دوران بارداری

نشانه های بارداری | علائم اولیه و مهم حاملگی

نشانه های بارداری : نشانه های بارز بارداری چیست ؟ علائم مهم و اولیه دوران بارداری چیست؟ در اینجا با مقاله ای درباره نشانه های دوران حاملگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علائم بارداری قبل از موعد پریود

علائم بارداری پسر ، نشانه های بارداری

 

 

اولین علائم بارداری، نشانه ها را دنبال کنید

من پیش از اولین بارداری، به نوشیدنی ها و خوراکی های مضر بسیاری علاقه داشتم. اما درست در اولین روز های بارداری، از همه ی آن ها بیزار شدم. چند هفته ی اول به سرعت گذشتند. هنگامی که تست بارداری با پاسخ مثبت در دستانم بود، نمی توانستم این را باور کنم که من واقعا باردار هستم. البته اولین علائم بارداری را در خود احساس می کردم که البته این نشانه ها در زنان متفاوت هستند.

 

در حقیقت برخی از زنان یک یا دو مورد از این علائم را دارند، اما برخی دیگر همه ی علائم بارداری را در خود مشاهده می کنند.

اما معمولا پیش از قطع شدن قائدگی، چند مورد از علائم بارداری در زنان دیده می شود. در ادامه به چند مورد از علائم بارداری اشاره خواهیم کرد.

 

نشانه ی اول – حساس شدن سینه ها

از اولین علائم بارداری این است که سینه های زنان باردار در یک یا دو هفته ی اول بسیار حساس می شوند. Jasbir Singh از مرکز پزشکی Baylor در تگزاس می گوید

” در اوایل بارداری، در بدن هورمون استروژن و پروژسترون زیادی تولید می شود که باعث رشد غدد موجود در سینه ها می شوند. این نوسانات هورمونی باعث تجمع مایعات در سینه و درنتیجه سنگین شدن، درد و حساس شدن بیشتر آن ها از حالت نرمال می شود. ”

برای تسکین این حالت، می توانید از لباس زیر های مخصوص استفاده کنید.

 

نشانه ی دوم – خونریزی های اندک

هنگامی که تخمک بارور شده حدودا ۶ الی ۱۲ هفته پس از لقاح در پوشش امنی از رحم مادر قرار گرفت، ممکن است لکه بینی – خونریزی های واژنی روشن- اتفاق بیوفتد.

در راستای بررسی اولین علائم بارداری این خونریزی ها بی خطر هستند اما اگر متوجه شدید که باردار هستید بهتر است در مورد آن ها با پزشک تان صحبت کنید؛ زیرا شاید علت خاص دیگری داشته باشد.

 

اگر این خونریزی ها تا ۱۲ هفته پس از بارداری نیز اتفاق افتادند، ممکن است فکر کنید که باردار هستید.

Singh می گوید” در سه ماهه ی اول بارداری، بطور کلی خونریزی می تواند نشانه ی ۳ چیز باشد- سقط جنین، بارداری خارج از رحم و یا نوعی عفونت.

 

این نوع خونریزی گاهی به دلیل دفع و یک اتفاق بد نیز می باشد. این بدین معنی ست که ما گاهی می توانیم پیش از رخ دادن اتفاقات بد، آن ها را پیش بینی کنیم.”

هنگامی که این لکه های خونی را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

نشانه ی سوم – چاقی مفرط

در طول چند هفته ی اول بارداری، از اولین علائم بارداری این است که بدن شما کار و فعالیت بیشتر انجام می دهد و اضافه کردن وزن نیز بسیار نرمال است.

Karen Perkins از مرکز پزشکی Mercy توضیح می دهد “افزایش سطح تولید پروژسترون در بدن پس از لقاح، باعث افزایش دمای بدن می شود و افزایش دمای بدن باعث کاهش انرژی خواهد شد.

 

قلب مادر در دوران بارداری تند تر می تپد زیرا می خواهند اکسیژن بیشتری را به رحم برساند. این تپش قلب نیز باعث کاهش انرژی بدن او می شود.”

اکنون باید چه کار کنیم! Singh می گوید” با تجویز پزشک ویتامین بسیاری مصرف کنید، از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید، به مقدار کافی آب بنوشید تا فشار خون تان را به اندازه ی کافی بالا نگه دارید و تا جایی که ممکن است استراحت کنید.”

 

نشانه ی چهارم – تکرر ادرار

هنگامی که جنین به مثانه فشار وارد می کند، ممکن است احساس ادرار کنید.

این مسئله نه تنها به دلیل فشار جنین به مثانه، بلکه به دلیل افزایش فشار خون در کلیه ها نیز اتفاق می افتد و باعث تکرر ادرار می گردد.

 

برای تکرر ادرار در بارداری نیاز به انجام کار خاصی ندارید – مگر اینکه ادرار با سوزش، فوریت و یا علائم عفونت همراه باشد.

اگر چنین علائمی را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید. اما مصرف مایعات را قطع نکنید.

 

نشانه ی پنجم – بدغذایی و حالت تهوع

این نوع از اولین علائم بارداری در ابتدا و تنها ۲ هفته پس از لقاح آغاز می شوند. Singh می گوید.

” پروژسترون باعث کاهش چیز های زیادی در بدن می شود. این چیز ها شامل فرایند گوارش نیز می باشند که گاهی اوقات باعث سوء هاضمه یا یبوست نیز می شود.

 

از آنجا که در این شرایط، معده همانند حالت طبیعی به سرعت خالی نمی شود، احساس می شود که معده پر است و می خواهد که به طریقی غذا های وارد شده را تخلیه کند – یا از طریق روده و یا از طریق دهان. حالت تهوع به دلیل گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) – هورمونی که با قطع شدن قاعدگی در خون و یا ادرار مادر دیده می شود- نیز می باشد.

سطح بالای این هورمون در بدن می تواند نشان دهنده ی دو قلو بودن جنین نیز باشد.

 

Perkins می گوید” نظریه ی دیگری که در مورد حالت تهوع وجود دارد این است که این مسئله یک حالت محافظتی خود بدن نسبت به جنین می باشد. اگر موادی مانند رادیکال های آزاد و یا دیگر مواد موجود در غذا احتمال اسیب رساندن به جنین را افزایش دهند، بطور اتوماتیک بدن احساس می کند که باید آن را پس بزند.”

برخی زنان از زنجبیل و لیمو برای کاهش حالت تهوع شان استفاده می کنند

 

شما نیز می توانید از پزشک خود در مورد مصرف برخی مکمل های ویتامین B6 که برای کاهش حالت تهوع هستند، سوال کنید.

دستبند های ضد تهوع acupressure نیز نیز می تواند به کاهش تهوع کمک کند.

 

اگر دائما در حال استفراغ هستید و هیچ مایعی در بدن تان باقی نمی ماند، با پزشک زنان یا مامای خود صحبت کنید.

 

نشانه ی ششم – تغییرات خلق و خو

در مطالعه اولین علائم بارداری آیا اخیرا متوجه شده اید که برای هر چیز کوچک و بی اهمیتی خود را سرزنش می کنید و دائما گریه می کنید؟

Perkins می گوید” زنان باردار به دلیل نوسانات هورمونی بدن شان به راحتی عصبانی و پرخاشگر می شوند. بطور کلی، این تغییرات در اوایل بارداری طبیعی هستند و نیازی به درمان و دارو ندارند.”

 

تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا خودش از بین برود. Perkins می گوید” به این رفتار های خود واقف باشید و دیگران را نیز از این قضیه مطلع کنید تا از شما و حالات تان حمایت کنند.”

 

نشانه ی هفتم – نفخ، گرفتگی عضلات و کمر درد

برخی زنان، این علائم را با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اشتباه می گیرند؛ اما باید بدانید که این نشانه های به دلیل تغییرات هورمونی و رشد جنین هستند.

برای بهبود آن ها نیاز به انجام کار خاصی ندارید – مگر اینکه درد خیلی شدید شده و یا با خونریزی همراه باشد.

 

نشانه ی هشتم – سرگیجه و ضعف از اولین علائم بارداری

زنان حتی پیش از اینکه متوجه بارداری شان شوند نیز دائم احساس سرگیجه و ضعف دارند.

پروژسترون با کم کردن دمای بدن می تواند باعث کاهش فشار خون و احساس سرگیجه شود. علاوه بر این، انتقال خون به رحم نیز آهسته تر از حد نرمال است.

 

سرگیجه همچنین به دلیل قند خون پایین نیز می باشد.

Perkins می گوید” اگر غذا به اندازه ی کافی نمی خورید، ممکن است احساس سرگیجه داشته باشید.”

 

کاری که باید انجام دهید این است که در زمان بارداری به آهستگی حرکت کنید و بطور ناگهانی از تخت خواب بلند نشوید.

هر ۳ الی ۴ ساعت یک بار غذا بخورید تا قند خون تان را در حالت تعادل قرار دهید و آب زیاد بنوشید تا فشار خون تان را کنترل کنید.

 

از زیاده خوری پرهیز کنید و طوری بنشینید که سرتان بین زانو ها قرار بگیرد.

 

نشانه ی نهم – سر درد

از اولین علائم بارداری اینست که برخی زنان در ابتدای بارداری سردرد زیادی دارند. Perkins می گوید:

” این مسئله به دلیل افزایش سطح پروژسترون در بدن اتفاق می افتد؛ بعلاوه سر درد ها معمولا به دلیل کم خونی و یا کمبود مایعات مصرفی نیز می باشند.”

 

اما خبر خوب اینجاست که سر دردهای میگرونی با پیش رفت بارداری کمتر می شوند. Richard Gersh, استادیار پزشکی در دانشگاه Drexel فیلادلفیا می گوید

” نوسانات هورمونی معمولا باعث افزایش سردرد می شوند و سطح استروژن در طول بارداری پایدار تر است.”

 

کاری که باید انجام دهید این است که مایعات به اندازه ی کافی مصرف کنید و کم خونی تان را کنترل کنید.

اگر سردرد تان بهبود پیدا نکرد در مورد مصرف Tylenol با پزشک تان مشورت کنید.

 

علائم بارداری و تشخیص آن

 

علائم بارداری در روزهای اول چیست؟

پریود نشدن اولین علامت بارداری است که شما را به فکر می اندازد که ببینید باردار هستید یا نه؟ اما قبل از اینکه ببینید پریود شده اید یا نه علایم دیگر از بارداری شما خبر میدهد که اگر این علائم  را داشتید با پریود نشدن، بارداری شما قطعی تر میشود.

 

علائم بارداری زیادی وجود دارد که شما قبل از استفاده از بی بی چک و تست حاملگی خانگی باید از آن آگاه شوید. این تغییرات شما را آگاه میکند که باردار هستید و یا نه و اقدامات لازم و اولیه را انجام دهید.

 

علائم بارداری قبل از پریود

گاهی این علائم ممکن است ناشی از سایر شرایط سلامت شما باشد و ربطی به بارداری نداشته باشد اما این علایم می توانند شاخص های تشخیصی شما برای بارداری باشند. بارداری قطعی شما زمان پریود نشدن و مثبت بودن بی بی چک مشخص میشود که گاهی اوقات هم با داشتن این دو شرط باز هم شما باردار نباشید.

 

۱-خونریزی لانه گزینی و گرفتگی عضلات

اگر شما حول و حوش زمان تخمک گذاری خود رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، احتمال باردار بودن شما زیاد است. در این زمان شما دچار کوفتگی و گرفتگی عضلات شده اید و چند قطره خون یکی دو هفته قبل از زمان پریود شدن خود ممکن است ببینید. همه افراد این علامت را ندارند و اگر شما این خونریزی قطره ای را مشاهده کردید می تواند از علائم بارداری باشد. در این زمان سلول تخم در دیواره رحم لانه گزیده و از آن تغذیه میکند که به آن بلاستوسیت گفته میشود. لایه خارجی آن جفت را بوجود می آورد و لایه داخلی به رویان تبدیل میشود. در زمان لانه گزینی شما کوفتگی و گرفتگی عضلات به همراه لکه بینی را خواهید داشت.

 

 

علائم بارداری در هفته اول

علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

 

 

**خونریزی زمان لانه گزینی بسیار کم و روشن است و ممکن است شما هنگامی که دستمال به واژن خود می زنید آن را ببینید. ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. خونریزی شدیدتر یا ناشی از سقط جنین و یا پریود شدن است.

 

**گرفتگی عضلات که از دیگر علائم بارداری است ممکن است چند روز طول بکشد اما بعد از لانه گزینی ناپدید میشود. لانه گزینی معمولا ۶ تا ۱۰ روز بعد از تخمک گذاری انجام میشود. اگر شما سیکل منظم دارید (۲۸ روزه) شما علایم لانه گزینی یعنی خونریزی خیلی اندک و کرامپ را در هفته سوم احساس میکنید ( برای مثال تقریبا روزهای ۲۰ تا ۲۴)، یک هفته قبل از زمان پریود شدن شما است.

 

۲-افزایش یافتن دمای بدن

یکی دیگر از علائم بارداری قبل از پریود شدن بالا رفتن دمای بدن است که معمولا یکی از علائم هشداری بارداری است. یک یا دو هفته قبل از تخمک گذاری دمای بدن شما در حدود ۹۷.۲ تا ۹۷.۷ درجه فارنهایت است. که این درجه حرارت نرمال قبل از تخمک گذاری است. یکی دو روز بعد از تخمک گذاری دمای بدن شما ۰.۴ تا ۱ درجه افزایش می یابد. بعد از پریود شدن این دما به حالت نرمال بر می گردد. اما اگر باردار شدید دما بالا باقی می ماند.

 

۳-درد، سنگینی و حساس شده سینه ها

تغییر سینه ها هم یکی از علائم بارداری قبل از پریود است. زمانی که شما باردار میشوید  هورمون ها سیگنال هایی را به سینه می فرستند و سینه های شما  را برای ۴۰ هفته بارداری آماده می کنند. در آغاز عروق خونی در سینه ها رشد کرده و بزرگتر می شود. نوک سینه دارای خطوط قهوه ای تیره میشود و بزرگتر شده و نوک آن تیره تر میشود. توجه داشته باشید تغییرات سینه یک تا دو هفته بعد از انجام رابطه جنسی و لقاح دیده میشود. این علائم یعنی درد، بزرگ شدن و حساس شدن تقریبا تا چند هفته بعد از پریود نشدن ادامه داشته که تقریبا هفته ۶ تا ۸ بارداری میشود.

 

**دقت کنید این علائم ممکن است شبیه علائم سندرم پیش از قاعدگی باشد و ممکن است با علائم بارداری اشتباه شود اما اگر پریود نشدید و این علایم را داشتید ممکن است که باردار باشید.

 

۴-خستگی

خستگی بدون دلیل نیز ممکن است ازنشانه ها و علائم بارداری در هفته های اول باشد. افزایش هورمون پروژسترون در اویل بارداری باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی در تمام طول روز می شود. علاوه برا آن سیستم گردش خون فعال تر میشود تا جنین رشد کند. اگر شما ویتامین و املاح لازم را دریافت نکتید ذخایر املاح و ویتامین خود را از دست می دهید.

 

** اگر شما باردار باشید باید روزانه ویتامین پره ناتال را استفاده کنید. کافئین مصرف نکنید. خوب بخوابید تا خستگی از بین رود.

 

** خستگی می تواند به دلایل مختلف دیگر از جمله کم خونی، هایپوتیروئیدیسم و …. باشد. خستگی در کنار سایر نشانه ها از علائم بارداری است.

 

۵-حالت تهوع

یکی از اولین علائم بارداری داشتن حالت تهوع است که معمولا از قبل از پریود نشدن خود را نشان میدهد و تا اواخر سه ماهه اول ادامه دارد. شما احساس سرگیجه، ضعف میکنید و دوست دارید که همیشه استراحت کنید.

 

گاهی ممکن است شما در تمام طول روز احساس تهوع داشته باشید اما گاهی اوقات فقط صبح ها حالت تهوع دارید. حدود ۷۵ درصد افراد تنها صبح ها حالت تهوع دارند. شدت حالت تهوع در زنان باردار متفاوت است و در بارداری اول ممکن است خیلی بدتر باشد و در بارداری های بعدی وضعیت بهتر می شود.

 

** افزایش هورمون HCG در اوایل بارداری می توانند باعث ایجاد تهوع در باردار شود. معمولا حالت تهوع در سه ماهه اول بارداری سرکوب میشود اما گاهی اوقات تا آخر ۹ ماه ممکن است شما حالت تهوع داشته باشید. در برخی زنان حالت تهوع تا هفته ششم آغاز نمیشود و بعد از آن شروع میشود اما در برخی از همان اول لقاح دارای حالت تهوع هستند.

 

۶-نفخ شکم از علائم بارداری

شکمتان باد کرده است و نفس کشیدنتان سنگین شده است بنظر می رسد شما باردار هستید حتی اگر جنین شما هنوز خیلی کوچک باشد یا حتی هنوز بلاستوسیت باشد. احساس نفخ و سنگینی معده یکی از احساسات ناخوشایند قبل از پریود نشدن است که همراه با باد شکم است. که دلیل آن هم افزایش ترشح هورمون پروژسترون است. برای تسکین دادن آن نیز بابد تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید اما حجم آن را کم کنید.

 

۷-تکرر ادرار

ادرار کردن مکرر یکی از نشانه های بارداری است که بعد از تخمک گذاری متوجه میشود. که این تکرر ادرار بیشتر در شب رخ می دهد و برای شما اذیت کننده است. به دلیل افزایش ترشح هورمون ها گردش خون افزایش می یابد و به دستگاه ادراری فشار بیشتری وارد میشود کلیه ها بیشتر کار کرده و تولید ادرار را زیاد می کند.

 

۸-تنفر غذایی

یکی از علائم بارداری قبل از پریود، داشتن تنفر غذایی است. ممکن است که شما الان از غذاهایی که خیلی خوشتان می آمد متنفر باشید، ۸۵ درصد خانم ها تنفر غذایی را در سه ماهه اول بارداری (بهترین غذاها برای ماه اول بارداری) تجربه می کنند. در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم عادات غذایی شما بر می گردد. اما در مورد برخی غذاها ممکن است تا آخر بارداری طول بکشد.

 

۹-سرگیجه از علائم بارداری

سرگیجه و سردرد خفیف از جمله علائم بارداری است که دلیل آن فشار خون پایین است. معمولا به دلیل رقیق شدن خون فشار در سه ماهه اول کاهش می یابد و در سه ماهه دوم  به حالت عادی بر می گردد. داشتن سرگیجه به تنهایی می تواند یکی از علایم بارداری باشد، اما اگر این سرگیجه همراه خونریزی واژینال و درد شکمی بود می تواند نشانه حاملگی اکتوپیک باشد که نشانه خطرناکی است.

 

۱۰-تغییر خلق و خو

از دیگر علائم بارداری که می توان به آن اشاره کرد تغییرات خلق و خو است. به دلیل تغییرات هورمون ها ممکن است احساسات و هیجانات شما تغییر کند و خودتان متوجه نباشید که چرا اینجور شده اید.

 

۱۱- یبوست

یکی دیگر از علائم بارداری داشتن یبوست است که بدلیل افزایش سطح پروژسترون در دوران بارداری، غذا مدت طولانی تری در معده و روده می ماند و آب غذا کاملا جذب شده و باعث سفت شدن مدفوع می شود. اگر یبوست ادامه دار بود درمان های خانگی آن را آغاز کنید.

 

۱۲-سر درد و پشت درد

بدلیل افت قند سر درد ایجاد میشود که سلول های مغزی سعی می کنند که ذخایر قندی خود را تامین کنند. اگر مدام سردرد دارید می تواند نشانه ای باشد که استروژن و پروژسترون در حال آماده سازی رحم برای لانه گزینی رویان هستند.

 

کرامپ، یبوست و نفخ شکمی همه می توانند باعث ایجاد درد پشت در بدن شوند. حتما با پزشک خود مشورت کنید تا داروی مناسب به شما دهد و هرگز خودتان دارو مصرف نکنید. نحوه خوابیدن شب را نیز تغییر دهید.

 

۱۳-تشنگی زیاد از نشانه های بارداری

در اوایل بارداری بدلیل افزایش حجم خون نیاز به آب افرایش می یابد و فرد مدام تشنه هست.

 

۱۴- نداشتن اشتها

بدلیل داشتن حالت تهوع و  استفراغ، اشتهای شما به غذا خوردن کم میشود. سعی کنید غذاهای پرکالری با حجم کم مصرف کنید. استرس خود را کاهش دهید تا اشتهای شما بهتر شود.

 

۱۵-پتیالیسم

افزایش ترشح بزاق در بارداری در برخی زنان دیده می شود در برخی نه. ترشح مازاد بزاق بدلیل بیماری صبحگاهی و سوزش سر دل است. در سوزش سر دل اسید زیادی ترشح میشود که بدن در مقابل آن بزاق که خاصیت قلیایی دارد را ترشح می کند.

 

۱۶-مزه فلزی دهان از نشانه های بارداری

گاهی بدلیل تغییرات هورمونی زنان احساس فلزی در دهان دارند که گاهی در آخر سه ماهه اول از بین می رود و گاهی تا آخر بارداری این حس را در دهان دارند.

 

۱۷-کوتاه شدن نفس

تنگی نفس نیز از دیگر علائم بارداری است و ممکن است در هفته های اول سه ماهه اول بارداری دچار کوتاهی تنفس شوید که بدلیل افزایش جریات خون و نیاز بیشتر به اکسیژن است. داشتن ورزش منظم، خواب درست و پوشیدن لباس شل می تواند برای درمان مفید باشد. این علائم ممکن است در سایر شرایط پزشکی هم دیده شود و یا علائم پیش از یائسگی باشد.

 

مطمئن ترین راه همان تست بارداری و آزمایش خون است.

 

۱۸- نتیجه مثبت تست بارداری خانگی

با همه تبلیغاتی که شرکت های تولید کننده این تست ها ارائه می کنند، اما هیچ کدام از آنها تا یک هفته پس از عقب افتادن پریود، دقیق و قابل اعتماد نیستند. بنابراین، اگر پیش از این تاریخ تست کردید و جواب منفی بود، حتما چند روز بعد نیز این تست را تکرار کنید. این را در نظر داشته باشید، جنین پیش از آنکه شما متوجه شوید باردار هستید رشد می کند و هنگامی که شک دارید، باید حتما مراقب سلامتی خود باشید.

 

۱۹- تشیص بارداری به وسیله تستهای آزمایشگاهی

از طریق آزمایش خون و آزمایش ادرار، مثبت یا منفی بودن حاملگی مشخص می شود. هر دو قسمت از طریق اندازه گیری هورمون گنادوتروپین انجام می شود. میزان این هورمون در آزمایش خون از روز ۸ تا ۱۰ و در آزمایش ادرار از ۲۱ تا ۲۸ حاملگی قابل تشخیص است . گاهی اوقات ممکن است با وجود حامله بودن جواب آزمایش منفی باشد. در این حالت چنانچه علایم ذکر شده بالا را داشتید بعد از یک هفته مجدداً آزمایش را تکرار کنید.

 

 

تفاوت علائم بارداری و قاعدگی

نشانه های بارداری

 

نشانه های بارداری | علائم اولیه و مهم حاملگی

 

منبع : ویکی روان /سرپوش / نی نی بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا