بهداشت و سلامت

ویتامین d و کودکان | راه های دریافت ویتامین دی برای اطفال

ویتامین D و کودکان : کمبود ویتامین دی در کودکان چگونه است ؟ راه های دریافت ویتامین دی برای اطفال چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و سلامت ، راه های دریافت ویتامین دی برای اطفال در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

میزان نرمال ویتامین دی در کودکان

مقدار مصرف مکمل ویتامین دی در کودکان ، ویتامین d و کودکان

 

 

دریافت ویتامین دی برای اطفال

دریافت ویتامین دی برای کودک بسیار مهم و حیاتی است طبق تشخیص متخصصین در این زمینه ، شیر مادر جوابگوی نیاز کودک به ویتامین دی نخواهد بود این ویتامین محلول در چربی می باشد و با کمک گرفتن از موادغذایی  و مکمل های مختلف قاد خواهیم بود این ویتامین را جبران کنیم .

 

بر اساس بررسی های انجام شده، به طور تقریبی تمام ایرانیان و گروه های سنی از کمبود ویتامین D رنج می برند.

گلبن سهراب، دکترای تغذیه با بیان اینکه ویتامین ها بعنوان مهمترین ریز مغذی در وعده های غذایی باید گنجانده شود، گفت: طبق بررسی های انجام شده، کمبود ویتامین D به طور تقریبی در تمام استان ها و همه گروه های سنی گزارش شده است.

 

سهراب گفت: البته دلیل این امر باید بررسی شود. تابش آفتاب نقش موثری در دریافت ویتامین D دارد؛ این در حالی است که آلودگی هوا و عوامل ژنتیکی در کاهش این ویتامین در بدن موثر هستند.

 

وی اذعان داشت: در بسیاری از کشورها، غنی کردن لبنیات با ویتامین D در دستور کار قرار گرفته که این مهم در ایران در دست بررسی است. البته شماری از شرکت های فعال در صنایع غذایی این کار را عملی کرده اند، اما هنوز گسترده نشده است.

 

سهراب متذکر شد: ویتامین D جزء ویتامین های محلول در چربی است و تجمع آن در بدن می تواند خواص مسمومیت زایی ایجاد نماید.

 

این دکترای تغذیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: همواره بر این موضوع تاکید می شود که شیر مادر منبع غنی از تمام ویتامین ها و موادی است که برای رشد کودک نیاز است. در تهیه شیرهای خشک سعی شده از فرمولاسیونی استفاده شود که به لحاظ وجود ویتامین ها به خصوص مشابه شیر مادر باشد.

 

وی ادامه داد: شیر مادر تنها در مورد ویتامین D نمی تواند نیاز نوزاد را رفع نماید. قبلا تجویز قطره AD از ۱۵ روز پس از تولد انجام می شد که در حال حاضر به دلیل کمبود این ویتامین در کشور، مصرف آن از ۵-۳ روز بعد از تولد آغاز می شود و تا پایان یک سالگی باید ادامه یابد.

 

سهراب با اشاره به این که نحوه دریافت ویتامین D بعد از یک سالکی نیز باید طبق دستور پزشک انجام شود، یادآور شد: نوزادان در بدو تولد معمولا کمبود ویتامین K دارند؛ چرا که این ویتامین به قدر کافی در شیر مادر وجود ندارد.

 

وی گفت: البته ویتامین K به طور طبیعی در روده انسان سنتز می شود. به بیان دیگر، باکتری هایی که در روده وجود دارند، می توانند بخشی از ویتامین K مورد نیاز را سنتز کنند. با توجه به این که محیط روده کودک استریل است، این باکتری ها در بدن وی وجود ندارد و به همین دلیل، دوز تزریقی ویتامین مذکور برای نوزادان تجویز می شود.

 

سهراب با تاکید بر این که تزریق ویتامین K برای نوزادان جزء پروتکل درمانی است، متذکر شد: در غیر این صورت امکان دارد نوزاد دچار خونریزی شود.

این دکترای تغذیه در پایان با تاکید بر این که لازم است در چکاپ های سالیان یا دوره ای سطح ویتامین D سرم خون اندازه گیری شود، متذکر شد: کمبود ویتامین D مانع از جذب کلسیم شده و از یاد نبریم که رشد کودکان وابسته به دریافت کلسیم است.

 

نیاز کودکان به ویتامین d

ویتامین d ویتامینی است که برای سلامتی ضروری است. بر خلاف ویتامین های دیگر، ویتامین d را از غذاها بدست نمی آوریم. بلکه بخش عمده ی آن بوسیله بدن ساخته می شود. در واقع این ویتامین در اثر تابش نور آفتاب در پوست بدن ساخته می شود. و این خیلی خوب است چرا که بسیاری از غذاها بطور طبیعی مقدار کمی ویتامین d د ارند.کاشت مو

 

ویتامین d از ویتامین های محلول در چربی است که برای جذب کلسیم از روده و استحکام استخوان ها لازم است.

 

راه های دریافت ویتامین d :

۱- از طریق تابیدن اشعه آفتاب( اشعه ماوراء بنفش) به پوست بدن:

در پوست انسان ماده ای به نام دهیدروکلسترول وجود دارد که پیش سازویتامین d است و در اثر تابیدن اشعه آفتاب به پوست، مراحلی را در بدن طی کرده و سرانجام در کلیه، به ویتامین DD فعال تبدیل می شود.

 

۲- از طریق غذا:

موادغذایی حاوی ویتامین d شامل:کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ ، خامه ، جگر، شیرهای غنی شده با ویتامین d، سرلاک و شیرخشک هستند.

 

 

دوز مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

آمپول ویتامین d برای کودکان

 

 

۳- می توان ویتامین d را به صورت سنتیتک ( یعنی مصنوعی یا ساختگی) نیز به بدن رساند.

غذای شیرخواران ممکن است حاوی مقادیر بسیار کمیویتامین d باشد. شیرگاو حاوی IU40(واحد بین المللی) و سبزیجات و میوه جات حاوی مقادیر بسیار ناچیز ویتامین d هستند. زرده تخم مرغ حاوی ۴۰۰-۱۲۰ واحدویتامین d در هر گرم می باشد که منبع بسیار با ارزشی است. به اغلب شیر خشک ها ویتامین D را در حد معقولی اضافه کرده اند.

 

عوامل ایجاد کننده کمبود ویتامین d :

۱- قرار نگرفتن در معرض اشعه آفتاب ؛لازم به تذکر است که آفتاب باید مستقیم به پوست بتابد و اشعه ای که از پشت پنجره بتابد، فاقد اشعه ماورای بنفش است.

 

۲- عدم استفاده از غذاهای حاوی ویتامین d مثل تخم مرغ

 

۳- رشد بسیار سریع کودک. برای مثال کودکان با وزن کم هنگام تولد ( کمتر از ۲۵۰۰ گرم) که پس از تولد رشد سریعی دارند و همچنین کودکان در دوران بلوغ که رشدشان بسیار سریع می شود، اگر ویتامین d را به مقدار کافی دریافت نکنند، ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوند.

 

  1. کودکانی که دارای بیماری های خاصی هستند، ممکن است به علت عدم جذب ویتامین D دچار کمبود این ویتامین شوند. به عنوان مثال در انواع بیماری هایی که با سوء جذب چربی همراه هستند.

 

همچنین داروهای ضد تشنج که در انواع صرع یا در تشنج های دیگر مصرف می شوند، مثل فنوباربیتال یا فنی توئین نیز به علت مداخله در متابولیسم ویتامین d، بیمار را در معرض کمبود این ویتامین قرار می دهد.

 

اثرات کمبود ویتامین d در بدن:

در اثر کمبود ویتامین d در بدن، بیماری نرمی استخوان( راشیتیسم یا Rickets) ایجاد می شود. وقتی در اثر کمبود ویتامین d، جذب کلسیم از روده ها متوقف شود، برای نگه داری سطح کلسیم خون در حد طبیعی، هورمونی به نام پاراتورمون از غده پاراتیروئید ترشح می شود. این هورمون، کلسیم را از استخوان ها برمی دارد و وارد خون می کند. از این رو سطح کلسیم خون در حد طبیعی باقی می ماند، اما فسفر که از طریق ادرار دفع می شود، در خون پایین می آید.

 

اثرات کمبود ویتامین d در بدن، چند ماه بعد ظاهر می شود. این علائم در کودکان شیرخواری که مادرانشان کمبود این ویتامین را دارند، در عرض ۲ ماه پس از تولد ظاهر می شود؛ اما در بقیه موارد در اواخر سال اول و در حین سال دوم زندگی، علائم مزبور بروز می کنند. در سایر دوران کودکی( به جز سن شروع بلوغ) کمبود این ویتامین نادر است.

 

علائم کمبود ویتامین d :

* جعبه ای شکل شدن سر

 

* پیشانی برجسته

 

* دیربسته شدن ملاج یا فونتانل ها

 

*دیردندان درآوردن

 

*پوسیدگی زودرس دندان ها

 

* ضخامت مچ دست

 

* بد شکل شدن لگن( این مسئله در دخترها، بعدها سبب تنگی لگن شده و به ناچار باید از طریق سزارین زایمان کنند)

 

*پرانتزی شدن ساق پاها، تمای له شکستگی در استخوان ها و نافرمی در ستون فقرات، ساق پاها و لگن که سبب کوتاهی قد می شود؛

 

* دیرنشستن

 

* دیر به راه افتادن

 

تشخیص این بیماری بر اساس علائم بالینی، تاریخچه مصرف ویتامین d، انجام رادیوگرافی و آزمایش خون از نظر بررسی سطح کلسیم، فسفر و آنزیم آلکالان فسفاتاز صورت می گیرد.

عوارض این بیماری علاوه بر موارد بالا شامل:ابتلا به عفونت های تنفسی، عفونت های روده ای و سل ریوی می باشد. هم چنین کم خونی ناشی از فقر آهن در این افراد شایع است.

 

پیشگیری از کمبودویتامین d:

  1. تجویز ویتامین d با دوز روزانه ۴۰۰ واحد از راه خوراکی

 

  1. استفاده از زرده تخم مرغ بعد از سن ۷ ماهگی

 

  1. استفاده از آفتاب مستقیم که اگر روزانه به مدت ۱۰-۵ دقیقه به مناطق باز بدن مثل سر، صورت و دست ها از آرنج تا انگلشتان دست و زانو تا انگشتان پا بتابد، کافی است.

 

 

دوز مصرف ویتامین دی برای کودکان

دریافت ویتامین دی به صورت طبیعی

 

ویتامین d و کودکان | راه های دریافت ویتامین دی برای اطفال

منبع : دکترسلام / نمناک

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا