خواص میوه ها و سبزیجات

خواص شکلات تلخ | فواید شگفت انگیز شکلات تلخ

خواص شکلات تلخ : فواید شکلات تلخ برای بدن چیست ؟ خواص درمانی مصرف شکلات تلخ برای سلامتی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خواص میوه ها و سبزیجات ، فواید شکلات تلخ برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص شکلات تلخ 99 درصد

خواص شکلات تلخ برای پوست

 

 

همه چیز درباره خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ که به شکلات سیاه هم معروف است از میوه درخت کاکائو، چربی و قند ساخته می شود. بر خلاف شکلات شیری، شکلات تلخ اصلا شیر ندارد یا به مقدار بسیار کمی دارد. همچنین شیرینی کمتری نیز دارد. در واقع شکلات تلخ کیفیت بالا با درصد کاکائوی بین ۷۰ تا ۹۹ طعمی تلخ و شیرین دارد. شما می توانید هم شکلات تلخ را به تنهایی میل کنید و هم آن را به کیک و شیرینی و دسرتان بیفزایید. شکلات تلخ می تواند یک درمان سالم باشد تا زمانی که شما به طور مناسب آن را مصرف کنید. یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان در این سیاره است و همچنین مواد مغذی دیگری همچون فیبر، پتاسیم، منگنز، روی، سلنیوم، مس، منیزیم و آهن دارد.

 

علاوه بر این مواد مغذی، خواص شکلات تلخ شامل کالری و قند متوسط می شود اما هنگامی که به اندازه مصرف شود می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات متعددی از نقاط مختلف جهان، اثرات بهداشتی شکلات تلخ را تایید کرده اند. در این مقاله با خواص شکلات تلخ بیشتر آشنا خواهید شد.

 

خواص شکلات تلخ

۱. استرس را از بین می برد.

برای از بین بردن استرس و یا بهتر کردن خلق و خو همیشه می توانید به خواص شکلات تلخ تکیه کنید زیرا کمک می کند سطح سروتونین که به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل می کند را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات شیمیایی در شکلات تلخ نقش مهمی در بهبود وضعیت افرادی که تنش زیادی دارند ایفا می کند. در واقع خوردن کمی شکلات تلخ به طور روزانه به مدت دو هفته سطح هورمون های استرس را کاهش می دهد. به علاوه شکلات تلخ دارای منیزیم است که به مبارزه با استرس، خستگی و افسردگی کمک می کند. هنگام خوردن شکلات برای مبارزه با استرس اطمینان حاصل کنید که بیش از ۸۵% کاکائو داشته باشد.

 

۲. سطح کلسترول را کاهش می دهد.

کاکائوی موجود در شکلات تلخ میزان چربی خون یا کلسترول منفی را کاهش می دهد. این کلسترول منفی می تواند رگ ها و دیواره های داخلی شریان ها را مسدود کرده و مانع عملکرد مناسب آنها شود. آنتی اکسیدان های قوی شکلات تلخ هم به نوبه خود خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند. شواهد نشان می دهند که کاکائو ممکن است کلسترول مثبت را نیز افزایش دهد. این سطح پایین کلسترول منفی و سطح بالای کلسترول مثبت می تواند از حملات قلبی جلوگیری نماید.

 

۳. فشار خون را کاهش می دهد.

فلاوانول و فلاونوئید موجود در کاکائو باعث کاهش فشار خون و بهبود انتقال جریان خون به قلب می شود. فلاوانول شکلات تلخ پوشش مفصل شریان ها را تحریک می کند تا اکسید نیتریک تولید کنند. اکسید نیتریک سیگنال هایی را برای آرامش ارسال می کند که باعث کاهش مقاومت در برابر جریان خون می شود و بنابراین فشار خون را کاهش می دهد. با فشار خون پایین، اغلب بیماری های قلبی و سکته کاهش می یابند.

 

۴. از سکته مغزی جلوگیری می کند.

خوردن شکلات تلخ به طور مداوم حتی می تواند در آینده خطر سکته مغزی را نیز کاهش دهد. این به خاطر وجود خواص شکلات تلخ از جمله فلاونوئیدهاست که نوعی آنتی اکسیدان هستند. فلاونوئیدها می توانند چسبندگی خون را کاهش دهند و از لخته شدن خون جلوگیری کنند که به نوبه خود در پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته مغزی موثر است. برای بهبود جریان خون در مغز حتما هفته ای یک بار شکلات تلخ بخورید.

 

۵. قدرت مغز را افزایش می دهد.

خواص شکلات تلخ عملکرد مغز را بهبود می بخشد. بر اساس مطالعات انجام شده شکلات تلخ می تواند جریان خون در مغز را تا سه ساعت افزایش دهد. این به نوبه خود حافظه کوتاه مدت و سطح هوشیاری عمومی را بهبود می بخشد. علاوه بر این مقدار بالای فلاوانول ها در شکلات تلخ عملکرد مغز را برای افرادی که از کم خوابی رنج می برند تقویت می کند و حتی با افزایش گردش خون اثرات پیری را نیز کاهش می دهد. همچنین کاکائو موجب تقویت حافظه نیز می شود.

 

۶. به کاهش وزن کمک می کند.

یک اونس شکلات تلخ که بین ۷۰ تا ۸۵ درصد کاکائو دارد اگر سه بار در هفته مصرف شود می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. از آنجا که غنی از فیبر است می تواند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده شکلات تلخ اگر در حد اعتدال مصرف شود می تواند میل شما را برای غذاهای چرب، شیرین و شور کاهش دهد. همچنین با داشتن آنتی اکسیدان می تواند فرآیند هضم را کند کرده و بدین ترتیب شما در وعده های بعدی کمتر غذا می خورید. حتی می تواند سوخت و ساز بدن تان را تنظیم کرده و باعث شود چربی و کالری بیشتری بسوزانید.

 

۷. پوست را سالم نگه می دارد.

مقدار متوسط شکلات تلخ در رژیم غذایی می تواند پوستی سالم، درخشان و بی عیب و نقص برایتان به دنبال داشته باشد. چندین آنتی اکسیدان در شکلات تلخ از پوست در برابر رادیکال های آزاد که می توانند روند پیری را سریع تر کنند محافظت می نماید. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید حفظ می کند که ممکن است منجر به آفتاب سوختگی و سرطان پوست شود. علاوه بر این عصاره کاکائوی موجود در شکلات تلخ باعث کاهش زبری پوست و پوسته پوسته شدن آن می شود و همچنین پوست را هیدراته می کند.

 

۸. سرفه مداوم را درمان می کند.

اگر شما زیاد سرفه می کنید و به دنبال راه حلی ساده می گردید، شکلات تلخ را امتحان کنید. این شامل یک ماده شیمیایی به نام تئوبرومین شناخته شده است که به آرام ساختن عصب سرفه منجر می شود. در آزمایشی در بریتانیا محققین دو بار در روز به مدت دو هفته بین ۳۰۰ بیمار تئوبرومین تقسیم کردند و متوجه شدند که ۶۰% از این افراد سرفه هایشان درمان شد. همچنین شکلات تلخ هیچ عوارضی نداشته و سیستم عصبی و قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. بر خلاف داروهای ضد سرفه، شکلات تلخ باعث ایجاد خواب آلودگی نمی شود. بنابراین دفعه بعد که دچار سرفه شدید حتما شکلات تلخ با کیفیت را امتحان کنید.

 

۹. اسهال را درمان می کند.

دانشمندان تایید کرده اند که شکلات تلخ می تواند علائم اسهال را کاهش دهد. در واقع کاکائو دارای ماده ای شیمیایی به نام فلاونوئید است که پروتئین موجود در روده را مهار کرده و ترشح مایع در روده کوچک را تنظیم می کند. همین باعث کاهش سریع علائم اسهال می شود. اگر از اسهال رنج می برید، شکلات تلخی که درصد بالایی از کاکائو را داراست مصرف کنید. هرچه فلاونوئیدهای شکلات بیشتر باشد این دارو سریعتر جواب می دهد.

 

۱۰. قند خون را کنترل می کند.

کاکائوی موجود در شکلات تلخ می تواند به جلوگیری از دیابت کمک کند. مطالعه ای در سال ۲۰۰۵ نشان داد که مصرف منظم شکلات تلخ باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود و بنابراین خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ به بدن کمک می کنند که انسولین را به طور موثری مصرف کند. همچنین شکلات تلخ می تواند کنترل قند خون در افراد دیابتی را تنظیم کند. با این حال به افراد دیابتی توصیه می شود که شکلات تلخ بدون قند که به راحتی در بازار یافت می شود را مصرف کنند.

 

هشدار در مصرف شکلات تلخ

با وجود اینکه در فراوانی خواص شکلات تلخ شکی نیست اما نباید روزانه مقدار زیادی از آن را مصرف کنید. کالری آن می تواند بر سلامتی شما تاثیر بگذارد. کلید بهره بردن از شکلات تلخ، حفظ اعتدال است. همچنین شما نیاز به خوردن شکلات تلخ با کیفیت بالا دارید که مقدار کاکائوی آن بیشتر از ۷۰% باشد.

 

به این دلایل بیشتر شکلات بخورید

شکلات از خوراکی های پرطرفدار در دنیا است که انواع مختلفی دارد . یکی از پرطرفدارترین نوع شکلات ،شکلات تلخ است که خواص بی شماری برای آن ذکر شده است و توصیه های زیادی برای مصرف آن وجود دارد. شکلات تلخ خواص فراوانی برای قلب و پوست دارد و برخلاف تصور عموم میتواند در کاهش وزن موثر واقع شود.شکلات

 

 

خواص شکلات تلخ 84 درصد

خواص شکلات تلخ در بدنسازی

 

 

تعداد کمی از ما نیازمند دلیلی قانع کننده برای مصرف شکلات هستیم. عطر و طعم و توانایی بهبود خلق و خو، شکلات را به یکی از محبوب ترین خوراکی های جهان مبدل کرده است.

 

خواص بی نظیر مصرف شکلات

شکلات تلخ در مقایسه با شکلات شیری از فواید سلامت بیشتری بهره می برد و مصرف منظم آن می تواند به بهبود شرایط سلامت کلی انسان کمک کند. برای بهره مندی از فواید سلامت شکلات تلخ مصرف نمونه هایی که دارای ۷۰ درصد یا بیشتر کاکائو هستند باید مد نظر قرار بگیرد. در ادامه با برخی از این فواید بیشتر آشنا می شویم.

 

پوستی سالم تر

مطالعات نشان داده اند که مصرف شکلات سرشار از آنتی اکسیدان پوستی نرم تر که کمتر خشک می شود و مقاومت بیشتری در برابر آفتاب سوختگی دارد را شکل می دهد. به عنوان مثال، مطالعه ای که در نشریه European Journal of Nutrition منتشر شد، نشان داد، مصرف مداوم کاکائو به مدت ۱۲ هفته از دست دادن رطوبت پوست را به میزان ۲۵ درصد کاهش می دهد، که بهترین خبر برای افرادی با پوست خشک است.

 

از دیگر فواید مصرف شکلات تلخ مواجهه کمتر با آفتاب سوختگی است. پژوهشگران بریتانیایی شرکت کنندگان حاضر در مطالعه را به دو گروه تقسیم کرده و طی ۱۲ هفته به یک گروه شکلات تلخ و به گروه دیگر شکلات شیری دادند. در پایان مطالعه گروهی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند، افزایش دو برابری محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش را تجربه کردند و گروه دیگر هیچ سودی را شاهد نبودند.

 

کاکائو گردش خون به مویرگ هایی که در لایه بالایی پوست قرار دارند را افزایش می دهد و رگ هایی که برای جذب اکسیژن و مواد مغذی بهتر تجهیز شده اند از پوست در برابر کم آبی و آفتاب سوختگی هر چه بهتر محافظت می کنند.

 

دندان هایی سالم تر

قند موجود در آبنبات های شکلاتی است که پوسیدگی دندان ها را موجب می شود، در شرایطی که کاکائو می تواند از آنها محافظت کند. پوست دانه کاکائو حاوی ترکیبات ضد باکتری است که از شکل گیری پلاک و بیوفیلم ها پیشگیری می کند.

 

کاهش هوس های غذایی و افزایش وزن

کاکائو سرشار از فیبر و پروتئین است. یک قالب شکلات تلخ استاندارد حاوی ۴ گرم فیبر و ۸ تا ۹ گرم پروتئین است و یک قاشق غذاخوری از پودر کاکائو حاوی ۴ گرم و یک گرم از هر کدام است. اما حقیقت جالب توجه دیگری درباره شکلات نیز وجود دارد:پژوهشگران هلندی طی مطالعه ای دریافتند افرادی که تنها شکلات تلخ ۸۵ درصد را بو کرده بودند کاهش اشتهای خود به نصف را گزارش کردند. بو کردن شکلات تلخ، تولید هورمونی ضد گرسنگی به نام گرلین را تحریک می کند و اثر آن برای حدود یک ساعت باقی می ماند.

 

قلبی سالم تر

شکلات اغلب به واسطه محتوای کره کاکائو خود که سرشار از چربی اشباع است زیر سوال می رود. اما مشخص شده است همانند دیگر اشکال چربی اشباع، مانند روغن نارگیل، کره کاکائو می تواند برای انسان خوب باشد. یک سوم چربی موجود در کره کاکائو اسید استئاریک است، که کبد آن را به یک چربی غیر اشباع تک پیوندی به نام اسید اولئیک تبدیل می کند. اسید اولئیک سطوح کلسترول بد ( LDL ) را کاهش می دهد و سطوح کلسترول خوب ( HDL ) را افزایش می دهد.

 

همچنین، ترکیبات ضد التهاب موجود در کاکائو به مبارزه با التهاب عروقی مزمن کمک می کند، و انعطاف پذیری در رگ های خونی را افزایش می دهد و بر همین اساس، فشار خون را کاهش می دهد و از تجمع پلاکت ها و گرفتگی دیواره رگ ها جلوگیری می کند که تمامی این موارد در بهبود سلامت قلب و پیشگیری از بیماری قلبی موثر هستند.

 

تمرکز بیشتر

مطالعات انجام گرفته بر اساس تصویربرداری MRI نشان داده اند که مصرف شکلات گردش خون به سمت مغز را بهبود می بخشد که این شرایط می تواند توانایی شما برای تمرکز هر چه بهتر را افزایش دهد.

 

اضطراب کمتر

استرس موجب تولید هر چه بیشتر هورمون کورتیزول می شود که از عوارض جانبی آن می توان به تحریک تجمع چربی شکمی یا احشایی، چربی که اطراف اندام ها شکل می گیرد و می تواند به افسردگی و همچنین بیماری قلبی و سکته مغزی منجر شود، اشاره کرد.

 

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، نشان داد، افرادی که روزانه و به مدت دو هفته ۴۰ گرم شکلات مصرف می کردند، در مقایسه با زمان آغاز مطالعه شاهد کاهش سطوح کورتیزول در بدن خود بودند. مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۰ که طی یک بازه زمانی ۳۰ روزه انجام شد نیز نشان داد سطوح اضطراب در افرادی که روزانه کاکائو مصرف می کردند ۱۰ درصد کمتر بوده و آنها خود را ۱۰ درصد آرام تر از زمان آغاز مطالعه در نظر گرفتند.

 

ورزش موثرتر

شکلات می تواند به تقویت سطوح انرژی پیش از ورزش، افزایش نیرو در زمان جلسات تمرینی شدید، و کاهش درد پس از انجام تمرینات ورزشی کمک کند. کاتچین ها و اپی کاتچین های کاکائو که دو نوع آنتی اکسیدان محسوب می شوند، توانایی عضلات در جذب مواد مغذی تولیدکننده انرژی را افزایش می دهند. ترکیبات ضد التهابی موجود در کاکائو نیز در کاهش ادراک درد موثر هستند.

 

بهترین شکلات تلخ

فواید شکلات تلخ

 

خواص شکلات تلخ | فواید شگفت انگیز شکلات تلخ

 

منبع : عصرایران / هفت گنج / نمناک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا