پوست و مو

استرس و آکنه | تاثیر اضطراب بر زیبایی و پوست صورت

استرس و آکنه : استرس و اضطراب چه بلایی بر سر زیبایی و پوست صورت می آورد ؟ اضطراب و پریشانی چه عوارضی برای بدن دارد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و مو ، تاثیرات استرس بر بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تاثیر استرس بر پوست و مو

استرس و خارش پوست ، استرس و آکنه

 

 

آیا استرس بر آکنه تاثیر دارد؟

استرس گرچه مستقیما سبب آکنه نمی شود ، یکی از عواملی است که آکنه را بدتر می کند. آدم های مختلف به روش های مختلف با استرس رویاروی می شوند ، بعضی ها مویشان می ریزد ، بعضی ها زخم معده می گیرند و بعضی ها هم میگرن می گیرند یا دچار ناراحتی های جسمی و روانی دیگر می شوند. اصولا استرس هر ناراحتی را تشدید می کند. راه های بسیار خوبی برای مدیریت وضعیت های پرتنش وجود دارد که اثرهای ژرفی نیز در درمان آکنه دارد.

 

حرف های یک فرد مبتلا

من زنی بیست ساله هستم و به کالج می روم. در ضمن نیمه وقت کار می کنم تا پول اضافی برای تحصیل به دست آورم و به خواهرم کمک می کنم از فرزندش نگهداری کند. هر وقت در مدرسه امتحان دارم آکنه من درست و حسابی شدید می شود. صورتم مثل خمیر پیتزا می شود و باید واقعا تلاش کنم که جوش ها را نکنم. می دانم که اگر با آن ها ور بروم لک ها سرخ تر می شوند و به احتمال زیاد جای آکنه می ماند ، اما گاهی نمی توانم جلوی خودم را بگیرم.

 

دلم می خواهد صورتم صاف شود. کاری که یاد گرفته ام و به من کمک می کند این است که پیش از شروع امتحان ها داروهای آکنه و تعداد درمان را بیشتر کنم. یک برنامه برای فاصله بین امتحان ها و یک برنامه دیگر که قوی تر است برای زمان امتحان ها دارم. این برنامه کمک می کند جوش ها کمتر بمانند و زودتر بروند. به علاوه من را وادار می کند به غیر از وررفتن با جوش ها کاری نیز انجام دهم.

 

آدم ها وقتی تحت تنش هستند همه کارهایشان را جوری دیگر انجام می دهند : غذاهای متفاوتی می خورند که معمولا چربی و قند بیشتر دارد. کمتر می خوابند و کیفیت خواب آن ها معمولا بد است. به وضعیت ها نیز واکنش متفاوتی نشان می دهند ؛ آسان تر عصبانی می شوند و بیشتر با پوستشان ور می روند ، یا کمتر به برنامه های درمان آکنه خود وفادار می مانند. در زمان های استرس ، هورمون هایی به نام کورتیزول ها ترشح می شود.

 

این هورمون ها در دوران اولیه زندگی انسان بسیار مفید بوده و کمک می کرده است انسان در شرایط تهدید کننده جان ادامه حیات دهد. این هورمون ها به واکنش های بجنگ یا بگریز معروف اند. ترشح این هورمون ها بدن را در آماده باش نگه می دارد. کف دست ها عرق می کند ، ضربان قلب افزایش می یابد و تمام انرژی ما در یک جا جمع می شود تا ما را از عامل تنش زای تهدید کننده قریب الوقوع دور کند.

 

در روزگاری که بسیار از اتفاق ها مسئله مرگ و زندگی بود ، این روند خوب و حتی ضروری بود. اکنون وقتی نوبت به عوامل استرس زایی که مدام تجربه می کنیم می رسد ، برای از سرگذراندن استرس به چنین سطوح بالایی از کورتیزول ها نیاز نداریم . اما آنچه به دست می آوریم کورتیزول است. در واکنش به عوامل استرس زا ، چه یک امتحان باشد چه یک جلسه یا قرار یا هر عامل دانسته شده بد یا خوب دیگر ، همان هورمون های کورتیزول ، سرکوب سیستم ایمنی و البته ایجاد آکنه است چون باکتری های P . acnes در حالت ایمنی سرکوب شده تکثیر و شکوفا می شوند.

 

مدیریت استرس بخشی مهمی از درمان آکنه است. مدیریت استرس به شما در پیش بینی کردن وضعیت هایی که برای شما تنش زا هستند و در تلاش برای گذراندن آن ها به بهترین نحو ممکن تا اثر استرس بر بدن و ذهن شما در کمترین حد باشد ، کمک می کند. من طرفدار پروپاقرص تکنیک های خودآسایی عمیق (ریلکسیشن) هستم و آن ها را برای خالی کردن ذهن و کنترل استرس بسیار موثر می بینیم.

 

یک تکنیک ساده این است که آهسته دم عمیق بگیرید ، ۴ ثانیه آن را نگه دارید و بعد آهسته بازدم کنید. وقتی آهسته بازدم می کنید تمام بدن شما رها و ریلکس می شود و انرژی مثبت به بدنتان باز می گردد. مسلم است که در هنگام رانندگی یا در وضعیت های دیگری که مستلزم توجه کامل شماست نباید این تکنیک ها را انجام دهید ، اما چند ثانیه وقت گذاشتن برای آن قبل از یک جلسه یا در وسط امتحان یا حتی در شب درازی که درس می خوانید ، بسیار یاریگر است. تعجب می کنم که چقدر کم به اهمیت تنفس و قدرت ذهن در هدایت ما در جهت درست توجه می کنیم.

 

در شرایط تنش ، نترس بودن در درمان آکنه نیز به شما کمک می کند و شدت آکنه را کم و پوست را سریع تر از آکنه پاک می کند.

 

رابطه استرس وجوش های پوستی

وقتی پوست تان فریاد می زند که استرس دارید…

 

چگونه در دوران امتحانات جوش نزنید!؟

لحظه نما:از قدیم گفته اند رنگ صورت خبر می دهد از سر درون؛ مثلا در دوران پر استرس و پرتنش گاه به طور حتم در زندگی همه افراد پیش می آید، پوست پژمرده و تیره به نظر می رسد و آثار خستگی به راحتی روی پوست هویدا می شود؛ یکی از همین دوران های پر از استرس و تنش دوران امتحان است که روی دانش آموزان و دانشجویان بیش از هر زمانی فشار است و همین فشار و تنش می تواند تاثیری مستقیم روی پوست و مو داشته باشد؛ البته در این دوران به جز تنش ها و اضطراب های ناشی از امتحانات معمولا تغذیه و خواب هم چندان مناسب نیست

 

چرا که فرد بیش از هر زمانی به خوراکی های شیرین و چرب روی می آورد و ساعت های خوابش به هم می ریزد و همه این عوامل روی یکدیگر تاثیر گذاشته و اثر هم را تشدید می کند و آنچه باقی می ماند مجموعه ای از بیماری هاست که گریبانگیر پوست و مو می شود اگر قبول ندارید که استرس می تواند تاثیر زیادی روی پوست و مو داشته باشد توصیه می کنیم حتما این گزارش را بخوانید تا از اثرات مستقیم و غیرمستقیم استرس روی پوست بیشتر آگاهی پیدا کنید و قدمی در راه کاهش تنش ها بردارید. یادتان نرود اولین قدم برای مقابله با آثار منفی ناشی از خستگی و استرس بر پوست داشتن خواب مناسب و تغذیه مبتنی بر مصرف بالای میوه و سبزی هاست. دکتر ندا ادیبی متخصص پوست و مو در این باره توضیح می دهد.

 

ظاهر و باطن ارتباطی مستقیم دارند

بیشتر متخصصان پوست و روانپزشکان قبول دارند که بین ظاهر و احساسات درونی ما ارتباطی وجود دارد مثلا خود ما دیده ایم که هرگاه دختر یا پسر نوجوانی عصبی می شود شروع به کندن و دستکاری پوست خود می کند. یا وقتی نوجوانی دچار افکار وسواسی می شود، می کوشد با کندن موهای سر یا ابروی خود از شر این افکار وسواسی راحت شود. این موارد فقط مثال های اندکی از موارد متعددی هستند که نشان می دهد ذهن و پوست به شدت با هم مرتبط اند. بسیاری از بیماری های پوستی مانند آکنه (جوش صورت)، کهیر، اگزما، پسوریازس و لک و پیس تحت تاثیر وضعیت روانی ما هستند.

 

استرس اعضای مختلف بدن انسان را به شیوه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع در افراد مختلف اعضایی از بدن که به استرس پاسخ می دهند، متفاوت است. در برخی بیماران استرس باعث سردرد و میگرن و در برخی باعث درد معده و حتی زخم معده می شود. در برخی تعریق پوست را افزایش می دهد یا باعث وقوع ضایعات پوستی و در برخی مولد مشکلات قلبی و حتی مرگ ناگهانی می شود.

 

 

درمان خارش عصبی پوست

درمان جوشهای استرسی

 

 

استرس هم ایجاد کننده و هم تشدید کننده بیماری است

مطالعات نشان داده است پوست آینه ای در برابر استرس های درونی است و حداقل ۳۰ درصد بیماران مشکلات پوستی یک مشکل روانپزشکی زمینه ای دارند که اغلب در ویزیت اول بیمار کشف نمی شود اما در صورتی که یافته و درمان شود می تواند اثر بسیار خوبی در بهبود وضعیت پوستی بیمار بگذارد.

 

استرس هم باعث عود بیماری پوستی می شود و هم باعث وقوع رفتارهایی که باعث بدتر شدن ظاهر بیماری پوستی است مثلا فرد مبلا به جوش صورت در اثر استرس بیشتر جوش های خود را دستکاری می کند یا ضایعات پوستی خود را بیشتر خارش می دهد که باعث وقوع جوشگاه و گسترش بیشتر مشکل است.

 

تکنیک های آرام بخش را به کمک پوست تان بیاورید

برای دارا بودن پوستی سالم باید از وقایع و موقعیت های استرس زا احتراز و رژیم غذایی را خوب کنترل کرد. بیماران ممکن است با بهره بردن از ورزش، موسیقی ملایم، تکنیک های آرامش بخش و کلاس های آموزش نحوه کنترل استرس همزمان با درمان بیماری پوستی زودتر بهبود یابند حتی یوگا و مدیتیشن هم می تواند در دور کردن استرس بسیار کمک کننده باشد؛ در مطالعه ای که در دانشگاه میامی انجام شد ثابت شد که در کودکان مبتلا به اگزما و حساسیت سرشتی پوست ماساژ درمانی کودکان، علاوه بر آنکه اخلاق و عملکرد رفتاری کودک را بهتر می کند، بر تمام جنبه های بیماری پوستی او مانند قرمزی و خارش هم اثرات بهبودبخش دارد.

 

هورمون های ناشی از استرس جوش ها را زیاد می کنند

در اثر استرس هورمون هایی مانند کورتیزول در بدن ترشح می شود که باعث افزایش ترشح چربی یا به وجود آمدن جوش های صورت و بدن می شود. در واقع هر گاه بدن تحت استرس باشد با تولید هورمون های خاص باعث تولید چربی بی ش از حد در سطح پوست و ایجاد اختلال در سیستم لنفاوی و جریان خون می شود در نتیجه بیماری های پوستی مانند آکنه را عود می دهد تا جایی که دانشمندان مشاهده کرده اند که سرکوب برخی هورمون های که در جریان استرس ترشح می شود، باعث ایجادکیفیت بهتر پوست افراد است. علاوه بر این ها استرس می تواند مسئول حلقه های تیره اطراف چشم و پف آلودگی اطراف چشم هم باشد.

 

آیا استرس در ظاهر دانش آموزان کوچک هم تاثیرگذار است؟

در بسیاری از مواقع بچه ها از بیان احساسات خود ناتوانند و والدین متوجه تعارضات درونی کودکان نمی شوند و لذا هر گاه نتوانند مشکل خود را خوب بیان کنند استرس برای آن ها علائم جسمانی ایجاد می کند.

 

می خواهیم ۱۰ بیماری پوستی که متاثر از استرس در بچه هاست را ذکر کنیم اما باید توجه کرد که حضور این بیماری ها در کودک لزوما به معنی پراسترس بودن طفل نیست زیرا علل متعدد دیگری نیز می تواند توجیه کننده این ویژگی ها باشد. پس هرگز سعی نکنید برای تظاهرات پوستی فرزندتان خودتان تشخیص مطرح کنید.

 

۱- تبخال

 

۲- خارش که می تواند به حدی شدید باشد که ایجاد زخم های عفونی کند

 

۳- شوره سر

 

۴- اگزما یا حساسیت جلدی

 

۵- پسوریازیس (بیماری صدف)

 

۶- افزایش تعریق کف دست و پا که با دست های سرد و عرق کرده مشخص می شود

 

۷- طاسی سکه ای به فرم نواحی سکه ای عاری از مو در سر یا سایر نواحی مودار بدن

 

۸- کهیر

 

۹- زونا: تاول های ریز در امتداد یک مسیر عصبی در سطح پوست که می تواند بسیار دردناک شود

 

۱۰- روزاسه

 

استرس حساسیت ها را هم زیاد می کند

لحظه نما:اولین سد دفاعی بدن پوست است و به عنوان یک محافظ فیزیکی و نیز به عنوان اولین محل وجود سلول های دفاعی برای مبارزه با باکتری ها و ویروس ها و عوامل عفونت زا را عمل می کند از طرفی استرس ممکن است منجر به افزایش تعداد سلول های دفاعی و نیز فعال شدن نابجای آن ها در پوست شد و در نتیجه سبب به وجود آمدن واکنش های خودایمنی مانند حساسیت سرشتی پوست و بیماری پسوریازیس شود و برخی از بیماری های التهابی پوست را شدت دهد.

 

استرس می تواند با تخریب سد دفاعی پوست باعث کاهش مقاومت پوست نسبت به عفونت ها شود. به علاوه با تخریب لایه محافظ پوست باعث تشدید از دست رفتن آب از پوست و افزایش نفوذ عوامل محرک و حساسیت زا به پوست می شود. از جهت دیگر استرس می تواند در به وجود آمدن انواع لکه ها و حتی طاسی سکه ای یا منطقه ای که بیماری های خودایمنی هستند، مؤثر باشد.

 

دوراهی که استرس روی پوست و مو اثر می گذارد

بیماری های پوستی مانند اگزما (حساسیت های پوستی) و بیماری پسوریازیس که در اثر استرس بدتر می شود، از جمله بیماری هایی هستند که به وضعیت روانی فرد وابسته اند. استرس در ۵۰ درصد موارد باعث عود بیماری پسوریازیس و اگزماست. جوش صورت، طاسی سکه ای، پسوزیاریس، حساسیت پوستی سرشتی، کهیر، روزاسه و درماتیت سبوره (شوره سر) همگی با استرس بدتر می شوند.

 

 

جوش های عصبی دردناک

تاثیر اضطراب بر جوش و آکنه

 

استرس و آکنه | تاثیر اضطراب بر زیبایی و پوست صورت

 

منبع : لحظه نما/ مه شو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا