بهداشت و سلامت

خواب کودکان | نکات مهمی درباره خواب نوزاد و کودک

خواب کودکان : چگونه به بهبود خواب کودکان کمک کنیم ؟ برای خواب کودکان چه نکاتی باید رعایت کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، چگونگی بهبود خواب کودکان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

محیط خواب نوزاد

نکات نگهداری نوزاد ، خواب کودکان

 

 

نکات مهمی که باید درباره خواب کودکان بدانید

خواب کافی و مناسب از جمله نیاز های اساسی برای رشد و نمو کودکان است. خواب مناسب فاکتور های مختلفی دارد که از جمله می توان به زمان خواب و همچنین میزان خواب اشاره کرد. یک خواب مناسب می تواند تاثیرات مثبت و مستقیمی بر عملکرد سایر اعضای بدن داشته باشد.

 

پزشک اطفال و کودکان گفت: استراحت و ایجاد فضای آرامش یکی از ملزومات زندگی انسان است و در این رابطه کودکان از حساسیت زیادتری برخوردارند و در کل باید گفت خواب برای کودک همانند تغذیه لازم و ضروری است.

 

سعیده میری افزود: احتیاج به خواب در انسان‌ها در سنین مختلف، متفاوت است و کودکان نسبت به سن رشد و شرایط رشد خود ساعات خواب متفاوتی دارند.

 

پزشک اطفال و کودکان در ادامه گفت: بسیاری از کودکان برای خواب مشکل دارند و به موقع نمی‌خوابند و به اصطلاح بی‌خوابی شبانه گفته می‌شود.

 

میری تصریح کرد: والدین در خواباندن کودک نقش مهمی را ایفا می‌کنند، حتی عمده‌ای از کودکان تا زمانی که یکی از والدین خصوصا مادر در کنارشان  نباشند به خواب نمی‌روند.

 

به گفته وی تشویق کودک با صحبت و عمل که هر شب در وقت لازم بخواب رود، یکی از راه‌های درمان دیر خوابیدن کودکان است. یکی دیگر از نکاتی که به هنگام خوابیدن کودک باید توجه داشت، توجه لازم به لباس و اتاق خواب کودک است که بسیار حائز اهمیت است.

 

میری تاکید کرد: صحبت کردن با کودک هنگام خواب مانند قصه گفتن، ماساژ دادن دست و پای کودک و سیر خوابیدن آن ازجمله عوامل مهمی هستند که می‌تواند به خواب شبانه کودکان کمک قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

 

نکات مهم درباره خواب کودک

هورمون‌های رشد در طول روز در بدن ترشح می‌شود ولی با تاریک شدن هوا ترشح این هورمون‌ها بیشتر می‌شود و خوابیدن به موقع در شب موجب افزایش متابولیسم هورمون‌ها و جذب بهتر در بدن می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که کودکان ساعت ۹ شب بخوابند چون هورمون‌ها در زمان تاریکی هوا ترشح بیشتری دارد و خوابیدن موجب جذب این هورمون‌ها در بدن می‌شود و موجب بلند قد شدن کودکان می‌شود.

 

کودکان به چه میزان خواب نیاز دارند؟

پس از تولد نوزاد نیاز شدیدی به خواب و استراحت کامل دارد و در روزهای اول تولد باید معمولا ۲۰ تا ۲۴ ساعت در خواب باشد، یعنی در ۲۴ ساعت شبانه روز فقط هنگام شیر خوردن بیدار شود و باقی ساعات در خواب باشد تا برای سازندگی، نیرو ذخیره کند.

 

این برنامه حداقل تا انتهای ماه اول تولد و یا روز چهلم ادامه خواهد داشت و اگر برنامه ی نوزادی غیر از این باشد، ممکن است دچار مشکلی باشد. به تدریج هر قدر طفل بزرگ تر و سلول هایش ضخیم تر و پرنیرو می گردد، احتیاجش به خواب کم تر می شود خود می رسد.

 

 

نکاتی در مورد نوزاد پسر

پوشاندن سر نوزاد هنگام خواب

 

 

کودکان ۲ و ۳ ساله به ۱۲ تا ۱۴ ساعت خواب در هر ۲۴ ساعت نیاز دارند (ترکیبی از ۱۲ ساعت خواب شبانه و ۵/۱ تا ۳ ساعت چرت روزانه) کودکان ۴ ساله حدودا ۱۱ تا ۱۳ ساعت خواب نیاز دارند ( که حدود ۱۱ ساعت آن خواب شبانه است).اما باید بدانید که نیاز به خواب تا حدی شخصیست و برخی کودکان نسبت به سایرین به کمی خواب کمتر یا بیشتر نیاز دارند.

 

عوارض کمبود خواب در کودکان:

بدون خواب کافی مشکلات رشد به خصوص رشد اندک یا ناقص پدید می آیند. هم چنین در کودکانی که مشکلات جدی جسمی هنگام خواب  دارند، مثل مشکل تنفس نامنظم در خواب، تولید هورمون رشد کمتر می شود.

 

هورمونهایی که گرسنگی و اشتها را تنظیم می کنند نیز تحت تاثیر خواب قرار گرفته و به پرخوری یا ترجیح دادن کربوهیدراتهای پرکالری منجر می شود. کمبود خواب می تواند بر هضم این غذاها نیز تاثیر بگذارد و به ایجاد انسولین ناکافی بیانجامد که با دیابت نوع دوم مرتبط است.

 

کمبود خواب در شب همچنین می تواند مهارتهای حرکتی و تمرکز را در طول روز تحت تاثیر قرار دهد که در نهایت باعث مشکلات رفتاری و عملکرد ضعیف در مدرسه می شود.

 

ایجاد میل و رغبت به خواب:

در بچه های بزرگ تر باید به آنان اطمینان داد که در ساعت معینی آنها را بیدار خواهند کرد و در غیر این صورت، از ترس این که مبادا مدت درازی بخوابند و به بازی هایشان نرسند در رختخواب بیدار خواهند ماند.

 

در مورد نوزادان اگر چنانچه بی جهت بیدار شوند و گریه کنند، احتمالا وضع غیرعادی مثل خیس بودن لباس و غیره وجود دارد. به محض برطرف کردن علت، دوباره خواهند خوابید. اما اگر علت معینی برای بیدار شدن بچه نباشد، کمی گریه و تلاش خواهد کرد و به علت خستگی دوباره خواهد خوابید.

 

نباید گذاشت اطفال بیش از حد خسته شوند. کودک باید احساس خستگی خوشایندی کند نه خستگی توام با کوفتگی و درد. با بزرگ شدن طفل، خواب عصر کودک کم می شود و به تدریج سایر اوقات روز نیز طفل بیشتر بیدار خواهد بود.

 

اوقات بیداری هر طفلی متفاوت است و معمولا در همان ساعات بیدار خواهد ماند.  عده ی کمی از کودکان، بدون این که کسالتی داشته باشند، از همان ابتدا بسیار کم خوابند. اگر طفلی این گونه باشد، به هیچ وجه جای نگرانی نیست و نمی توان او را وادار به خوابیدن نمود.

 

بدترین نوع تنبیه:

بعضی از مادران به عنوان تنبیه، بچه را وادارمی کنند که به رختخواب برود و بخوابد؛ این از ناخوشایند ترین تنبیه هاست، زیرا در بعضی از کودکان روح عصیان ایجاد می کند و این کودکان، هرگز حاضر نیستند با میل خود به رختخواب بروند. بنابراین بهترین برنامه برای خواب کودک، عادت دادن وی به زود شام خوردن و زود خوابیدن است که باعث می شود پدر و مادر بر تمامی این مشکلات پیروز شوند

 

 

خواباندن نوزاد

خوابیدن نوزاد و کودک

 

خواب کودکان | نکات مهمی درباره خواب نوزاد و کودک

 

منبع: ایسنا/ جام نیوز/ ابرتازه ها / دکترسلام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا