بهداشت و سلامت

سرماخوردگی در کودک | پیشگیری و راه های درمان

سرماخوردگی در کودک : چگونه از سرماخوردگی کودکان پیشگیری کنیم ؟ راه های درمان خانگی سرماخوردگی در کودکان چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت کودکان ، درمان سرماخوردگی در کودکان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان سرماخوردگی کودکان در طب سنتی

درمان سرماخوردگی کودکان زیر یک سال ، سرماخوردگی در کودک

 

 

پیشگیری از سرماخوردگی کودک،چطور؟

بینی بصورت معمول تحت تاثیر سرماخوردگی قرار میگیرد و سردرد،احساس سرما،خستگی و عطسه از علائم آغازین سرماخوردگی میباشند.آبریزش بینی،سرفه،تب و گلو درد علائمی هستند که در ادامه سرماخوردگی گریبان گیر فرد سرماخورده میشوند.میخواهیم یک سوال را مورد پیگیری قرار دهیم:چگونه میتوان از سرماخوردگی کودک پیشگیری کرد؟

 

برای پیشگیری از سرماخوردگی و سالم ماندن کودک ، موارد زیر را باید انجام دهید :

  • از بیماران دوری کنید. در بیماری‌های ویروسی، در چند روز اول، احتمال سرایت بیماری بیشتر است.

 

  • کودک را تمیز نگه‌دارید. به او آموزش دهید همیشه دست‌هایش را بشوید. وقتی آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‎کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید. اسباب‌بازی‌ها و سطوح خانه را تمیز نگه‌دارید.

 

  • از ظرف، لیوان، کیسه حمام، حوله و سایر وسایل فرد مبتلا به سرماخوردگی که محل‌هایی مناسب برای رشد میکروب‌ها هستند، به‌طور مشترک استفاده نکنید.

 

موارد زیر در زمان سرما خوردگی و یا قبل از آن باید در نظر گرفته شود :

 

پیشگیری از کم شدن آب بدن کودکان

تامین آب بدن کودکان هنگام سرما خوردگی اهمیت زیادی دارد. نوشیدنی که به کودک می دهید باید ترکیبی از آب، آب میوه و مقدار اندکی زنجبیل باشد. خوراندن سوپ مرغ به کودک می تواند به راحتی آب مورد نیاز بدن او را تامین کند.

 

تمیز نگه داشتن دست ها

فرزندتان به سنی رسیده است که بتواند مسئولیت نظافت روزانه اش را به عهده بگیرد و دست هایش را مرتب بشوید. به فرزندتان بیاموزید دست هایش را به خصوص پس از تمیز کردن بینی و پیش از غذا خوردن بشوید. این عادت می تواند از بیمار شدن فرزندتان جلوگیری کند.

 

مقابله با گرفتگی بینی

یکی از بهترین راه های مبارزه با گرفتگی بینی و مشکلات تنفسی استفاده از سرم های شست و شو و تمیز کردن بینی است.

 

استفاده از اسپری های بینی و داروهای ضد احتقان برای کودکان توصیه نمی شود. دانشمندان معتقدند کودکان ۶ تا ۱۰ ساله که از سرم های شست و شو برای تمیز کردن بینی شان استفاده می کنند زودتر از سایر همسالان شان که چنین نیستند بهبود می یابند.

 

فرزندتان را به پشت بخوابانید و در هر سوراخ بینی اش سه قطره سرم شست و شو بچکانید. حالا فرزندتان به راحتی می تواند نفس بکشد. اگر فرزندتان کوچک تر از آن است که در بینی اش سرم شست و شو بچکانید، می توانید از دستگاه مکش داخل بینی استفاده کنید.

 

درمان قرمز شدن پوست

تمیز کردن پی در پی بینی کودک می تواند پوست این ناحیه را قرمز، تحریک پذیر و زخم کند. یکی از راه های پیشگیری از قرمز و زخم شدن بینی کودکان استفاده از دستمال مرطوب است. اگر همه گزینه ها برای جلوگیری از قرمز و زخم شدن پوست بینی فرزندتان بی نتیجه ماند می توانید با استفاده از کرم های مرطوب کننده این ناحیه را ماساژ دهید.

 

استفاده کردن از عسل

کودکان زیر یک سال به دلیل خطر مسمومیت غذایی حاد (botulism ) نباید عسل بخورند، اما استفاده کردن از عسل برای درمان گلو درد و سرفه کردن کودکانی که از مرز یک سالگی گذشته اند بسیار مفید است.

 

نتایج بررسی های دانشمندان در سال ۲۰۰۷ میلادی نشان داده خوراندن نصف قاشق چای خوری عسل به کودکان ۲ تا ۵ ساله هنگام خوابیدن می تواند به درمان گلو درد و متوقف شدن سرفه کمک زیادی کند.

 

مرطوب کردن راه های تنفسی

اگر فرزندتان سرفه های شدید می کند، او را تشویق کنید چهار بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه دوش آب گرم بگیرد تا راه های تنفسی اش باز شوند و سرفه هایش متوقف شوند.

 

استفاده از دستگاه رطوبت ساز ( بخور ) سرد

استفاده از دستگاه بخور می تواند مفید باشد، زیرا سبب نرم شدن اندام های تنفسی بدن می شود و تنفس را راحت می کند. دکتر کاردیئلو معتقد است کودکان را باید از گرد و خاک، رطوبت گرم و دستگاه بخور دور نگه داشت.

 

استراحت کردن کودکان

برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی فرزندتان، مطمئن شوید خواب شبانه راحت و کافی دارد.: کودکان با توجه به سن شان به ۸ تا ۱۲ ساعت خواب راحت شبانه نیاز دارند. خواب کافی می تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند. اگر فرزندتان مرتب بیمار می شود نشان دهنده آن است که به خواب بیشتری نیاز دارد.

 

هوشیاری در قبال مصرف آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی نقش اساسی ایفاء می کنند اما برای درمان سرماخوردگی عادی کودکان تجویز و مصرف آنتی بیوتیک کاری اشتباه است.

سرماخوردگی منشاء ویروسی دارد و تجویز آنتی بیوتیک برای درمان آن خطرناک است. همچنین مصرف آنتی بیوتیک سبب مقاوم شدن باکتری ها و تضعیف سیست ایمنی بدن می شود.

 

 

شربت سرماخوردگی کودکان کوریزان

بهترین قرص برای سرماخوردگی

 

 

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی چیست ؟

 

پرهیز از مصرف شربت سینه

نگران سرفه های روزانه فرزندتان نباشید چون می تواند به انتشار خلط و کاهش تراکم در ریه ها کمک کند. اگر فرزندتان بیش از چهار سال دارد و سرفه های شبانه مانع خوابیدن او می شود باید برای متوقف کردن سرفه ها به پزشک مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید مصرف داروها برای متوقف کردن سرفه در کودکان کاری عبث است و می تواند خطرناک باشد.

 

بررسی سرفه های شدید

اگر سرفه کردن فرزندتان بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد باید او را نزد پزشک ببرید. اگر سرفه کردن کودکان بین سه تا شش هفته ادامه داشته باشد باید آنتی بیوتیک مصرف کنند و از قفسه سینه شان عکس برداری شود.

 

سرفه های شبانه ممتد می تواند نشانه ابتلا به آسم باشد. سرفه های مزمن، باید بررسی شوند تا از عدم ابتلا کودکان به سیاه سرفه اطمینان حاصل کنیم. کودکان، حتی اگر واکسینه شده باشند می توانند در معرض خطر قرار بگیرند.

 

داروهای سرماخوردگی برای کودکان ضرر دارد؟

داروهای بدون نسخه سرماخوردگی درمان موثری برای سرماخوردگی نیستند، سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند و استفاده از آنها کمک نمی‌کند سرماخوردگی زودتر درمان شود. حتی ممکن است عوارض جانبی مانند افزایش ضربان قلب و تشنج نیز در پی داشته باشند. متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا در حال مطالعه و بررسی ایمنی داروهای سرماخوردگی در کودکان بالای ۲سال هستند. اگر می‌خواهید به کودک زیر ۲ سال داروی سرماخوردگی بدهید، دستورالعمل دارو را به دقت مطالعه کنید. ۲ دارو با مواد تشکیل‌دهنده مشابه را همزمان به کودک ندهید. داروهای آنتی‌هیستامین، ضدالتهاب و مسکن ممکن است ترکیب‌های مشابه داشته باشند.

 

آنتی بیوتیک ها سرماخوردگی را درمان میکنند؟

آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند اما بر ویروس‌هایی که باعث ابتلا به سرماخوردگی می‌شوند، هیچ تاثیری ندارند، بنابراین اگر کودکتان سرماخورده است، مصرف آنتی‌بیوتیک هیچ کمکی به او نخواهد کرد فقط با استفاده از آنتی‌بیوتیک در دوران کودکی، احتمال مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در آینده بیشتر می‌شود.

 

چه داروهایی می‌توانند به درمان سرماخوردگی کمک کنند؟

داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش تب و کمتر شدن شدت گلودرد یا سردرد کمک می‌کنند. اگر به کودک مسکن می‌دهید، به مقدار مصرف دارو به دقت توجه کنید.

 

به کودکان کمتر از ۶ماه، کودکانی که بدنشان دچار کم‌آبی شده است یا مدام استفراغ می‌کنند، ایبوپروفن ندهید. استفاده از آسپیرین نیز در افراد زیر ۱۸ سال به دلیل ارتباط آن با بیماری نادر اما مهلک نشانگان ری، ممنوع است. اگر می‌خواهید برای درمان سرماخوردگی کودک از داروهای گیاهی استفاده کنید، ابتدا با پزشک کودک مشورت کنید.

 

درمان سرماخوردگی کودک و چند راه حل گیاهی

 

روش پیشگیری

کودکان معمولا حدود ۲۲ میلیون روز مدرسه را هر ساله به علت سرما خوردگی از دست می‌دهند. شما نمی‌توانید از کودک‌تان در برابر تمام ویروس‌ها محافظت کنید، اما این عادات سلامتی می‌تواند مقاومت بدن او را بالا ببرد.

 

مطمئن شوید که او زیاد می‌خوابد

خستگی دائم کودک‌تان شاید به علت تنبلی سیستم ایمنی بدن او برای مبارزه با ویروس‌هاست. متاسفانه یک سوم کودکان به حد کافی نمی‌خوابند. به طور ایده‌آل یک نوزاد باید ۱۸ ساعت، کودکان نوپا و پیش دبستانی ۱۲ تا ۱۴ ساعت و دبستانی‌ها ۱۰ تا ۱۱ ساعت در روز بخوابند. شاید این برای کودک شما عملی نباشد تا دیرتر از خواب بیدار شود، بنابراین اگر خواب او با این اعداد مطابقت نداشت، او را زودتر بخوابانید.

 

به او آموزش دهید تا دست‌هایش را زیاد بشوید

عملا ۸۰% بیماری‌های عفونی که سرماخوردگی نیز شامل آن است از طریق تماس گسترش می‌یابند. بنابراین برای کودکان حیاتی است که زیاد دست‌هایشان را بشویند. برای این‌که مطمئن شوید او به اندازه کافی دست‌هایش را می‌شوید، از او بخواهید در طول شستن یک آهنگ بخواند. دستمال‌های مرطوب یا ضدعفونی‌کننده‌ها نمونه‌های خوبی برای برای پاکیزگی دست‌ها بیرون از خانه هستند.

 

خانه‌تان را تمییز نگهدارید

زمانی که یک نفر از خانواده شما سرماخورده است، در نظافت خانه خیلی دقت کنید تا دیگران نیز مریض نشوند. این یک رقابت است: ویروس‌ها می‌توانند تا ۲ ساعت روی اجسامی چون فنجان، کانتر و حوله زنده بمانند، بنابراین به طور مداوم سطوح و اجسام را با سفیدکننده یا دستمال مرطوب ضد باکتری تمییز کنید. دنیل فرتارلی، عضو کمیته داروها می‌گوید: «میکروب‌ها روی کنترل تلویزیون و بازی‌های ویدئویی و دستگیره یخچال و در باقی می‌مانند.»

 

به کودک خود نشان دهید که چگونه هنگام سرفه یا عطسه با دست جلوی دهان خود را بگیرد، در این صورت احتمال پخش میکروب در خانه کمتر خواهد شد. از دستمال کاغذی در دستشویی استفاده کنید، مسواک‌ها را از هم جدا کنید تا با هم در تماس نباشند و هیچ وقت لیوان، بشقاب و وسایل یگدیگر را استفاده نکنید.

 

مسکن شیرین

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عسل برای درمان سرفه از داروهای سرفه بهتر است و به کودک مریض کمک می‌کند تا بهتر بخوابد. محقق لان پل، عضو کمیته  داروشناسی و درمان بالینی می‌گوید: «عسل برای کودکان یک سال و بالاتر ایمن است و کودکان از این‌که آن را به جای دارو بخورند خوشحال می‌شوند، زیرا طعم خوبی دارد. عسل تیره، مثل گندم سیاه ممکن است بهتر عمل کند زیرا آنتی اکسیدان آن بیشتر است. نصف قاشق چای‌خوری عسل به کودکان یک تا پنج سال و یک قاشق به کودکان شش تا یازده سال بدهید. اما هیچ‌وقت آن را را به کودکان زیر یک سال ندهید؛ آنها می‌توانند بوتولیسم باکتری‌های موجود در آن را دریافت کنند.

 

سرفه و گلو درد

سرفه با پاک‌سازی مخاط از راه‌های هوایی به کودک شما کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشد، بنابراین از آن جلوگیری نکنید. کاترین تام-رزوان مدیر داروسازی بالینی در بیمارستان کودکان در مونته فیور در شهر نیویورک می‌گوید: «داروهای ضد سرفه ممکن است واقعا مضر باشند: ممکن است تعدادی از آن‌ها دچار بیش‌فعالی، سرگیجه و بی‌خوابی شوند.» با این وجود آن‌ها می‌توانند گلوی کودک شما را تحریک کنند. قبل از هشدار اخیر از هر ۱۰ کودک یک نفر به گلو درد و سرماخوردگی در یک هفته مبتلا ‌شد. حال این داروها را برای نوزادان و کودکان نوپا و شاید حتی برای کودکان بزرگ‌تر امتحان کنید.

 

سرفه و گلودرد: سوپ

این بیشتر از یک درمان سنتی قدیمی است. تحقیقات نشان می‌دهد که سوپ مرغ خاصیت ضد التهابی دارد.

 

سرفه و گلودرد: مایعات

مایعات گرم و سرد مخاط را نازک‌تر می‌کند بنابراین سرفه کردن آسان‌تر می‌شود. به علاوه مایعات گلو را نرم می‌کند و آب بدن را نگه می‌دارد. از آن‌ها بخواهید آب یخ، آب میوه سرد یا گرم یا چای بدون کافئینی که با عسل مخلوط شده، بنوشند.

 

سرفه و گلو درد: مکیدن

کودکان ۴ سال یا بزرگ‌تر می‌توانند آب‌نبات‌های ضد سرفه و گلودرد یا شکلات‌های بدون قند یا توت‌های منجمد شده بخورند. خورده‌های یخ نیز برای کودکان بزرگ‌تری که خارش گلو دارند، مناسب است.

 

 

مقدار مصرف شربت سرماخوردگی کودکان

جلوگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی در کودک | پیشگیری و راه های درمان

 

منبع : شفا آنلاین / نی نی بان / دکترسلام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا