پوست و مو

پوست در میانسالی | زیبایی و شادابی پوست صورت در سنین بالا

پوست در میانسالی : چگونه در میانسالی پوستی زیبا و شاداب داشته باشیم ؟ در سنین بالا چگونه از پوست صورت خود مراقبت کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و مو ، مراقبت های پوست در میانسالی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

برای مراقبت از پوست چه باید کرد

برای مراقبت از پوست صورت چه کنیم؟ ، پوست در میانسالی

 

 

مراقبت از پوست پس از پنجاه سالگی چطور باید انجام شود؟

خانم‌ها در هر سن و هر دوره‌ای به مراقبت صحیح از پوست نیاز دارند اما مراقبت از پوست پس از پنجاه سالگی شرایط خاص خود را دارد چون در این مرحله تغییرات عمده‌ای در بدن خانم‌ها صورت می‌گیرد و این تغییرات بیش از هرچیز دیگری روی ظاهر و پوست اثر خواهد گذاشت. در دهه پنجاه سالگی چروک‌های سطحی عمیق‌تر می‌شوند، پوست خشک‌تر می‌شود و لب‌ها حجم خود را از دست می‌دهند، این تغیرات ناشی از کاهش سطح استروژن در بدن هستند که پس از یائسگی رخ می‌دهد بنابراین ضروری است که مراقبت از پوست پس از پنجاه سالگی بیشتر جدی گرفته شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که مراقبت از پوست پس از پنجاه سالگی شامل چه مواردی است.

 

اگر تاکنون توجه خاصی به مراقبت از پوست نداشته‌اید و به دهه ۵۰ زندگی خود نزدیک می‌شود هنوز دیر نشده است و می‌توانید با مراقبت‌های صحیح فرآیند پیری را به تاخیر بیندازید. البته برخی از تغیرات در بدن اجتناب ناپذیر هستند و باید بتوانید با آن‌ها کنار بیاید اما لازم نیست سراغ درمان‌های گران قیمت و محصولات کمیاب و عجیب و غریب و متنوع بروید، تنها رعایت چند مورد می‌تواند در جلوگیری از تسریع پیری پوست کمک کننده باشد. وقتی ستارگانی مثل جولیان مور را می‌بینیم که در دهه پنجاه زندگی خود در اوج زیبایی و جذابیت هستند این حقیقت بر ما آشکار می‌شود که پیری را می‌توان متوقف کرد اگر روش درست آن را بدانید و این روش تنها با مراقبت از پوست پس از پنجاه سالگی به روش درست ممکن می‌شود.

 

 استفاده از پاک کننده‌های کرمی

با افزایش سن پوست خشک‌تر می‌شود و این فرآیند در دوران یائسگی سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و در این زمان لازم است شما بتوانید آرایش خود را از صورتتان پاک کنید بدون آن که چربی‌های طبیعی آن را از بین ببرید و باعث خشکی و التهاب پوست خود شوید. پاک کننده‌های ملایم آرایشی می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. پاک کننده‌های کرمی ملایم حاوی مقدار کمی لایه برداری برپایه اسیدهای میوه هستند و اثر التیام بخشی و مرطوب کنندگی هم دارند و بهترین انتخاب برای خانم‌های میانسال هستند.

 

توجه به پوست اطراف چشم

اگر تاکنون از کرم‌های دورچشم استفاده نکرده‌اید اکنون بهترین زمان برای شروع این کار است. اگر استفاده از کرم‌های ضدچروک دور چشم را جدی نگیرید خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌کنید به چروک‌های عمیق و غیرقابل بازگشت در الیاف چشم و پلک‌های خود مبتلا خواهید شد. این کرم‌ها علاوه بر این که گردش خون را در اطراف چشم بهبود می‌بخشند باعث آبرسانی به بافت آن شده و پف اطراف چشم را نیز از بین می‌برند. البته بهتر است از بالم‌های چندکاره اطراف چشم استفاده کنید که هم اثر آبرسانی و هم ضدچروک دارند تا وقت و هزینه کمتری را برای این کار صرف کنید.

 

درمان‌های حرارتی و نوری مرتبط با پوست

یکی از دلایل پیری پوست کاهش تولید کلاژن و الاستین در لایه‌های زیرین آن است. کلاژن و الاستین پروتئین‌هایی هستند که خاصیت ارتجاعی به پوست می‌دهند و با کاهش تولید آن‌ها پوست خشک و غیرمنعطف شده و دچار چروک می‌شود. برخی از روش‌های درمانی می‌تواند پوست را به ترشح این پروتئین‌ها تحریک کند که روش نوردرمانی و گرمادرمانی یکی از آن‌ها است. ابزارهایی برای این درمان‌ها طراحی شده‌اند که در منزل هم قابل استفاده هستند مثل لامپ‌های قرمز LED برای ماساژ پوست که با ایجاد نور و حرارت در تقویت و جوانسازی پوست تاثیر دارند.

 

سرم‌های رتینول بخشی از فرآیند مراقبت از پوست پس از پنجاه سالگی

لکه‌های تیره، قرمزی پوست، روزنه‌های بزرگ و چروک‌ها را تنها با این ماده جادویی می‌توان درمان کرد. این ماده شکلی از ویتامین آ است که اثر جوان کنندگی روی پوست دارد و با لایه برداری موثر و تحریک پوست به ترشح الاستین و کلاژن باعث بازسازی سریع‌تر پوست و درمان عوارض گفته شده می‌شود. بهتر است محصولات برپایه رتینول را با تجویز پزشک متخصص پوست مصرف کنید تا نگران عارضه‌هایی مثل التهاب و قرمزی نباشید.

 

 توجه به پوست گردن

بیشتر خانم‌ها در فرآیند مراقبت از پوست تنها به صورت خود توجه دارند و گردن را به عنوان یک عضو مهم و جلوی چشم فراموش می‌کنند. در نتیجه پس از مدتی پوست گردن دچار چروک و افتادگی می‌شود و سن آن‌ها را لو می‌دهد! دقت کنید که حتی مقدار کمی افتادگی و چروک در پوست گردن و یا زیر چانه هم اثر بسیار زیادی در بالاتر به نظر رسیدن سن شما دارد بنابراین توجه به سلامت پوست این ناحیه ضرورت دارد. برای زیبایی و سلامت پوست گردن از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ترکیب پپتاید در خود هستند. این ترکیب اثری قوی و فوری در درمان چروک‌ها و افتادگی پوست گردن دارد.

 

استفاده از سرم‌های ضدآفتاب

شما همیشه به ضدآفتاب نیاز دارید چه در دهه بیست زندگی و چه در دهه ۵۰ زندگی، چه در روزهای آفتابی و چه در روزهای ابری و بارانی. اما در این سن ممکن است استفاده از کرم ضدآفتاب کمی برای پوست شما سنگین باشد به همین دلیل بهتر است به جای کرم از سرم ضدآفتاب استفاده کنید که حداقل درجه حفاظت ۵۰ داشته باشد و هم اشعه UVA و هم اشعه UVB را پوشش دهد. ضدآفتاب را تنها روی صورت نزنید بلکه هر قسمتی از پوست که در معرض تابش قرار دارد مثل دست و گردن هم نیاز به حفاظت مقابل آفتاب دارد. سرم‌های ضدآفتاب ماندگاری کمتری نسبت به کرم دارند و حتما باید تجدید شوند تا اثر خود را از دست ندهند.

 

لایه برداری لب یکی از روش‌های مراقبت از پوست پس از پنجاه سالگی

اگرچه در هر سنی ممکن است لب‌ها خشک شوند اما در دهه ۵۰ سالگی خشکی لب بیشتر خود را نشان می‌دهد و به شکل عارضه‌ای جدی بروز می‌کند که در نهایت باعث از بین رقتن حجم طبیعی لب‌ها می‌شود و به صورت چروک در لب خود را نشان می‌دهد. اما با لایه برداری منظم لب‌ها می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد، لایه برداری با افزایش دادن جریان خون در سطح لب و جدا کردن سلول‌های مرده از سطح لب و کاهش دادن چروک‌های لب حجم آن را بازمی‌گرداند.

 

 استفاده از کرم‌های روزانه با خاصیت حفظ رطوبت

گفتیم که با افزایش سن رطوبت پوست کاهش می‌یابد و شما نیاز بیشتری به کرم‌های مرطوب کننده خواهید داشت. اما کرم‌های آبرسان معمولی در این دوره ممکن است نتواند رطوبت پوست شما را تامین و حفظ کند و به همین دلیل نیاز است از کرم‌های روزانه‌ای استفاده کنید که خاصیت نگهدارنده رطوبت دارند. کرم‌های مرطوب کننده حاوی لیپید علاوه بر تامین رطوبت این رطوبت را در سطح پوست به دام می‌اندازند و کمک می‌کنند پوست مدت بیشتری نرم و مرطوب باقی بماند.

 

زیبایی پس از ۵۰سالگی

از آنجا که میزان کلاژن‌سازی پوست بعد از رسیدن به سن یائسگی کم می‌شود، امکان ایجاد تغییرات پوستی مانند زیاد شدن چین‌وچروک‌های پوستی و خشکی پوست، در این سنین افزایش می‌یابد…

 

 

راه های مراقبت از پوست بدن

مراقبت از پوست صورت چرب

 

 

به‌علاوه، در دوران یائسگی حجم قابل‌توجهی از چربی‌های زیرپوست از دست می‌رود و انعطاف‌پذیری آن کاهش می‌یابد. چروک‌ها و خشکی‌ پوست ناشی از یائسگی، بیشتر در قسمت‌های گردن، گونه‌ها، خط لبخند، بالای لب و خط اخم اتفاق می‌افتد اما می‌توان بعد از رسیدن به یائسگی هم طراوت و زیبایی پوست صورت را حفظ کرد و بعد از ۵۰ سالگی، باز هم ظاهری زیبا و شاداب داشت. در صفحه «زیبایی» این هفته، راهکارهایی برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها خواهید یافت.

 

نرم‌کننده یادتان نرود

پاکیزه بودن پوست، یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت و حفظ زیبایی آن در دوران میانسالی و سالمندی است. هرچه سن بالاتر می‌رود، خشکی پوست هم بیشتر می‌شود بنابراین برای اینکه چروک و خشکی‌ پوست کمتر به چشم بیایند، باید بعد از هر بار شستشوی دست و صورت، از نرم‌کننده‌های بر پایه چربی استفاده کنید. ضمن اینکه بعد از رسیدن به یائسگی، حتما باید استفاده از محصولات شوینده ملایم مانند صابون‌های کرم‌دار یا پاک‌کننده‌های مخصوص پوست‌های خشک را در دستور کارتان قرار دهید.

 

ضدآفتاب را جدی بگیرید

اگرچه ابتلا به سرطان پوست بیشتر به‌دلیل تماس مستقیم نور آفتاب با پوست در دهه‌های ۲۰، ۳۰ و ۴۰ زندگی اتفاق می‌افتد، اما بعد از ۵۰ سالگی و رسیدن به سن یائسگی هم به استفاده از ضدآفتاب‌ها نیاز است چون محافظت طبیعی از پوست با رسیدن به دوران میانسالی و سالمندی، کمتر از دوران جوانی می‌شود. خانم‌ها از میانسالی به بعد نیز به استفاده روزانه از کرم‌های ضدآفتاب با SPF 30 و بالاتر نیاز دارند، حتی در منزل.

 

پوستتان را با آب داغ نشویید

شستن پوست دست و صورت یا حمام کردن با آب داغ می‌تواند باعث تشدید خشکی پوست و از دست رفتن چربی‌های سطح پوست شود. به‌همین دلیل مخصوصا خانم‌های یائسه باید با آب ولرم دوش بگیرند و دست و صورتشان را هم با آب ولرم مایل به خنک بشویند. مرطوب کردن پوست بدن یا دست و صورت بعد از استحمام، با لوسیون‌ها و کرم‌های بر پایه آب هم برای حفظ طراوت و لطافت پوست ضروری است.

 

کرم ضدچروک بزنید

استفاده از کرم‌های ضدچروک، نمی‌تواند باعث از بین‌رفتن چروک‌های پوستی شود اما می‌تواند جلوی افزایش و عمیق‌تر شدن چروک‌ها را بگیرد بنابراین تمام خانم‌ها از ۴۵ تا ۵۰ سالگی به بعد، حتما باید استفاده از کرم‌های دورچشم و ضدچروک را برای پیشگیری از عمیق‌تر و زیادتر شدن چروک‌ها، در برنامه روزانه‌شان داشته باشند.

 

از لایه‌بردار استفاده کنید

معمولا یائسگی با بروز لک‌های پوستی همراه است. خانم‌های یائسه می‌توانند برای پیشگیری از ایجاد یا زیاد شدن این لک‌ها، مدام از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند. ضمن اینکه ماهی یکبار استفاده از کرم‌های لایه‌بردار و هر ۲ تا ۳ روز یکبار زدن کرم‌های روشن‌کننده بدون هیدروکینون به پوست هم می‌تواند باعث از بین‌رفتن لک‌های پوستی ناشی از یائسگی شود. استفاده از تونرها هم تاحدی باعث روشن‌تر شدن پوست صورت می‌شود.

 

زیبایی دست‌هایتان را نادیده نگیرید

یائسگی با از دست رفتن چربی، رطوبت و کلاژن پوست پشت دست‌ها همراه است. به‌همین دلیل پوست این قسمت از دست‌ها با افزایش سن، دچار چین‌وچروک‌های بیشتری می‌شود. متخصصان پوست آمریکایی به تمام خانم‌ها توصیه می‌کنند از حدود ۴۵ سالگی به بعد، دست‌های خود را حداقل روزی ۳ بار با نرم‌کننده‌های بر پایه آب و روزی ۲ مرتبه با نرم‌کننده‌های بر پایه چربی نرم و مرطوب کنند. ضمن اینکه خانم‌های یائسه برای پیشگیری از خشکی و چروکیده شدن پوست دست‌ها باید هنگام خروج از منزل و انجام کارهای مختلف، دستکش بپوشند.

 

آنتی‌اکسیدان بخورید

مصرف فراوان خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان در طول دوران یائسگی، به حفظ شادابی و طراوت پوست صورت و گردن‌ کمک می‌کند. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، به‌خصوص آنهایی که رنگ قرمز، نارنجی و زرد دارند، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و مصرف حداقل ۵ وعده از آنها در طول روز به تمام خانم‌های یائسه برای حفظ سلامت پوستشان توصیه می‌شود.

 

سویا را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید

سویا، سرشار از ترکیب‌های گیاهی، به‌نام ایزوفلاون‌هاست. ایزوفلاون‌ها مانند استروژن در بدن عمل می‌کنند و می‌توانند به پیشگیری از مشکلات پوستی ناشی از یائسگی کمک کنند. متخصصان آمریکایی معتقدند مصرف روزانه حدود ۵۰ میلی‌گرم از ایزوفلاون‌ها (مثلا یک لیوان شیرسویا یا ۳۰ گرم پنیر سویا یا یک مشت دانه خوراکی سویا)، ‌می‌تواند تا حد قابل‌قبولی باعث پیشگیری از عمیق و زیاد شدن چروک‌های پوستی شود.

 

استرس نداشته باشید

استرس یکی از عوامل تشدید خشکی و حساسیت پوست است. به‌همین دلیل به خانم‌های یائسه توصیه می‌شود برای پیشگیری از تشدید مشکلات پوستی خود در این دوران، تا می‌توانند از استرس‌های روزانه با مشغول‌کردن خود به فعالیت‌های اجتماعی یا شرکت در کلاس‌های یوگا و مدیتیشن دور بمانند. انجام ورزش‌های سبک و روزانه هم می‌تواند باعث کاهش استرس و افزایش خونرسانی به سطح پوست در دوران میانسالی شود و تاثیر مطلوبی بر سلامت پوست خانم‌های یائسه داشته باشد.

 

به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی باعث شاداب‌تر به نظر رسیدن پوست، به‌خصوص در دوران میانسالی و سالمندی می‌شود. اگر بعد از رسیدن به سن یائسگی به اندازه کافی نخوابید، تیرگی دور چشم‌هایتان تشدید می‌شود و صورتتان پیرتر به‌نظر می‌رسد.

 

ماسک‌های خانگی را امتحان کنید

هرچند تاثیر ماسک‌های خانگی‌ موقتی است اما همین تاثیر موقت هم می‌تواند برای شرکت در یک مهمانی یا جشن یک روزه، بسیار شگفت‌انگیز باشد. خانم‌های یائسه می‌توانند ۲ تا ۳ روز پیش از رفتن به جشن و مهمانی، روزی ۲ بار پوست صورت خود را با ماسک میوه‌های تازه‌ای مانند خیار، کیوی، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، هلو یا زردآلوی رنده‌شده و هر بار به مدت نیم ساعت، بپوشانند.

 

 

مراقبت از پوست و مو

پوست در سنین بالا

 

پوست در میانسالی | زیبایی و شادابی پوست صورت در سنین بالا

 

منبع: مجله قرمز / هفته نامه سلامت / بیتوته / مه شو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا