خواص میوه ها و سبزیجات

خواص درمانی بامیه | فواید و مضرات بامیه برای سلامتی

خواص درمانی بامیه : خواص درمانی بامیه برای سلامتی و بدن چیست ؟ مصرف بیش از حد بامیه چه عوارضی برای بدن دارد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خواص میوه ها و سبزیجات ، فواید بامیه برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص بامیه برای دیابت

خواص بامیه برای کودکان ، خواص درمانی بامیه

 

 

۱۰ خاصیت بامیه

بامیه، عمدتا در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری، گرم و معتدل رشد می کند. کالری کمی دارد، چربی ندارد و افزودن آن به هر رژیم غذایی بسیار مناسب است. بامیه در غذاهای مختلف به عنوان سبزیجات استفاده می شود و شما می توانید آن را به شکل سرخ شده، آبپز و یا ترشی استفاده نمایید. از دانه های آن هم می توان روغن بامیه استخراج کرد که طعم و بوی دلپذیری دارد و دارای چربی های اشباع نشده مانند اسیدهای آلی است.

 

بامیه دارای فیبر بالا، ویتامین C و ویتامین k است و محتوای فولیت، کلسیم و پتاسیم دارد. همچنین دارای ویتامین B3، ویتامین B1، ویتامین B6، منیزیم، منگنز، بتاکاروتن و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مختلف در بامیه، دارای مزایای سلامتی زیادی است. در این مقاله با ۱۰ خاصیت بامیه آشنا خواهید شد.

 

۱. کاهش سطح قند خون

بامیه، دارای خواص انسولین است که به کاهش قند خون کمک می کند. همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین در حدود ۲۰ است و در نتیجه انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می شود. مطالعاتی نشان داده است که باکتری موجود در آن جذب گلوکز را کاهش می دهد که به نوبه خود باعث کاهش سطح قند خون می شود. بدین منظور انتهای ۴ یا ۵ بامیه را قطع کرده و بدنه آن را با یک چنگال خرد کنید. برای گرفتن تلخی آن شب تا صبح آن ها را در آب قرار دهید. صبح روز بعد آب آن را با شکم خالی بنوشید. این کار را هر روز برای حفظ سطح قند خون سالم انجام دهید.

 

۲. کاهش کلسترول

بامیه می تواند در کاهش کلسترول مفید باشد. تحقیقات در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که فعالیت هیپولایپیدمی پوست بامیه، باعث کاهش کلسترول می شود. این فعالیت به نوبه خود جذب کلسترول را تاخیر داده و دفع آن را افزایش می دهد. علاوه بر این حاوی چربی اشباع شده یا کلسترول نیست و به جلوگیری از بیماری های قلبی و سایر مشکلات سلامتی ناشی از کلسترول در خون کمک می کند. پس برای کاهش میزان کلسترول بد خود از آن در رژیم غذایی تان استفاده کنید. حتی می توانید پس از مشورت با دکتر خود روغن آن را نیز مصرف نمایید.

 

۳. درمان لکوره

بامیه، برای درمان لکوره یا ترشحات واژن مفید است. لکوره بین دوران قاعدگی و یا در دوران بارداری به وجود می آید و می تواند موجب آسیب به واژن شود. بامیه علاوه بر آن می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با این مشکل افزایش دهد. یک فنجان بامیه تازه را بشویید و به قطعات کوچک تقسیم کنید. بامیه های خرد شده را در دو فنجان آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید تا زمانی که آب به نصف مقدار کاهش یابد. آن را به سه قسمت تقسیم کنید و روزی سه بار بنوشید تا زمانی که وضعیت تان تغییر کند.

 

۴. بارداری سالم

بامیه برای زنان باردار بسیار توصیه می شود. ویتامین B موجود در آن کمک می کند تا کودک در رحم رشد سالم تری داشته باشد و از نقص های زایمان و ضایعات نخاعی تولد جلوگیری می کند. علاوه بر این غنی از اسید فولیک است که به تولید و حفظ سلول های جدید که برای بارداری سالم ضروری است کمک می کند. همچنین فولیت موجود در آن مانع از سقط جنین می شود. ویتامین C موجود در آن هم نقش کلیدی در رشد جنین دارد.

 

۵. جلوگیری از بیماری کبد

بامیه، به پاکسازی کبد کمک کرده و از بیماری کبد جلوگیری می کند زیرا کبد را سم زدایی کرده و مانع انباشت چربی در کبد می شود. آنتی اکسیدان قوی عصاره بامیه دارای توانایی محافظت در برابر آسیب های ناشی از کبد است. برای بهبود سلامت کبد خود بامیه را به رژیم غذایی تان افزوده و یا پس از مشورت با پزشک تان مکمل آن را مصرف نمایید

 

۶. موهایی نرم و براق

آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در بامیه می توانند به شما کمک کنند موهایی شاداب، براق و سالم داشته باشید. همچنین حاوی مواد مغذی دیگری همچون مس، روی، پتاسیم، فولیت و تیامین است که برای موهای شما ضروریست. ۸ تا ۱۰ عدد بامیه را به صورت افقی در یک فنجان آب قرار دهید. آن را روی حرارت قرار دهید تا بافتی چسبناک پیدا کند. آن را از روی حرارت بردارید، چند قطره روغن اسطوخدوس یا روغن نعناع به آن اضافه نمایید و اجازه دهید خنک شود. مخلوط را از صافی رد کرده و آن را در بطری ذخیره نمایید. پس از شستن موها آن را به عنوان یک نرم کننده طبیعی روی مو بزنید. ۵ دقیقه صبر کنید و در آخر سرتان را به طور کامل بشویید.

 

۷. افزایش سلامت چشم

بامیه، به خاطر داشتن ویتامین A و همچنین آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن، لوتین و زاکسانتین برای چشم مفید است. ویتامین A باعث محافظت از قرنیه می شود، لوتین چشم ها را از نور مضر UV محافظت می کند و زاکسانتین از چشم در برابر نور حمایت می کند. به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، رادیکال های آزاد را خنثی می کند و عوارض جانبی و خطرناک متابولیسم سلولی را از بین می برد. رادیکال های آزاد باعث تخریب سلول های بدن از جمله آنهایی که مسئول دید هستند می شود.

 

۸. سالم نگه داشتن پوست

چندین ماده مغذی در بامیه وجود دارد که می تواند پوست شما را شاداب و جوان نگه دارد. ویتامین C به رشد و ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند که در تشکیل کلاژن و رنگ پوست تاثیر می گذارد. همچنین از جوش، پسوریازیس و سایر مشکلات پوستی جلوگیری می کند. به عنوان یک منبع غنی از فیبر به بهبود هضم کمک می کند که یکی دیگر از عوامل مهم برای داشتن پوست سالم به شمار می رود. دو فنجان بامیه خرد شده را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دو فنجان آب بجوشانید. ظرف را از روی حرارت بردارید و ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید. سپس کمی روغن جوجوبا یا هر روغن مفید دیگری که دوست دارید به آن افزوده و آن را روی صورت و گردن تان بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس با آب بشویید. از این ماسک می توانید یک یا دو بار در هفته استفاده نمایید.

 

۹. بهبود هضم

بامیه، منبع خوبی از فیبر است که به سلامت گوارش کمک می کند. فیبر، جذب آب را تسهیل کرده و بدین صورت مواد زائد را از بدن حذف می کند. حرکات منظم روده را تضمین کرده و به جلوگیری از یبوست، نفخ، گرفتگی و گاز کمک می کند. علاوه بر این ویتامین A موجود در بامیه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است. برای بهبود سلامت گوارش خود روزانه ۱ تا ۲ فنجان بامیه مصرف کنید. شما می توانید با آن سوپ و خورش تهیه کنید و یا سرخ کرده آن را کنار غذا یا پروتئین به عنوان سبزیجات مصرف نمایید.

 

۱۰. افزایش ایمنی بدن

مصرف منظم بامیه می تواند باعث تقویت ایمنی بدن شود. مقدار زیاد ویتامین C در آن به گلبول های سفید خون کمک می کند تا به درستی عمل کرده و ایمنی بدن را افزایش دهد. کاهش عوارض سرماخوردگی و محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد از جمله مزایای آن است. طبیعت آنتی اکسیدانی قدرتمند آن هم به ایمنی بدن کمک کرده و بسیاری از بیماری ها را درمان می کند. همچنین در جلوگیری از بیماری های قلبی، سرطان و پیری زودرس موثر است.

 

 

خواص بامیه در بارداری

خواص بامیه برای مو

 

 

هشدارها برای مصرف بامیه

هنگام مصرف بامیه به خاطر استفاده از سموم و آفت کش ها حتما پیش از میل کردن آنها را به خوبی شستشو دهید.

بامیه به راحتی در همه جا قابل دسترسی است اما برای اینکه به خوبی از مزایای آن بهره مند شوید بهتر است حتما ارگانیک آن را مصرف نمایید.

 

آشنایی با خواص بامیه

بامیه (Okra) از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. خواص بامیه شامل خاصیت ملین، ضد التهاب، کاهنده قند و چربی خون، مقوی، ضد سرطان و ضد میکروب است.

 

بامیه گیاهی یکساله به ارتفاع ۱ تا ۲ متر با میوه‌ای مخروطی و چند ضلعی، سبز رنگ، کمی توخالی و به بزرگی یک بند انگشت است. برگهای این گیاه مانند گل ختمی پنجه ای و سبز تیره، گل هایش منفرد و زرد رنگ و قسمت مرکزی گلبرگ ها به سرخی می‌گراید.

 

این گیاه از خانواده پنیرکیان است و موطن اصلی رویش آن، مناطق گرم آسیا و آفریقاست اما بعدها به دیگر مناطق دنیا هم رفته و در حال حاضر در اغلب کشورها کشت می‌شود. گیاه بامیـه معطر است و عطری شبیه میخک دارد. در ایران بامیه را بیشتر به صورت خورش با گوشت مصرف می کنند، ولی در دیگر مناطق دنیا آن را به صورت خام و در سالاد نیز مصرف می کنند.

 

همچنین می‌توانید از آرد خشک شده آن در تهیه انواع سس استفاده می شود. استفاده از بامیه امروزه به‌صورت مربا، ترشی، شور و کنسرو نیز رایج شده است. بخش های مورد استفاده این گیاه، میوه و دانه نرسیده یا سبز آن است. با خواص بامیه و فواید آن بری سلامتی آشنا شوید.

 

ارزش غذایی بامیه

مواد اصلی موجود در بامیه فلاونوئید، موسیلاژها، پروتئین های بوسیدیک، دیفن سین ها و تیونین است. بامیه منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین ث، ویتامین آ و تا حدودی منیزیم است.

 

جالب است بدانید ترکیبات موجود در این گیاه و خواص بامیه مانع از اتصال باکتری هلیکوباکترپیلوری به عنوان عامل اصلی زخم معده و اثنی اشعر به مخاط معده و روده می شوند و از این رو یکی از مهمترین و شناخته شده ترین خواص بامیه کمک به درمان و ناراحتی های دستگاه گوارش است.

 

طبع بامیه سرد و تر است. برخی از مهمترین خواص بامیه برای سلامتی به طور خلاصه عبارتند از:

 

کمک به کاهش قند و چربی خون

فیبر موجود در گیاه بامیه به کلسترول موجود در غذا چسبیده و از جذب شدن آن توسط سلولهای بدن پیشگیری می کند. همچنین به دلیل دارا بودن بامیه از مقدار کافی پتاسیم، برای بیماران مبتلا به فشار خون خوراکی مفیدی محسوب می گردد. افرادی که دچار چربی خون و فشار خون بالا هستند بهتر است بامیه را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

 

رفع کم خونی

بامیه سرشار از فولات و آهن است و بنابراین مصرف آن برای رفع کم خونی مفید می باشد. مواد مغذی و ویتامین های موجود در بامیه به طور کلی باعث افزایش قوای جسمانی بدن می گردد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از خواص بامیه تقویت سیستم ایمنی بدن است. وجود انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ث می تواند حدود ۳۶ درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند. ویتامین ث یکی از مواد موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها و … است.

 

درمان یبوست و کمک به کاهش وزن

فیبر بالای موجود در بامیه باعث شده که یکی از خواص بامیه استفاده از آن در رژیم‌های لاغری و کاهش وزن باشد. همچنین مصرف بامیه نیز همانند سایر سبزیجات به درمان مشکل یبوست در افراد مبتلا کمک می کند.

 

درمان ناراحتی های گوارشی

مصرف بامیه باعث بهبود اختلال و التهابات گوارشی نظیر زخم و ورم معده، روده تحریک‌پذیر و سایر مشکلات دستگاه گوارش می شود. همچنین بامیه دارای خاصیت ضدعفونی کننده می باشد و کرم معده و کرمک را از بین می برد.

 

مفید برای مبتلایان به گواتر

در برگ و ساقه‌ بامیه، مقدار زیادی ید وجود دارد، در نتیجه برای بیماران گواتر مفید است.

 

تقویت استخوان ها

کلسیم موجود در بامیه برای تقویت استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. همچنین یکی دیگر از خواص بامیه پیشگیری از آرتروز و روماتیسم است.

 

کمک به درمان عفونت های مجاری تنفسی

لعاب و مواد لزج در بامیه، سینه های خسته و کوفته را نرم و گرفتگی صدا آواز را باز می کند.

 

مضرات بامیه

تاکنون عارض خاصی برای بامیه گزارش نشده است. البته ذکر این نکته ضروری است که با توجه به طبع سرد بامیه، افراد دارای مزاج سرد بهتر است بامیه را همراه با ادویه‌های گرم نظیر دارچین و زنجبیل مصرف کنند.

 

خواص بامیه در دوران شیردهی

طبع بامیه سبز

 

خواص درمانی بامیه | فواید و مضرات بامیه برای سلامتی

 

منبع: setare.com / بیتوته / هفت گنج

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا