دوران بارداری

افزایش شیر مادر | راه های خانگی افزایش شیر در مادران

افزایش شیر مادر : چگونه شیر مادر را زیاد کنیم ؟ راه های افزایش شیر مادران در دوران شیردهی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره دوران بارداری ، راه های افزایش شیر مادر در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

سوره قرآن برای افزایش شیر مادر

افزایش شیر مادر در طب سنتی

 

 

چگونه می توان شیر مادر را افزایش داد؟

تغذیه کودک با شیر مادر یکی از موهبت‌های الهی است و شیر مادر، دارای مواد ضروری برای رشد و نمو کودک می‌باشد. تغذیه کودک با شیر مادر، خطر ابتلا به بیماری‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌ها و آسم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این شیردهی،‌ رابطه عاطفی کودک و مادر را هم تقویت خواهد کرد. شیر دهی فواید بسیاری را هم برای مادر دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

 

– خونریزی کم تر پس از  زایمان

– انقباض رحمی‌ بهتر

– کاهش وزن

– افسردگی کم تر  پس از زایمان

-شیردهی همچنین ریسک ابتلا به سرطان سینه، بیماری‌های قلبی-عروقی و آرتریت روماتوئید را کاهش خواهد داد.

حجم و ترکیب شیر مادر بستگی به روز، دفعات شیردهی و سن نوزاد دارد.

معمولا از کمپرس گرم، شیر، چای رازیانه، چای زیره سیاه و سیر برای افزایش شیر در مادران شیر ده، استفاده می‌شود. ما در ادامه این مطلب قصد داریم به ۱۰ ماده غذایی اشاره کنیم که منجر به افزایش شیر مادر خواهد شد.

 

جو دو سر

جو دو سر حاوی مواد مغذی بسیاری است و به جبران کم خونی پس از زایمان، کمک بسیاری خواهد کرد.

برای کاهش استرس در مادرانی که تازه زایمان کرده اند، ‌سوپ جو می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

 

جو دانه ای کامل و سرشار از فیبر است که به آسانی هضم می‌شود. به شما توصیه می‌کنیم دانه جو دو سر را با توت فرنگی، بادام، بلوبری و یا زعفران  استفاده کنید، تا طعم و عطر بهتری داشته باشد. امروزه محصولات مکمل جو مانند انواع بیسکوییت‌ها و کلوچه‌ها هم در بازار وجود دارد.

 

بادام

استفاده از انواع مغزها به خصوص بادام، به مادران باردار توصیه می‌شود؛ زیرا سالم و بسیار مغذی هستند.

بادام سرشار از  پروتئین، فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها و به همین دلیل، برای سلامت عمومی‌مادر و فرزند، بسیار موثر می‌باشد.

به شما توصیه می‌کنیم روزانه ۵ تا ۶ عدد بادام خیس خورده را میل کنید؛ اما از بادام‌های بوده و شور استفاده نکنید.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی خواص بسیاری است، در این روغن انواع اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارد و به همین دلیل به افزایش شیر کمک بسیاری خواهد کرد. مادرانی که از روغن نارگیل استفاده می‌کنند، شیر چرب تر و مقوی تری دارند.

به شما توصیه می‌کنیم روزانه از ۱ الی ۳ قاشق غذا خوری روغن نارگیل، استفاده کنید.

 

پرتقال

برای افزایش ویتامین C در شیر، مادران باید از منابع حاوی این  ویتامین استفاده کنند. ویتامین C  برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش وزن پس از زایمان، بسیار موثر است. یکی از منابع غنی ویتامین C، پرتقال است. پرتقال، علاوه بر ویتامین C، حاوی ویتامین‌های A، B، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر هم می‌باشد.

 

در دوران شیردهی روزانه ۲ لیوان آب پرتقال بنوشید

توجه داشته باشید که بیش از ۲ لیوان در روز آب پرتقال ننوشید؛‌ زیرا باعث نفخ در نوزاد شما خواهد شد.

 

زغال اخته

برگ و دانه زغال اخته یک محرک خوب، برای تولید شیر می‌باشند. کولین موجود در زغال اخته به رشد نوزاد، کمک بسیاری خواهد کرد. علاوه بر این، زغال اخته حاوی مقادیر قابل توجهی از آهن، فیبر، کلسیم و سایر ویتامین‌ها و املاح معدنی دیگر است. زغال اخته به تسکین عوارض پس از زایمان، مانند دردهای شکمی‌و بدن درد، کمک بسیاری خواهد کرد.

 

ما به شما توصیه می‌کنیم روزانه یک فنجان چای زغال اخته بنوشید. برای آماده سازی چای، یک قاشق غذاخوری از دانه‌های زغال اخته را در یک فنجان آب به مدت ۱ شب خیسانده و صبح آن را بجوشانید. استفاده از پودر این میوه در سوپ‌ها و سالادها هم می‌تواند روش مناسبی باشد.

نکته: بهتر است افراد دیابتی از مصرف زغال اخته خودداری کنند.

 

تخم مرغ

تخم مرغ ماده ای مفید و بسیار مناسب برای مادران شیر ده می‌باشد. در تخم مرغ انواع مواد مغذی مانند، پروتئین، ویتامین‌ها، فولات و کولین وجود دارد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد، دریافت کولین در نوزادان، احتمال ابتلا به بیماری‌های بسیاری را در آن‌ها کاهش خواهد داد.

علاوه بر این دریافت انواع آمینو اسیدها و هم چنین ویتامین D برای نوزادان ضروری است و همه این مواد در تخم مرغ وجود دارند.

 

ماهی سالمون

ماهی سالمون برای رشد سیستم عصبی نوزاد بسیار مهم است؛ ‌زیرا در آن انواع پروتئین‌ها و اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارد. علاوه بر این در ماهی سالمون ویتامین D هم هست، بسیاری از زنان باردار از کمبود این ویتامین رنج می‌برند و به همین دلیل با استفاده از ویتامین D می‌توان این کمبود را جبران کرد.  مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد، مصرف ماهی در مادران شیر ده، می‌تواند منجر به افزایش قابل ملاحظه ای در کیفیت شیر مادر شود. جالب است بدانید مادرانی که در دوران پس از زایمان از ماهی استفاده می‌کنند، کم تر به افسردگی پس از زایمان، دچار خواهند شد. به شما توصیه می‌کنیم هفته ای دو بار از ماهی‌های سالمون به صورت آب پز و یا سرخ شده، استفاده کنید.

 

هویج

هویج سرشار از ویتامین A است و به همین دلیل به مادران شیرده و یا باردار توصیه می‌شود، حتما از آن استفاده کنند. در هویج ترکیباتی از ماده بتا کاروتن وجود دارد، این ماده برای سلامت باف سینه و غدد شیر دهی بسیار مناسب است و به همین دلیل یکی از مواد بسیار مفید برای مادران باردار می‌باشد.

می‌توانید از هویج در سوپ‌ها و یا سالادها استفاده کنید و هم چنین هر روز از آب هویج تازه استفاده نمایید.

 

 

دارو برای افزایش شیر مادر

قرص افزایش شیر مادر

 

 

اسفناج

استفاده از سبزیجات برگ سبز، مانند اسفناج برای مادران شیر ده ضروری است.  برای تقویت سیستم ایمنی کودکان، استفاده از اسفناج را به مادران توصیه می‌کنیم. علاوه بر این، اسفناج می‌تواند منبعی سرشار از  کلسیم برای مادران شیر ده باشد. مادرانی که در دوران بارداری از اسفناج استفاده می‌کنند، کودکانی سالم و بی هیچ نقصی را به دنیا می‌آورند؛ زیرا این برگ حاوی فولات است. اگر خانمی‌به روش سزارین زایمان کرده باشد، می‌تواند از اسفناج برای جبران خون از دست رفته در هنگام زایمان، استفاده کند. بهتر است مادران باردار از اسفناج پخته استفاده کنند.

 

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای نسبت به برنج سفید، دارای مواد  مغذی بیش تری است  و به همین دلیل به مادران باردار استفاده از آن توصیه می‌شود. برنج قهوه ای هم برای مادر و هم برای کودک مفید تر است. علاوه براین جالب است بدانید، برنج قهوه ای در سلامت روانی و ذهنی مادر در دوران شیردهی، هم تاثیر بسیار زیادی دارد. قبل از از استفاده از برنج قهوه ای، آن را چند ساعت خیس کنید تا بهتر پخته شود.

 

راه های ساده برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی:

اگر شما فکر می کنید که شیر کافی برای سیر شدن و رشد فرزندتان را در بدن خود تامین نمی کنید، نگران نباشید، زیرا این مسئله، جدی نیست. با دنبال کردن یک سری راه کارهای مناسب در دوران شیردهی، شما این امکان را خواهید داشت تا در بدن خود به اندازه کافی شیر مادر برای رشد و سلامت نوزادتان داشته باشید. در این مقاله برخی نکات ساده که به طور طبیعی باعث افزایش شیر مادر می شوند، بررسی خواهند شد:

 

اندازه گرفتن مداوم وزن نوزاد:

بهتر است مطمئن شوید که آیا فرزند شما به مقدار کافی شیر مادر دریافت می کند، برای دانستن این موضوع نیاز است تا شما وزن فرزند خود را به صورت مداوم اندازه گیری کنید. اگر او رشد کافی در دو هفته اول پس از تولد داشته باشد، می توانید مطمئن شوید که به مقدار کافی شیر مادر دریافت کرده و روال رشد و سلامتی مناسبی دارد.

 

در غلب زمان ها به فرزند خود شیر دهید:

انتظار طولانی برای شروع تغذیه با شیر مادر پس از تولد، می تواند یکی از دلایل کاهش شیر مادر باشد، بنابراین به محض تولد نوزاد خود، شروع به شیر دادن او بکنید. همچنین در اغلب اوقات، حداقل هر ۲-۳ ساعت یکبار به نوزاد خود شیر دهید، این این کار، یک روش عالی برای بهبود مقدار شیر مادر است.

 

اجتناب از مصرف الکل و نیکوتین:

مصرف الکل و نیکوتین نه تنها قبل و در طول دوران بارداری، بلکه پس از آن هم، به ویژه در طول دوران شیردهی برای مادر و نوزاد مضر است. به طور کلی، نیکوتین و الکل موجب کاهش عرضه شیر مادر در دوران شیردهی شده، و همچنین ممکن است مواد مضری را از طریق شیر مادر وارد بدن فرزندتان کنند که به او آسیب برساند، و یا می تواند در دراز مدت منجر به مشکلات سلامتی در نوزادان شود.

 

بررسی داروهای مصرفی خود:

اگر شما برای هر موضوعی دارو مصرف می کنید، در دوران شیردهی باید به دکتر خود مراجعه کرده و بررسی کنید آیا مصرف آن دارو مانع تولید شیر در بدن شما نمی شود. همچنین از قرص های ضدبارداری هورمونی بعد از زایمان اجتناب کنید.

 

استفاده از بلغور جو دوسر:

اعتقاد بر این است که مصرف بلغور جو دوسر می تواند در افزایش تولید شیر مادر بسیار مفید باشد. به جای استفاده از انواع بلغور جو دوسر فوری، که احتمالا در مراحل بسته بندی و آماده سازی بسیاری از مواد مغذی ضروری خود را از دست داده اند ، به استفاده از بلغور جو دوسر قدیمی از مد افتاده بپردازید.

 

آرامش خود را حفظ کنید:

باور کنید یا نه، استرس نقش بزرگی در کاهش مقدار شیر مادر در دوران شیردهی ایفا می کند. خب، اداره یک نوزاد جدید می تواند کار سختی باشد و شما ممکن است به قدر کافی وقت برای استراحت نداشته باشید. بنابراین توصیه می شود که از شوهر خود کمک گرفته و مطمئن شوید که زمان خواب و استراحت کافی خواهید داشت. این کار به شما کمک خواهد کرد که همواره شیر کافی و با کیفیت بالا برای تغذیه فرزند خود داشته باشید.

 

چند نکته دیگر برای افزایش شیر مادر:

همچنین، استفاده از سبزیجات و برخی گیاهان دارویی عرضه شیر مادر در دوران بارداری را بهبود بخشیده و به تنظیم هورمون ها در بدن مادر کمک خواهد کرد. اما انجام این کارها، تنها با مشورت پزشک می تواند صورت گیرد. شنبلیله و خار مریم از جمله گیاهان مشترکی هستند که مصرف آن ها، به طور طبیعی منجر به افزایش تولید شیر مادر می شود. در اینجا چند راهنمایی دیگر برای افزایش شیر مادر آورده شده است:

 

از حذف دوره های منظم شیردهی به فرزند خود اجتناب کنید. سعی کنید هر زمان که امکان پذیر بود، به نوزاد خود شیر دهید.

شما همچنین می توانید سینه های خود را با پمپ شیر تخلیه کنید تا مطمئن شوید مقدار شیرتان منظم و ثابت است.

اطمینان حاصل کنید که مایعات بیشتری در دوران بعد از بارداری خود، به خصوص زمانی که فرزند خود را شیر شیر می دهید، مصرف کنید. زیرا این کار از کاهش آب بدن شما و در نتیجه کاهش شیر مادر جلوگیری می کند

 

در نهایت، با رعایت نکات بیان شده در این مقاله، اگر شما هنوز هم با مشکلات تولید شیر کافی رو به رو هستید، با پزشک خود مشورت کنید. زیرا پزشک شما قادر خواهد بود وضعیت شما را به خوبی بررسی کرده و بهترین راه حل برای حل این مشکل را ارائه خواهد داد.

 

افزایش شیر مادر نی نی سایت

افزایش شیر در مادران

 

افزایش شیر مادر | راه های خانگی افزایش شیر در مادران

منبع: مجله کیوی / مامانم/ نی نی بان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا