 

آهن موجود در تخمه آفتابگردان می‌تواند با جوانه‌ی گندم، جگر و یا زرده‌ی تخم مرغ وارد رقابت شود.

این تخمه های پرطرفدار همچنین سرشار از ویتامین B و ویتامین E می‌باشند.

 

خواص درمانی تخمه آفتابگردان

طبع گل آفتابگردان گرم وخشک است.

منبع غنی انرژی – درمان کننده لاغری:

 

یک مشت تخمه‌ی آفتاب‌گردان ۵۵ درصد تیامین یا همان ویتامین B1 مورد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که تخمه آفتاب‌گر…دان حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک) و اسید پانتوتنیک یا ویتامین B5 و ویتامین‌های دیگر گروه B می‌باشد. این ویتامین‌ها باعث می‌شوند که بدن به خوبی بتواند از هیدرات‌های کربن (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد.

آفتابگردان درمان کننده لاغری است صبح و بعدازظهر دانه آن را تفریحی بشکنید و از روغن آفتابگردان برای طبخ غذاها استفاده نمایید.

 

ضد التهاب قوی:

تخمه‌ی آفتاب‌گردان باعث تسکین آلرژی و برخی از مشکلات التهابی می‌شود

تخمه‌ی آفتاب‌گردان منبع خوب ویتامین E محسوب می‌شود. یک مشت از این تخمه‌ها ۹۰ درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین می‌کند. ویتامین E، کاهش دهنده التهاب است، بنابراین برای افرادی که به بیماری های التهابی مانند روماتوئید آرتریت، التهاب مفصل و استخوان و آسم مستعد هستند، مفید است.

کمبود منیزیم در بدن باعث بالا رفتن فشارخون، گرفتگی ماهیچه‌ها ( شامل گرفتگی ماهیچه قلب، راههای هوایی که از نشانه های آسم است) و سردردهای میگرنی و همچنین خستگی و تنش می‌شود، تخمه آفتابگردان به واسطه دارا بودن مقادیر قابل توجهی از منیزیم در درمان این مشکلات نیز مفید است.

 

مصرف تخمه آفتابگردان در بارداری:

مصرف تخمه آفتابگردان در دوران بارداری نه تنها مضر نیست، که در منابع علمی مختلف توصیه هم شده است.

تخمه آفتابگردان حاوی ریزمغذی های مفید فولات(به عنوان یکی از مهم ترین ریزمغذی های لازم در دوران حاملگی)، روی، ویتامین E، منیزیم و سلنیوم است.

 

همچنین بد نیست بدانید مقدار فولیک اسید موجود در تخمه آفتابگردان از اسفناج نیز بیشتر است.

بنابراین خوردن میزان متعارف از تخمه آفتابگردان در دوران بارداری بسیار توصیه شده است.

البته مثل تمام انواع آجیل، بایستی از مصرف تخمه آفتابگردان شور، آلوده یا کهنه خودداری شود.

 

فواید تخمه آفتابگردان در درمان مشکلات قلبی – عروقی:

آفتابگردان باعث تقویت قلب می‎شود.

ترکیبات تخمه‌ی آفتاب‌گردان داخل روده با کلسترول وارد نبرد شده و باعث کاهش جذب آن می‌شوند. به این ترتیب کلسترول از طریق مدفوع دفع می‌شود.

 

آفتابگردان بازکننده عروق مغزی است از روغن آن در غذا و تخم آن را به صورت بوداده و کم نمک استفاده کنید.

این دانه سرشار از ویتامین E است. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است. به همین دلیل مصرف دانه آفتابگردان مانع از اکسید شدن کلسترول و تاثیر منفی آن روی قلب و رگ ها می شود. به این ترتیب کلسترول در دیواره رگ ها رسوب نکرده و خطر سکته قلبی ناشی از گرفتگی رگ ها کاهش می یابد. بهترین میزان مصرف روزانه یک فنجان است.

 

نصف فنجان تخمه‌ی آفتاب‌گردان حاوی حدود ۲۵۵ میلی گرم منیزیم است. منیزیم یک ماده‌ی مغذی لازم برای بدن است که مانع سکته‌ی قلبی می‌شود.

فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

 

فواید تخمه آفتابگردان برای پوست:

مصرف تخم آفتابگردان از پوست در مقابل آسیب های اشعه UV محافظت می کند.

مغز آفتابگردان را خوب کوبیده سپس کمی عرق برگ چنار به آن اضافه کنید به صورت ماسک روی پوست صورت بگذارید باعث شادابی و جلای پوست می‎گردد هفته‎ای دوبار شب‎ها استفاده کنید.

 

تذکر: تخمه ی بو داده به دلیل سرخ شدن و داشتن چربی در صورت مصرف زیاد ممکن است باعث جوش شوند.

 

فواید تخمه آفتابگردان در درمان اسهال و یبوست:

مصرف تخم آفتابگردان که سرشار از فیبر است، به سیستم گوارشی در دفع راحت تر مواد زاید از بدن کمک می کند.

کسانی که یبوست دارند یک قاشق آفتابگردان را له کرده با آب مخلوط نمایند صاف کنند به مدت دو هفته میل نمایند.

 

برای درمان اسهال خونی تخم آفتاب گردان را ( بمقدار ۳۰ گرم ) در آب ریخته و حدود یکساعت با حرارت ملایم بپزید سپس آنرا با نبات یا قند شیرین کرده و به مریض بدهید.

مصرف تخمه آفتابگردان در سرماخوردگی و برونشیت:

 

افرادی که دچار سرماخوردگی شده‎اند در غذای روزانه آن‎ها از روغن آفتابگردان استفاده کنید چون هم تب بر و هم آرامبخش است.

مصرف تخمه آفتابگردان برای رفع ناراحتی‌های برونش، حنجره، مشکلات ریوی و همچنین صاف شدن صدا مؤثر است.علاوه بر این، خوردن آن را برای تسکین سرفه هنگام ابتلا به سرماخوردگی و به اصطلاح نرم شدن سینه هم توصیه می‌ کنند.

جهت درمان سردردی که همراه با سرماخوردگی است ۳۰ گرم تخم آفتاب گردان را در دو لیوان ریخته و بگذارید بجوشد تا نصف لیوان آن باقی بماند و این جوشانده را دوبار در روز بنوشید.

 

فواید تخمه آفتابگردان در پیشگیری از سرطان:

ویتامین E موجود در آن، از سلول ها و بافت ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و در نتیجه مانع از بروز بیماری های حاد مانند سرطان روده بزرگ می شود.

دانه آفتابگردان حاوی مقدار زیادی سلنیوم است. این عنصر باعث کنترل عملکرد DNA در حین کد برداری شده و به این ترتیب مانع از ابتلا به سرطان می شود. علاوه بر اینکه سلنیوم باعث فعال شدن عملکرد بسیاری از پروتئین ها مانند «گلوتیشن پراکسیداز» می شود. این پروتئین ها مانع از ابتلا به سرطان می شوند.

 

زمانی که میزان پروتئین های مفید مانند پروتئینی که به آن اشاره شد، کاهش یابد، DNA آسیب دیده و کد برداری نامناسب، آغاز ابتلا به سرطان است. مصرف این دانه به طور خاص مانع از ابتلا به بعضی از انواع سرطان ها مانند کولون، خون و پروستات می شود.

 

 

خواص تخمه آفتابگردان در بارداری

تخمه آفتابگردان چاق کننده است

 

 

تخمه استخوان ساز:

همه می دانیم مصرف کلسیم برای حفظ سلامت استخوان مهم است اما فراموش می کنیم که استخوان ها به منیزیم برای جذب بهتر کلسیم نیاز دارند. یکی از منابع مهم منیزیم، تخمه آفتابگردان است.

 

سایر فواید تخمه آفتابگردان:

جهت تقویت اعصاب روزانه ۲۰ گرم تخمه آفتابگردان کمی بودداده را میل کنند بعد از صبحانه مفیدتر می‎باشد.

کسانی که تصلب شرائین دارند از روغن آفتابگردان برای طبخ غذا استفاده نمایند.

 

به خاطر وجود مقدار زیاد ویتامین Aو مواد معدنی چون فسفر، فلورین و کلسیم نه تنها برای چشم‎ها بلکه برای دندان‎ها نیز مفید است.

کسانی که یرقان دارند از روغن آفتابگردان برای طبخ غذاهایشان استفاده نمایند.

 

تخمه آفتابگردان اثرات منفی سندروم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد

از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها و بیماری‌ها مقابله کند.

 

تخمه‌ی آفتاب‌گردان برای رشد کودکان بسیار مفید است.

سلنیم موجود در آن دی ان ای آسیب دیده را ترمیم می کند.

 

علاوه بر آن عمل سم زدایی بدن را انجام می دهد.

 

مضرات تخمه آفتابگردان:

زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل چربی و کالری بالا منجر به اضافه وزن می شود .

نمک به کار رفته در آنها باعث افزایش فشارخون و برخی عوارض دیگر در بدن خواهد شد.

 

مصرف زیاد تخمه آفتاب‌گردان می‌تواند سبب افزایش تری‌گلیسرید شود.

مصرف زیاد آفتابگردان باعث می‎شود که شخص با مسائل به صورت عاطفی برخورد نماید و در شخص رقت قلب بوجود آید.

 

تذکرات مهم :

بهترین زمان مصرف مغزها در طول روز صبح‌ها به عنوان میان‌وعده است.

اگر آخر شب مصرف شود چون بعد از آن می‌خوابند، کالری آن مصرف نخواهد شد.

 

به خاطر داشته باشید هنگامی که خیلی گرسنه هستید تخم آفتابگردان استفاده نکنید چون معده را خسته می‎کند.

از مصرف مغز تخمه ها به صورت پوست کنده و آماده حتی الامکان خودداری کنید زیرا در این صورت کالری خیلی بالاتری دریافت می کنید.

 

علاوه بر این، احتمال اکسیده شدن این مغز تخمه ها بیش از خود تخمه هاست. درضمن اگر از هر چند تخمه ای که می خورید یکی تلخ است معنی آن این است که این تخمه ها در حال فساد هستند.

توصیه می شود همیشه از آجیل های بو نداده استفاده کنید.

 

فراموش نکنید در اثر حرارت نامطلوب، چربی تخمه نیز دستخوش تغییرات نامطلوب و روغن مفید آن به روغنی مضر تبدیل می شود.

 

خواص باورنکردنی تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان میوه گل آفتابگردان است که بسیار انرژی زا بوده، سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای سلامتی بدن است و غیر از آن خواص درمانی بسیاری نیز دارد.

 

مغز تخمه آفتابگردان بسیار پرطرفدار بوده و اصلی ترین کاربرد مغز این دانه، استفاده از آن در صنایع تهیه روغن است. همچنین از آن برای استخراج یکی از پرمصرفترین روغنهای گیاهی به نام روغن آفتابگردان نیز استفاده میشود. به طور کلی خواص تخمه آفتابگردان نیز همانند خواص پسته و خواص گردو بوده و از دانه هایی است که برای درمان بیماری های متعدد کاربرد دارد. کمک به درمان عفونتهای مجاری ادرار، درمان برونشیت، سرماخوردگی، زخم معده و تخفف دردهای روماتیسمی از خواص تخمه آفتابگردان و مزایای مصرف آن برای سلامتی میباشد. برای آشنایی بیشتر با خواص تخمه آفتابگردان با ما همراه باشید.

 

گیاه شناسی آفتابگردان و تخمه آن

آفتابگردان گلی است یکساله با ساقه های خشن که ارتفاع آن از نیم متر تا گاهی ۵/۳ متر متغیر میباشد و در گیاه شناسی جزو تیره گل ستاره ای ها طبقه بندی میگردد. گل آفتابگردان گلی بسیار درشت و زیبا، به قطر ۳۵ سانتیمتر می‌باشد. برگ آفتابگردان کم و بیش بیضی شکل، مضرس، کرکدار و زبر میباشد. گیاه آفتابگردان بومی آمریکا بوده و از این منطقه به سایر نقاط جهان صادر شده است .

 

تخمه افتابگردان میوه گل آفتابگردان میباشد در وسط گل قرمز رنگ آن دایره‌ای قهوه‌ای رنگ وجود دارد که تخم‌های آفتاب‌گردان دورادور آن ‌را گرفته‌اند و به رنگهای سفید، خاکستری مخطط، قهوه ای، بنفش تیره و مشکی دیده میشود. از دانه آفتابگردان جهت روغن کشی و صنایع تهیه غذاهای خوراکی استفاده میشود.

 

خواص تخمه آفتابگردان (طبیعت و خواص درمانی)

طبع تخمه آفتابگردان گرم و خشک میباشد. برخی از مهترین فواید مصرف این دانه گیاهی ارزشمند برای سلامتی شامل موارد زیر میگردد:

 

مصرف تخم آفتابگردان همانند خواص تخم کدو، از بروز سرطان پروستات خصوصا نوع مهاجم آن در مردان تا حدود زیادی پیشگیری میکند.

 

از خواص تخمه آفتابگردان کمک به تخفیف دردهای روماتیسمی است.

 

یکی از مهم‌ترین مواد موجود در انواع تخمه از جمله تخمه آفتابگردان، اسیدهای چرب امگا-۳ می‌باشد که برای سلامت مغز، قلب، خون و بسیاری دیگر از قسمت‌های بدن ضروری است.

 

مصرف تخمه آفتابگردان انرژی زا بوده، جالب است بدانید در ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان ۵۸۰ کالری انرژی نهفته است.

 

تخمه آفتابگردان سرشار از انواع ویتامین به ویژه ویتامین ای بوده، که برای سلامت و جوانسازی پوست مفید میباشد. مصرف تخم آفتابگردان به ویژه نوع بو نداده آن از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و چین و چروک پوست را کاهش میدهد.

 

دانه های گل آفتابگردان حاوی روغن فراوان و ویتامین های آ، د و املاح معدنی فراوان بوده و مصرف آن برای سلامت کبد بسیار مفید است.

 

تخمه آفتابگردان دارای ماده ای به نام فیتواسترول است، فیتواسترول ماده ای است که ساختار آن شبیه به کلسترول میباشد و مصرف مقادیر کافی از آن، به کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی کمک میکند.

 

از دیگر خواص تخمه آفتابگردان کمک به درمان اسهال است. به این منظور ۳۰ گرم تخم آفتابگردان را در آب ریخته و حدود یک ساعت با حرارت ملایم بپزید، سپس آن را با نبات یا قند شیرین کرده و به بیمار بدهید.

 

استفاده از تخمه آفتابگردان برای درمان خانگی سرماخوردگی و تسکین سر درد ناشی از آن نیز مفید میباشد. به این منظور نیز بایستی در حدود ۳۰ گرم تخم آفتابگردان را در ۲ لیوان آب جوش ریخته و بگذارید بجوشد تا نصف لیوان آن باقی بماند و این جوشانده را دو بار در روز بنوشید.

 

ارزش غذایی مغز تخمه آفتابگردان

مغز تخمه آفتابگردان منبع غنی از از ویتامین های ای، آ، د و ویتامین ها گروب به خصوص ویتامین ب۱ میباشد. همچنین سرشار مواد معدنی شامل فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن و حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک) است. از دیگر مواد موثر موجود در مغز تخمه آفتابگردان فیتو استرولها، ساپونین ها، اولئیک اسید، پکتین، آلبومین، انواع اسید آمینه های ضروری و کوانزیم کیو ۱۰ است.

 

مضرات تخمه آفتابگردان (موارد احتیاطی و منع مصرف)

 

توصیه میشود همواره از تخمه آفتابگردان تازه استفاده کنید و از خوردن تخم های آفتابگردان کهنه که مدتی مانده اند اجتناب نمایید.

 

در شرایط عادی از زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان (بیش از ۶۰ گرم در روز برای مدت طولانی) به دلیل افزایش بیش از حد عنصر سمی کادمیوم در خون، خودداری کنید.

 

زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان باعث بروز جوش در برخی افراد میشود. همچنین مصرف زیاد تخم آفتابگردان میتواند باعث چاقی در افراد مستعد شود.

 

تخمه آفتابگردان و دیابت

فواید تخمه آفتابگردان

 

خواص تخمه آفتابگردان | فواید بینظیر تخمه آفتابگردان

 

منبع : افکارنیوز / هفت گنج

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا