پوست و مو

درمان آفتاب سوختگی | پیشگیری و درمان

درمان آفتاب سوختگی : چگونه آفتاب سوختگی را درمان کنیم ؟ راه های پیشگیری از آفتاب سوختگی چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره پوست و مو ، رسیدگی به آفتاب سوختگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

درمان آفتاب سوختگی صورت در طب سنتی

 

 

به آفتاب سوختگی چگونه باید رسیدگی کرد؟

آفتاب سوختگی نتیجه تعامل میزان کافی از UVB با مواد موجود در سلول های اپیدرم است که منجر به آزاد شدن مولکول های ایجاد کننده التهاب می شود. چند ساعت بعد، پوست قرمز می شود و در موارد شدید، ممکن است تاول ایجاد شود. در صورتی که سوختگی وسیع و شدید باشد، منجر به از دست دادن مایعات و درد می شود. عواقب آن مشابه با سایر انواع سوختگی است و درمان کردن آفتاب سوختگی های شدید باید در مرکز سوختگی امجام شود.

 

درجات خفیف تر از آفتاب سوختگی را می توان به صورت علامتی با ترکیبات تسکین دهنده ملایم مثل لوسیون کالامین چرب، تسکین داد. پیشنهاد شده که استفاده زودهنگام از استروئید موضعی می تواند کمک کننده باشد. آسپیرین می تواند به عنوان یک ضد درد موثر به کار رود. علی رغم شیوع زیاد آفتاب سوختگی، کار علمی سودمند اندکی برای راهنمایی ما در جهت یافتن بهترین درمان در مواردی که سوختگی شدت کمتری دارد، صورت گرفته است، بهتر است از هر فرصتی برای تاکید بر ضرورت اجتناب از مواجهه زیاد، با نور آفتاب استفاده کرد.

 

فتوتوکسیسیتی چیست؟

فتوتوکسیسیتی مشابه آفتاب سوختگی است ولی ناشی از واکنش بین نور خورشید و دارویی است که به صورت خوراکی مصرف شده یا ماده شیمیایی که به واسطه تماس جذب پوست شده است (مثل بعضی گیاهان خاص). فتوتوکسیسیتی بلافاصله پس از مواجهه با UV ایجاد می شود و معمولا پس از فروکش کردن التهاب، تیره شدن پوست به وجود می آید. چنین واکنش هایی می تواند هم در اثر UVA و هم در اثر UVB به وجود بیاید، لذا به واسطه مواجهه در سالن برنزه کردن نیز ممکن است به وجود بیاید. سیستم ایمنی در فتوتوکسیسیتی نقشی ندارد. واکنش های آلرژیک تحت تاثیر UV وجود دارد و بیشتر مواقع واکنشی مانند اگزمای تماسی ایجاد می کند.

 

احتمال ایجاد واکنش های فتوتوکسیک در بعضی از داروها بیشتر است؛ در مورد سایر داروها خطر فردی اندکی است ولی در بسیاری از موارد به علت استفاده بسیار گسترده از دارو، اتفاق می افتد.

 

سه نوع درمان سنتی برای آفتاب سوختگی شدید

شاید روش‌های درمانی سنتی آفتاب‌سوختگی، اولین معالجه‌ای نباشد که به ذهن کسانی که درگیر این موضوع شده‌اند، خطور کند. داروهای بسیاری برای درمان آفتاب سوختگی وجود دارد، اما بسیاری دریافته‌اند که این مواد شیمیایی می‌توانند برای پوست‌های حساس و آسیب دیده نا‌مناسب باشند. اکثرا بهترین درمان برای آفتاب‌سوختگی شدید درمان‌های سنتی مانند استفاده از بلغور جو دوسر است.

 

سه راهکار سنتی برای درمان آفتاب‌سوختگی شدید:

 

بلغور جو دوسر

می‌توان گفت بلغور جو دوسر از بهترین غلات به حساب می‌آید. نه تنها به عنوان غذا خوش طعم است، بلکه گفته شده برای کاهش کلسترول و جلوگیری از مشکلات قبلی هم مفید بوده و می‌تواند پوست آسیب‌دیده یا سوخته را هم تسکین دهد. همچنین به عنوان یک ماسک صورت لایه‌بردار خانگی عادی هم به کار می‌رود. وقتی صحبت از تسکین دادن پوست و جلوگیری از خارش آن، چه در مورد اگزماهای خفیف، نیش حشرات یا جای پیچک‌های سمی می‌شود، نمی‌توانید تاثیرات بلغور جو دوسر را نادیده بگیرید. به کارهای درمانی حیرت‌انگیز بلغور جو دوسر، قابلیت آرام کردن آفتاب سوختگی شدید را هم اضافه کنید. به این صورت محصولی عاری از هر مواد شیمیایی خواهید داشت که باید در همه‌ی خانه‌ها و آشپزخانه‌ها یافت شوند.

 

برای درمان آفتاب‌سوختگی شدید با بلغور جو دوسر، آن را طبق دستور پختی که در جعبه‌اش آمده است بپزید، نسبت به میزان آبی که گفته است، آب بیشتری بریزید تا مواد رقیق‌تری داشته باشید. اجازه دهید کاملا پخته شوند. آن را به میزان زیاد روی پوست آسیب‌دیده‌ی خود قرار دهید. مراقب باشید بلغور جوی دو سر را روی پوست خود نمالید، چون مانند ماسک لایه بردار کار کرده و پوست آسیب‌دیده را پیش از اینکه خوب شود، لایه برداری می‌کند. بگذارید تا زمانی که حس کردید پوست شما را تسکین داده است، روی پوستتان بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید. تا هر چند باری که نیاز احساس کردید، این کار را ادامه دهید، اما از همان جوهای قبلی استفاده نکنید.

 

 

رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی کودکان

 

 

یک نوع محصول آماده‌ی بلغور جو دوسر هم به نام آوینو وجود دارد. آوینو برای مراقبت‌های پوستی در قسمت سلامت و زیبایی اکثر عطاری‌ها و داروخانه‌ها وجود دارد. این محصول، مانند مواد تمیز کننده‌ی ملایم و محصولات شستشوی حمام هم می‌توانند همان احساس تسکینی را که از خود بلغور جو دوسر به دست می‌آورید را، به شما می‌دهند، منتها بدون کثیف کاری برای درست کردن آن.

 

همان‌طور که بلغور جو دوسر می‌تواند سوختگی را تسکین داده، درد را کاهش دهد و به آرام کردن پوست آفتاب سوخته کمک کند، درمان‌های سنتی دیگری هم هستند که می‌توانند تسکین سریعی برای این‌گونه مشکلات باشند.

 

چای سیاه

چای سیاه یکی دیگر از چیزهایی است که همیشه در خانه وجود دارد و می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها به ما کمک کند. مانند درمان پف چشم و جایگزین مناسبی برای قهوه هم می‌باشد. چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است. از چای گیاهی سیاه استفاده کنید تا به مزایای طبیعی آن پی ببرید.

 

برای درمان پوست آسیب دیده و تحریک شده، چند کیسه چای سیاه را در آب خنک خیسانده و اجازه دهید تانن موجود در آن آزاد شود. وقتی رنگ آب تیره شد، آب حاوی چای و کیسه‌های چای آماده‌ی درمان بیماری شما هستند.

 

برای درمان، کیسه‌های خنک و مرطوب چای را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه، روی پوست سوخته بگذارید. همچنین می‌توانید پارچه‌ای را در آب حاوی چای خیس کرده و روی پوست آفتاب سوخته بکشید.

 

چای سیاه، گرما، درد و سوزش پوست شما را برطرف می‌کند و به جای سرخی پوست تحریک شده، رنگ جذابی به جای می‌گذارد.

 

آلوئه‌ورا

درمان‌های سنتی آفتاب‌سوختگی بدون آلوئه‌ورا کامل نخواهند بود. بسیاری از کسانی که در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند، به دلیل دانستن قدرت تسکین‌دهنده آلوئه‌ورا، آن را‌ برای ماه‌های گرم سال پرورش می‌دهند. آلوئه‌ورا جزو گیاهان آبداری است که به راحتی رشد می‌کند و برای پرورش دادن پشت پنجره یا باغچه مناسب است.

 

برای درمان سوختگی، یکی از ساقه‌های گیاه آلوئه‌ورا را بکنید، برگ آبدار آن را پاره کنید و مستقیما روی قسمت سوخته قرار دهید. اگر در محل زندگیتان گیاه آلوئه‌ورای طبیعی در دسترس ندارید، ژل آلوئه‌ورا را از عطاری‌ها یا داروخانه‌های سراسر جهان تهیه کنید و برای سوختگی‌های شدید یا آفتاب سوختگی از آن استفاده کنید.

 

گزینه‌های دیگر برای درمان‌های سنتی سوختگی

اگر به دنبال انواع دیگر درمان‌های سنتی برای آفتاب‌سوختگی هستید، از گیاه‌شناسان یا متخصص هومئوپاتی مراجعه کنید تا دستورالعمل‌های سنتی را در اختیارتان قرار دهد.

کپسول‌های ویتامین E، آب‌نمک، سرکه سفید، سرکه سیب و جوش‌شیرین هم برای تسکین و التیام بخشیدن به آفتاب‌سوختگی کاربرد دارند.

 

درمان‌های طبیعی آفتاب‌سوختگی برای همه، به خصوص کودکان که بهتر است از درمان‌های شیمیایی و موضعی اجتناب کنند، کاربرد دارد. بهتر است طی فرایند درمان از لوسیون‌های معطر، روغن یا مواد شیمیایی استفاده نکنید چون ممکن است منجر به بروز درد، سوزش یا التهاب شود.

 

 

روغن زیتون برای آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی

 

درمان آفتاب سوختگی | پیشگیری و درمان

 

منبع : مه شو / موضوع آزاد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا